Wat gebeurd er hier precies? (marktplaats oplichting)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Morgan-
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-08-2020
Hoihoi,

Kan iemand mij uitleggen hoe deze oplichtingstruc in zijn werk gaat?

Iemand bied aan om contant geld te sturen met ups en nadat dit gecontroleerd is sturen ze ook nog tnt of ups om het artikel op te halen.

Gaat dit om adresgegevens?
en zo ja, wat dan? ...denken langs te kunnen komen voor inbraak of roof?
Ik heb echt geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:18
Vals geld of zwart geld is het eerste wat mij te binnen schiet. Of ze sturen "per ongeluk" te weinig op, maar de ophaalafspraak staat al en of je het alsjeblieft toch wil meegeven en dat ze dan gelijk het resterende bedrag nog overmaken (wat dan nooit gebeurt).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:53

ralpje

Deugpopje

Of het is een 'man in the middle' achtige scam. Ze communiceren tegelijk met een verkoper van product X en een koper van product Y.
Ze laten de koper het geld naar jou sturen en vervolgens stuur jij het product naar hen. Is dan niet ten nadele van jou, maar een koper is ergens z'n geld kwijt en zij hebben een product zonder kosten ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 06:18
Ik denk inderdaad ook bovenstaand. En als het toch om de adresgegevens gaat, een inbraak of roof gebeurd best wel vaak via zo'n Marktplaats advertentie. Zou dus ook nog kunnen.

Kan natuurlijk ook nog dat ze het geld echt opsturen, en dat er vervolgens iemand langskomt die zich voordoet als koerier. Kan dan een truc zijn om je het geld terug te laten betalen, oid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49
ralpje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:07:
Of het is een 'man in the middle' achtige scam. Ze communiceren tegelijk met een verkoper van product X en een koper van product Y.
Ze laten de koper het geld naar jou sturen en vervolgens stuur jij het product naar hen. Is dan niet ten nadele van jou, maar een koper is ergens z'n geld kwijt en zij hebben een product zonder kosten ;)
En degene die jou geld heeft gestuurd staat voor jouw deur.
En omdat jij je product niet hebt opgestuurd maar hebt laten ophalen, heb je ook geen adres van de dader.

TheS4ndm4n#1919