MacBook Pro 13 inch - extern beeldscherm LG - beeldscherpte

Pagina: 1
Acties:

• erikds
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 08:55
Heb een MacBook Pro 13 inch met 4 Thunderbolt poorten.
Een LG monitor 24MK400H
Aansluiting gedaan met HDMI en koppelstuk naar Thunderbolt.

Spec LG monitor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPmQlJl2N4zucUrLJlrSOFyuzzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVJYsXKcYBIh5BwTO20ofend.png?f=fotoalbum_large

Maar vind de letters niet 100 % scherp in vergelijking zeker met mijn Macbook. (uiteraard beter scherm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA7yxdr1diHjX3ItowJH9FrhsZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DRVcUJ4LmKVEYuc7rr2ERJN.png?f=fotoalbum_large
Screenprint Macbook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6tPwVaMHmbbCharvbOVdKVJ8sU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/21R9uBlbemTYNxo4WnBxX9Iw.png?f=user_large
Screenprint van de LG

Hier valt het verschil niet zo goed op. Maar op het LG scherm zijn de letters werkelijk onscherp.

Volgende instelling gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP-cESpo2bnb9W8FTnZ3ppdo1Cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i4qZ1994xKcBRA6RAYF04NKn.png?f=user_large

Moet dit aanvaarden of bestaat er toch een oplossing om beter resultaat te krijgen.
Dank u.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38
"Standaard voor beeldscherm" al geprobeerd (en verversing sowieso op 75hz aangezien je monitor dat kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 22:36
Is dit niet gewoon simpelweg vanwege de resolutie? Een macbook heeft 2560x1440 pixels, de monitor LG heeft 1920x1080

Do more

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 11:17

Nielless

Born at a very young age.

Ik verwacht dat het niet te verbeteren is. Je scherm heeft (maar) een max resolutie van 1920x1080. De standaard resolutie van de Macbook is hoger. Dit zal er dus wat vervaagd/wazig uitzien.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
227dpi van de macbook vs 93dpi van dat externe scherm. Dat gaat opvallen ja. :P

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is inderdaad puur het verschil in pixeldichtheid. Alleen als je LG ook een 227dpi dichtheid zou hebben dan kan je ze goed met elkaar vergelijken.

Dat zou een 5K scherm op 24-25" betekenen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
Dank jullie voor de info!
Is dus uitkijken naar andere monitors met 2560x1440 pixels en toch wat betaalbaar :) Want een 5K is boven mijn budget 8)
Wat denken jullie van deze monitor:
https://www.samsung.com/n...led-sh850/LS24H850QFUXEN/

Mag ik dan wel dezelfde scherpte verwachten, als op de MacBook?
Tips zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Nee dan kun je nog steeds niet de scherpte van je MacBook verwachten, het ding is dat je macbook de pixels dubbel rendert, dat noemen ze Retina. Het ziet er uit als 1280*800 maar door de hogere pixeldichtheid zie je alles veel scherper, geen pixels. Op dat formaat is alleen een 5K vergelijkbaar.

Edit:

Kijk hier legt Steve het uit :P

Die Samsung is trouwens wel prima hoor, maar de dpi van de 24 inch is 122 en de MacBook dus 227.

[ Voor 28% gewijzigd door Sluw op 21-08-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Met een 4K scherm kom je een heel eind.

Bijvoorbeeld iets dergelijks: pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
@Sluw Thx, (y) ben weeral een stuk slimmer geworden sé. Wordt dus in feite uitkijken naar 4 of 5 K en zeker met 2560x1440 pixels (of is dat altijd bij de 4of 5k 8)7 )

@apt Thx, (y) zoek wel 2 x 24"

Tips altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
erikds schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:58:
@Sluw Thx, (y) ben weeral een stuk slimmer geworden sé. Wordt dus in feite uitkijken naar 4 of 5 K en zeker met 2560x1440 pixels (of is dat altijd bij de 4of 5k 8)7 )

@apt Thx, (y) zoek wel 2 x 24"

Tips altijd welkom ;)
Als je een 4K display koopt kun je hem ook “retina” gebruiken, dit kun je gewoon bij preferences instellen. Ik zou bij 24 inch dus 4K nemen en bij 27 inch 5K, geen 2560x1440. Dan heb je de zelfde scherpte als Apple producten (iMacs gebruiken ook 4K en 5K en hun 32 inch scherm zelfs 6K) en de minste kans op spijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik haak even in op je topic als je dat niet erg vindt @erikds! Vast niet, want jij bent er ook mee geholpen vermoed ik ;)

@Sluw Ik heb eventjes een 27" 4K scherm gehad, maar die schaalde niet goed (op Windows ging het schalen opmerkelijk genoeg prima). En de native resolutie was echt te klein op dat formaat. Ik heb nu een 32" 4K scherm op het oog, is dat goed te bekijken op native resolutie? Of schaalt dat wel goed?

Je noemt in je reactie een 24" 4K scherm, maar volgens de pricewatch zijn die er nauwelijks... (Plus ik wil er eigenlijk eentje met USB-C en power delivery).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@erikds wat ook nog mee kan spelen: Chrome is bij mij duidelijker leesbaar dan Safari. (ook Macbook op extern 1080p scherm)

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 22-08-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
sOid schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:17:
Ik haak even in op je topic als je dat niet erg vindt @erikds! Vast niet, want jij bent er ook mee geholpen vermoed ik ;)

@Sluw Ik heb eventjes een 27" 4K scherm gehad, maar die schaalde niet goed (op Windows ging het schalen opmerkelijk genoeg prima). En de native resolutie was echt te klein op dat formaat. Ik heb nu een 32" 4K scherm op het oog, is dat goed te bekijken op native resolutie? Of schaalt dat wel goed?

Je noemt in je reactie een 24" 4K scherm, maar volgens de pricewatch zijn die er nauwelijks... (Plus ik wil er eigenlijk eentje met USB-C en power delivery).
LG, Dell en Samsung hebben sowieso wel 24 inch 4K, er zijn er ook meer. Vreemd trouwens dat 27” 4K niet goed schaalt... ik vind dat altijd prima werken in OSX behalve als je een wat minder krachtige mac hebt. Ziet er goed uit. Weet niet hoe het onder windows werkt. Ik heb zelf nu ook 32” 4K maar heb een tussen schalingsoptie genomen, ik vind native 4K toch nog te klein, zeker bij complexe interfaces zit je dan de hele tijd te turen. Ik snap niet zo goed dat niemand behalve Apple dit door heeft. Ik zie het voordeel van retina 100% qua scherpte en rust in t beeld en het is ook sneller dan die tussenopties omdat daar 4K of hoger wordt gerenderd en dan terug geschaald, dat is weer een extra stap. Voor mij persoonlijk is rond de 4K (dubbel 1920 breed) perfect tot 24”, 5K (dubbel 2560 breed) tot 27” en 6K (dubbel 3008 breed) ideaal, precies hoe apple het doet dus. Dubbel als in 2x zo veel pixels om het scherper te maken, jammer dat die Apple XDR zo duur is :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Ik heb een tijd een 34" u-wide getest met macbook. Was 110 ppi denk ik, en had hetzelfde probleem. Heb nu een 32 inch 4k aan 140ppi. Is beter maar zonder scaling natuurlijk wel heel klein.
5k 27" is beste op 200% scaling (alles ertussen werkt mwa qua performance). Alleen de goedkope monitor is heel moeilijk om aan te sluiten en die met thunderbolt kost een fortuin. Snap je de value van de imacs ook direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
cedrix5 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:30:
Ik heb een tijd een 34" u-wide getest met macbook. Was 110 ppi denk ik, en had hetzelfde probleem. Heb nu een 32 inch 4k aan 140ppi. Is beter maar zonder scaling natuurlijk wel heel klein.
5k 27" is beste op 200% scaling (alles ertussen werkt mwa qua performance). Alleen de goedkope monitor is heel moeilijk om aan te sluiten en die met thunderbolt kost een fortuin. Snap je de value van de imacs ook direct.
Inderdaad dat is eigenlijk een mega goeie deal voor het prachtige scherm dat je bij die prima computer krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikds
@Philflow , klopt is ietsje beter op Chrome. (y)

@Sluw Veel 24" monitoren met 4K vind je niet zo veel toch. Die dan toch wat budget vriendelijk zijn :)
Misschien uitkijken naar een u-wide zoals den deze: Samsung LC34H890WGUXEN, maar is terug geen 4K

@sOid Geen probleem, mocht een 24" tegen komen, laat maar iets weten hé (y)

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Sluw schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:24:
[...]

LG, Dell en Samsung hebben sowieso wel 24 inch 4K, er zijn er ook meer. Vreemd trouwens dat 27” 4K niet goed schaalt... ik vind dat altijd prima werken in OSX behalve als je een wat minder krachtige mac hebt. Ziet er goed uit. Weet niet hoe het onder windows werkt. Ik heb zelf nu ook 32” 4K maar heb een tussen schalingsoptie genomen, ik vind native 4K toch nog te klein, zeker bij complexe interfaces zit je dan de hele tijd te turen. Ik snap niet zo goed dat niemand behalve Apple dit door heeft. Ik zie het voordeel van retina 100% qua scherpte en rust in t beeld en het is ook sneller dan die tussenopties omdat daar 4K of hoger wordt gerenderd en dan terug geschaald, dat is weer een extra stap. Voor mij persoonlijk is rond de 4K (dubbel 1920 breed) perfect tot 24”, 5K (dubbel 2560 breed) tot 27” en 6K (dubbel 3008 breed) ideaal, precies hoe apple het doet dus. Dubbel als in 2x zo veel pixels om het scherper te maken, jammer dat die Apple XDR zo duur is :'(
Ik kwam in m'n research deze blogpost tegen. Wordt het goed uitgelegd waarom 27" 4K niet goed schaalt.

Deze lijst is ook interessant (gedateerd, maar gaat om het aantal ppi).

Afbeeldingslocatie: https://bjango.com/images/articles/macexternaldisplays/display-list.png

Dit is ook een interessant draadje, waarin wordt uitlegt waarom 27" 4K wel goed onder Windows schaalt.

Concluderend ben ik dus eigenlijk op zoek naar een 5K-display van 27" waar ik geen nier voor hoef te verkopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:05
@sOid en dan bij voorkeur met USB-C ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Jep :+

Dit is ook nog wel een interessante aanvulling. Een tool om te berekenen vanaf welke afstand een schermresolutie er als retina uitziet.

Ik heb een scherm op het oog (ha!) van 31.5" met native 4K resolutie. Als ik die op 120% schaal (3200*1800px) ziet dat er volgens de berekening op 74cm uit als retina.

Geen idee of het klopt, maar de onderbouwing klinkt aannemelijk.

En nu ga ik wat nuttigs doen met mijn zondag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:05
@sOid die scaled resolutions zijn op mijn Macbook redelijk funest voor de performance heb ik gemerkt. Hou het nu bij de "looks like 1080" resolutie op m'n LG 4k-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
sOid schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Jep :+

Dit is ook nog wel een interessante aanvulling. Een tool om te berekenen vanaf welke afstand een schermresolutie er als retina uitziet.

Ik heb een scherm op het oog (ha!) van 31.5" met native 4K resolutie. Als ik die op 120% schaal (3200*1800px) ziet dat er volgens de berekening op 74cm uit als retina.

Geen idee of het klopt, maar de onderbouwing klinkt aannemelijk.

En nu ga ik wat nuttigs doen met mijn zondag :X
Interessant, merci. En toch denk ik dat ik native retina mooier vind dan scaled, al weet ik niet of dat gewoon tussen m’n oren zit. Ik had een LG ultrafine 5K en heb stiekem spijt dat ik nu een grotere monitor heb. De thunderbolt 3 functionaliteit, 500 nits (zie je ook bijna niet) de perfecte resolutie, alles loopt soepeler dan bij scaled, allemaal prachtig. Als er ooit een betaalbare 32” 6K komt (van LG waarschijnlijk) koop ik ‘m daar wil ik best wat voor betalen maar geen 5000 euro haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ascension schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:27:
@sOid die scaled resolutions zijn op mijn Macbook redelijk funest voor de performance heb ik gemerkt. Hou het nu bij de "looks like 1080" resolutie op m'n LG 4k-scherm.
Ik begreep indd dat er dan wat performance-problemen kunnen zijn, omdat de GPU meer berekeningen moet doen... Welke Macbook heb je? Ik een 2020 13" Pro, dus vraag me af of het daar goed bij gaat (geen video-editing, wel Photoshop/Lightroom).
Sluw schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

Interessant, merci. En toch denk ik dat ik native retina mooier vind dan scaled, al weet ik niet of dat gewoon tussen m’n oren zit. Ik had een LG ultrafine 5K en heb stiekem spijt dat ik nu een grotere monitor heb. De thunderbolt 3 functionaliteit, 500 nits (zie je ook bijna niet) de perfecte resolutie, alles loopt soepeler dan bij scaled, allemaal prachtig. Als er ooit een betaalbare 32” 6K komt (van LG waarschijnlijk) koop ik ‘m daar wil ik best wat voor betalen maar geen 5000 euro haha.
Waar merk je dat 'soepeler lopen' aan? Ik ben er ook nog steeds niet uit. Misschien dat ik dat scherm gewoon moet bestellen om te kijken hoe het bevalt. Kan 'm altijd terugsturen. Al is dat gedoe met zo'n groot ding, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
sOid schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Ik begreep indd dat er dan wat performance-problemen kunnen zijn, omdat de GPU meer berekeningen moet doen... Welke Macbook heb je? Ik een 2020 13" Pro, dus vraag me af of het daar goed bij gaat (geen video-editing, wel Photoshop/Lightroom).

[...]

Waar merk je dat 'soepeler lopen' aan? Ik ben er ook nog steeds niet uit. Misschien dat ik dat scherm gewoon moet bestellen om te kijken hoe het bevalt. Kan 'm altijd terugsturen. Al is dat gedoe met zo'n groot ding, maar goed.
Merk gewoon geen haperingen en minder geluid van de fan. Als je hem koopt let er dan op dat je de nieuwe versie koopt (via de Apple site is sowieso de nieuwe). Veel negatieve dingen die je op Google vindt zijn opgelost in een tweede model.
Pagina: 1