Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:06
Mijn vraag
Ik heb vandaag mijn laptop opengehaald om het stof en dergelijke er eens een keer uit te halen. Hierbij ontkwam ik er niet aan om de fan+koelelement los te halen van het moederbord. Ik heb de restanten van de oude koelpasta verwijderd en bij het terugzetten weer nieuwe koelpasta aangebracht. Omdat ik dit nog nooit eerder heb gedaan twijfel ik of het wel voldoende is. Ik had wel eens gehoord van een druppel is vaak al voldoende, ik heb dan ook iets meer aangebracht haha. Inmiddels heb ik de laptop weer helemaal in elkaar en draait ie weer. De CPU temperatuur schommelt volgens speccy de hele tijd tussen de 40-50 graden bij idle load na een half uurtje draaien. Nu speel ik weleens een game op dit ding en voor het schoonmaken wilde de temperatuur dan ook flink oplopen. Hoe kan ik nu veilig testen of de temperatuur niet veel te hoog oploopt bij een game (dus eigenlijk m'n aangebrachte koelpasta ga testen)? De ventilator ging voorheen direct blazen bij het starten van een game dus ik verwacht dat de temperatuur vrijwel direct op zal lopen en wil dus voorkomen dat ik de boel vrijwel direct af zit te fikken.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Lenovo Z580
Intel core I7 3612QM

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen, gewoon spel opstarten en monitoren met:

- HWinfo64 (om de senors te checken na het gamen) of -MSI Afterburner (voor ingame).

Misschien is er niet al te veel veranderd qua temp, dat betekent niet dat je het niet goed hebt gedaan. Wel als de temp ineens richting de 90c schiet of hoger.

• JA93
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11-2021
Moderne cpu's zijn ook beveiligd tegen fatale temperaturen d.m.v. thermal throttle. Ook kan er een b.s.o.d komen wanneer deze te warm wordt en wordt de laptop uitgeschakeld. Dus je cpu zal niet snel kapot gaan.

Ik had dit laatst ook met de hittegolf. I7 op 4.4ghz overclock normaal tussen de 75-80 graden bij langere tijd onder full load, maar werd toen 90 graden. Pc sloot zichzelf af.