Problemen met Netgear R7000 achter Experiabox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Randy21
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:28
Goedemorgen,

Sinds twee weken heb ik problemen met de onderstaande configuratie.
Achter Experiabox v10 heb ik een Netgear R7000 hangen, na de R7000 komt een switch.
Op de Netgear zijn ook de IPTV kastjes aangesloten.

Bovenstaande configuratie heeft tot twee weken geleden probleemloos vele jaren goed gewerkt.

Het probleem dat zich nu voordoet is dat op verschillende momenten het internet weg valt en het lampje 'Internet' op de EB rood wordt. Het kan soms tot wel een uur duren dat de verbinding, na meerdere malen EB uit en aanzetten, weer wordt hersteld.

Wat ik al heb gedaan:
R7000 ge-update met de nieuwste ASUS WRT & Vortex software
De R7000 opnieuw ingesteld, met DHCP uit. IP's komen dus van de EB
KPN monteur is al langs geweest, kon niets geks ontdekken, dus vrees dat het toch in mijn eigen netwerk zit.

p.s. het vervelende is dat zodra ik in de R7000 DHCP uitzet ik de router niet meer kan bereiken via 192.168.1.1, zowel bedraad als draadloos niet.

Hebben jullie een idee wat ik/er verkeerd gaat?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:21

lier

MikroTik nerd

Twee rotuers achter elkaar is niet ideaal. Niet zeker of dat de oorzaak is, maar beter is om een router (Experiabox) in je netwerk te hebben. Dan zou je dus je Netgear als accesspoint in moeten stellen:

https://kb.netgear.com/24...er-I-ve-already-run-setup

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Zal niet aan die Netgear liggen en al helemaal niet aan twee routers.
Twee router en dus dubbele Nat is echt geen probleem zolang je maar begrijpt wat er gebeurt.

Als die EB zegt dat het internet weg is, dan is dat niet iets wat op je lan gebeurd.
Is duidelijk een KPN probleem, dus de oplossing is KPN bellen en de storing melden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Randy21
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb voor de zekerheid wel de R7000 opnieuw ingesteld en nu als AP.
Alles werkt weer, ook de IPTV.
Kijken voor hoelang de verbinding het nu volhoudt.

Als het goed is wordt de lijn sinds afgelopen door KPN gemonitord.

Over dat begrijpen wat er gebeurt is misschien ook een klein probleem in deze. Ik heb niet heel veel technische kennis. Maar ooit (jaren terug) is het mij wel gelukt om de Netgear goed achter de EB te laten werken, ook zodat IPTV goed werkt.

• Ben(V)
Tja als je niet begrijpt wat je doet, begrijp ik niet waarom je dan een netgear achter een die KPN router zet die eigenlijk van een betere kwaliteit is dan die netgear.

Dingen moeten toch ergens nut voor hebben?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:30:
...Dingen moeten toch ergens nut voor hebben?
Nee. Da's nou juist de essentie van niet begrijpen; als je het niet begrijpt kun je niet vaststellen of iets nut heeft of niet. En dan ga je af op de overtuigingskracht van de schreeuwers op dit forum: "KPN sucks! Hier is een mooie how-to om je eigen router er achter te plakken"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
Waarschijnlijk heb je de link vergeten!

• Randy21
Ben(V) schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:30:
Tja als je niet begrijpt wat je doet, begrijp ik niet waarom je dan een netgear achter een die KPN router zet die eigenlijk van een betere kwaliteit is dan die netgear.

Dingen moeten toch ergens nut voor hebben?
Bedankt voor de reactie. Echter in mijn ogen heeft zeker nut. Het Isra punt is beneden achter de voordeur op de begane grond. Dus daar staat ook de EB. Daar wij een dubbel bovenwoning hebben is die plaats van de EB niet bevorderlijk voor de wifi op de tweede verdieping.

En kennelijk hoef je niet mega veel kennis hebben om het te laten werken want dat is mij jaren goed afgegaan. Echter nu werkt het niet meer en vraag ik om kennis van mensen die er wel (heel) veel verstand van hebben.

• Ben(V)
Tja dan is het slimmer om ofwel een Accesspoint toe te voegen ofwel die netgear als Accesspoint te schakelen.

Het nut van een router is dat hij routeert en wifi is wat anders dan routeren.
Je koopt toch ook geen extra auto als je een trekhaak nodig hebt?

• Randy21
Hoe het is het, ik heb nou eenmaal de R7000 die op de eerder genoemde manier goed heeft gewerkt jarenlang.

Maar ik heb nu de R7000 als acces point ingesteld (DHCP uit) en ik heb nog steeds dat de verbinding weg valt, vanmiddag nog 2x gebeurd. Het wegvallen komt echt uit het niets. Ook brand het lampje internet rood op de EB. Kan dat laatste veroorzaakt worden door iets op mijn eigen netwerk?

• Ben(V)
Nee, dat is echt een KPN probleem.

• Randy21
Ben(V) schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:02:
Nee, dat is echt een KPN probleem.
Daar was ik al bang voor. Afwachten of KPN een beetje vaart achter de oplossing wilt zetten. De technische dienst zou mij vandaag terugbellen. Maar dat is nog niet gebeurd. Dus dat is al een aardig begin.

edit: na de laatste crash de EB aangezet en gewacht tot er een verbinding kwam met KPN. Ik heb toen geen eigen apparatuur aangesloten op de EB en ook toen raakte na een aantal uur de EB in storing en brandde het rode internet lampje. Voor de volledigheid, de huidige EB is een v10 welke ik afgelopen zaterdag nieuw heb opgehaald bij de KPN winkel.

[ Voor 33% gewijzigd door Randy21 op 20-08-2020 20:08 . Reden: Update ]

• Ben(V)
Kan de EB zijn, maar ook gewoon elders in het KPN netwerk liggen.
Als je ver bijvoorbeeld ver van de centrale woont kan dat wel eens een probleem zijn.
Meestal moeten ze in de centrale dan jouw lijn een beetje opkrikken.

Het enige wat je zelf kun doen is kijken of de kabel van je EB naar je AOP goed is, maar als er een monteur geweest is dan heeft hij daar al naar gekeken, want dat is het enige wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy21
De problemen met KPN lijken opgelost. Er is het een en ander gereset in de centrale.
Echter had ik in de tussentijd de R7000 als AP ingesteld en DHCP uit (gaat automatisch bij AP). Dit gaf toch wel wat problemen zoals het wegvallen van de verbinding tussen de devices en de R7000.

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de R7000 weer als router ingesteld met IMGP en DHCP aan, zo had ik dat voorheen ook en geen enkel probleem meer ondervonden en lijkt alles goed te werken en verbinding te krijgen. In de EB de R7000 een vaste IP gegeven.

Het zou niet zo moeten horen, maar toch geeft mij dit het beste resultaat.
Pagina: 1