Cloud platforms

Pagina: 1
Acties:
  • 1.905 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie32
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12-2021
Ik vroeg mij af of er in de praktijk in Nederland/Belgie gebruik wordt gemaakt van AWS en/of GCP. TIjdens mijn HBO studie hoor ik telkens alleen de naam Azure vallen maar als ik enkele artikelen lees kom ik ook uitspraken tegen als:
  • GCP is meest kostenefficiënt.
  • AWS wordt gebruikt voor enterprise oplossingen.
  • Azure heeft met name klanten die ook al gebruik maken van hun SaaS-oplossingen.
Wat is jullie ervaring/mening over de verschillende cloud platforms en hoe staan ze in de lokale markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Je komt ze alledrie tegen. Verhoudingen heb ik zo niet, maar op basis van persoonlijke indruk:
- Azure integreert (uiteraard) subliem met Microsoft ontwikkeltechnologie (.NET / Visual Studio / etc.), waardoor het voor ontwikkelaars laagdrempelig kan zijn als ze al met die technologie werken.
- AWS wordt naar mijn indruk veel gebruikt vanuit de Java-hoek
- GCP hoor ik wat minder, lijkt meer achter web-frameworks te worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb bij diverse grote bedrijven inclusief overheid gewerkt, en eigenlijk komt alleen Azure er positief uit, vooral omdat ze als enige garanties kunnen bieden om géén Amerikaanse hosting/mensen te gebruiken, en transparant zijn over datacenters en locaties... bovendien wordt er een hoop qua linux/docker/etc ondersteund, en is de stap "vanaf" gewone Active Directory erg eenvoudig. Amazon is een stuk minder transparant, en Google... is in B2B érg lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Als ik kijk naar wat ik tegen kom bij de klanten waar ik langs ga dan wisselt het enorm. Het hangt voornamelijk af van wat ze al gebruiken.

Heb je een klant die bestande rapporten in PowerBI of intergratie met Office365 dan wordt al snel de keuze gemaakt voor Azure. Ook IOT wordt tegenwoordig vaak als reden genomen om voor Azure te gaan met hun IOT SAAS oplossingen.

Klanten die hun 'office' af nemen bij Google zullen sneller geneigd zijn om ook hun cloud diensten af te nemen in GCP.

AWS is eigenlijk nooit een bedrijfsreden achter die ik heb kunnen achterhalen (ze hebben immers weinig kantoor applicaties of integraties). Wel hebben ze extreem veel standaard componenten, oftewel SAAS.

Dat gezegd hebbende ondersteunen alle 3 de grote cloud platformen zo goed als alle ontwikkelplatformen (.NET / JAVA / Lambdas(functions), etc.) Dus voor de ontwikkelaar kun je altijd je software op alle drie de cloud platformen kwijt. Vaak zelfs op verschillende manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:00
Puur uit nieuwsgierigheid, gaat men (de docenten) er op het HBO vanuit dat alles per definitie in "de cloud" belandt, of is er ook nog ruimte om bijvoorbeeld dingen via VPS'en (of fysieke hardware) te draaien?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie32
Freeaqingme schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:02:
Puur uit nieuwsgierigheid, gaat men (de docenten) er op het HBO vanuit dat alles per definitie in "de cloud" belandt, of is er ook nog ruimte om bijvoorbeeld dingen via VPS'en (of fysieke hardware) te draaien?
Binnen mijn opleiding komt de cloud juist helemaal niet aan bod. Je komt er slechts mee in aanraking als het onderdeel uitmaakt van een project waar je toevallig aan moet werken.

Wat context: Per semester volg je bij ons 2 vakken gedurende de 1e helft van het semester. De 2e helft werk je, in groepjes, aan 1 of 2 projecten voor externe partijen of voor de opleiding zelf. Dit kan (en is vaak) een andere opdracht voor elke projectgroep.

De cloud komt volgens mij wel aan bod in de management opleidingen. Zelf volg ik een richting binnen de development opleidingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Koffie32 op 19-08-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Wij komen enkel en alleen Azure tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie32
PageFault schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:04:
Wij komen enkel en alleen Azure tegen.
Wat voor opleiding volg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Al 200 jaar niet meer, maar wijzelf en veel van onze klanten hebben Azure. Ik denk omdat het het meest transparant is en ook de meeste opties biedt voor het bedrijf. Er zit al heel veel standaard in zonder dat je veel hoeft te knutselen.

Verder: prijs zal ook wel een overweging zijn. Alle (>99% van de klanten) hebben Office365 of zijn enterprise klant van Microsoft. Dan wordt er meteen wat met de prijs gedaan voor andere diensten.

Als laatste: Amazon staat (onterecht) bij veel mensen nog steeds alleen bekend van de boeken etc. En niet om hun AWS of S3 platform.... Google staat bekend om de verkoop van data, dus dat lokt ook niet veel mensen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:15
Waarom is dat? Je kan bij Google ook kiezen voor data opslag in EU

https://cloud.google.com/...sfers-and-the-cjeu-ruling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Kalentum schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Waarom is dat? Je kan bij Google ook kiezen voor data opslag in EU

https://cloud.google.com/...sfers-and-the-cjeu-ruling
Dat zal allemaal wel, maar bij klanten heerst gewoon dat Google eng is dus dan heb je weinig keus, en voor een ISO27001 certificatie is het ook een stuk lastiger dan Azure.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
armageddon_2k1 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Dat zal allemaal wel, maar bij klanten heerst gewoon dat Google eng is dus dan heb je weinig keus, en voor een ISO27001 certificatie is het ook een stuk lastiger dan Azure.
Waarom is dat lastiger dan Azure? (dit zijn oprechte vragen, want voor mij is er geen verschil tussen Google, Amazon en Microsoft als het aankomt op informatiebeveiliging)
Google Cloud Platform, onze algemene infrastructuur, G Suite, Chrome en Apigee zijn ISO/IEC 27001-gecertificeerd. Hoewel de 27001-norm geen specifieke informatiebeveiligingsmaatregelen verplicht stelt, gebruikt Google het framework en de checklist van maatregelen als basis voor de implementatie van een uitgebreid model voor beveiligingsbeheer, dat continu wordt verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Kalentum schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Waarom is dat lastiger dan Azure? (dit zijn oprechte vragen, want voor mij is er geen verschil tussen Google, Amazon en Microsoft als het aankomt op informatiebeveiliging)

[...]
Omdat Google bijna default de data-opslag in de US zet, de settings verbergt of stiekem de settings terugzet. Daarnaast, leuk dat Google ISO-27001 gecertificeerd is, maar dat wil nog niet zeggen dat dat zo veel uitmaakt maakt als je klant van ze bent en je wil jezelf ISO-27001 certificeren. Dat ze hun processen op orde hebben en hun beleid wil niet zeggen dat het strookt met je eigen informatiebeveiligingsbeleid waarop je wil certificeren.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:44
Tot nu toe in mijn software development werk alleen Azure en AWS tegengekomen. Azure lijkt wel meer en meer populair te worden, zeker als er .NET ontwikkelingen in het spel zijn.

O.a. een grote ontwikkelclub gezien (Amerikaans met wereldwijde overnames) die volledig alles met AWS wilde. O.a. vanwege kosten (scherp contract afgesloten). Voor de ontwikkel divisies die Java gebruikten geen probleem. Maar de .NET ontwikkelaars waren niet blij, uiteindelijk gingen ze toch naast AWS ook Azure gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In NL zie je vnl Azure en AWS. Google kom je ook tegen, soms ook Oracle Cloud.
Azure integreert makkelijker met de meestal al aanwezige AD idd. AWS is verder op het gebied van data processing en IoT. Google heeft een slechte naam qua privacy en Oracle...ach, die claimden de eerste te zijn die volledig AVG / GDPR proof waren, maar je hoort er niet zoveel van eigenlijk.

Persoonlijk ervaring met zowel Azure als AWS. Als ik klanten moet adviseren is het meestal een geval van "zorg voor een hybrid cloud strategy icm on prem voor je workloqds". Oftewel: goed kijken wat je waar doet.
Gelukkig zijn er inmiddels ook platformen als OpenStack die op alle drie tegelijk kunnen draaien en waarbij je kunt kiezen waar je je workload neerpoot.

Having said that: overheid en IT was nooit een goede combi in NL, maar die vinden cloud nog heel eng. Niet gek ook, want de cloud adopters werken daar niet (om various reasons) en dus is er ook geen driver of ervaring om er mee aan de slag te gaan. Laat staan dat de interne processen er op ingesteld zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Let wel dat er een flinke selection bias in de antwoorden zit. In de .Net hoek zullen klanten sneller richting Azure gaan. Ben zelf Java dev, en vrijwel iedere klant waar ik voor gewerkt heb, zit op AWS of GCP. Azure ben ik zelf (wederom; selection bias) niet tegengekomen.

Uiteindelijk maakt het heel weinig uit. AWS is de grootste met de meeste services, maar de kern van het verhaal (VMs huren, containers, storage, etc.) is bij alledrie gewoon hetzelfde maar met een net iets andere naam. Als je Azure 'snapt', snap je GCP en AWS ook wel.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
armageddon_2k1 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Omdat Google bijna default de data-opslag in de US zet, de settings verbergt of stiekem de settings terugzet.
Nee: als je een project aanmaakt geef je aan waar de data moet worden opgeslagen. Dat kan dan niet meer veranderd worden (migreren kan natuurlijk wel). En genoeg plekken waar te zien is waar je data staat.
Daarnaast, leuk dat Google ISO-27001 gecertificeerd is, maar dat wil nog niet zeggen dat dat zo veel uitmaakt maakt als je klant van ze bent en je wil jezelf ISO-27001 certificeren. Dat ze hun processen op orde hebben en hun beleid wil niet zeggen dat het strookt met je eigen informatiebeveiligingsbeleid waarop je wil certificeren.
Nee maar dat geldt natuurlijk voor elke third party. Ook Azure en AWS kunnen conflicteren met bepaald beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zie Azure eigenlijk alleen maar bij bedrijven die geen andere keuze hebben of geen kennis hebben om zelf dingen te bouwen. Dat is op zich ook niet zo gek; tenzij je in de legacy vendor lock-in met C# .NET Classic zit of nog veel met fat clients (in de context van client-server combinaties) heeft Azure niks te bieden op development vlak (ze bieden dan namelijk gewoon precies hetzelfde als AWS en GCP maar dan duurder en minder goed ontwikkeld).

Een andere case is kantoorautomatisering waarbij mensen nog in het klassieke ei-model zitten en eigenlijk hetzelfde model volgen als het moment toen SBS geïntroduceerd werd: het concept is dat het kleiner, makkelijker, goedkoper is en je minder hoeft te doen om toch je bureau-simulatie te doen. Denk aan Office, printen, scannen, mailen. Eigenlijk het soort spul wat weinig te maken heeft met de toegevoegde waarde van IT binnen een bedrijf.

Tenzij je dus aan Windows en AD vast zit, of aan .NET classic vast zit is er eigenlijk weinig zinnigs te doen in Azure.

Dit geldt overigens ook voor een speler waar ik weinig over hoor: Oracle. Dat is een cloud service waar je nog niet dood in de audit trails gevonden wil worden :+ Ook daar geldt weer: leuk als je aan Oracle vast zit en eigenlijk de kennis of mankracht niet hebt om iets anders te doen. Gebeurt vooral als je klassieke in-databases applicaties hebt en die eigenlijk met zo min mogelijk werk in de lucht wil houden.

Wat HBO betreft: die zitten met het probleem van geld en kennis en de drive om 'aan te sluiten op het bedrijfsleven'. Maar tenzij je je ziel verkoopt aan een detacheerder of in de sleur van een MSP wil zitten krijg je eigenlijk vooral implementaties van vendors voorgeschoteld en moet je maar hopen dat je docent daadwerkelijk zelf wat kan vertellen. Dat is met de hervorming van een paar jaar geleden alleen maar erger geworden; nu is bijna een derde van je opleiding het halen van certificeringen. Je krijgt dus letterlijk EC's voor het volgen van trainingen van een vendor. Dat maakt het niet universeel slecht, het is bijv. niet alsof de dingen die je volgens Cisco moet weten allemaal Cisco-only zijn, of dat de concepten van VMWare niet toepasbaar zijn op Hyper-V of een public cloud. Maar je creëert wel erg veel mensen die aan het eind van de opleiding weinig meer kunnen dan lijstjes afwerken.

Dit alles is natuurlijk niet zo absoluut als je denkt te lezen, maar wel een greep uit de grotere bedrijven waar ik intern werk of mee samengewerkt heb. Het is helaas net wat slechter dan je zou hopen in NL. Dat komt ook een beetje door de niet-zelfredzaamheid van IT-groepen binnen bedrijven.

Wat het geneuzel over certificeringen en B2B betreft: de grote drie zitten gewoon allemaal in de EU met regions en zones die allemaal gewoon EU-gebonden zijn. En als je een superspeciale klant bent (bijv om dat je iets met de overheid doet) dan ga je op de Government versie zitten. Doen alsof de public cloud waar je spullen draaien het grootste probleem is helpt niemand, vooral als je ondertussen 99% van je software en tooling uit de VS haalt.

Het uiteindelijke gebruik valt ook een beetje samen met de volwassenheid van het bedrijf qua IT en de plek die het binnen de organisatie heeft. Maar dat is een compleet zelfstandig verhaal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie32
johnkeates schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:48:
Wat HBO betreft: die zitten met het probleem van geld en kennis en de drive om 'aan te sluiten op het bedrijfsleven'. Maar tenzij je je ziel verkoopt aan een detacheerder of in de sleur van een MSP wil zitten krijg je eigenlijk vooral implementaties van vendors voorgeschoteld en moet je maar hopen dat je docent daadwerkelijk zelf wat kan vertellen. Dat is met de hervorming van een paar jaar geleden alleen maar erger geworden; nu is bijna een derde van je opleiding het halen van certificeringen. Je krijgt dus letterlijk EC's voor het volgen van trainingen van een vendor. Dat maakt het niet universeel slecht, het is bijv. niet alsof de dingen die je volgens Cisco moet weten allemaal Cisco-only zijn, of dat de concepten van VMWare niet toepasbaar zijn op Hyper-V of een public cloud. Maar je creëert wel erg veel mensen die aan het eind van de opleiding weinig meer kunnen dan lijstjes afwerken.
Hier kan ik mij niet in vinden. De opleidingen bij ons werken samen in werkgroepen met het bedrijfsleven om zo richting te geven aan de opleidingen. Zo is fact oriented modeling mede door input vanuit het bedrijfsleven nog steeds relevant binnen mijn opleiding.

Daarnaast krijgen we binnen mijn richting geen vendor-specifieke trainingen. Overigens meen ik dat dit wel het geval is in de management studies (netwerken, low-code (Mendix), etc.). Wat ik wel zie en mij aan stoor is dat veel van de gebruikte software inwisselbaar is voor producten die hetzelfde kunnen maar die producten komen nooit aan bod. Het zou fijn zijn als er les wordt gegeven over de verschillen in de aanbieders van bijvoorbeeld databasesoftware en voor welke je wanneer kiest.

Een ander punt waar ik over val is dat in veel courses het stopt bij prototyping/development. Deployment komt zelden aan bod. Zo hebben we geleerd SSIS te gebruiken voor het inrichten van ETL-processen maar komt vervolgens het deployen van dat proces niet aan de orde. Dit zijn dingen die je zelf uit moet zoeken maar waar je soms niet eens weet hebt van het bestaan er van.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat je op je opleiding vooral de focus op een bepaalde cloud-omgeving heeft is niet vreemd. Bij een HBO opleiding is het vooral belangrijk om de de basis concepten te leren, en die verschillen niet zo heel veel tussen cloud providers. Als je straks echt in het bedrijfsleven terecht komt kun je eenvoudig overschakelen naar een andere dienstverlener.

Op zich is dit topic dan ook niet heel zinnig, en komt het bijna neer op een "Welke programmeertaal moet ik leren?" vraag, die we hier in DEV niet graag zien. Want meestal komt het erop neer dat iedereen zijn eigen favoriet komt vertellen.

Ik kom bij redelijk wat verschillende bedrijven, en zie in Nederland zowel veel AWS als Azure. GCP ook wel, maar dan vooral voor K8S clusters. Bij AWS en Azure zie je veel meer PaaS diensten.

Het is gewoon heel erg afhankelijk wat precies je requirements zijn welke provider de voorkeur behoeft. Tevens is het voor een opleiding eigenlijk niet zo interessant om te behandelen, want op het moment dat je klaar bent met je opleiding is die informatie al weer verouderd. Het is dus vooral belangrijk dat je zelf leert om een keuze te maken aan de hand van de informatie die je op dat moment tot je beschikking hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Koffie32
Woy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:22:
Dat je op je opleiding vooral de focus op een bepaalde cloud-omgeving heeft is niet vreemd. Bij een HBO opleiding is het vooral belangrijk om de de basis concepten te leren, en die verschillen niet zo heel veel tussen cloud providers. Als je straks echt in het bedrijfsleven terecht komt kun je eenvoudig overschakelen naar een andere dienstverlener.

Op zich is dit topic dan ook niet heel zinnig, en komt het bijna neer op een "Welke programmeertaal moet ik leren?" vraag, die we hier in DEV niet graag zien. Want meestal komt het erop neer dat iedereen zijn eigen favoriet komt vertellen.

Ik kom bij redelijk wat verschillende bedrijven, en zie in Nederland zowel veel AWS als Azure. GCP ook wel, maar dan vooral voor K8S clusters. Bij AWS en Azure zie je veel meer PaaS diensten.

Het is gewoon heel erg afhankelijk wat precies je requirements zijn welke provider de voorkeur behoeft. Tevens is het voor een opleiding eigenlijk niet zo interessant om te behandelen, want op het moment dat je klaar bent met je opleiding is die informatie al weer verouderd. Het is dus vooral belangrijk dat je zelf leert om een keuze te maken aan de hand van de informatie die je op dat moment tot je beschikking hebt.
Ik denk ook wel dat ik mijn antwoord heb. Het lijkt er sterk op dat in ieder geval GCP, AWS en Azure in het wild (of getemd) voorkomen in Nederland. Het doel was om te zien wat in de praktijk wordt gebruikt. Dat ze bestaan toont wel aan dat ze bestaansrecht hebben maar de vraag is dan nog altijd of ze ook in Nederland voet aan de grond hebben. De vraag kwam overigens niet voort uit mijn eigen studie (ik leer daar binnen immers weinig tot niets over cloud platformen) maar uit eigen interesse in het onderwerp.

Overigens kan ik mij er niet in vinden dat het aan zou sluiten bij het type "welke programmeertaal moet ik leren" vragen. Het topic staat ook aangemerkt als een discussie/ervaring-topic en in de eerste posting vraag ik concreet naar de ervaringen die mensen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Koffie32 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:32:
[...]
Overigens kan ik mij er niet in vinden dat het aan zou sluiten bij het type "welke programmeertaal moet ik leren" vragen. Het topic staat ook aangemerkt als een discussie/ervaring-topic en in de eerste posting vraag ik concreet naar de ervaringen die mensen hebben.
Ja, het staat zo aangemerkt, en het is ook geen verwijt, maar bij eender "welke [technologie] moet ik gebruiken", zonder een specifieke casus te schetsen ga je steevast reacties krijgen die puur op hun eigen favoriete technologie uitkomen. Verder geen verwijt, maar ik wil gewoon voorkomen dat mensen hier alleen hun eigen voorkeur komen droppen ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
The Eagle schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:33:
Persoonlijk ervaring met zowel Azure als AWS. Als ik klanten moet adviseren is het meestal een geval van "zorg voor een hybrid cloud strategy icm on prem voor je workloqds". Oftewel: goed kijken wat je waar doet.
Gelukkig zijn er inmiddels ook platformen als OpenStack die op alle drie tegelijk kunnen draaien en waarbij je kunt kiezen waar je je workload neerpoot
Multi cloud is wat mij betreft juist een hele slechte strategie, het zorgt er namelijk voor dat je alleen de lowest common denominator qua services van de cloud kunt gebruiken. Ja het is niet zo moeilijk om een docker container in verschillende cloud providers te deployen, maar een managed database op dezelfde manier optuigen is al een grotere uitdaging, laat staan een serverless functie.

Anyway hier een filmpje van iemand die dat veel beter uit kan leggen dan ik: YouTube: Corey Quinn: The Myth of Multi-Cloud

Last.fm
Films!

• johnkeates
Sv3n schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Multi cloud is wat mij betreft juist een hele slechte strategie, het zorgt er namelijk voor dat je alleen de lowest common denominator qua services van de cloud kunt gebruiken. Ja het is niet zo moeilijk om een docker container in verschillende cloud providers te deployen, maar een managed database op dezelfde manier optuigen is al een grotere uitdaging, laat staan een serverless functie.

Anyway hier een filmpje van iemand die dat veel beter uit kan leggen dan ik: YouTube: Corey Quinn: The Myth of Multi-Cloud
Dat is prima te doen met een beetje goede IaC. Als je nog dagelijks in de webinterface loopt te klikken gaat het inderdaad niet lekker werken. Maar ook dat heeft weer te maken met je type gebruik en de volwassenheid alle lagen.

• johnkeates
Koffie32 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Hier kan ik mij niet in vinden. De opleidingen bij ons werken samen in werkgroepen met het bedrijfsleven om zo richting te geven aan de opleidingen. Zo is fact oriented modeling mede door input vanuit het bedrijfsleven nog steeds relevant binnen mijn opleiding.

Daarnaast krijgen we binnen mijn richting geen vendor-specifieke trainingen. Overigens meen ik dat dit wel het geval is in de management studies (netwerken, low-code (Mendix), etc.). Wat ik wel zie en mij aan stoor is dat veel van de gebruikte software inwisselbaar is voor producten die hetzelfde kunnen maar die producten komen nooit aan bod. Het zou fijn zijn als er les wordt gegeven over de verschillen in de aanbieders van bijvoorbeeld databasesoftware en voor welke je wanneer kiest.

Een ander punt waar ik over val is dat in veel courses het stopt bij prototyping/development. Deployment komt zelden aan bod. Zo hebben we geleerd SSIS te gebruiken voor het inrichten van ETL-processen maar komt vervolgens het deployen van dat proces niet aan de orde. Dit zijn dingen die je zelf uit moet zoeken maar waar je soms niet eens weet hebt van het bestaan er van.
Ik moet zeggen dat ik dat zelf wel op tenminste drie HBO opstellingen gezien heb (in het Westen, Noorden en midden van het land), en dat er heel veel toch op 'gebruik ons product' gestuurd wordt. Vaak begint het met een wat meer universele insteek, en in het tweede jaar nog wat goede theorie, maar daarna heb je 2 jaar puur vendor-based werken. Dat is natuurlijk prima als je daarna bij een bedrijf komt wat zichzelf een 'vendor-X huis' noemt (wat lekker nutteloos is, welke vendor je gebruikt maakt een stuk minder uit dan wat je daadwerkelijk kan), maar in de praktijk heb je helemaal niks aan de mensen die net van een HBO komen rollen en niet zelf op verkenning geweest zijn.

Een voorbeeld: stel dat je je provisioning met Terraform en SaltStack doet, maar iemand om een of andere reden geleerd heeft om met Microsoft's gui cfgmgmt tools de hele dag te klikken, dan kan je die vertaalslag van wat een relatief vergelijkbaar concept is niet maken. Stel dat je DSC leert in combinatie met Chef om wat willekeurigs te combineren, dan heb je opeens wel de basis om te kunnen schakelen.

Het is alsof we bij software ontwikkelaars opeens beslissen om geen architectuur, patterns of engineering concepten uit te leggen, maar gewoon voorgekauwde procedures laten uitwerken. Dat heeft ook geen zin, want dat is alsof je iemand wel leert lezen maar eigenlijk een schrijver nodig had.

Dat je bij je eerste baan nog veel moet leren is niet zo gek, maar als je zelfs basisprincipes moet leren gaat er toch wat mis. Dat merken we ook bij stagiaires, daar zijn we eerst een maand basiskennis aan het bijspijkeren voor dat we kunnen beginnen, en dan moet je nog de bedrijfsspecifieke eigenschappen er achteraan krijgen. Je bent dan bijna een kwart van je tijd kwijt voor dat je nog maar 1 dag productief geweest bent.

• Koffie32
johnkeates schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:54:
Ik moet zeggen dat ik dat zelf wel op tenminste drie HBO opstellingen gezien heb (in het Westen, Noorden en midden van het land), en dat er heel veel toch op 'gebruik ons product' gestuurd wordt. Vaak begint het met een wat meer universele insteek, en in het tweede jaar nog wat goede theorie, maar daarna heb je 2 jaar puur vendor-based werken. Dat is natuurlijk prima als je daarna bij een bedrijf komt wat zichzelf een 'vendor-X huis' noemt (wat lekker nutteloos is, welke vendor je gebruikt maakt een stuk minder uit dan wat je daadwerkelijk kan), maar in de praktijk heb je helemaal niks aan de mensen die net van een HBO komen rollen en niet zelf op verkenning geweest zijn.
Ik studeer in het midden van het land. Tenzij je met het midden Rotterdam bedoeld dat enkele jaren geleden in het nieuws was met hun gebrek aan uitleg aan 1e jaars over SQL-injection tijdens een PHP course weet ik zo niet waar je dat vandaan haalt.
Een voorbeeld: stel dat je je provisioning met Terraform en SaltStack doet, maar iemand om een of andere reden geleerd heeft om met Microsoft's gui cfgmgmt tools de hele dag te klikken, dan kan je die vertaalslag van wat een relatief vergelijkbaar concept is niet maken. Stel dat je DSC leert in combinatie met Chef om wat willekeurigs te combineren, dan heb je opeens wel de basis om te kunnen schakelen.
Ik ken de producten niet maar als ik het zo Google dan ziet het er naar uit dat dit management paketten/software zijn en geen pakketten voor ontwikkelaars. Zoals ik al zij vindt dit inderdaad wel plaats bij managementopleidingen bij ons maar niet binnen de development-richtingen.
Het is alsof we bij software ontwikkelaars opeens beslissen om geen architectuur, patterns of engineering concepten uit te leggen, maar gewoon voorgekauwde procedures laten uitwerken. Dat heeft ook geen zin, want dat is alsof je iemand wel leert lezen maar eigenlijk een schrijver nodig had.
Dit is verre van de werkelijkheid. Mensen die een developmentprofiel volgen, bij ons ten minste, krijgen het eerste semester van het 2e jaar les in SOLID-principes, design-patterns (gang of four), UML en de rest van de shebang uit Larman naast concurrency, threading, unit testing, .... Het 2e semester bestaat uit de beginselen van database development, modelering en implementatie, concurrency, unit testing SQL, DMDD, FOM, ERD, PDM, CDM, ....

Producten die je dat jaar maakt worden met name beoordeeld op het juist toepassen van de geleerde patterns en principes.

In het derde jaar vindt hier nog een verdere verdieping van plaats afhankelijk van de richting die je kiest voor de profielen software en data solutions development. Software leert meer patterns en algoritmen en de data solutions kant (mijn richting) gaat zich meer richten op Data warehouses, datamarts en sterschema's (Inman, Kimball, Linstedt), ETL-processen, statistiek & predictive analytics met machine learning.
Dat je bij je eerste baan nog veel moet leren is niet zo gek, maar als je zelfs basisprincipes moet leren gaat er toch wat mis. Dat merken we ook bij stagiaires, daar zijn we eerst een maand basiskennis aan het bijspijkeren voor dat we kunnen beginnen, en dan moet je nog de bedrijfsspecifieke eigenschappen er achteraan krijgen. Je bent dan bijna een kwart van je tijd kwijt voor dat je nog maar 1 dag productief geweest bent.
Misschien trekt je werkgever de onderkant van de studenten aan maar ik kan je garanderen dat de studenten die bij mijn opleiding vandaan komen de basis geleerd hebben. Of het ze is blijven hangen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Koffie32 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Ik studeer in het midden van het land. Tenzij je met het midden Rotterdam bedoeld dat enkele jaren geleden in het nieuws was met hun gebrek aan uitleg aan 1e jaars over SQL-injection tijdens een PHP course weet ik zo niet waar je dat vandaan haalt.

[...]

Ik ken de producten niet maar als ik het zo Google dan ziet het er naar uit dat dit management paketten/software zijn en geen pakketten voor ontwikkelaars. Zoals ik al zij vindt dit inderdaad wel plaats bij managementopleidingen bij ons maar niet binnen de development-richtingen.

[...]

Dit is verre van de werkelijkheid. Mensen die een developmentprofiel volgen, bij ons ten minste, krijgen het eerste semester van het 2e jaar les in SOLID-principes, design-patterns (gang of four), UML en de rest van de shebang uit Larman naast concurrency, threading, unit testing, .... Het 2e semester bestaat uit de beginselen van database development, modelering en implementatie, concurrency, unit testing SQL, DMDD, FOM, ERD, PDM, CDM, ....

Producten die je dat jaar maakt worden met name beoordeeld op het juist toepassen van de geleerde patterns en principes.

In het derde jaar vindt hier nog een verdere verdieping van plaats afhankelijk van de richting die je kiest voor de profielen software en data solutions development. Software leert meer patterns en algoritmen en de data solutions kant (mijn richting) gaat zich meer richten op Data warehouses, datamarts en sterschema's (Inman, Kimball, Linstedt), ETL-processen, statistiek & predictive analytics met machine learning.

[...]

Misschien trekt je werkgever de onderkant van de studenten aan maar ik kan je garanderen dat de studenten die bij mijn opleiding vandaan komen de basis geleerd hebben. Of het ze is blijven hangen is een ander verhaal.
Ik kan het per reactie quoten, maar Ik denk dat het een beetje uit de context gelezen wordt; het gaat over Cloud he ;) Puur het ontwerpen en schrijven van software heeft niet zo veel met 'Cloud' te maken (tenzij je een Cloud bouwt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimichelleke
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-01-2021
ik weet niets van internet. Althans weinig. Nu krijg ik steeds bericht dat de cloud vol is. Hoe haal ik die leeg. Ik wil de foto's overzetten op mijn harde schijf maar zie dat er heel veel clouds zijn. Hoe weet ik welke cloud ik heb en hoe kom ik daar in? Met vriendelijke groet Mimi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
mimichelleke schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:27:
ik weet niets van internet. Althans weinig. Nu krijg ik steeds bericht dat de cloud vol is. Hoe haal ik die leeg. Ik wil de foto's overzetten op mijn harde schijf maar zie dat er heel veel clouds zijn. Hoe weet ik welke cloud ik heb en hoe kom ik daar in? Met vriendelijke groet Mimi
Hoi Mimi. Je kan even Jeff Bezos bellen en vragen of 'ie AWS even leeg wil schudden. Ondertussen zou ik ook even je tech support vraag, met een stuk meer informatie, in een tech support topic posten. Als het gaat om iCloud gaat (dus je Apple device), dan kan je het beste hier vragen: iPhones & iPads

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mimichelleke
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-01-2021
Hydra schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Hoi Mimi. Je kan even Jeff Bezos bellen en vragen of 'ie AWS even leeg wil schudden. Ondertussen zou ik ook even je tech support vraag, met een stuk meer informatie, in een tech support topic posten. Als het gaat om iCloud gaat (dus je Apple device), dan kan je het beste hier vragen: iPhones & iPads
Hoi. Nee ik heb geen apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hoi @mimichelleke ,

Ik weet niet of je het topic een beetje bekeken hebt, maar 't is dus niet de bedoeling dat je in een willekeurig topic waarin 't woord "Cloud" toevallig ook voorkomt je (support)vraag stelt. Dit topic heeft echt helemaal niets met je vraag te maken.

Lees onze Quickstart eens door, kies een geschikt(er) forum dan waar je nu post (Softwareontwikkeling) en maak dan even een nieuw, eigen, topic i.p.v. dat je andermans topic kaapt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 29-01-2021 13:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.