Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11 09:36
Beste medetweakers,

Omdat ik binnenkort zonnepanelen wil laten leggen ben ik me aan het oriënteren in de zonnepanelenwereld. En natuurlijk hoe meer je je oriënteert, hoe meer vragen je krijgt :P Vandaar dat ik even een topic open hopelijk krijg ik wat meer duidelijkheid zodat ik de knoop kan doorhakken.

Even wat informatie:
Dak is een schuin dak richting het zuid-oosten.
Verbruik thuis is ~3200 kwh.
Aantal zonnepanelen in gedachte is 10-12 (totaal ~3500WP)

Plan zonnepanelen op dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEs5p25h3KkWVYLDIkeJs7YzJIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vjChrleG87sholA6AXuFaHFS.png?f=user_large

Foto's dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JFPupwewU8Q0W7ZMCTk997Cmfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mah9Y9dLpjO7G466IA8jst4J.png?f=fotoalbum_large

Zoals je op de foto kan zien, heb ik links onder last van schaduw door de pijpen op het dak. Dit komt tegen het einde van de middag voor (rond 17.00). Ik denk niet dat het slim is om voor 1 zonnepaneel om te schakelen naar een SolarEdge systeem, vandaar mijn vraag aan jullie wat jullie advies zou zijn.

Ik heb even op solar bouwmarkt een lijst gemaakt. Heb hier mogelijke omvormers gekozen, welke zouden jullie adviseren? Indien ik 1 omvormer in mijn lijst zou zetten, zou dit dan voldoende moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZs-TfD2vztK_ZRnFHQVbIhjQvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EGFzFnGcg6XcdV5nUj8TusU.png?f=fotoalbum_large

Ik wil het laten zetten door installateurs, dus alle kabels en andere benodigdheden leveren zij.
Inkoop van solarbouwmarkt is gunstig, maar installatiekosten vind ik wel tegenvallen, kennen jullie installateurs omgeving Eindhoven voor een goede prijs?

Dus mijn vraag concreet:
- advies over omvormer
- feedback op huidige legplan

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En de andere kant van het dak dan? Daar kan je zo tien panelen extra kwijt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat is wel een uitdaging met die terrasoverkapping eronder.....

Hoogwerker kan er niet komen zeker?

Neem een goodwe of SMA en je hebt geen optimizers nodig.
Growatt zou ik niet willen aanbevelen met schaduw.

En spreiding (=meer direkt verbruik) wordt belangrijk als salderen over is inderdaad....

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 16:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:11:

Steiger aan de voorkant en dan over de nok heen?

Echter vind ik je dak op dit moment al redelijk "golvend", lijkt alsof de onderliggende constructie het al moeilijk heeft met het huidige gewicht van alleen de pannen.

Trouwens: wat voor pannen zijn dit?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@_Arthur Is een mogelijkheid.
Ik heb ook wel eens op mijn kop een dakhaak gemonteerd bij mijn eigen dak.
Word je niet blij van bij de onderste rail....

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 16:20 ]

• HhK1907
Tsurany schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:36:
En de andere kant van het dak dan? Daar kan je zo tien panelen extra kwijt.
Eigenlijk niet aan gedacht, omdat ik denk dat de oriëntatie niet ideaal genoeg is. Mijn legplan gaat uit van de achterkant van mijn huis, deze oriëntatie is -63°, dus zuid-oost (met nadruk op oost). Voorkant van mijn huis heeft dan de tegenovergestelde oriëntatie -> 118°. Hier krijg ik dan pas tegen het einde van de dag pas zon. Voor de spreiding inderdaad wel handig, maar voorlopig overweeg ik het nog niet.
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:11:

Neem een goodwe of SMA en je hebt geen optimizers nodig.
Growatt zou ik niet willen aanbevelen met schaduw.

En spreiding (=meer direkt verbruik) wordt belangrijk als salderen over is inderdaad....
Inderdaad, de terrasoverkapping baart me wel een beetje zorgen of dat de installateur er mee overweg kan. Aan de voorkant kan er wel een steiger komen endan over de nok.

Thnx voor je advies, ik zal kijken naar goodwe of SMA.
_Arthur schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:18:
[...]

Steiger aan de voorkant en dan over de nok heen?

Echter vind ik je dak op dit moment al redelijk "golvend", lijkt alsof de onderliggende constructie het al moeilijk heeft met het huidige gewicht van alleen de pannen.

Trouwens: wat voor pannen zijn dit?
Op de foto ziet het er inderdaad erg golvend uit, maar ik zie daar geen probleem in. De pannen zijn gewone (platte) pannen, geen leien of iets dergelijks:)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb zelf geen ervaring met Natuma stevensbeek, maar Freek-Hendrik in "Advies gevraagd bij aanschaf zonnepanelen" wel. (staat een plaatje met verrijker als je google't)

Of probeer Sun-solar uit Oss eens.

Als je zelf wilt puzzelen
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Kies knopje nieuw project.
Intekenen op dak is niet persee nodig, kies dan handmatig

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 16:47 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
HhK1907 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:38:
Eigenlijk niet aan gedacht, omdat ik denk dat de oriëntatie niet ideaal genoeg is. Mijn legplan gaat uit van de achterkant van mijn huis, deze oriëntatie is -63°, dus zuid-oost (met nadruk op oost). Voorkant van mijn huis heeft dan de tegenovergestelde oriëntatie -> 118°. Hier krijg ik dan pas tegen het einde van de dag pas zon. Voor de spreiding inderdaad wel handig, maar voorlopig overweeg ik het nog niet.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Heel veel verschilt het niet hoor, wat is de helling?
Maar nu eerst ZO doen en later NW is ook prima.

[ Voor 10% gewijzigd door busscherski op 19-08-2020 17:08 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HhK1907
busscherski schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Heel veel verschilt het niet hoor, wat is de helling?
Maar nu eerst ZO doen en later NW is ook prima.
50 graden helling

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
O dan scheelt het ongeveer een factor 1.43.
Op de foto leek je dak platter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1