Macbook Air 13 i5 (8G/512GB)of Macbook Pro 13 i5 (8GB/256GB)

Pagina: 1
Acties:

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 23:31

Goedendag,

Kan iemand mij advies geven? Ik sta op het punt een iMac 2009 te vervangen door een Macbook (dat is wat mobieler etc.. ), alleen twijfel tussen een Macbook Air i5 of de instapper Macbook Pro.

Ik doe gemiddeld lang met een computer, dus beetje toekomstig bestendig is wel belangrijk. Ik doe geen video-editten etc…

Op zich zijn het gelijke laptops, alleen het scherm van de Pro lijkt me wat beter. Als ik het goed heb kun je RAM niet uitbreiden zoals ik gewend was, maar 8GB lijkt mij goed genoeg voor normale zaken.

Beide i5 hebben 4 kernen begrijp ik. Onderhuids zijn er nog verschillen? Die Touchbar vind ik op zich wel aantrekkelijk. Verder lijkt de Pro me wat robuuster gebouwd.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 08:14
Ik volg dit topic even, mijn vrouw zit met exact hetzelfde dilemma.

Heeft nu nog een 17 inch MacBook Pro late 2009 en wil iets nieuws aanschaffen. Twijfelt tussen een 13 inch Air of een 16 inch Pro.
De aanstaande overstap naar ARM zijn we van op de hoogte, maar speelt volgens ons de komende 5 á 6 jaar nog geen rol.

Dus als er mensen zijn die ervaring hebben met de meest recente modellen en die met TS en ondergetekende willen delen, dan zou dat fijn zijn.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

De Air met quad core i5 kost alleen geld maar levert weinig op, omdat de Air geen fatsoenlijke koeler heeft. De processor zit in het midden van de laptop, de fan helemaal links. Zit geen heatpipe tussen om ze te verbinden.

Als je dus tussen pro en air twijfelt, neem de pro. Dan heb je tenminste wat aan je quad core processor :)

I reject your reality and substitute my own

• ivo-nl
@nelizmastr Dank, dat wist ik niet, nurttige informatie.

Ik las dat het RAM qua type verschilt, maar dat is niet zo relevant denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

ivo-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:46:
@nelizmastr Dank, dat wist ik niet, nurttige informatie.

Ik las dat het RAM qua type verschilt, maar dat is niet zo relevant denk ik.
RAM verschil is niet noemenswaardig inderdaad. Over de gehele linie is het vergelijkbaar. De processor is verreweg het belangrijk in deze vergelijking.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo-nl
Dank, dan opteer ik voor de MacBook Pro.
@DivxLover hopelijk voor jullie ook eea wat duidelijker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ivo-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:41:

Ik sta op het punt een iMac 2009 te vervangen door een Macbook (dat is wat mobieler etc.. ), alleen twijfel tussen een Macbook Air i5 of de instapper Macbook Pro.

Ik doe gemiddeld lang met een computer, dus beetje toekomstig bestendig is wel belangrijk. Ik doe geen video-editten etc…
De vraag is wat doe je wel? Welke programma's vooral?

Als je namelijk lang wilt doen met je laptop en voornamelijk de programma's van Apple gebruikt (dus geen 3rd party software) kan je misschien even beter wachten op een nieuwe ARM MacBook die waarschijnlijk dit jaar nog uitkomt.

https://www.macrumors.com...13-inch-macbook-pro-2020/

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 20-08-2020 19:33 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• ivo-nl
MS Office (Apple Numbers etc vind ik niet fijn), verder administratie, mailen etc... Foto beheren , incidenteel wat scannen met Epson scanner.

ARM etc, van gehoord... hopelijk worden de MacBooks geen Chromebooks met al hun beperkingen.

Maar ja... van G3/G4/G5 naar Intel hebben we ook overleefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ivo-nl Dan zou ik als ik jou was geduld hebben en wachten op de nieuwe release (als je dat kan opbrengen).

Er zijn veel geruchten, ook over de prijzen dat ARM zelfs goedkoper gaat zijn omdat ze niet meer bij Intel hoeven in te kopen.

Dan heb je dus de luxe positie om voor het nieuwste van het nieuwste te gaan, of als het je toch niet aanstaat kan je altijd nog voor een (tweedehands) intel versie gaan.

Het worden sowieso interessante tijden. Voor mensen die voornamelijk 3rd party software gebruiken zeg ik,
ga voor de huidige generatie, anders even afwachten.

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 20-08-2020 20:57 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 16:34

ultimateharry

Team Slayer:-)

ivo-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:44:
MS Office (Apple Numbers etc vind ik niet fijn), verder administratie, mailen etc... Foto beheren , incidenteel wat scannen met Epson scanner.

ARM etc, van gehoord... hopelijk worden de MacBooks geen Chromebooks met al hun beperkingen.

Maar ja... van G3/G4/G5 naar Intel hebben we ook overleefd.
Ik heb de i5, 8GB, 512GB nu net een week. Echt heel tevreden mee!
Ongeveer hetzelfde gebruik als jij, maar deze Air is meer dan krachtig genoeg daar voor.
Nog even geprobeerd om een film te editen in iMovie (doe ik normaal niet, maar was benieuwd) en dat ging ook heel vloeiend.

Wat betreft ARM: dat is nog een beetje koffiedik kijken, welke MacBook wordt de eerste, wanneer komt die, zijn er issues met de eerste generatie etc.
En het lijkt me dat Apple de Intel machines nog jaren gaat ondersteunen.

[ Voor 14% gewijzigd door ultimateharry op 20-08-2020 22:27 ]

Pagina: 1