Upgrade RAM voor MFS2020 en toekomstige upgrades

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geer01
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 15:35
Beste forumleden,

Mijn midrange geme pc uit 2016 is al weer bijna toe aan een update ben ik bang nu Flight Simulator 2020 uit is.
Heb vooral veel last van stotteringen,ook op lage kwaliteit, en ik vermoed dat de goedkoopste optie voor nu is om te beginnen bij het geheugen.

Ik zoek een?
Op dit moment heb ik deze:

Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

Deze is niet meer te krijgen, mijn vraag is of ik het beste wat bij kan voegen en of dat dan een opvolger oid moet zijn. of dat ik deze beter kan vervangen door een ander merk/nieuwer type.

Wat is je budget?
Liefst onder de €100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]Als ik moet bijplaatsen dan denk ik het liefste hetzelfde merk, anders maakt het me niet uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn hele systeem ziet er nu zo uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600K Boxed€ 185,05€ 185,05
1MoederbordenAsus Z170 PRO GAMING/AURA€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 673,88€ 673,88
1BehuizingenNZXT S340 Elite Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken X63€ 139,33€ 139,33
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 119,77€ 119,77
1NetwerkadaptersAsus PCE-AX58BT€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.097,26

Het lijkt wel alsof een pc samenstellen makkelijker is dan een pc upgraden, daarom dus maar klein beginnen met het geheugen.
Heb me proberen in te lezen en vaak kom ik er wel uit, maar wat hier nu de beste optie voor is daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Geer01 op 21-08-2020 14:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Een geheugenupgrade gaat je niets opleveren. Ook gpu maar vooral cpu zitten onder het minimum dat nodig is voor een soepele gameplay van FS11. Zelfs een 7700K is niet voldoende. Lees deze test eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 10:31
Met vermoedens wordt het lastig updaten. Zet eens MSI Afterburner aan tijdens een game en maak een screenshot. Dan weet je vrij snel of het CPU, GPU of RAM is wat de stotteringen veroorzaakt.

• kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:37
je bestaande platform upgraden kan:

V&A aangeboden: Intel Core i7-7700K

maar dit gaat al ruim over je budget van het upgraden heen

Persoonlijk zou ik de combinatie moederbord/processor de deur uit doen en overstappen naar AMD vandaag de dag :)

Wat @Djarune zegt: probeer met testen uit te vinden welke onderdeel het zwaarst belast wordt; het lijkt me sterk dat je met een 1070 al vastloopt maar die i5 van die generatie is helaas snel ingehaald door nieuwere modellen...

edit:
https://cpu.userbenchmark...l-Core-i5-6600/3887vs3514
hier zie je dat die 7700k niet heel veel sneller is...

[ Voor 12% gewijzigd door kleijn1985 op 20-08-2020 15:51 . Reden: vergelijk toegevoegd ]

• Geer01
Dank voor de reacties, had gehoopt dat wat snellere ram wel wat zou doen, maar het blijkt toch idd zowel de cpu als gpu te zijn. Overigens nu wel redelijk te spelen op low/medium.
Dat wordt dus toch over een tijdje een nieuw mobo en cpu, en wachten op de 3xxx gpu serie.. Hopen dat ie dan iets langer mee kan dan 4 jaar.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Geer01 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:06:
Dank voor de reacties, had gehoopt dat wat snellere ram wel wat zou doen, maar het blijkt toch idd zowel de cpu als gpu te zijn. Overigens nu wel redelijk te spelen op low/medium.
Dat wordt dus toch over een tijdje een nieuw mobo en cpu, en wachten op de 3xxx gpu serie.. Hopen dat ie dan iets langer mee kan dan 4 jaar.
Inderdaad gewoon even wachten. Voordeel van AMD is ook nog eens dat je vaak meerdere generaties mee kan op 1 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geer01
Heb toch een potje gevonden om het mobo en cpu alvast te upgraden, is dat nu al verstandig of komt er net als bij de gpu's gauw iets nieuws?

5 jaar terug was de keuze niet zo moeilijk, toen was intel nog overduidelijk marktleider, maar het schijnt dat AMD nu flink heeft ingehaald? Heb het na de build van toen niet zo gevolgd eerlijk gezegd.

Past AMD in mijn huidige setup uitgezonderd van het mobo? en kan deze generatie dat zo weer 6 a 7 jaar mee?

En de laatste vraag, wat voor mobo is dan vergelijkbaar met wat ik nu heb?
Al die lichtjes en de software van Asus vielen me een beetje tegen, als ik rgb wil hebben doe ik dat wel ergens anders mee. Dus mag gerust een ander merk zijn.

Alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Geer01 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:27:
Heb toch een potje gevonden om het mobo en cpu alvast te upgraden, is dat nu al verstandig of komt er net als bij de gpu's gauw iets nieuws?
AMD zou binnenkort komen met de 4000-serie Zen 3 desktop CPUs, maar ik moet dat eerst zien voor ik het kan aanraden. Ik denk dat er tussen nu en het daadwerkelijk voor een redelijk bedrag beschikbaar zijn van de nieuwe CPUs wel een half jaar gaat zitten. De Ryzen 3 3300X is bijvoorbeeld sinds dat hij beschikbaar kwam in mei nergens op voorraad geweest en de meeste webshops zijn gestopt met het aanbieden ervan. Intel zal nog wel even duren voor de volgende stap, zeker omdat ze recent de 10-serie processors hebben uitgebracht en nogal vertragingen hebben met kleinere nodes. De huidige processors van beide Intel en AMD zijn echter niet slecht en zullen allebei zonder problemen nog wel een paar jaar mee kunnen gaan. Als je geen last hebt met je huidige systeem is wachten bijna altijd lonend, en stap voor stap upgraden heeft bij mij altijd ergernis gegeven.
5 jaar terug was de keuze niet zo moeilijk, toen was intel nog overduidelijk marktleider, maar het schijnt dat AMD nu flink heeft ingehaald? Heb het na de build van toen niet zo gevolgd eerlijk gezegd.
Klopt, AMD heeft flinke stappen gemaakt en is competetief in prijs-/kwaliteitsverhouding. De prestatiekroon in games ligt nog bij Intel, maar de verschillen zijn niet dramatisch. Deze samenvatting van Gamers nexus legt het goed uit, en er is sindsdien weinig nieuws gebeurd dat voor de consument belangrijk is:

Past AMD in mijn huidige setup uitgezonderd van het mobo? en kan deze generatie dat zo weer 6 a 7 jaar mee?
Ja en nee, als je het moederbord en processor vervangt met AMD zou ik ook voor sneller geheugen gaan. Moderne processors (ook Intel) lusten wel wat geheugenbandbreedte en 3200 of 3600MHz is nu best te betalen en levert meetbaar betere prestaties. Als je de hele set vervangt zou ik beide AMD en Intel overwegen, het verschil tussen beide is niet groot genoeg om de één voor de ander te kiezen zonder verdere contextuele informatie. Een Intel i7-10600K is bijvoorbeeld ook best rap en heeft marge voor en potentie tot makkelijk overklokken.
En de laatste vraag, wat voor mobo is dan vergelijkbaar met wat ik nu heb?
Al die lichtjes en de software van Asus vielen me een beetje tegen, als ik rgb wil hebben doe ik dat wel ergens anders mee. Dus mag gerust een ander merk zijn.
Ligt er aan wat je nieuwe budget is. Een B550 moederbord lijkt me het meest kosteneffectief, en dan is de keuze heel afhankelijk van welke functies je op je huidige moederbord gebruikt. Ik zou even filteren in de pricewatch op B550 en (eventueel) X570 moederborden en eens voorleggen welke je interessant lijken en waarom. Ze verschillen namelijk vaak niet veel, en dan gaat het bijvoorbeeld uitmaken of je van plan bent te overklokken of veel USB aansluitingen wil. Ik denk dat je voor €150 heel competente moederborden kan kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Involvement op 23-08-2020 01:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geer01
Dank voor de zeer heldere uitleg!

Heb me een dagje verdiept in AMD en dat lijkt me nu de betere keuze boven Intel.

Voor iets meer context:
Naast die nieuwe flight sim zit ik in de muziekproductie (door corona zit ik als muzikant aan huis gekluisterd dus moet ik thuis maar wat creatiever zijn :)) en wil ik wat meer met video gaan doen.
Daarnaast tussen de bedrijven door een aardige steam library opgebouwd met nog te spelen games.
Dit alles op een 1440p monitor.

Om er weer een paar jaar mee door te kunnen denk ik dat ik wel een X570 moederbord moet hebben, dan hoef ik bij de volgende upgrade niet weer een nieuw moederbord aan te schaffen.

Ik zat te kijken naar deze 3:

1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 224,-€ 224,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 237,-€ 237,-
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 218,01€ 218,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,01

Wat betreft cpu denk ik niet dat ik wil wachten op zen 3
Ik wil dus wel zeker een paar jaar vooruit en zit te twijfelen tussen:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 289,-€ 289,-
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 419,-€ 419,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,-

De vorige keer heb ik de i5 boven de i7 gekozen en daar loop ik nu tegenaan.
Ga ik dat over een paar jaar weer krijgen of kan ik die 130 euro beter kan stoppen in geheugensticks?

En dan maar gelijk 3600mhz.
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 144,90€ 144,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C17D-32GTZR€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,90

Zit hier nog verschil tussen behalve de rgb?

Videokaart wordt dan later wel geupgrade, als de nieuwe kaarten zijn aangekondigd. dat zal vast niet zoveel ergernis opleveren. :)

Nogmaals ontzettend bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Geer01 op 23-08-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
X570 bord heb je niet nodig. Enige verschil tov B550 is PCI-e4.0 van de chipset en dat is nog prima te missen. pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk lijkt mij daarom een prima keuze.

Wat geheugen betreft zweer ik bij Crucial met Ryzen 3xxx. Veruit de minste, of eigenlijk geen, problemen mee tegen gekomen. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B loopt ook prima op 3600C16 dus daar hoef je geen 3600 MT/s ram voor te kopen. Verschil is overigens alleen meetbaar, niet merkbaar.

Cpu moet je zelf weten. Als de 3900X in je budget past gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Klopt inderdaad, een X570 moederbord is geen must, al zijn er gevallen waarin je de extra functionaliteit kan gebruiken. Als je de verschillen wil begrijpen heb is deze video (weer van Gamersnexus) misschien handig voor je:

Zelf ben ik geen voorstander van het er van uitgaan dat geheugen wel sneller loopt omdat het bij iemand anders ook werkt. De exacte frequentie is gewoonlijk niet heel kritisch, dat wel, maar als je geheugen op 3600MHz wil hebben draaien zou ik gewoon 3600MHz geheugen kopen, zeker als je het nog moet kopen en omdat het niet in het bijzonder duur is. In de meeste gevallen is het wel verstandig om de QVL (qualified vendor list) van het gekozen moederbord op te zoeken. Moederbordfabrikanten publiceren gewoonlijk een lijst van geheugenmodules die met het moederbord getest zijn en werken (deze bijvoorbeeld). In de meeste gevallen betekent dat ook dat de fabrikant de juiste geheugentimings voor de modules heeft geïmplementeerd, wat kan schelen. Voor de taken die je noemt kan het wel helpen om wel al 32GiB aan te schaffen.

Wat betreft FS2020 bleek in een ander topic dat de 'game engine' sowieso erg onafgewerkt was, en buiten het feit dat de systeem-eisen al niet mis waren zelfs met het ryzen 9 3900XT systemen haperde:
Uszka schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:14:
Een geheugenupgrade gaat je niets opleveren. Ook gpu maar vooral cpu zitten onder het minimum dat nodig is voor een soepele gameplay van FS11. Zelfs een 7700K is niet voldoende. Lees deze test eens door.
De link is naar een Duits artikel waarin ze ook concluderen dat de 'game engine' van FS2020 erg CPU afhankelijk is en niet best met meerdere threads omgaat. Samvatting is dat de framerate bij afwezigheid van een CPU limiet aardig schaalt met resolutie en detailinstellingen, waardoor je met een oudere videokaart nog best aardig kan spelen bij lagere instellingen en alleen wat details verliest. De CPU 'bottleneck' is blijkbaar ook afhankelijk van het vliegtuig waarmee je vliegt, waarbij grotere vliegtuigen duidelijk minder FPS bereiken (het gemeten verschil tussen een Cessna 152 en een Airbus A320 Neo was blijkbaar zo veel als 74%). De engine is blijkbaar (nog) vrij matig geoptimaliseerd, dus ik denk op basis van deze informatie dat je in het geval van FS2020 beter kan wachten tot er een update van de 'game engine' wordt uitgerold en het duidelijk wordt op welke hardware die nieuwe engine het best draait en of je computer dan nog steeds problemen geeft. Dit probleem moet je IMHO niet willen 'brute forcen'.

Voor spellen zijn een Ryzen 5 3600 en een Ryzen 9 3900X in veel gevallen nauwelijks verschillend, maar als je veel rekenintensieve bewerking doet (wat audio en video nog wel willen zijn) kan een 3900x een meerwaarde hebben. Dan moet je alleen wel weten of je programma daadwerkelijk meerdere threads kan gebruiken, anders gooi je gewoon een bak geld weg. Adobe Photoshop bijvoorbeeld gebruikt niet veel threads. Ja, ik weet dat dit geen audio of videoprogramma is, maar het is alleen om te illustreren dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is met meer cores.
Pagina: 1