Auto invoeren als inboedel voor studie in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:04
Ik verhuis binnenkort van België naar Nederland.

Graag wil ik een auto mee verhuizen als inboedel met vrijstelling van BPM.
Op de site van de belastingsdienst staat echter:

Let op: als u studeert in Nederland krijgt u zelden vrijstelling voor BPM.

Weet iemand de reden hiertoe? Of ervaring met een dergelijke situatie?

Ik voldoe aan alle voorwaarden. Heb 1,5 jaar gehuurd in België en had een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur. Ik verhuis eind dit jaar naar een koopwoning in Nederland met als doel het afwerken van een fulltime studie.
Ik ga ook contact opnemen met de belastingsdienst hieromtrent alvorens een aanvraag in te dienen, maar was benieuwd of iemand ervaringen heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door cedrix5 op 19-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Een auto als inboedel om bpm te ontlopen en dan ook nog een koopwoning kunnen kopen in Nederland als Belgische student? Ik heb al veel topics gezien maar deze is echt speciaal, ik haak even aan 🙂

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ik wil ook maar gewoon voorkomen dat de douane met een enorme boete aan komt zetten als ik niet in orde ben met de wetgeving. Langs de andere kant heb ik net zo’n hekel aan 2000 euro bpm heffing als de rest van de Nederlanders. Het is nu ook niet alsof ik hier de regels probeer te omzeilen met een 6 maand oude sportwagen ofzo.

Volgens Europa ben ik zelfs niet verplicht de auto op NL platen te zetten gedurende de duur van mijn studies. Dat scheelt helemaal gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt helemaal gelijk, zolang je maar een een inschrijving hebt van een Nederlandse Universiteit. Je recht vervalt wanneer je werkt. Ook al is het maar een uurtje. Daarnaast mag je niet permanent ingeschreven staan als inwoner. Dus op het moment dat je een eigen huis hebt, dan mag je wel ingeschreven staan als "huurder" maar niet als "eigenaar" van het object.

Maar ik zou maar eens heel goed met de Belastingdienst praten. Want het addertje is, waar haal je je inkomsten vandaan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• cedrix5
Bedankt, dat is wel een belangrijke restrictie dan wat werken betreft. Ik zie mezelf nog wel iets kleins doen als onderneming de komende jaren dus dat maakt het interessanter om toch te proberen bpm vrij in te voeren.

Huis staat niet op mijn naam, dus een huurcontract is dan wel mogelijk. Heb je ook een bron die die woon voorwaarde vermeldt? Bij de belastingdienst vond ik namelijk enkel de melding dat ik wat mrb/bpm betreft niet als inwoner gezien word zolang ik die universiteit inschrijving heb.

Inkomsten zijn geen probleem, de Belgische sociale zekerheid staat mij toe een opleiding te volgen met behoud van werkloosheidsuitkering. De voorwaarde om dat in NL te mogen doen is dat ik bewijs dat diezelfde opleiding in BE niet bestaat. Dat is nog een andere discussie.

[ Voor 22% gewijzigd door cedrix5 op 20-08-2020 02:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

cedrix5 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 02:28:
Bedankt, dat is wel een belangrijke restrictie dan wat werken betreft. Ik zie mezelf nog wel iets kleins doen als onderneming de komende jaren dus dat maakt het interessanter om toch te proberen bpm vrij in te voeren.

Huis staat niet op mijn naam, dus een huurcontract is dan wel mogelijk. Heb je ook een bron die die woon voorwaarde vermeldt? Bij de belastingdienst vond ik namelijk enkel de melding dat ik wat mrb/bpm betreft niet als inwoner gezien word zolang ik die universiteit inschrijving heb.

Inkomsten zijn geen probleem, de Belgische sociale zekerheid staat mij toe een opleiding te volgen met behoud van werkloosheidsuitkering. De voorwaarde om dat in NL te mogen doen is dat ik bewijs dat diezelfde opleiding in BE niet bestaat. Dat is nog een andere discussie.
Genoten uitkering in Buitenland wordt hier gezien als inkomen waardoor je gewoon BPM moet betalen. Enige optie is om geen inkomsten te hebben, dus leven op zak ouders/familie. De achterliggende gedachte is dat men wil voorkomen dat mensen aan belastingontduiking doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wim-Bart op 20-08-2020 02:35 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 01:04
Vorig jaar zelf gedaan, weliswaar niet als student. Volgens mij is er geen probleem zolang er sprake is van een daadwerkelijke verhuizing, geen tijdelijke of part-time woonachtigheid in Nederland. (vrijstellingsregeling komt voort uit EU regel dat je inboedel incl auto belastingvrij mee mag verhuizen)

Bovendien moet je wel omdat je auto niet op Belgisch kenteken kan blijven na uitschrijven daar. Ik vond zelf gedoe met verzekeringen vooral lastig: in NL kan veelal je pas verzekeren als geel kenteken er op zit, dus moet je met BE verzekeraar controleren dat verzekering nog doorloopt na verhuizen (aanvraag vrijstelling, inschrijven, rdw "keuring" en dan ontvangen kenteken duurt makkelijk een maand).

Overigens is je risico niet zo groot: je moet eerst vrijstellings vergunning aanvragen en pas daarna ga je naar rdw voor inschrijven wagen. Krijg je de vrijstelling niet kan je dus altijd nog over een plan B nadenken (of in bezwaar etc.).

[ Voor 14% gewijzigd door Ilmar op 20-08-2020 08:46 ]

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-05 23:01
Hebben wij ook veel uitzoek weer voor gedaan, bleek achteraf vrij simpel. Inschrijven in Nederland bij de gemeente waar je woont (huren of kopen maakt niet uit) en BSN aanvragen. Zodra je dat toegekend hebt gekregen, afspraak maken bij RDW keurstation voor invoer auto en kenteken. Zij geven je de juiste papieren mee om in te vullen voor de belastingdienst. Als je een BSN krijgt van de gemeente, zal de RDW en belastingdienst geen probleem hebben. Bij ons was het vanuit Duitsland, de verzekering wou de auto nog tijdelijk verzekeren totdat er een NL kenteken was. Verzekering in NL aanvragen hebben we uiteindelijk de eerste keer telefonisch moeten regelen, omdat dit op chassis nummer moest (anders kun je niet bij RDW wegrijden met de auto, tenzij je de auto op een trailer brengt en haalt). Daarna vrijstellen/uitschrijven in andere land.

De belastingdiesnt heeft nog wel gebeld, maar dat gign om het exacte type auto te bepalen, dat hebben we later nog bij een Nederlandse dealer laten uitprinten (catalogus van dat jaar) en opsturen. Dit is als onderdeel van verhuizing/migratie gedaan, dus we hebben geen BPM hoeven te betalen. Let wel dat je de auto voor een periode dan niet mag verkopen in Nederland.

[ Voor 20% gewijzigd door barbarbar op 20-08-2020 13:53 ]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
cedrix5 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 02:28:

Zoals meerdere in dit topic heb ik dit zelf ook gedaan. Ik kan me verder ook helemaal niet herrineren dat je aan moest geven wat je in NL kwam doen. Je dient papieren van de afgelopen tijd op te sturen zodat je kunt aantonen dat je echt buiten NL gewoont hebt. Als je dat kunt doen is het verder geen issue.

• cedrix5
Wim-Bart schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 02:33:
[...]

Genoten uitkering in Buitenland wordt hier gezien als inkomen waardoor je gewoon BPM moet betalen. Enige optie is om geen inkomsten te hebben, dus leven op zak ouders/familie. De achterliggende gedachte is dat men wil voorkomen dat mensen aan belastingontduiking doen.
Heb de belastingdienst de vraag voorgelegd wat ze in deze situatie zien als werk. Volgens hen is al dan niet werk/inkomen geen voorwaarde voor de vrijstelling.
Ik mag dus gewoon op Belgische platen rijden zolang ik ingeschreven ben aan een onderwijsinstelling in NL.

Dat scheelt dan ook weer paar honderd euro in de mrb. Enige gevolg zal zijn dat zodra ik klaar ben met studeren, ik wel de resterende bpm zal moeten betalen. Moest ik hem willen verkopen zouden Nederlandse platen ook voordelig kunnen zijn (weliswaar +1 jaar na invoeren).

• TomK85
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-08-2024
cedrix5 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Ik mag dus gewoon op Belgische platen rijden zolang ik ingeschreven ben aan een onderwijsinstelling in NL.
Volgens mij mag dat niet wanneer je staat ingeschreven in Nederland. Dan moet je binnen bepaalde tijd je auto op NL kenteken hebben.

• cedrix5
TomK85 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:56:
[...]

Volgens mij mag dat niet wanneer je staat ingeschreven in Nederland. Dan moet je binnen bepaalde tijd je auto op NL kenteken hebben.
De uitzondering hierop is dat je studeert aan een erkende onderwijsinstelling. Op de site van Europa die ik eerder linkte staat dit (zonder tijdslimiet).
Een infoblad van de belastingdienst vermeldt hetzelfde (zonder vermelding tijdslimiet):
https://download.belastin...s_kenteken_mb7001z1fd.pdf
Onder:
‘Wanneer bent u geen inwoner van Nederland’
Pagina: 1