Product ID of firmware van Eurom PAC 12.2 gezocht (Tuya)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-06 15:43
Ik zoek iemand met dezelfde of een vergelijkbare airco van Eurom in de PAC WiFi reeks.

Ik heb enige tijd geleden smart mobiele airco overgenomen, maar de vorige eigenaar had er custom firmware (Tasmota) opgezet, zonder een backup te maken. De airco is sindsdien alleen maar via IR afstandsbediening te bedienen.

In mijn overmoed nam ik aan dat ik de WiFi-module wel eenvoudig kon herstellen of de controller van de airco wel eenvoudig kon herprogrammeren. Helaas zijn alle markeringen op de controller verwijderd en is de pinout van de downloadheader zowel met de controllerboard, als het bedieningspaneel verbonden (TWI?) en negeert de controller alle gebruikelijke AT opdrachten. |:( |:( |:(
Dat gaat dan een rotklus worden! (Dankzij Google en vele datasheets van de vele microcontrollers kom ik tot dit tussenoordeel)

De airco is op een vrij eenvoudige wijze smart gemaakt, door een WiFi-module de communicatie met de Tuya/Eurom app te laten verzorgen. Alle apparaatfunctie's van de airco zelf worden door de bestaande controller verwerkt, en daardoor is deze nog blijven werken.

Aangezien de Tuya WiFi-module TYJW1 (TYWE1S op een drager board) via de TX/RX met de MCU via een afwijkende protocol/API werkt, moet de "juiste"/originele firmware terug erop om hem weer met de cloud te verbinden en op afstand te bedienen.

Mijn laatste redmiddel - het dumpen van de MCU en reverse engineeren van de communicatie - lijkt tot nu toe nog niet heel erg hoopvol en bewaar ik voor als ik niet eenvoudiger de boel kan herstellen. De statusupdates van de MCU naar de Tuya module heb ik inmiddels deels ontcijferd door de knoppen te gebruiken, maar voor het geven van opdrachten kan ik blijkbaar niet de IR commando's naar de controller toe sturen of bits omklappen.

Nu ben ik dus op zoek naar de firmware of de ID van de originele firmware.

Ik heb Eurom per mail ook om de product ID gevraagd, maar ik denk dat zij de software niet zelf hebben geschreven of dit zelf weten (is een beetje af te leiden aan de mailwisseling aan de hand van mijn vraag). Tuya kan me wel verder helpen (aan de jfirmware), maar dan hebben ze het virtueel ID (of product ID) nodig van de Eurom PAC 12.2 WiFi.

Heeft iemand hier de ID van de Eurom PAC 12.2 WiFi met artikelnummer 380439/AH0705 (of andere PAC WiFi) uit de Tuya/Eurom app in HA/Domoticz/ESPHome/etc. ingevuld of, nog beter, een backup van de firmware?

Alle reacties

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:45
Kan je wel in Tasmota komen via de webinterface?

• ProjWorld
Ja hoor, dat is geen probleem.
Tasmota en de esp werken op zich prima. (Ik kan alleen de MCU niet zover krijgen om te reageren op commando's. De TYJW1 is uitsluitend via GPIO 13 (RX) en 15 (TX) verbonden met de MCU, dus ik kan alleen via die weg testen en de pinnen op de MCU testen of de MCU reageert.)

[update]
Geen succes met Tuya of Eurom. Heb zelf maar het hele apparaat uit elkaar gehaald om de MCU te bereiken.
Als soort van naslagwerk plaats ik hier waarschijnlijk eventuele vorderingen, maar voorlopig heb ik alleen de firmware gedownload en ben ik de berichten van de toppanel aan het inventariseren.

[update]
(Eindelijk) deels opgelost. Simpelweg de Tuya-TX op de IR-sensor aansluiten...de IR werkt op 5V itt de Tuya 3V, maar de TX is hoog genoeg om (meestal) gewoon te werken. Je stuurt dan direct het bedieningspaneel aan ipv de MCU. Voorlopig is dit voldoende om via MQTT en HA te werken, maar voor de volgende zomer wil ik toch echt wel de MCU kunnen aflezen (voor de actuele status) en besturen (voor uitgebreidere instellingen en regelingen). De firmware uitvogelen is toch iets tijdrovender dan verwacht...(maar mens moet zich egens mee bezighouden O-) )

[ Voor 64% gewijzigd door ProjWorld op 31-10-2020 20:06 . Reden: topic onnodig bijwerken als journaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawuki
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
Helaas niet. De MCU reageert niet op de gebruikelijke Tuya commando's in Tasmota. Als je de IR commando via TX naar het paneel toe stuurt, is de update geen (voor mij) bekende structuur. Op 115200 baud komt er een 24 byte bericht met een ID(gok ik) en 20 byte payload...Lijkt nog het meest op een kruising tussen Gree en Mitsubishi..Op het eerste gezicht is er geen direct verband tussen de IR commando (van de remote) en de status update qua formaat/structuur.

(English: Unfortunately not. The MCU responds differently from normal Tuya devices in Tasmota. The MCU update messages ressemble a crossover between Gree and Mitsubishi protocols. My guess is that the payload message is 20 bytes long with a 4 byte identifier...
I cannot find an obvious message format and structure when comparing the IR from the remote and the MCU messages...)

To be continued....

• mawuki
Thanks! (and thanks, and sorry I do not speak dutch)

I am thinking about buying the device (Eurom PAC 12.2 WiFi), If eventually I do it I think I can provide you a dump of the original firmware. I will tell you.

The idea I had is keep the original TYWE1S and put another one with tasmota and start debugging it. Unfortunately I do not have spare time for this project, but I hope helping you (by providing the original firmware or other details) then you can achieve it and share the results.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
Many Thanks in advance.

Your plan seems solid to me (wish I had had that option)

Just be aware: Eurom might have changed the Tuya module, since TYWE1ES had become obsolete. (But the original firmware would still be a major help in debugging in case the MCU is still the same.)

• mawuki
Good news!, I bought it and I have just finished the disassemble of the covers (I though it was easier) . I see the TYJW1 board with the TYWE1S. I am not sure if I am going to have enough time to dump the firmware before the end of the year, otherwise, for sure I will do it in January.
Pagina: 1