Glazen tuinkamer isoleren

Pagina: 1
Acties:

• dylankingsly
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09-2020
hi!

Wij krijgen een glazen tuinkamer die wij op den duur willen isoleren, hebben jullie hier ervaring mee of advies?

Het betreft een glazen overkapping met aluminium profielen. Het dak bestaat uit 7 liggers van aluminium met daar tussen in gelaagd glas 44.2. De overkapping komt in een ''nis''.

De achterzijde wordt tegen ons buitenmuur gezet , deze muur is geïsoleerd. De rechterkant staat gemonteerd tegen de muur van onze buren, ook deze muur is geïsoleerd. De linkerkant staat tegen onze garage, half steens niet geïsoleerd maar het is wel de goede kant want het is niet de buitenmuur van de garage.
De gehele constructie rust op een betonvloer die een vorstrand heeft, vloerverwarming en uiteraard : geïsoleerd. Aan de voorzijde van de overkapping komen glazen schuifpanelen. Deze glazen panelen zijn niet geïsoleerd maar hebben wel profielen waardoor ze winddicht zijn.

Is het mogelijk om zo`n tuinkamer stap voor stap te isoleren? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI9X8FYNEAKVvyF-PnjO_-CsXZk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dxta3SRoderf6EbEgd1rdHJP.jpg?f=user_large

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat bedoel je precies met isoleren? Wil je in de zomer de warmte er uit houden of in de winter de kou? Of alle twee?

Je kan vrees ik niet heel veel isoleren. Glas is geen al te beste isolator. Dus in de winter, zonder zon, gaat het er niet heel erg warm worden.

In de zomer wordt het juist bloedheet en fungeert al het glas als een tuinkas. Die warmte tegenhouden kan je simpelweg doen door bijvoorbeeld doeken op te hangen aan de bovenzijde die je al naar gelang kan schuiven ( verder open/dicht ).

Zoiets: https://www.top-verandas.nl/assortiment/43/zonwering ( Zie foto rechts met de doeken tussen de liggers )

[ Voor 68% gewijzigd door mkleinman op 20-08-2020 09:53 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• dylankingsly
mkleinman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:51:
Wat bedoel je precies met isoleren? Wil je in de zomer de warmte er uit houden of in de winter de kou? Of alle twee?

Je kan vrees ik niet heel veel isoleren. Glas is geen al te beste isolator. Dus in de winter, zonder zon, gaat het er niet heel erg warm worden.

In de zomer wordt het juist bloedheet en fungeert al het glas als een tuinkas. Die warmte tegenhouden kan je simpelweg doen door bijvoorbeeld doeken op te hangen aan de bovenzijde die je al naar gelang kan schuiven ( verder open/dicht ).

Zoiets: https://www.top-verandas.nl/assortiment/43/zonwering ( Zie foto rechts met de doeken tussen de liggers )
Goeie vraag, dit had ik iets beter moeten omschrijven!

Het doel is om ooit de buitenmuur van onze woning echt te kunnen verwijderen en dan de overkapping te gebruiken als eetkamer. Dus antwoord op jou vraag : Ja, zomer de warmte er uit, winter de warme er in.

Ik ben het volkomen eens dat het gaat functioneren als een tuinkas. Daarom is het idee om tegen die tijd ook te investeren in goede zonwering. En de warmte er in ''krijgen'' lukt denk ik wel met de vloerverwarming?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
Dan zul je dat hele ding van triple glas en knappe kozijnen moeten laten maken. Niet enkel glas met aluminium profieltjes.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:09
Is dit een bestaande tuinkamer? Zo ja hoe oud? Ok het echt goed te isoleren zou ik al snel naar hr++ glas of zelfs trippel glas (Hr+++) kijken.

Met hr++ blijf je denk ik nog wel koude val houden met dat oppervlakte, vloerverwarming verwarmt wel maar door koudeval kan het dan toch niet echt comfortabel zijn

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:35
Als de glazenwand aan de voorzijde enkel glas is. Kan je blijven stoken. Ook zit je volgens mij met een enorme koudebrug aan de gevel.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• dylankingsly
No Hands schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:59:
Dan zul je dat hele ding van triple glas en knappe kozijnen moeten laten maken. Niet enkel glas met aluminium profieltjes.
Tripple glas is inderdaad het idee. Mijn excuses, maar wat bedoel je met ''knappe kozijnen''?

• dylankingsly
brokenp schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:00:
Is dit een bestaande tuinkamer? Zo ja hoe oud? Ok het echt goed te isoleren zou ik al snel naar hr++ glas of zelfs trippel glas (Hr+++) kijken.

Met hr++ blijf je denk ik nog wel koude val houden met dat oppervlakte, vloerverwarming verwarmt wel maar door koudeval kan het dan toch niet echt comfortabel zijn
De tuinkamer wordt volgende week gerealiseerd ( ja , i know we hadden dit beter van de voorhand kunnen bedenken :P maar helaas ). Denk je dat het met HR+++ al wel aangenamer kan worden? Aangenaam genoeg om het als een uitbouw te bschouwen?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dylankingsly schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Goeie vraag, dit had ik iets beter moeten omschrijven!

Het doel is om ooit de buitenmuur van onze woning echt te kunnen verwijderen en dan de overkapping te gebruiken als eetkamer. Dus antwoord op jou vraag : Ja, zomer de warmte er uit, winter de warme er in.

Ik ben het volkomen eens dat het gaat functioneren als een tuinkas. Daarom is het idee om tegen die tijd ook te investeren in goede zonwering. En de warmte er in ''krijgen'' lukt denk ik wel met de vloerverwarming?
Dan moet je gaan denken Triple glas, kunststof liggers ( aluminium is een joekel van een koudebrug ). Verder; Hoeveel isolatie zit er onder je betonvloer waar vloerverwarming in ligt?

En zelfs met Tripleglas ( je praat over aardig wat vierkante meters ) zal het warmteverlies aanzienlijk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 20-08-2020 10:08 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• dylankingsly
NRJ020 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:00:
Als de glazenwand aan de voorzijde enkel glas is. Kan je blijven stoken. Ook zit je volgens mij met een enorme koudebrug aan de gevel.
Het glas aan de voorzijde is inderdaad enkel glas, het idee is om hier dan echte schuifdeuren te laten plaatsen. Wat bedoel je precies met een koudebrug aan de gevel?

• dylankingsly
mkleinman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

Dan moet je gaan denken Triple glas, kunststof liggers ( aluminium is een joekel van een koudebrug ). Verder; Hoeveel isolatie zit er onder je betonvloer waar vloerverwarming in ligt?

En zelfs met Tripleglas ( je praat over aardig wat vierkante meters ) zal het warmteverlies aanzienlijk zijn.
Dit klinkt als een geheel nieuwe overkapping :P. Is het denk je mogelijk met aluminium liggers om die op te vullen met isolatie middel?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dylankingsly schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Dit klinkt als een geheel nieuwe overkapping :P. Is het denk je mogelijk met aluminium liggers om die op te vullen met isolatie middel?
Heeft weinig effect, je moet ergens de constructie thermisch onderbreken, anders blijven het koudebruggen en in een aantal gevallen zorgen ze aan de binnenzijde ook voor condens als je niet uit kijkt.

Verwarmen en koelen in een glazen bak is energetisch gezien verschrikkelijk ineffectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
dylankingsly schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

Tripple glas is inderdaad het idee. Mijn excuses, maar wat bedoel je met ''knappe kozijnen''?
je hebt het nu over
Het betreft een glazen overkapping met aluminium profielen. Het dak bestaat uit 7 liggers van aluminium met daar tussen in gelaagd glas 44.2
Ik bedoel gewoon kozijnmateriaal waarvan kozijnen worden gemaakt, kunststof, geïsoleerd, voorbereid om warmte binnen en koude buiten te houden. Dat is iets wat aluminium profielen niet doen.
Maar ik zie dat je hele boeltje volgende week al geplaatst wordt dus knappe kozijnen komen er al niet meer :)

Je zult moeten werken met wat je hebt. of besluiten de gevel toch niet te slopen maar er grote openslaande deuren in te maken ofzo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ongenuanceerd: Slecht idee. Google maar eens op "koudeval daklicht" of "koudeval lichtstraat" of "koudeval schuifpui".

Zulke constructies leveren vaak genoeg serieuze koudeval op, en dat is dan nog maar een fractie van de hoeveelheid glas dat jij daar hebt. Als je comfortabel meer permanente binnenruimte wil hebben is het aan te raden de tuinkamer te vervangen door een normale uitbouw.

Een optie die je ook nog hebt, als energieverbruik je niks uit maakt, is verwarmings glas. Glas waar vrijwel onzichtbaar elektrische verwarming in is verwerkt. Stervensduur, milieuonvriendelijk (want COP = 1), maar werkt wel.

In ieder geval, met louter isoleren van wat er in jouw situatie te isoleren valt ga je het niet redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
De gevel van je huis wordt koud aan de bovenzijde. Dit straalt door naar je 'tuinkamer' omdat dit niet onderbroken is. Dit geld eigenlijk ook voor je zijkanten.

Het klinkt meer alsof je de ruimte als uitbouw van je huis wil gaan gebruiken. Met die vloerverwarming erin.

Heb je overwogen om er een volwaardig dak op te maken met dakramen en normale kozijnen erin zoals eerder genoemd. Wordt het ook niet loei heet in de zomer.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast dat het eigenlijk al te laat is (aluminimum profielen ga je nauwelijks kunnen isoleren, enkelglas is helemaal een ramp) vraag ik me af: Heb je een vergunning aangevraagd? Zo'n tuinkamer is namelijk alleen vergunningsvrij als je hem als veranda gebruikt, niet als verlengstuk van je kamer (lees: uitbouw)

Wat de zomer betreft: Wij hebben net een Verano overkapping van glas laten plaatsen over ons terras met eletrisch bediende zonwering er bovenop. Dat houdt enigzins de warmte tegen, maar je zult ook iets aan de verticale glaswand moeten doen, anders blijft het een kas. Tuurlijk, je zal de deuren vaak open hebben, maar ook vaak niet.

En hoe zie je de beveiliging voor je? Als je straks alleen enkelglas hebt hoeft een inbreker maar een tikje in een hoek te geven en hij loopt zo met je complete inboedel naar buiten.

[ Voor 47% gewijzigd door pagani op 20-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:53
De tuinkamer die je nu laat zetten is totaal ongeschikt als uitbouw van je woning.

Aluminiumkasprofielen --> niet-geisoleerd
Gelaagd glas 44.2 --> niet-geisoleerd

Wil je de binnenruimte van je huis uit kunnen bereiden, dan moet je naar een vliesgevelsysteem. Die profielen zijn geisoleerd en hebben een koudebrugonderbreking tussen binnen- en buitenzijde. Daarnaast zul je naar isolatieglas moeten: HR++(+). Ter vergelijk: isolatieglas heeft een Rc (isolatiewaarde) van max 1,5 tot 2,0. Met een gewoon dak en normale isolatie zit je op een Rc van 6,0

En dan nog zul je maatregelen moeten treffen om opwarming in de zomer te voorkomen.

Kortom: heel slecht idee. Terug naar de tekentafel of accepteren dat je de ruimte alleen als tuinkamer kunt gebruiken. Als je die vloerverwarming in de winter aanzet, stook je voor de mussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
No Hands schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:25:
*knip*

Je zult moeten werken met wat je hebt. of besluiten de gevel toch niet te slopen maar er grote openslaande deuren in te maken ofzo.
Of een schuifpui. Grote openslaande deuren gaan ten kosten van de effectieve ruimte in de tuinkamer.

Betekent wel dat TS de schuifpui dicht moet houden in het stookseizoen en op momenten van veel zoninstraling in de zomer.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afhankelijk van de vloerverwarmingssoort (ik vermoed relatief koude vloerverwarming, tegenwoordig standaard) vraag ik me af of je uberhaupt je huis zo nog verwarmd krijgt. Het kan maar zo dat je de 3kW die je verwarming trekt verliest aan warmte in je tuinkamer.

Daarnaast is de vraag of het geheel sterk genoeg is om triple glas te dragen, dat weegt "iets" meer dan 44.2. En of het past...

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 20-08-2020 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Triple glas in niet-geïsoleerde profielen geeft hetzelfde effect als een skipak aandoen, maar zonder sokken, schoenen, handschoenen en muts naar buiten gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dylankingsly
Ik reageer even op deze wijze :D

Volgens mij is het wel duidelijk : NIET DOEN!

Ik denk dat ik de tuinkamer gewoon lekker als tuinkamer ga beschouwen.
Mooi zonnewering er op doen tegen de hitte en wellicht ooit mooie openslaande deuren in de buitengevel.
Zo krijg ik toch alsnog dat ruimtelijke effect. Bedankt allen voor jullie reactie :D

@Joris748 @pagani @NRJ020 @rbaidjoe @No Hands @mkleinman @brokenp

• Joris748
dylankingsly schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:05:
Ik reageer even op deze wijze :D

Volgens mij is het wel duidelijk : NIET DOEN!

Ik denk dat ik de tuinkamer gewoon lekker als tuinkamer ga beschouwen.
Mooi zonnewering er op doen tegen de hitte en wellicht ooit mooie openslaande deuren in de buitengevel.
Zo krijg ik toch alsnog dat ruimtelijke effect. Bedankt allen voor jullie reactie :D

@Joris748 @pagani @NRJ020 @rbaidjoe @No Hands @mkleinman @brokenp
Graag gedaan. Bij voorbaat mijn excuus dat ik er een beetje met gestrekt been in ging :o

Die vloerverwarming kun je altijd nog gebruiken, mocht je er een echte uitbouw van willen maken. Vergeet niet om maatregelen te treffen om bevriezen van de vloerverwarming in de tuinkamer te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Joris748 op 20-08-2020 11:09 ]

• dylankingsly
Joris748 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Graag gedaan. Bij voorbaat mijn excuus dat ik er een beetje met gestrekt been in ging :o

Die vloerverwarming kun je altijd nog gebruiken, mocht je er een echte uitbouw van willen maken. Vergeet niet om maatregelen te treffen om bevriezen van de vloerverwarming in de tuinkamer te voorkomen.
Nee joh, dit was toch (op een goede manier) gewoon lekker duidelijk :D Precies waar ik naar opzoek was.

Ik vermoed niet dat de vloerverwarming zal bevriezen. Mijn zwager is bouwkundig en heeft samen met de aannemer de vloer gestort en ik heb samen met mijn zwager de vloerverwarming gelegd. Ik heb ondertussn achterhaald hoe het is opgedeeld : Constructie 80cm dik, tempex is 10cm en de vorstrand aan de voorzijde is 70 cm diep. Of is dat niet voldoende?

• Joris748
dylankingsly schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Nee joh, dit was toch (op een goede manier) gewoon lekker duidelijk :D Precies waar ik naar opzoek was.

Ik vermoed niet dat de vloerverwarming zal bevriezen. Mijn zwager is bouwkundig en heeft samen met de aannemer de vloer gestort en ik heb samen met mijn zwager de vloerverwarming gelegd. Ik heb ondertussn achterhaald hoe het is opgedeeld : Constructie 80cm dik, tempex is 10cm en de vorstrand aan de voorzijde is 70 cm diep. Of is dat niet voldoende?
De vraag is hoe koud het in de tuinkamer gaat worden. Je verliest dan wel weinig warmte via de grond, maar wel via de bovenkant van de vloer. Als je niet kunt garanderen dat je tuinkamer vorstvrij blijft, is het misschien een optie om de vloerverwarming af te koppelen en leeg te maken.

Hoor graag van de experts of dat geen andere problemen op kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
Joris748 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

De vraag is hoe koud het in de tuinkamer gaat worden. Je verliest dan wel weinig warmte via de grond, maar wel via de bovenkant van de vloer. Als je niet kunt garanderen dat je tuinkamer vorstvrij blijft, is het misschien een optie om de vloerverwarming af te koppelen en leeg te maken.

Hoor graag van de experts of dat geen andere problemen op kan leveren.
Zou het even in de gaten houden met een thermometer. Maar met de winters van tegenwoordig zou ik me geen zorgen maken om bevriezing.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Die vloerverwarming is wellicht ook prima te gebruiken om het 'tuinkamerseizoen' wat op te rekken.
Wanneer een normale tuinkamer net te koud zou zijn, is die van jou met vloerverwarming wellicht nog net ff een paar weekjes langer comfortabel.

Lijkt mij persoonlijk een waardeloze usecase om vloerverwarming voor aan te leggen, maarja, nu het er toch ligt, kun je het net zo goed gebruiken :)

In de winter, wanneer je geen gebruik maakt van je tuinkamer, zou ik die groep wel afsluiten, om nodeloos stoken te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:46
Al eens gekeken naar folie voor op de ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In Engeland is daar zelfs TV reclame voor:
https://conservatoryinsulations.com/
Geen ervaringen mee, ik heb geen aanbouw.

• dylankingsly
Deef_K schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:06:
Al eens gekeken naar folie voor op de ramen?
Nee, daar heb ik niet over nagedacht. Goede tip!

• dylankingsly
bouwfraude schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:03:
In Engeland is daar zelfs TV reclame voor:
https://conservatoryinsulations.com/
Geen ervaringen mee, ik heb geen aanbouw.
Ideaal!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38

EiT

Zomers krijt op het glas, in de winter een gaskanon.

Zo deden wij dat in de glastuinbouw ;).

Zoals al voorgesteld is, niet die buiten muur slopen.
Ik snap niet dat je niet beter geïnformeerd bent door diegene die dit ding gaat plaatsen.

Wat je wil is een serre ipv tuinkamer. Tuinkamer is niet geïsoleerd en bedoelt om je planten in de winter te laten overleven, alhoewel met deze winters toch niets kapot gaat.

Wat je wil is een serre, deze zijn geïsoleerd en kan daardoor bij het huis getrokken worden. Of een glazen /dak vandaag de dag handig is....

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-05 12:59
Aangezien hij al besteld is kijk het ff een winter aan.
Wij hebben hier een overkapping met deuren van Tuinmaximaal die tussen de uitbouwen staan van de buren.
Deuren hebben geen borstelrand dus laten wind door en verder is er niets geïsoleerd. Maar over het algemeen zitten wij van maart tot oktober buiten. Een beetje zon doet al wonderen. Voor de avonden zaten we te kijken voor een haard of heater maar dat was er nog niet van gekomen

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als je dit ooit bij de woning wil betrekken is slopen de beste optie ;)

Goed dat je de vloer meteen "goed" laat uitvoeren, dan kan je, als je het bij je woonkamer wil betrekken, vanaf daar verder opbouwen. Alleen dus wel kapitaalvernietiging.

Klinkt alsof het opdracht geven voor deze tuinkamer in een opwelling is gedaan? Anders had je een geïsoleerd dak met daklichten/lichtstraat kunnen maken en had je alleen de pui nog ooit moeten vervangen.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:46
dylankingsly schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Nee, daar heb ik niet over nagedacht. Goede tip!
Ik weet zo niet hoe het heet. Onlangs ben ik nog bij een woning geweest met zeker 15 ramen van +2 meter hoog en misschien een meter breed met allen folie. Allemaal op het zuiden. Mocht pas 40 dagen na aanbrengen schoongemaakt worden.

Op een dag van 25 graden aan de binnenkant totaal niet warm.

[ Voor 7% gewijzigd door Deef_K op 20-08-2020 22:40 ]

Pagina: 1