RAID vraagje.

Pagina: 1
Acties:

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik heb een 5400rpm ATA66 schijf liggen en pas geleden een nieuwe 7200rpm ATA100 schijf gekocht. Nu zit op mijn Epox 8K7A+ mobo een RAID controller. :) Nu wil ik dus graag een striping array maken. Als het goed is zou dit de performance van mijn schijven omhoog gooien...

Nu is mijn vraag of dit mogelijk is als er al software opstaat. :? Ik heb namelijk geen zin om eerst alles te moeten formatteren en dan weer van voor af aan te moeten beginnen... :)

* RedTop vindt RAID maar vaag...

Verwijderd

in principe ga je door van 2 schijven 1 te maken je partitie weggooien en een nieuwe maken.

je maakt zo in je RAIDbios dus 1 schijf aan van die 2 schijven. Er is een kans dattie dan nog gewoon werkt (kleine kans) en HEEL misschien, omdat het dan als 1 schijf gezien wordt, dat partitie magic em wel grote maken kan die partitie

ik denk dat je beter je backup kan maken en dan pas verder gaan.

Ik weet ook niet in hoeverre je problemen gaat krijgen oerigens door 2 in snelheid totaal verschillende schijven te gebruiken voor 1 raid oplossing
Ook in grote zijn ze verschillend he?
ik zie even niet meer wat voor schijf het was en wat voor een erbij is gekomen, maar als je een 20Gb had en een 100 Erbij, heb je kans dat je raid er 2*20 van maakt.
zou toch zonde zijn...

Als je NT draait (w2k) zou je ene partitie op de grote schijf kunnen maken ter grote van harddiskgroote-oudeharddiskgrote en dan daarop een kopie van huidige schijf, en dan met NT een striped set maken over de overgebleven ruimte en de andere schijf.

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 19:58

Logic

SmartOS:Love at First Boot

ik heb zelf vorige week raid geinstalld.
eerst wil ik zeggen "zijn de schijven wel even groot?"

en ten tweede zeker weten dat de data verdwijnt als je die twee aansluit.
de raid controller zal alle blocks op je hdd's opnieuw indelen namelijk

If it bleeds, it can be killed!

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
De ene schijf (oude Seagate) is 17GB, de tweede (Fijitsu) is 20 GB. Ik heb geen grote schijf genomen om me te dwingen mijn schijf opgeruimd te houden. Bovendien heb ik hier meer dan genoeg aan. 3GB die verloren gaat voor performance... geen eens zo slechte deal. :)

Maar goed, kan ik dan problemen verwachten als ze 2 verschillende snelheden zijn? Wat voor snelheid kan ik trouwens verwachten als ze in RAID staan? :?

Voorlopig ga ik maar geen RAID aanleggen. Ietwat teveel moeite :) . Ik doe dat wel als het weer tijd is om Windows eens opnieuw te installeren... :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je kunt inderdaad wel eens pech hebben dat deze combinatie langzamer presteerd dan een enkele schijf alleen.
Niemand kan je precies vertellen hoe dit loopt, tenzij iemand exact dezelfde combo heeft. Is dus moeilijk gissen. Gewoon testen dus.
In principe zou je geen problemen hoeven te krijgen. Alleen als de ene schijf sneller is moet je natuurlijk op de andere wachten waardoor de snelle schijf gedegradeerd word tot de snelheid van de langzame schijf. Ook de cache van de schijf speelt hierin mede.
Met andere woorden, gewoon proberen dus. Nothing to lose.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB