Vraag

• Arie One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Mijn vraag:

Beste allemaal,

Situatie:

MS Teams is nu deels uitgerold in het bedrijf waar ik werk, we gebruiken nu alleen het gedeelte video vergaderen/chat, maar dat is het enige nog.
Dus we zijn bezig met de next steps voor onze Office365 migratie, maar onze IT manager wil dat we eerst Onedrive for Business gaan uitrollen |:( , maar ik heb begrepen dat dit juist de laatste stap zou moeten zijn?

Naar mijn weten zou de migratie in de volgende stappen uitgevoerd zou moeten worden:

1 exchange migratie als eerste, dat betekent onze huidige office 2016 on premise exchange server updaten met de laatste security updates, dan hybride modus aanzetten, dan vervolgens van 1 mailbox van een gebruiker omzetten, daarna de rest.
DNS: al het dns verkeer omzetten naar exchange online, dit kan wanneer in hybrid mode

(deze stap is al gedaan)

2 inrichting Intune (dit is belangrijk om settings/policies te kunnen gebruiken voor Office365 (Outlook)

3. Uitrol van Office365 via GPO

4. inrichting Sharepoint/Teams/Onedrive (afdelingsdata overzetten in stappen/gefaseerd)

Toelichting waarom ik denk dat er nadelen kleven aan eerst Onedrive voor Business uitrollen zijn:

Onedrive for Business is bedoeld als persoonlijke bibliotheek voor documenten van individuele gebruikers. Nadeel hiervan is dat er eenvoudig gestart kan worden met het delen van deze documenten en dat er vervolgens mee gewerkt word.
Er kunnen anonieme links worden gemaakt om de bestanden te delen en externe gebruikers die worden uitgenodigd om samen aan de documenten te werken.
Maar dus in plaats van de hiervoor bestemde beheerde locaties zoals Sharepoint Online of Office 365 Groups, Microsoft Teams.
Als gevolg hiervan is er dan totaal geen controle over en is dit niet de juiste werkwijze.
Wanneer we de fileshares naar Sharepoint Online/Teams hebben gebracht kan vanuit hier een gebruiker
o.a. z’n (project) bestanden kunnen raadplegen/delen)
Samen aan documenten is wel het doel van de uitrol, maar je krijgt op deze manier toch een decentrale opslag van (project) bestanden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft 365 E3+ EMS licenties

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bovenstaande informatie is een combinatie van wat ik online heb gevonden en advies van een derde.

Hoor graag van jullie, alle input/vragen zijn welkom....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er is geen vaste migratie volgorde... simpel...

Daarnaast verandert het toekennen van een tool (Onedrive) toch niks aan je bestaande processen? Als jullie als beleid gaan hanteren dat afdelingsdata in bv. een afdelingsteam of channel geplaatst moeten worden, dan verandert het toekennen van Onedrive daar weinig aan.

Overigens vind ik het wel fijn om onderhande zijnde werk en concepten op mijn Onedrive te hebben. Zodra documenten in een deelbare versie gekomen zijn, plaats ik het wel in een gedeelde lokatie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Question Mark al aangeeft klinkt je 'probleem' als een procesmatige instructie. Zorg dat mensen hun projectbestanden niet gaan delen via Onedrive als je het beheer over deze bestanden in Sharepoint/Teams wil houden.

Zou je wellicht nog kunnen toelichten waarom dit de wens is van de manager? En geef aan hem ook aan wat de risico's zijn bij het verkeerd gebruiken van Onedrive for Business voordat men de overige producten gaat gebruiken. Als hij dat geen probleem vindt is het ook voor jou geen probleem lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w3rd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 14:26
Zoals hier al wordt aangegeven bestaat er eigenlijk geen vaste volgorde qua migratie. Gezien je identity en mail vaak een randvoorwaarde is voor andere features, is dit zo te lezen als eerste gedaan.

Je uitdaging/angst zit zo te lezen in het gebruik van OneDrive wat opgelost kan worden met beleid, instructie en technische restricties m.b.t. delen en opslag van bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:33
Er kunnen anonieme links worden gemaakt om de bestanden te delen en externe gebruikers die worden uitgenodigd om samen aan de documenten te werken.
Dit kun je zeer eenvoudig uitschakelen dmv OneDrive policies.