RS232 naar RJ45 maar welk type?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05-2024
Mijn vraag

Om mijn kassa systeem een NEC Samurai te verbinden met windows XP om de prijzen aan te passen maakte ik altijd gebruik van een stekker, female com-port, met aan de andere kant een RJ45 connector.

Helaas is de stekker gesneuveld, en heb ik afgelopen maand een nieuwe op internet besteld. Alleen
krijg de verbinding tussen kassa en laptop niet werkend.

Nu las ik op internet dat er verschillende varianten zijn geweest van de RS232 zoals de RS232C en bijvoorbeeld de RS232D.
De variant die ik nodig heb is de RS232C, valt er te controleren welke ik ontvangen heb? Mocht het een andere variant zijn, is deze zelf aan te passen naar type 232C? Of kan de pin-output op de laptop worden
aangepast?

Beste antwoord (via shurman26 op 07-09-2020 15:37)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De 25-pins heeft deze pinindeling:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/T8GlS.png

Op basis van die andere kabel kan je een 9-pins volgens de onderstaande indeling maken:
Functie25-pin9-pin
TxD23
RxD32
DSR66
Ground75
DTR204

De overige 4 draden worden in dit geval niet gebruikt en kan je negeren.

Een standaard 9-pin naar RJ45 bestaat niet, maar de stekker die ik deelde (kan je op verschillende plaatsen krijgen) kan je zelf de juiste stekker mee maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

RS232 naar RJ45 is geen vaste standaard. De pin-out van een 9-pins dsub ligt vast, maar de RJ45-zijde is niet als standaard vastgelegd. Het is dus goed mogelijk dat NEC een eigen variant heeft bedacht om te zorgen dat je afhankelijk bent van hen (vrij gebruikelijk).

Overigens is RS232 alleen het gebruikte protocol en RS232C is de 3de revisie (uit 1969) en alle kabels voldoen daar in principe aan (de revisie gaat over de data die verzonden wordt, niet de kabel).

Mogelijk dat het in een handleiding staat van je kassa (op NEC Samurai kan ik niks vinden, maar wellicht op modelnummer wel). Daarin zullen ook de poortinstellingen staan die je in Windows moet ingeven voor de seriële poort.

De pin-out van een 9-pins d-sub is in ieder geval alsvolgt:
Afbeeldingslocatie: https://www.db9-pinout.com/db9-pinout/db9-pinout.gif

De meeste verlopen van d-sub naar RJ45 die ik ken, worden zo geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1052756-0/jumper-box-verloopstekker-aansluiting-2-rj45-female.jpg
De draden zitten vast in de RJ45 aansluiting, maar moeten nog op de juiste plaats in de d-sub gestoken worden.

[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 20-08-2020 11:42 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• shurman26
Helaas staat in de gebruikershandleiding niks over de data kabel, met daarbij de juiste verdeling van
de RJ45 connector.

Betreft hier trouwens over type PB5800-010, een oud beestje maar waarvoor hij gebruikt wordt
volstaat hij.
Wel hangt er aan een andere RS232-RJ45 poort nog een printer, deze is doormiddel van een crosskabel
verbonden met een 25 pins connector DB25, waarbij enkel 5 pinnen benut worden (pin 2,3 6,7,20)

Wellicht is hieruit op te maken als NEC een standaard indeling heeft gebruikt of juist hun eigen indeling?

Optie om een RS232 naar RJ45 verloop te bestellen, en een crosskabel gebruiken...?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De 25-pins heeft deze pinindeling:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/T8GlS.png

Op basis van die andere kabel kan je een 9-pins volgens de onderstaande indeling maken:
Functie25-pin9-pin
TxD23
RxD32
DSR66
Ground75
DTR204

De overige 4 draden worden in dit geval niet gebruikt en kan je negeren.

Een standaard 9-pin naar RJ45 bestaat niet, maar de stekker die ik deelde (kan je op verschillende plaatsen krijgen) kan je zelf de juiste stekker mee maken.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Wat ik heb kunnen vinden is de D variant genormeerd is voor lagere voltages dan de C variant.

Stel je kassa verwacht een hoger voltage voor de data overdracht dan hij werkelijk krijgt, doordat deze in jou kabel wordt tegengehouden kan het zijn dat de communicatie niet tot stand komt.

Zit er in een van beide connectors nog iets van een PCB? Of is het puur een domme kabel die tussen 2 connectors zit?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
@MaD_co Heb helaas de oude kapotte kabel niet meer, maar zowel deze als de oude waren domme kabels.

@deepbass909 Ik zal zo'n stekker uit de eerste post bestellen en kijken als ik de pinvolgorde juist kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Anders moet je gewoon even op de printplaat kijken, er zit waarschijnlijk een tranciever en daarmee kun je de pinout wel opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@shurman26 .. in feite hoef je alleen maar de TX (of RX) van kassa --> pc te vinden

rj45 = 8 pinnen

de Tx/RX van je rs232 weet je dus dat is 50% van het werk al gedaan (rx pc zijde, en dus kassa naar pc communicatie.)

Als je hyperterminal op de xp machine op de juiste BAUD setting en compoort instell .. zie je op het scherm vanzelf "code/tekst" verschijnen als je de juiste draadjes verbind ..

teminste als de kassa bv bij een aanslag direct naar de pc verstuurt ..

de TX is dan meestal de pin ernaast/ervoor .. (van pc naar kassa)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
Gisteren "even" termite (soort hyperterminal) geïnstalleerd op de XP machine.

Via de toegezonden RS232 -> RJ45 met daaraan de kassa krijg ik geen melding te zien in termite, probeer ik een andere rs232 kabel, met ander randapparatuur ontvang ik wel meldingen.

Vandaag komt als het goed is een nieuwe stekker binnen, zoals uit de post van Deepbass909.
Hiermee ga ik opzoek naar de TX en RX pin. Hopelijk dat ik daarmee alles weer kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
Kabel is klaar!

Met behulp van de stekker van de printer 5 van de 8 pinnen kunnen achterhalen. De laatste 3 waren
nog wel nodig om te kunnen communiceren met de laptop. Dit door gewoon domweg te proberen kunnen
achterhalen.

Allen bedankt voor de hulp! o
Pagina: 1