Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar1976
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-08-2020
ik heb Fall Guys gekocht bij Playstation en ik heb geen PS Plus account. Nadat ik het heb gedownload, vraagt ps om activatie van het playstation plus account. Als je deze game koopt, dan hoef je toch niet ook een plus account te hebben?
Wat moet ik doen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17
De game is multiplayer only... Dus je hebt een abonnement nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basheijd1997
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:39
Fall guys heeft geen singleplayer functie, hiermee gezegd voor het spel te spelen is een ps plus account nodig. met 1min google (fall guys ps plus required) kom je hier al snel achter.

helaas alleen met abbo ps plus speelbaar dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar1976
waarom is dat? Bij Fortnite speel je toch ook met anderen?
Het vreemde is dat bij een plus account, je de game niet hoeft te betalen. Ik heb deze nu gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar1976
zou ik dan ook het geld terug kunnen krijgen en een plus abbonement kunnen kopen denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
mar1976 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:15:
Het vreemde is dat bij een plus account, je de game niet hoeft te betalen. Ik heb deze nu gekocht
Even de policy van PS opzoeken. Bij de betere platformen kan dat wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16

De Nelis

en anders maar niet...

Fortnite is voor iedereen gratis en ze hebben daarbij gekozen om Plus niet verplicht te maken, Epic zal Sony hier wel voor betalen gok ik.

Verder heb je voor de meeste PS4 multiplayer games Plus nodig om online te kunnen.

Het staat ook vermeld in de Playstation store alvorens je het spel koopt overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koVfccjvrTcmVS3rTyqDsJDP8ts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bmS4GR4wlTB5Z8YMtrvDCEE1.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door De Nelis op 19-08-2020 13:21 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
mar1976 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:16:
zou ik dan ook het geld terug kunnen krijgen en een plus abbonement kunnen kopen denken jullie?
Even contact opnemen met Sony. Officieel geven ze alleen een refund als je de game nog niet gedownload hebt.

https://www.playstation.c...tore-cancellation-policy/

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basheijd1997
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:39
Sommige games zoals fortnite die als f2p zijn hoef je geen ps plus voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar1976
bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:58
@mar1976 Nog een toevoeging; Per maand komen er gratis games beschikbaar als je PS Plus hebt (alleen te spelen tijdens een actief PS Plus abonnement). Met in deze maand, o.a. Fall Guys...

EDIT: Had je zelf ook al door lees ik nu :)

[ Voor 11% gewijzigd door Luc S op 19-08-2020 13:33 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
eL_Jay schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Even de policy van PS opzoeken. Bij de betere platformen kan dat wel.
Wat bedoel je hier precies mee? F2P games zijn sowieso gratis te spelen op de PS, in tegenstelling tot bijvoorbeeld XB Live. Betaalde games zitten achter de MP paywall op alle consoles.

@OP: Zoals anderen al hebben opgemerkt, is Fall Guys is geen F2P game, dus heb je een actief abonnement nodig. De game is wel gratis binnen PS Plus, dus je had dan beter een maandje van dat kunnen nemen, had je beide. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miekann
  • Laatst online: 21-08-2020
Wat heb je nu gedaan? Wij hebben helaas precies hetzelfde. Mijn zoon heeft het spelletje gekocht voor 20 euro van zijn verjaardagsgeld en kan het nu niet spelen. Heel teleurgesteld mannetje. Is dit op te lossen? Echt heel raar en misleidend dat het spel nu voor mensen met een plus account gratis is. Logisch dat je dan moet betalen als je niet zo’n account hebt (althans dat was mijn gedachtegang). Prima dat je dan ook niet de multiplayerfunctie hebt, dan speel je gewoon alleen denk je. Je betaalt en vervolgens kun je er niks mee....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Miekann schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:08:
Wat heb je nu gedaan? Wij hebben helaas precies hetzelfde. Mijn zoon heeft het spelletje gekocht voor 20 euro van zijn verjaardagsgeld en kan het nu niet spelen. Heel teleurgesteld mannetje. Is dit op te lossen? Echt heel raar en misleidend dat het spel nu voor mensen met een plus account gratis is. Logisch dat je dan moet betalen als je niet zo’n account hebt (althans dat was mijn gedachtegang). Prima dat je dan ook niet de multiplayerfunctie hebt, dan speel je gewoon alleen denk je. Je betaalt en vervolgens kun je er niks mee....
Niks misleidends aan als je gewoon de productomschrijving leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey12
  • Laatst online: 04-10-2020
Hier hetzelfde probleem. Mijn zoontje heeft zijn zakgeld hier aan uitgegeven en kan het nu niet spelen. Erg vervelend.

Ik was benieuwd of er al iemand contact heeft gehad met Sony en zijn 20 euro gehad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Empie69
  • Nu online
Hier hetzelfde probleem helaas... ja, achteraf blijkt in kleine letters gestaan te hebben dat een PS Plus account een voorwaarde is om het spel te kunnen spelen. Ik kan het mijn zoon van 12 niet kwalijk nemen dat hij dat in zijn enthousiasme gemist heeft.... je wordt nu gedwongen om een abonnement af te sluiten en als je dit abonnement hebt afgesloten, had je het spel eigenlijk niet voor 20,= aan hoeven te schaffen omdat het gratis te downloaden is...?? Op zijn minst een beetje vreemd, toch?

Ik heb Sony via het contactformulier gevraagd om restitutie, dus wacht de reactie van Sony maar af. Ik ben er bang voor...

Hij had zich zo verheugd op dit spel en zit nu met een flinke kater 😟 en wij dus ook!

Graag hoor ik van anderen zodra er reactie komt van Sony...

[ Voor 2% gewijzigd door Empie69 op 22-08-2020 19:57 . Reden: Tekstwijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 11:37
Voor een 12-jarige kan ik me goed voorstellen dat het niet helemaal duidelijk is dat je PS-plus nodig hebt voor internet toegang, maar het is echt duidelijk overal terug te vinden. Daar is echt geen misleiding bij. Het is hoe de game en het platform werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Raem schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Vreemd is het wel. Waarom kan je het spel voor 20 euro kopen als je het niet kan spelen ? Het zou wel zo handig zijn als je eerst de account zou moeten hebben voordat je het kan kopen. Nu kan je 20 euro uitgeven aan iets wat je niet kan gebruiken. Er zou met dikke koeienletters bij moeten staan dat het niet te spelen is. Dan nog een vinkje bij kopen waar staat: Let op zonder een PS Plus account is dit spel niet te spelen, wil u het toch kopen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mikey12
Eens, het is pure misleiding dat je een spel kan kopen zonder plus abonnement, terwijl je het niet kan spelen zonder datzelfde abonnement, en het daar gratis bij krijgt. Mijn zoontje van 11 snapt dat niet en ik ook niet, maar hij is nu wel 20 euro kwijt.

Ik wacht ook reactie van Sony af, laten we elkaar op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Het is helemaal geen misleiding, het is een multiplayer game dus daar hoort dat abbo bij.
Er zijn naast Fortnite en Warzone maar weinig games die je multiplayer kan spelen zonder PSPlus.

Ik zou als ouder in dit geval even een abonnementje kopen voor €8 zodat er in ieder geval gespeeld kan worden.
Geld terug krijgen wordt lastig bij Playstation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
't is geen misleiding, maar echt handige user experience is het ook niet. Ik vind dat als een game PSPlus-only is dat je 'm dan niet moet kunnen kopen voordat je PSPlus hebt.

Aan de andere kant: het staat er toch vrij duidelijk bij (zie screenshot van De Nelis). En speel je meer online dan alleen Fortnite dan heb je sowieso PSPlus nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanka75
  • Laatst online: 23-08-2020
Wel vreemd idd. Wij hebben hetzelfde probleem.
Onze andere zoon heeft hem ook gedownload alleen dan op zijn PC via Steam voor € 19,99 en kan hem gewoon spelen. Daarom dachten wij dat dit op de PS ook zou zijn. Ik vindt ook, of gratis als je een abbo afsluit, dan betaal je voor die dienst en dan krijg je daarvoor een game, of je betaald apart voor het spelletje. Of je moet de melding krijgen voordat je afgeschreven wordt dat je niet kan downloaden omdat je geen abbo hebt. Want als je hem hebt gekocht en wilt spelen krijg je wel de melding je hebt geen abbo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Ik vind dit toch een verbazende situatie. Als ik het goed begrijp:
  • Fall Guys is gratis als je PS Plus hebt.
  • Je hebt PS Plus nodig om het te spelen.
  • En toch is het te koop voor € 19,99 bij Sony. Daar staat bij dat je PS Plus nodig hebt voor online multiplayer, maar er staat niet dat je het spel niet kan spelen zonder online multiplayer.
  • Er is dus geen situatie mogelijk waarin je die € 19,99 zou moeten uitgeven.
Mis ik hier iets in? Ik vind het zelf ook behoorlijk misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Over een maand is de game uit de ps plus, dan moeten nieuwe spelers dus 19,99 aftikken.

Dat je voor een online multiplayer only game (er is geen offline modus) expliciet een ps plus abo nodig hebt (genoemd op de productpagina bij de bestelknop) is nogal duidelijk. Bij een auto die je koopt wordt ook niet vermeld dat je een rijbewijs moet hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door pagani op 23-08-2020 11:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
SndBastard schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:15:
  • En toch is het te koop voor € 19,99 bij Sony. Daar staat bij dat je PS Plus nodig hebt voor online multiplayer, maar er staat niet dat je het spel niet kan spelen zonder online multiplayer.
Van de productpagina:
Onlinemultiplayer (2-60 spelers). Er is een betaald PlayStation Plus-lidmaatschap vereist. Onlinefuncties vereisen een account en zijn onderworpen aan de servicevoorwaarden (playstationnetwork.com/terms-of-service), het privacybeleid (playstationnetwork.com/privacy-policy) en het privacybeleid van de uitgever van de game.
Gebruikt trilfunctie DUALSHOCK 4
Optionele aankopen binnen de game
Online spelen vereist
En dan ook nog de melding bovenin in gele letters. Lijkt mij vrij duidelijk. Maarja, als mensen niet lezen en maar aannames maken van hoe het werkt. En ik begrijp dat het voor jonge kinderen wel verwarrend kan zijn. Maar dan kijk je als ouder even mee voordat ze het kopen. Of je gooit er nu een paar euro tegenaan voor een maand abonnement zodat ze in ieder geval kunnen spelen.

Vanaf volgende maand is de game ook niet meer gratis en betaalt iedereen €20 die hem vanaf dat moment wilt kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakMDS
Thanks @Raem Ik haalde het er op die manier niet helemaal uit, maar zit ook bijzonder weinig in de Playstation store.
Als ik nu naar de productpagina ga zie ik de opmerking "Online spelen vereist" erbij, maar die staat redelijk ver naar onder. Het zou Sony sieren als ze een extra waarschuwing / disclaimer zetten bij spelen als een spel in zijn geheel niet speelbaar is zonder PS Plus, of als ze de aankoop optie gewoon uitschakelen voor accounts zonder PS Plus.
Nogmaals, als je in deze materie zit is het evident. Ik heb er verder niets mee van doen (geen PS Plus, geen interesse in Fall Guys), maar ik snap de verwarring en ik vind het niet terecht om deze klachten in dit topic af te doen als "gewoon wat beter lezen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ik heb ooit eens een vergelijkbare situatie gehad, ik had een auto gekocht, maar toen bleek ik daar niet in te mogen rijden, omdat ik geen rijbewijs had. Was nergens aangegeven bij de dealer en de verkoper had dit ook niet gezegd. Zodoende kon ik mijn televisie niet retourneren waar ik niks mee kon doen, omdat ik geen televisie abonnement had. Allemaal in de week dat ik mijn keel had open gesneden, omdat het scheermesje dat ik gebruikte scheerschuim/gel nodig had. Koppelverkoop zou verboden moeten zijn :N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakMDS
Droefsnoet schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:00:
Ik heb ooit eens een vergelijkbare situatie gehad, ik had een auto gekocht, maar toen bleek ik daar niet in te mogen rijden, omdat ik geen rijbewijs had. Was nergens aangegeven bij de dealer en de verkoper had dit ook niet gezegd. Zodoende kon ik mijn televisie niet retourneren waar ik niks mee kon doen, omdat ik geen televisie abonnement had. Allemaal in de week dat ik mijn keel had open gesneden, omdat het scheermesje dat ik gebruikte scheerschuim/gel nodig had. Koppelverkoop zou verboden moeten zijn :N
Ik snap niet echt waar deze hyperbool voor nodig is.

Het is een vrij feitelijk geval waarin je als niet-kenner op de kleine letters in moet gaan, en een - wat mij betreft - onredelijk retour beleid wordt gebruikt. Sony kan prima vaststellen dat het spel niet gespeeld is, aangezien het onspeelbaar is op een account zonder PS plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Zo vreemd is het niet. Mensen met PS+ betalen elke maand om online te gamen. In ruil daarvoor krijgen ze elke maand twee games gratis. Deze maand is dat fall guys. Fall guys heeft in tegenstelling tot andere games geen afspraak of men online kan zonder ps abonnement zoals call of duty warzone bijv wel heeft. Een online game speel je altijd met andere dus daar ligt het niet aan.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claudia!
  • Laatst online: 24-08-2020
Ik ben er ook ingetrapt. Het is zeker niet zo dat als je 1x een abonnement koopt voor een maand, dan kan je Fall Guys spelen maar als het abonnement afloopt, kan je het dan niet meer spelen?
Zou dit in de toekomst veranderd worden?
Ik heb playstation gebeld en gemaild maar tot nu toe nog geen kans dat ik mijn geld terugkrijg. Het staat erg onduidelijk.

Groetjes,
Claudia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Claudia! schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:01:
Ik ben er ook ingetrapt. Het is zeker niet zo dat als je 1x een abonnement koopt voor een maand, dan kan je Fall Guys spelen maar als het abonnement afloopt, kan je het dan niet meer spelen?
Zou dit in de toekomst veranderd worden?
Ik heb playstation gebeld en gemaild maar tot nu toe nog geen kans dat ik mijn geld terugkrijg. Het staat erg onduidelijk.

Groetjes,
Claudia
Klopt, ik zou gewoon een maandje PlayStationPlus kopen voor €9,- dan kan er in ieder geval gespeeld worden.
Als het na die maand nog steeds leuk bevonden wordt kan je er nog een maand bij kopen.

Zonder dat abbo is het inderdaad niet speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 12:08
SndBastard schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:15:
Het is alleen in Augustus gratis en zolang je PS Plus hebt, als die afloopt verloopt ook automatisch toegang tot alle "gratis" PS Plus games die je had gedownload. Dus je moet wel die 20 euro betalen in september en latere maanden en dan heb je ook nog steeds PS Plus nodig.

Daarnaast zie ik nu veel opmerkingen over minderjarige die dit hebben gekocht, maar officieel mogen die niet eens een account hebben maar moeten volgens de ToS onder een "familieaccount" gehangen worden waarmee aankopen ook beheerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Wootism schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:29:
Het is helemaal geen misleiding, het is een multiplayer game dus daar hoort dat abbo bij.
Er zijn naast Fortnite en Warzone maar weinig games die je multiplayer kan spelen zonder PSPlus.

Ik zou als ouder in dit geval even een abonnementje kopen voor €8 zodat er in ieder geval gespeeld kan worden.
Geld terug krijgen wordt lastig bij Playstation.
Misleiding misschien niet, maar krom is het wel. Voor alle nerds hier misschien evident, maar als kind of ouder kun je ook niet raden dat je moet betalen voor multiplayer, zeker als Fortnite wel gewoon te spelen is. En nu is het wel helemaal krom, je kunt iets kopen voor 20 euro waar je een abo voor nodig hebt, maar met abo is het gratis. Ik zie hoe deze situatie ontstaat, maar dit is absoluut onhandig.

Helaas komen deze situaties wel vaker voor en is de UX van de PS store niet handig. Losse DLC is bijv. ook regelmatig duurder dan een game met DLC in de aanbieding. Van cities skylines zijn er ontzettend veel bundles bijvoorbeeld en het kost ontzettend veel tijd om uit te zoeken welke nou het voordeligst is. Voor digitale goederen mogen ze hier wel wat aan doen, het spel zou gewoon 1 prijs moeten hebben met losse prijzen voor de DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fightorflight
  • Laatst online: 24-08-2020
Ik ben er ook ingetrapt en ik geeft @Raem gelijk, dit is officieel geen misleiding van Playstation wegens de kleine waarschuwingen over PS Plus.
Maar dan ben ik toch zeer benieuwd, als het niet PlayStation’s bedoeling is om vuil geld te verdienen, wat is dan precies de reden dat er al deze maand in eerste instantie een losse versie van €20,00 beschikbaar is in de store?

De mensen met het PS Plus abonnement krijgen het spel deze maand gratis en mensen zonder abonnement kunnen het niet spelen. En het lijkt mij dat de abbo’s deze maand niet de €20,00 versie gaan kopen. Het is dan toch heel makkelijk om de gratis Fall Guys versie vanaf September om te zetten naar de betaalde €20,00 versie i.p.v. in Augustus twee verschillende versies te hebben?

Ik ben oprecht benieuwd wat PlayStation’s idee hierachter is wat NIET extra geld van enthousiaste mensen zoals ik aftroggelen betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Erapaz schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:23:
Voor alle nerds hier misschien evident, maar als kind of ouder kun je ook niet raden dat je moet betalen voor multiplayer
Hoef je ook niet te raden. Je hoeft er alleen maar voor te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:39
Fightorflight schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:38:
Ik ben er ook ingetrapt en ik geeft @Raem gelijk, dit is officieel geen misleiding van Playstation wegens de kleine waarschuwingen over PS Plus.
Maar dan ben ik toch zeer benieuwd, als het niet PlayStation’s bedoeling is om vuil geld te verdienen, wat is dan precies de reden dat er al deze maand in eerste instantie een losse versie van €20,00 beschikbaar is in de store?

De mensen met het PS Plus abonnement krijgen het spel deze maand gratis en mensen zonder abonnement kunnen het niet spelen. En het lijkt mij dat de abbo’s deze maand niet de €20,00 versie gaan kopen. Het is dan toch heel makkelijk om de gratis Fall Guys versie vanaf September om te zetten naar de betaalde €20,00 versie i.p.v. in Augustus twee verschillende versies te hebben?

Ik ben oprecht benieuwd wat PlayStation’s idee hierachter is wat NIET extra geld van enthousiaste mensen zoals ik aftroggelen betreft.
Dat is het voordeel van PSPlus. Je krijgt het spel er dan gratis bij, en zolang je PSPlus hebt kun je dat spel blijven spelen, hij zal namelijk altijd in je bibliotheek blijven zitten.
Zo werkt PSPlus.. Je krijgt iedere maand gratis spellen, soms super nieuwe spellen zoals nu, soms wat oudere AAA games. Maar ook die spellen kun je niet meer spelen zonder PSPlus.

Het staat er in de PS Store ook duidelijk bij dat het spel NIET te spelen is zonder PSPlus abonnement. Dat valt Sony denk ik niet te verwijten.

Zucht...

• Mikey12
Heeft iemand van jullie al een reactie gehad van Sony? Bij mij nog steeds niet, na een week. Beetje jammer.

• Raem
  • Nu online
Mikey12 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 06:18:
Heeft iemand van jullie al een reactie gehad van Sony? Bij mij nog steeds niet, na een week. Beetje jammer.
Heb je ze al gebeld? Wellicht heb je dan meteen een antwoord. Nummer is 020 709 5025.

• Mikey12
Inmiddels na een uur in de wacht gestaan te hebben uiteindelijk de PlayStation klantenservice gesproken.

De reactie van PlayStation was samengevat: eigen schuld, had je maar beter moeten lezen, verantwoordelijkheid van de ouders.

Ik hou hier een zeer naar gevoel aan over, had toch wat meer begrip en coulance verwacht. Maar kennelijk vindt PlayStation die 20 euro weggegooid zakgeld van een kind van 11 belangrijker dan een positieve klantenervaring.

Lekker krom dit hoor... 🙁🙁🙁

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:02

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dan ga je je toch afvragen of dat juridisch houdbaar is. Ik begrijp dat overeenkomsten die door kinderen gesloten worden niet zonder meer ongeldig zijn als de ouders dat willen mits dat een voor een kind van die leeftijd normaal gedrag is, maar om nu van kinderen van 11 te vragen om de kleine lettertjes te lezen, dat lijkt me toch redelijk ver gaan.

Wat zou er nu gebeuren als je claimt dat de overeenkomst ongeldig is, omdat een kind hem gesloten heeft?

Zie bv https://www.consuwijzer.n...-gesloten-kan-ik-er-vanaf van de ACM.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:29
gewoon een vraag maar mag een kind van 11 jaar wel een account hebben op de ps4 (en aankopen doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
thunder7 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:33:
Dan ga je je toch afvragen of dat juridisch houdbaar is. Ik begrijp dat overeenkomsten die door kinderen gesloten worden niet zonder meer ongeldig zijn als de ouders dat willen mits dat een voor een kind van die leeftijd normaal gedrag is, maar om nu van kinderen van 11 te vragen om de kleine lettertjes te lezen, dat lijkt me toch redelijk ver gaan.

Wat zou er nu gebeuren als je claimt dat de overeenkomst ongeldig is, omdat een kind hem gesloten heeft?

Voor kinderen <18 moet je officieel een kind account aanmaken. In de overeenkomst die je afsluit zal ongetwijfeld staan dat je als ouder altijd verantwoordelijk bent voor aankopen die onder het account gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

thunder7 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:33:

Als je een kind account hebt gemaakt kan je instellen wat een kind kan kopen zonder dat een ouder een extra wachtwoord / pin opgeeft om het te kopen. Als je dan a) geen kind account maar een normaal account maakt of b) dat niet instelt dan is er juridisch weinig te halen. Sony heeft prima voorzieningen getroffen om dit goed te beheren als ouder, en de ouder is hiervoor verantwoordelijk. Als je er vervolgens geen (goed) gebruik van maakt... Het is krom, maar eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BT1982
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-08-2020
Raem schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Misleidend is misschien niet het juiste woord,
want als je het heel sec bekijkt heb je gelijk.
Maar verwarrend is het op dit moment wel enigszins.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TukkerEs
Empie69 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:56:
Hier hetzelfde probleem helaas... ja, achteraf blijkt in kleine letters gestaan te hebben dat een PS Plus account een voorwaarde is om het spel te kunnen spelen. Ik kan het mijn zoon van 12 niet kwalijk nemen dat hij dat in zijn enthousiasme gemist heeft.... je wordt nu gedwongen om een abonnement af te sluiten en als je dit abonnement hebt afgesloten, had je het spel eigenlijk niet voor 20,= aan hoeven te schaffen omdat het gratis te downloaden is...?? Op zijn minst een beetje vreemd, toch?

Ik heb Sony via het contactformulier gevraagd om restitutie, dus wacht de reactie van Sony maar af. Ik ben er bang voor...

Hij had zich zo verheugd op dit spel en zit nu met een flinke kater 😟 en wij dus ook!

Graag hoor ik van anderen zodra er reactie komt van Sony...
Wij hadden hetzelfde euvel. Zoonlief van 11 heeft van zijn zakgeld Fall Guys gekocht en kwam 'bedrogen uit' toen bleek dat hij Playstation Plus nodig had om het te spelen. Zojuist telefonisch contact gehad met Sony (020-709 5025) en tot mijn verbazing supervriendelijk en goed geholpen én de 20 euro teruggestort gekregen in de PlayStation portemonnee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey12
Nou dat verbaast me enorm, want bij mij is dat dus gisteravond na een lange discussie niet gelukt.
Ik ga nog eens bellen. Ook wel erg jammer dat het dus kennelijk uitmaakt wie je aan de telefoon krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:04

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerEs
Mikey12 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:17:
Nou dat verbaast me enorm, want bij mij is dat dus gisteravond na een lange discussie niet gelukt.
Ik ga nog eens bellen. Ook wel erg jammer dat het dus kennelijk uitmaakt wie je aan de telefoon krijgt?
Dat denk ik ja .. ik ben niet in discussie gegaan maar heb t gewoon bij de feiten gelaten en benadrukt dat mn zoontje erg verdrietig was over zn "verloren zakgeld". Ook aangegeven dat t voor mij niet duidelijk was dat een multiplayer spel betekende dat je PS+ nodig had .. Succes!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empie69
  • Nu online
Hier vandaag ook verrassend positief bericht op mijn mailbericht (incident aangemaakt via de website). Het betaalde bedrag wordt coulancehalve teruggestort. Dat vind ik erg netjes. Inderdaad vreemd dat dit blijkbaar willekeurig wel/niet toegezegd wordt waardoor anderen niet deze mazzel hebben. Misschien nog eens proberen en verwijzen naar de positieve uitzonderingen? Succes!
-------------------------------------------------------------
Bedankt voor je contact met PlayStation Support.

Onze excuses voor de vertraging.

Je hebt bij ons een terugbetalingsverzoek ingediend voor Fall Guys: Ultimate Knockout.

Bij deze hebben we als teken van goede wil het aankoopbedrag teruggestort naar je oorspronkelijke betaalmethode. Houd er rekening mee dat het enkele werkdagen kan duren voordat dit is bijgeschreven op je bankrekening of je Paypal account.

Mocht je nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben, dan horen we dat graag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59

Dhrax

Prog Lord

Mikey12 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:17:
Inmiddels na een uur in de wacht gestaan te hebben uiteindelijk de PlayStation klantenservice gesproken.

De reactie van PlayStation was samengevat: eigen schuld, had je maar beter moeten lezen, verantwoordelijkheid van de ouders.

Ik hou hier een zeer naar gevoel aan over, had toch wat meer begrip en coulance verwacht. Maar kennelijk vindt PlayStation die 20 euro weggegooid zakgeld van een kind van 11 belangrijker dan een positieve klantenervaring.

Lekker krom dit hoor... 🙁🙁🙁
Als ouder had je er ook een paar EUR bij kunnen doen voor een PS Plus abonnement zodat je kind al lang en breed had kunnen spelen ;)

Maar nee, kop in het zand steken, Sony slechte service verwijten en zelf uren bezig zijn om die paar dooie EUR terug te krijgen ... chapeau!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:43
Dhrax schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Als ouder had je er ook een paar EUR bij kunnen doen voor een PS Plus abonnement zodat je kind al lang en breed had kunnen spelen ;)

Maar nee, kop in het zand steken, Sony slechte service verwijten en zelf uren bezig zijn om die paar dooie EUR terug te krijgen ... chapeau!
Echt hè dan krijg je je 20 euro terug en dan? kan hij nog steeds niet spelen.. schaf gewoon PS plus aan en laat dat kind lekker plezier hebben joh. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:24

DataGhost

iPL dev

Aan de andere kant is dit juist een van de beste manieren om vroeg aan te leren dat het belangrijk is om goed te lezen wat je koopt voordat je je geld uitgeeft :)

En het geld hoort gewoon terug te komen, ze kunnen zien dat het spel niet gebruikt is of gebruikt geweest kan zijn omdat die account geen abo heeft gehad. Dan heb je de 20 euro terug en dan? Dan kan je een ander doel voor die 20 euro zoeken. Zoals de Steam-versie, waarbij je volgens mij geen PS+ abo nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey12
Vandaag weer contact gehad en dit keer een hele vriendelijke man aan de lijn en die stelde meteen voor om het geld terug te storten, ze hadden hun beleid ook aangepast naar aanleiding van meerdere klachten die er binnen waren gekomen. Voortschrijden inzicht. Prima opgelost uiteindelijk!

Ik heb dit omgezet in een Plus abonnement voor een paar maanden, dus nu kan mijn zoontje toch nog het spel spelen.

Ik vind de reacties van Dhrax en Ambition88 overigens bijzonder. Ik vind het als ouder wel belangrijk dat je je kind iets leert over de waarde van geld, en wat rechtvaardig is en wat niet. Maar dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrie7
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09-2020
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik heb fall guys gekocht en uit enthousiasme natuurlijk meteen gedownload. Later toen de game opstarten kwam ik erachter dat je ps plus nodig had. Ik heb de klanten service gebeld en ik heb mijn geld gelukkig wel terug gekregen. Dus goed op die vervelende kleine lettertjes letten 😂

[ Voor 33% gewijzigd door Karrie7 op 01-09-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Nu online
Karrie7 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:57:
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik heb fall guys gekocht en uit enthousiasme natuurlijk meteen gedownload. Later toen de game opstarten kwam ik erachter dat je ps plus nodig had. Volgens mij ben ik mijn 20 euro nu ook kwijt omdat ik het al gedownload heb of weet iemand anders of ik het wel terug kan krijgen.

Karrie, 15 jaar
Sony klantenservice bellen en het verhaal uitleggen. (020 709 5025)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:59

Dhrax

Prog Lord

Mikey12 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:54:
Vandaag weer contact gehad en dit keer een hele vriendelijke man aan de lijn en die stelde meteen voor om het geld terug te storten, ze hadden hun beleid ook aangepast naar aanleiding van meerdere klachten die er binnen waren gekomen. Voortschrijden inzicht. Prima opgelost uiteindelijk!

Ik heb dit omgezet in een Plus abonnement voor een paar maanden, dus nu kan mijn zoontje toch nog het spel spelen.

Ik vind de reacties van Dhrax en Ambition88 overigens bijzonder. Ik vind het als ouder wel belangrijk dat je je kind iets leert over de waarde van geld, en wat rechtvaardig is en wat niet. Maar dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.
Fijn dat je het toch opgelost hebt weten te krijgen en dat je kind nu lekker kan gamen, top.
Die laatste regel vind ik een totaal andere discussie en staat los van deze casus imo.

Maar goed, opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Karrie7 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:57:
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik heb fall guys gekocht en uit enthousiasme natuurlijk meteen gedownload. Later toen de game opstarten kwam ik erachter dat je ps plus nodig had. Volgens mij ben ik mijn 20 euro nu ook kwijt omdat ik het al gedownload heb of weet iemand anders of ik het wel terug kan krijgen.

Karrie, 15 jaar
Misschien heel bot maar ik zei het net hierboven al, je kan beter kijken wat je koopt voordat je het koopt. Mocht het toch misgaan en je weet een topic te vinden met mensen die hetzelfde probleem hebben: top! Maar lees dan alsjeblieft dat topic ook even door want er zijn hier al een paar mensen die hun geld terug hebben en die hebben ook (impliciet) uitgelegd hoe ze dat gedaan hebben. Dan had je heel je vraag niet hoeven stellen aan ons maar was je direct naar Sony gegaan en had je waarschijnlijk je geld al terug gehad, en heb je tegelijkertijd een beetje geleerd hoe je zelf antwoorden kan vinden op je eigen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Miekann schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:08:
Het staat er toch duidelijk. Je kan het oplossen door hem een maand- of jaarabonnement te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

De betere optie lijkt mij Steam. Ik heb op de Steam-pagina niks over PS Plus kunnen vinden en ook Google helpt me niet echt, dus ik zou voorzichtig willen concluderen dat je de Steam-versie zonder abonnement kan spelen. Dan heb je alleen maar de eenmalige aanschafkosten en zit je niet vast aan een tientje per maand elke maand dat je het spel een keertje wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:30

Umbrah

The Incredible MapMan

Op de PC is online multiplayer inderdaad standaard (buiten MMO's en een enkele titel) vrij standaard gratis. Fall Guys heeft niks met Sony te maken, en de manier waarop Sony dit wel vraagt. Het enige wat er in zit zijn microtransacties voor skins/emotes/etc.; maar die zijn voor het spel niet nodig. Gewoon te negeren dus. Een flink stuk van de prijs van de console wordt terugverdiend door Sony juist door dit soort abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karrie7
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-09-2020
DataGhost schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:27:
[...]

Misschien heel bot maar ik zei het net hierboven al, je kan beter kijken wat je koopt voordat je het koopt. Mocht het toch misgaan en je weet een topic te vinden met mensen die hetzelfde probleem hebben: top! Maar lees dan alsjeblieft dat topic ook even door want er zijn hier al een paar mensen die hun geld terug hebben en die hebben ook (impliciet) uitgelegd hoe ze dat gedaan hebben. Dan had je heel je vraag niet hoeven stellen aan ons maar was je direct naar Sony gegaan en had je waarschijnlijk je geld al terug gehad, en heb je tegelijkertijd een beetje geleerd hoe je zelf antwoorden kan vinden op je eigen vragen.
Jaa ik snap je maar ik wilde alleen ff mededelen dat ze niet de enige waren. En ik heb mijn geld nu net terug gekregen. En ben zeker een ervaring rijker. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiggyNorris
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-10-2020
Er zijn heel wat reacties en zo te lezen emoties vrijgekomen in dit topic. Hierover wil ik graag het volgende mededelen;

- Misleidend is inderdaad het verkeerde woord, het staat aangegeven. Of dat duidelijk of onduidelijk staat aangegeven, is voor mensen (vooral kleine kinderen) die zich niet heel bekend zijn met de materie blijkbaar een tweede.

- Daarnaast is het altijd de verantwoordelijkheid van ouders (om te controleren met minderjarige kinderen) wat er wordt aangekocht.

- Sony heeft hier inmiddels haar beleid op aangepast, maar ik neem ze niet kwalijk dat ze dat in het begin niet hebben gedaan, wel coulant om te lezen dat ze dit na de vele reacties betreft deze casus toch hebben gedaan.

- Het verbaasd mij dat mensen toch altijd graag de vingers wijzen en niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf leggen. Eens dat iedereen dat zelf mag bepalen.

Het is dan ook geweldig om te horen dat uiteindelijk vele soortgelijke situaties zijn opgelost :)

Nu dan mijn volgende vraag;

Wij hebben 3 accounts op onze ps4 die van mij, mijn vrouw en mijn zoon. In het verleden hebben wij altijd de PlayStation Plus op de account van mijn vrouw gezet en zo altijd gratis spellen waaronder ''FALL GUYS'' gedownload. De Playstation Plus is nu verlopen en kunnen wij uiteraard niet meer spelen.

Maar... als wij nu het abonnement willen verlengen op het account van mijn zoon, verliezen wij dan deze ''met Playstation Plus aangekochte spellen via mijn vrouw haar account'' in de bibliotheek of op de ps4?

Aanvullend staat er in het account van mijn vrouw bij FALL GUYS aangegeven; verleng licentie. En bij het account van mijn zoon; koop het spel.

Graag hoor ik of iemand van jullie weet wat er zal gebeuren wanneer wij op het account van mijn zoon de Playstation Plus willen verlengen. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:01

NoTimeRemains

I know

de spellen die je hebt gekocht met het account van je vrouw zijn niet meer te spelen als je geen playstation plus hebt, waaronder fall guys.

account zoon heeft geen plus en geen fall guys dus als je plus voor dat account aanschaft, moet je fall guys ook kopen (mits er weer een actie is om fall guys bij aanschaf van plus gratis te spelen, maar dat moet je zelf maar even uitzoeken)

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-01-2021
Helaas had ik ook een probleem mijn zoontje had 20 euro verjaardagsgeld
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaza12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-02-2023
Hier zelfde gebeurd met aanschaf Fall Guys. Bellen met PS heeft ook geen nut meer, krijg je zo'n ongeïnteresseerd petje aan de lijn. Eigen schuld dikke bult. Had je maar moeten lezen volgens pet. De coulance is niet van toepassing... had hij ook niet eerder van gehoord.

Aldus Playstation :(
Pagina: 1