Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU fan curve vanuit bios voor MSI A320 pro max MB.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• K DM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-02 10:38
Ik heb een nieuwe PC in elkaar gestoken op basis van een MSI A320A-M pro max moederbord met een Ryzen 3 3200g processor. De kast is een Be Quiet pure 600 met twee case fans en fan controller.

Het systeem werkt zeer goed maar ik vindt dat de stock cpu koeler te veel herrie maakt.Wanneer de cpu slechts 36 graden is, hoor je het toerental op en af gaan.
Ik heb reeds nagekeken wat kan in de bios en weet reeds dit:
De controle van het toerental staat in smart mode, dit betekent dat er een lineair verband is tussen de temperatuur (de X as op de figuur in de bios) en de rpm.
Je zou kunnen de smart mode afzetten en dan de 4 punten op de curve gebruiken als vaste koppels (temp, procent max. rpm), of wanneer je voor dc kiest ipv voor pwm de koppels (temp, volt).
Hiermee zou ik kunnen experimenteren om bij lage temp de rpm zo laag mogelijk te houden.
Twee vragen komen hierbij op:

Hebben jullie een goede strategie om te volgen bij het vaststellen van de "juiste" koppels?

Wanneer ik smart mode uitschakel, vrees ik dat de cpu koeler mijn laagst ingestelde waarde wat rpm betreft zal houden wanneer de cpu in standby gaat (bij niet gebruik van de pc), terwijl anders (smart mode) de ventilator uitgeschakeld wordt. Dit gedrag zou ik wel willen behouden maar ik vermoed dat dit niet kan wanneer smart mode uitgeschakeld wordt?

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
Je vreest en vermoed van alles, maar waarom test je het niet gewoon?

Is toch veruit sneller dan een vraag op een forum stellen en wachten op een antwoord?

Bios in, setting omzetten, bewaren, herstarten, windows laden en even wachten.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Wat betreft die "smart mode" ben ik het met White Feather eens dat je het gewoon moet proberen. Dat is niet zo ingewikkeld, en zou zo gedaan moeten zijn. Ik ken ook niet het specifieke gedrag van elke implementatie, maar mijn ervaring met dingen die "smart" heten is dat ze dat over het algemeen niet echt zijn. Bij mij gaat de CPU koeler uit in stand-by, en ik verwacht dat dit bij jou ook gaat gebeuren.

Wat betreft het instellen van een zinvolle 'fan curve' op moderne Ryzen processors moet ik zeggen dat ik met mijn Ryzen 5 3600 ook wel wat last heb gehad. De temperatuur springt heel snel heen en weer, wat zijn invloed heeft op de stabiliteit van de fansnelheid en hoe irritant het is om naast te zitten.

Mijn strategie is tweeledig:
  • Voor temperaturen die ik acceptabel vind (tot 70°C) stel ik de fancurve in op de hoogste instelling die redelijk stil is. Bij de stock fan was dat in mijn geval iets van 50 tot 60% (in PWM mode), maar je moet zelf even kijken wat je herrie vindt en niet. Punt 1 is 30°C@50%, punt 2 is 75°C@60% en punt 3 is 95°C@100%. Bij korte piekbelastingen verandert de fan dus niet veel van snelheid omdat hij nog in het "veilige" gebied zit.
  • In mijn (Asrock) bios kan ik een vertraging instellen voor opgaande veranderingen en neergaande. Er zit dan een soort filter op met die tijdconstante. Voor opgaande veranderingen stel ik een tijdconstante van 6.3s in en voor neergaande 25s. Bij een plotse belasting die meer dan een seconde of twee duurt hoor je de fan langzaam opspinnen, en die komt langzaam tot rust als er geen piektemperatuur meer wordt gemeten. De thermische tijdconstante van je koelblok is waarschijnlijk veel groter dan 6.3s, dus een beetje vertraging doet niet veel kwaad. Als je er niet op let zal een lagere tijdconstante waarschijnlijk niet vervelend zijn, maar toen ik er met mijn kop bovenop zat merkte ik toch teveel op dat het toerental wijzigde in idle.
Je moet even kijken welke opties je hebt in jouw bios. Mijn ervaring is dat mijn Scythe fan niet blij was met de tijdconstante en instabiel liep op het signaal van het moederbord. Ik weet niet of dat door het moederbord of de fan kwam, maar een naderhand gemonteerde Noctua had het niet. Ik verdenk mijn moederbord van het sturen van een instabiel signaal en dat er een beetje meer filtering zit in de Noctua fan.

Tip: download HWMonitor eens en bekijk de temperatuur daar eens. Ik denk dat jouw monitoring niet de temperatuur weergeeft die het BIOS gebruikt voor het aansturen van de fan.

[ Voor 9% gewijzigd door Involvement op 20-08-2020 11:51 ]

• K DM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-02 10:38
Bedankt voor de reactie Involvement,
Ik heb ondertussen de rpm van mijn cpu koeler op 1500 gezet tot een temp van ongeveer 45 graden, en dat maakt de computer stil. Voor zover ik kan zien heb ik niet de mogelijkheid om tijdsconstanten in te stellen, maar ik experimenteer nog wat verder. Ik zal uitkijken naar een gelijkwaardig programma als hwmonitor voor Ubuntu. Momenteel heb ik conky.