Haperende ethernet verbinding op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:05
Van de week heb ik twee internetkabels laten trekken in huis van de woonkamer naar meterkast en van thuiskantoor (bovenverdieping) naar meterkast. Sindsdien hapert ethernet op mijn laptop (Asus ROG uit 2018). Het vreemde is dat mijn PS4 geen problemen heeft met de nieuwe aansluiting. Ik kan zonder problemen Netflix aanzetten
Zowel boven als beneden blijft de verbinding haperen op de laptop. Ik heb verschillende kabels gebruikt zonder goed resultaat. Als ik de laptop direct op het modem (Ziggo Connect box) aansluit met kabeltje, dan is er geen probleem. Internet werkt perfect via ethernet poort.
Ik heb een Cat 5e kabel laten trekken door het huis en zijn aangesloten op een cat 6 inbouwdoos. Zou dit het probleem kunnen zijn?
...

Beste antwoord (via bRuud83 op 20-08-2020 20:44)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Starre kabel.. beide kanten netjes afmonteren met een doos en losse kabeltjes gebruiken tussen de componenten en doosjes..

Soepele kabel..aan weerskanten een connector.. en hopen dat je het lipje niet elke week lam hebt. :-)

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Nee dat zou geen probleem moeten geven.
Is het stugge kabel of soepele kabel?
Heb je soms RJ45 connectors aan die kabel geknepen?

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2020 20:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:28
werkt de kabel van de ps4 wanneer je die op de laptop aansluit wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
Ik had een cat 6 gehaald, maar de monteur zij dat het te dik en te stug was voor de leiding? 🤔. Volgens mij loopt er ook een dikke coax kabel door een leiding.... Anyway, hij heeft een soepelere cat 5e doorgetrokken. De kabel van ps4 ook getest, werkt niet goed op laptop.
Volgens de monteur moet er een switch tussen, omdat de Ziggo connect box niet geschikt is om data over lange lijnen door te voeren? Klinkt mij niet erg logisch, maar ik ga het proberen. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bRuud83 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:58:
Volgens de monteur moet er een switch tussen, omdat de Ziggo connect box niet geschikt is om data over lange lijnen door te voeren? Klinkt mij niet erg logisch, maar ik ga het proberen. Wat denken jullie?
Tenzij je hele lange kabels hebt is dit een beetje een broodje aap verhaal. Spul moet gewoon 100 meter aankunnen zonder problemen, anders zou het signaal ook niet op je switch aankomen natuurlijk.

Dus hoe lang is die kabel? En heb je het spul afgemonteerd in een patchpunt of zit er een RJ455 connector op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
De kabels zijn hooguit 15 meter lang. Geen patch punt, er zit een rj455 connector op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Zal wel een slecht aangeknepen connector zijn.

Als het zoals het hoort een kabel met stugge aders is, kun je daar ook geen Rj45 connector aan knijpen.
Een stugge kabel moet je afmonteren op een doos met een Lsa connector erin.

En je kunt prima 100m kabel op een connectbox aansluiten.
Die monteur kletst uIt z'n nek en praat gewoon slecht werk goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2020 21:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
Bedankt voor de tip. Ik heb nog een krimptang liggen dus ik ga die stekkertjes nog een keer aanknijpen. Ik vind het moeilijk in te schatten of de kabel stug is. Hebben jullie een voorbeeld of bepaald merk voor snoer dat soepel is? Liefst cat 6, want dat is toch meer future proof. Lijkt mij dat een cat 6 gewoon er doorheen moet kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vraag me ook af of die wel volgens de tia 568(b) is geknepen
klinkt als beun werk namelijk

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 19-08-2020 21:48 ]

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Bij een soepele kabel zijn de aders opgebouwd uit allemaal dunne draadjes (net zoals een tweelingsnoer voor de elektriciteit).
Als je de aders niet kunt zien buig dan de kabel in een rechte hoek. als die in een hoek blijft heb je stugge kabel als hij gewoon weer recht word als je hem loslaat is het soepel.

Nogmaals aanknijpen zal echt niets helpen, die tangen knijpen met een vast kracht en twee keer knijpt niets verder dan de eerste keer.

En zoals ik al zei, is het een stugge kabel dan kun je er helemaal geen RJ45 aan knijpen.
Zo'n RJ45 connector heeft voor elke ader een pen die tussen die soepele draadjes wordt geduwt door de tang, bij stugge aders werkt dat natuurlijk niet, dat is maar een enkele dikke ader waar je niets tussen kunt duwen.

Dus als je stugge kabel heb dan moet je een RJ45 doos of en keystone aan de kabel monteren aan beide einden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Kan wel kloppen als hij CCA kabels heeft gepakt. Die In een ramp. (Goedkope rommel)

• bRuud83
Bij de stekkertjes zie ik dat er adertjes lopen door het snoer dus dat zit wel goed, PS4 heeft wel een goed signaal dus er komt data doorheen. Misschien dat ergens toch een adertjes niet goed is aangesloten of misschien een breuk.
Merk van de kabel weet ik niet, misschien dat ik het nog kan vinden in meterkast.
Zelf heb ik nog een kabel liggen van Kopp, dat bij de Praxis verkocht wordt. Hopelijk geen nieuwe kabel trekken, want dat ging bij mij mis bij de eerste pogingen en dat lukte de monteur wel. Voor de rest klinkt het als broddelwerk als ik het zo van jullie hoor. 🤦‍♂️.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ligt er een stuk kabel vrij of is het afgewerkt in wandcontact dozen. Meestal staat er op de kabel geschreven wat voor kabel het is.
Als er iets met cca staat, kill it with fire. Meteen vervangen voor cu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kun je zien met welke snelheid die PS4 connect (100Mbps of 1Gbps)?
Als bepaalde aders geen contact maken kan het zijn dat er enkel een 100Mbps connectie tot stand kan komen.
Als je laptop dan niet op auto-negotiate staat maar bijvoorbeeld fixed op 1Gbps dan werkt het niet.

• bRuud83
Er hangt nog wat meters kabel in de meterkast dus ik ga vanavond even kijken wat voor kabel het is.
De PS4 geeft rond de 43 Mbps, maar dat is de snelheid van het internet. Heb Ziggo internet met 50 Mbps..
Kan auto-negotiate aan en uitgezet worden op laptop?

• 99ruud99
43 mb/s is heel normaal - want 50 mb/s geadverteerd is nooit daadwerkelijke snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fish schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:48:
ik vraag me ook af of die wel volgens de tia 568(b) is geknepen
klinkt als beun werk namelijk
^^ Dat
@TS: bij de meeste RJ45 connectors kan je met wat moeite zien wat de kleurvolgorde is van de aders in de connector. Zou je dat eens bij alle connectors na kunnen gaan?
Soms helpt het om een foto'tje van maken.
En die monteur moet ander werk gaan zoeken met z'n onzin of bijscholing verzoeken bij z'n werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 20-08-2020 10:28 ]

Alles kan stuk.

• bRuud83
remco_k schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

^^ Dat
@TS: bij de meeste RJ45 connectors kan je met wat moeite zien wat de kleurvolgorde is van de aders in de connector. Zou je dat eens bij alle connectors na kunnen gaan?
Soms helpt het om een foto'tje van maken.
En die monteur moet ander werk gaan zoeken met z'n onzin of bijscholing verzoeken bij z'n werkgever.
Klopt, ik zie de gekleurde aders doorheen lopen. Ik zal vanavond even foto's maken van de situatie. In de meterkast zijn de kabels afgewerkt met een connector en in de vertrekken zijn ze aangesloten op een inbouwdoos.
De monteur is een zzp'r die ik via Werkspot gevonden heb.

• bRuud83
Zojuist heb ik wat foto's gemaakt, maar ik zie geen vreemde dingen. Alle aders lijken in de juiste volgorde vastgeklemd te zitten. Ik kan niet achterhalen op de kabel of het om een cu of cca kabel gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd82xzwWHxXYHyEBGwFEMKpr7NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrzWREm9JbSGFEu9w56QHiPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ocEKupNGqfF-IbvGN0wuif48BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPyBkl2LlUEoytvOcdGdJSK9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Huh... aan 1 kant een connector en de andere kant een aansluit doos?

nou party! de kabel zal wel in de LSA strook geen lekker contact hebben

om maar niet te gaan mieren neuken over de twisting bij de aansluit doos
en hoe beroerd de mantel eigenlijk afgestript is en in de RJ45 connector geduwt is..

[ Voor 40% gewijzigd door SMSfreakie op 20-08-2020 19:13 ]

404 Signature not found

• bRuud83
SMSfreakie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:11:
Huh... aan 1 kant een connector en de andere kant een aansluit doos?

nou party! de kabel zal wel in de LSA strook geen lekker contact hebben

om maar niet te gaan mieren neuken over de twisting bij de aansluit doos
en hoe beroerd de mantel eigenlijk afgestript is en in de RJ45 connector geduwt is..
Ok? Dus. Connector aan de ene kant en inbouwdoos aan de andere kant is geen gangbare situatie? Bij mijn vorige woning werkte dit wel. Hoe zou je deze situatie aanpakken om het wel goed werkend te krijgen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Starre kabel.. beide kanten netjes afmonteren met een doos en losse kabeltjes gebruiken tussen de componenten en doosjes..

Soepele kabel..aan weerskanten een connector.. en hopen dat je het lipje niet elke week lam hebt. :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat betreft de untwisting bij de aansluitdoos, dat lijkt mij wel heel erg aan de lange kant.

Alles kan stuk.

• bRuud83
SMSfreakie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:29:

Ok, dus als ik het goed begrijp ook een doos (dubbele aansluiting) in de meterkast plaatsen en vanaf daar de kabeltjes naar de modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bRuud83 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Ok, dus als ik het goed begrijp ook een doos (dubbele aansluiting) in de meterkast plaatsen en vanaf daar de kabeltjes naar de modem.
als je starre (stugge) kabel hebt is dat de oplossing

404 Signature not found

• bRuud83
Allright. Dus je denkt niet dat de huidige kabel hier geschikt voor is? Ik heb nog een kabel liggen en nog een loze leiding naast de andere leiding dus ga ik het daar mee oefenen. Bedankt voor de hulp. 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij heeft hij helemaal geen punchdown tool gebruikt maar een beetje aangedrukt. alle kabels zijn random afgeknipt

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Welke informatie staat er op de kabel zelf?
Iedere letter en getal kan informatie geven.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
Fish schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:46:
volgens mij heeft hij helemaal geen punchdown tool gebruikt maar een beetje aangedrukt. alle kabels zijn random afgeknipt
Daar ben ik ook bang voor. Gelukkig heb ik nu zelf een punch tool. Nog even een opbouwdoos voor in de meterkast halen en dan installeer ik de kabel opnieuw. Hopelijk is het een stugge kabel. Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Je kunt heel eenvoudig voelen of het een stugge kabel is... Gewoon een beetje bewegen met de kabel. Soepele kabel voelt ook soepel.

Maar kun je de informatie van de kabel nog geven? Want dan kunnen we je wellicht vertellen of het CCA/CCS kabel is. Dat levert namelijk ook dergelijke vervelende en irritante problemen op.

Zoiets als duidelijk te zien is op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyNjFK3KYGT05bSD0-lxJheFxyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e72psNcEw08vLsieyW7xTUKf.png?f=fotoalbum_large

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
rally schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:21:
Je kunt heel eenvoudig voelen of het een stugge kabel is... Gewoon een beetje bewegen met de kabel. Soepele kabel voelt ook soepel.

Maar kun je de informatie van de kabel nog geven? Want dan kunnen we je wellicht vertellen of het CCA/CCS kabel is. Dat levert namelijk ook dergelijke vervelende en irritante problemen op.

Zoiets als duidelijk te zien is op dit plaatje:
[Afbeelding]
Ik zal vanavond een foto maken van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
Hopelijk geeft deze foto meer duidelijkheid van de kabel. Deze kabel lijkt soepel dus ik vrees dat ik een kabel moet trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PIGMeVRPsaOWrLby3JAcsZ_Phk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odr7R9LAt503hY3lyRgP3Fis.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Op een plaatje is het natuurlijk nooit goed te zien, maar mij lijkt het een stugge kabel.
Kijk eens goed naar de adertjes in de doos, zijn dat allemaal losse draadje in een ader of is het een massieve ader.

Als het stugge kabel is, gewoon die Rj45 eraf knippen, doos kopen en daar op afmonteren, daarna verder gaan met een kant en klare patchkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Draka UC300 is echt goeie kabel hoor ... dit is zeker weten massief volledige koper (te zien aan de 24... dit geeft AWG24 aan , de gewoven versies zijn daar AWG26)

[ Voor 26% gewijzigd door ijske op 24-08-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
ijske schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Draka UC300 is echt goeie kabel hoor ... dit is zeker weten massief volledige koper (te zien aan de 24... dit geeft AWG24 aan , de gewoven versies zijn daar AWG26)
Dat is fijn om te horen. De monteur heeft dan toch nog iets goed gedaan. Opbouwdoos installeren gaat mij lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bRuud83 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

Dat is fijn om te horen. De monteur heeft dan toch nog iets goed gedaan. Opbouwdoos installeren gaat mij lukken.
Draka UC300 Cat 5e data- en communicatiekabel, geleidermateriaal cu. blank, oppervlakte geleider blank, nom. geleiderdiameter 0.5mm, nom. geleiderdoorsnede 0.5mm², AWG-maat 24, samenstelling geleider klasse 1 = massief, 8 aders, 4 groepen getwist, getwist per twee, aderisolatie polyolefine,
aan de kabel zou het in theorie niet kunnen liggen nee ;)
of er moet helaas een ader geknapt zijn..

404 Signature not found

Pagina: 1