Vraag

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-07 14:16
Beste tweakers,

Hopelijk post ik in het juiste forum.
Ik heb een week geleden een 5TB harde schijf aangeschaft om een back-up te maken van mijn huidige foto's en wat ruimte te houden voor de toekomst. Mijn vorige 3TB externe schijf raakte namelijk vol.

Bij het kopiëren van de oude schijf naar de nieuw ondervind ik toch wat hinder en ik vroeg me af of ik iets fout doe ofwel er mogelijks iets mis is met de schijf.

Ik heb een recente pc (ryzen 3600, Aorus x570 ultra, 16Gb RAM, 970 EVO SSD, ...) en krijg echt snelheden waarmee ik deze maand mijn data niet meer overgezet krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/358OViARKwIpukLYKbSXVaReXj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPDNYSWckavdndamh6N4BILK.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik iets testen of beter doen zodat de schijf bruikbaar wordt of ik kan beslissen dat de schijf terug moet?

Alvast bedankt voor het advies/hulp!

Alle reacties

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Misschien staat caching uit in Windows.

En kopieeren van heel veel kleine bestandjes gaat veel tragen dan grote bestanden. Zeker als caching uitstaat.

Daarnaast misschien ff indexing uitzetten.

Verder vind ik het persoonlijk handig om een backup tool te gebruiken zoals bijv syncbackfree.

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37

De Nelis

en anders maar niet...

Het zijn 12000 'kleine' bestanden, die je zoals ik het zie van de ene usb-schijf naar de andere usb-schijf aan het kopiëren bent. Dat zal sowieso een stuk trager gaan dan van je interne schijf naar extern.

Ik zou proberen de boel eerst naar intern te kopiëren en vanuit daar naar de nieuwe externe schijf, dat zal allicht wat sneller gaan.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:57
Er is geen silver bullet voor dit probleem, al denk ik dat @Slogra het meeste in de buurt zich qua 'oplossing'. Veel klein spul verplaatsen tussen fysieke schijven blijft redelijk traag, voor met extern.
Zet de copy/paste opdracht aan en ga ondertussen gamen/tweakers.net lezen :p het is niet heel resource-vretend dus je kan prima iets anders doen ondertussen. Meedere grote copy/paste opdrachten tegelijk doen werkt 'niet zo goed'. Ik dacht slim te zijn maar nee.

Team anti-scalp - wauw..

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-07 14:16
Hi all,

Bedankt voor de feedback!
Het zijn inderdaad kleine bestandjes in die map.

Hoe zet ik indexing uit? Ik dacht dat dit bij "algemeen" stond maar vind het niet meer.

De andere mappen zijn wel iets grotere (RAW) bestanden.

Na ongeveer een minuutje kopiëren aan 100MB/s zakt de schijf gewoon heel erg in naar een 10de daarvan.

Ik heb de schijf ingesteld op "betere prestaties" want daarvoor ging de schijf nooit boven 30MB/s.
Schrijfcache staat alleen ingesteld in Windows bij deze instellingen.

De extension portable van 3TB (ook van seagate) werkt eigenlijk een stuk beter en wordt minder warm.

Het zal dus een oefening in geduld worden.