Condens op koelleiding airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TCLairco
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-08-2020
Vorige week heb ik een split unit laten plaatsen van TCL 3,5 kw. Na een paar dagen viel het mij op dat er uit de goot bij de binnenuit af en toe een druppel water kwam.

In eerste instantie ging ik ervan uit dat er iets lekt tot dat ik de goot openmaakte. De koelleiding zat onder het condens. Is dit normaal?

Even kort de situatie beschrijven,

Airco hangt aan de muur gevolgd door 1,5m goot+koelleiding. Koelleiding is geïsoleerd op 1 stukje na waar de koppeling zit.

Alvast bedankt

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:37
Aan de binnenkant? NEE dan heb je hem niet goed vacuüm getrokken en doorspoelt met stikstof.
Aan buitenkant? Ja, dat komt door het hete weer van afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:05

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@TCLairco Condens op een van de leidingen wordt voorkomen door isolatie die “dampdicht” is. Waarschijnlijk ontstaan de druppels juist bij het niet-geïsoleerde stukje? Sowieso de installateur laten komen. Dit wordt een schimmelparadijs uiteindelijk en je wilt ook geen druppelende leidingen neem ik aan.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

Ik zie niet wat dit topic doet in Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het niet om aankoopadvies gaat. Het topic is beter op zijn plek in Witgoed waar ik het dan ook heen zal verhuizen: CEA > WG

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 19:45
Is die koelleiding überhaupt wel geïsoleerd dan?

Warme lucht kan veel meer vocht bevatten dan koele lucht dus als die snel sterk afkoelt (door direct contact met de koelleiding) krijg je condensatie, want dat vocht zorgt juist voor de warmte.

Als je dingen afkoelt onttrek je daar energie aan. Condensatie is een product van het verwijderen van energie -> De dichtheid kan hoger en in gasvorm gaat dat niet zonder de druk op te voeren.

Sws de installateur even laten kijken, met een beetje pech krijg je corrosie en anders echt wel schimmelvorming.