Advies: zonnepanelen uitbreiding van 10000 naar 16875?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 14:04
De volgende situatie, we hebben een huis gekocht waarop momenteel de volgende installatie (2018) ligt;
  • 34 panelen en een Growatt 3 fase omvormer totaal 10000 wattpiek
  • Deze liggen op bijgebouw één (20mx6m), waarbij de panelen op het dak op zuidoost geplaatst zijn (praktisch vol) en geen schaduw aanwezig is.
Er ligt een 3x25A aansluiting welke binnenkomt in het woonhuis, vervolgens is er ook een ‘meterkast’ aanwezig in twee bijgebouwen. Het huis (180m2) word verwarmd met een CV-ketel (2018), en een van de geïsoleerde ruimtes in het bijgebouw (70m2) met enkele gaskachels en een geiser.

We willen gaan bekijken of het financieel interessant is om nu al, met het oog op het salderen en tevens omdat we van binnen enkele jaren van het gas af willen en elektrisch gaan rijden kijken naar de mogelijkheden om extra panelen te plaatsen. Wat ook meespeelt is dat er een deel van terrein is ingericht als 'camping' terrein waardoor we daarvan ook het benodigde elektrische verbruik hebben. Het enige wat ik momenteel weet is dat de stroom/gas rekening +/- €450 op jaarbasis is van de gehele aansluiting.

We hebben de luxe dat we nog een dak vrij hebben op bijgebouw twee (20mx6m), deze staat parallel aan bijgebouw één, dit dak heeft op het zuidoosten geen last van schaduw.

Op het huis zelf zijn momenteel geen panelen geplaatst, maar zou eventueel op het westen ook nog de benodigde panelen geïnstalleerd kunnen worden.

Volgens mij zou ik maximaal 16875 kwh terug aan het net kunnen leveren (3x25a), eventueel zou ik de omvormers nog kunnen onder dimensioneren (dus meer panelen leggen) om ook op deze huidige warme dagen toch nog het maximale vermogen te kunnen realiseren.

Wat is slim in deze situatie, ik kan niet direct een rekentool vinden waarbij ik in mijn situatie exact de financiële impact en terug levertarieven kan berekenen. Met andere woorden loont het om +/- 8000 wattpiek vermogen erbij te plaatsen a +/- €8-10K of is er onvoldoende rendement wanneer ik deze enkel terug lever en het verbruik niet zelf kan consumeren (wellicht in de toekomst wel met een 'Powerwall' voor de nacht)? Het energielabel is nu 'A' (betwijfel of dit klopt), als we naar een EPC van <0.6 gaan zouden we ook nog een korting op onze hypotheek kunnen krijgen wanneer we dit behalen in de komende twee jaar.

Als samenvatting, is het slim om nog meer panelen te leggen dan de huidige 9800 piekwatt, aangezien we voldoende dakoppervlak tot onze beschikking hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 08:35
Weet niet hoe het in NL zit, maar hier in BE als je boven de 10kW omvormervermogen gaat wordt je een 'energieleverancier' en krijg je een hele zwik aan extra maatregelen:
- 4 kwadranten teller
- Groenteller
- Verplicht appart ontkoppelingsbord
- Injectiecontract als leverancier

Dit om goed te kunnen meten hoeveel je injecteert / afneemt op / van het net, maandelijks standen doorgeven, etc.

Wellicht even uitzoeken of dat in NL ook het geval is en wat dat dan allemaal moet kosten, buiten de installatiekosten zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
@thafusion
oke
34 panelen en een Growatt 3 fase omvormer totaal 10000 wattpiek
10000/34=294,11Wp panelen (zullen wel 295Wp zijn gok ik dan.)

de omvormer heeft 2x een mpp.
dus 34/2=17 panelen per mpp.

er is een trukje door stringen parallel op 1 mpp te zetten.
(helaas moet je dan ook de zelfde aantal panelen doen, dus 17.)
en dan kun je gewoon 4x17x295Wp op de zelfde omvormer doen. (of een iets ander variantje hier op, heb niet een duidelijk beeld van de situatie dus zelf iets bedenken.)
(nu zullen er wel mensen zijn die gaan zeggen, dat kan niet, probleem, etc etc...
maar dat is niet altijd waar, er is wel iets mogelijk.)

nu kun je wel zeggen, maar dan heb ik straks:
2x17x295Wp + 2x17x330Wp op de omvormer hangen. :?
dus veel te veel Wp dan ga je veel te veel aftoppen.
en jep dat is ook zo, maar ook weer niet. ;)
zie ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

niet een situatie die je graag wil, maar als tussen situatie helemaal niet slecht.
het bespaart je het kopen van een dure 3fase omvormer, kun je later nog eens kijken of je die wil vervangen.
maar als je nu al een 7kW growatt(dus al onder gedimensioneerd) hebt, dan zou ik dit niet zo snel doen.

edit:
belangrijkste wat je moet weten:
W omvormer is geen max Wp, er kan veel meer Wp als W omvormer worden aangesloten.
3x25Ax230V=17250kW en is geen 16.875kWh, dit kan flink meer zijn als je dat wil.
ruim over de 20.000 als goed plant.
(ik doe 5500kWh met een 4kW omvormer per jaar. >:) )

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 19-08-2020 12:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
thafusion schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:32:
De volgende situatie, we hebben een huis gekocht waarop momenteel de volgende installatie (2018) ligt;
  • 34 panelen en een Growatt 3 fase omvormer totaal 10000 wattpiek
  • Deze liggen op bijgebouw één (20mx6m), waarbij de panelen op het dak op zuidoost geplaatst zijn (praktisch vol) en geen schaduw aanwezig is.
Er ligt een 3x25A aansluiting welke binnenkomt in het woonhuis, vervolgens is er ook een ‘meterkast’ aanwezig in twee bijgebouwen. Het huis (180m2) word verwarmd met een CV-ketel (2018), en een van de geïsoleerde ruimtes in het bijgebouw (70m2) met enkele gaskachels en een geiser.

We willen gaan bekijken of het financieel interessant is om nu al, met het oog op het salderen en tevens omdat we van binnen enkele jaren van het gas af willen en elektrisch gaan rijden kijken naar de mogelijkheden om extra panelen te plaatsen. Wat ook meespeelt is dat er een deel van terrein is ingericht als 'camping' terrein waardoor we daarvan ook het benodigde elektrische verbruik hebben. Het enige wat ik momenteel weet is dat de stroom/gas rekening +/- €450 op jaarbasis is van de gehele aansluiting.

We hebben de luxe dat we nog een dak vrij hebben op bijgebouw twee (20mx6m), deze staat parallel aan bijgebouw één, dit dak heeft op het zuidoosten geen last van schaduw.

Op het huis zelf zijn momenteel geen panelen geplaatst, maar zou eventueel op het westen ook nog de benodigde panelen geïnstalleerd kunnen worden.

Volgens mij zou ik maximaal 16875 kwh terug aan het net kunnen leveren (3x25a), eventueel zou ik de omvormers nog kunnen onder dimensioneren (dus meer panelen leggen) om ook op deze huidige warme dagen toch nog het maximale vermogen te kunnen realiseren.

Wat is slim in deze situatie, ik kan niet direct een rekentool vinden waarbij ik in mijn situatie exact de financiële impact en terug levertarieven kan berekenen. Met andere woorden loont het om +/- 8000 wattpiek vermogen erbij te plaatsen a +/- €8-10K of is er onvoldoende rendement wanneer ik deze enkel terug lever en het verbruik niet zelf kan consumeren (wellicht in de toekomst wel met een 'Powerwall' voor de nacht)? Het energielabel is nu 'A' (betwijfel of dit klopt), als we naar een EPC van <0.6 gaan zouden we ook nog een korting op onze hypotheek kunnen krijgen wanneer we dit behalen in de komende twee jaar.

Als samenvatting, is het slim om nog meer panelen te leggen dan de huidige 9800 piekwatt, aangezien we voldoende dakoppervlak tot onze beschikking hebben?
teruglever tarieven gaan langaam steeds lager worden tot worst case 80% van het kale levertarief (dat is wat in het wetsvoorstel staat)

Waar je mee wil rekenen zal je zelf moeten bepalen maar ik zou met 6 a 7 cent oid gemiddeld rekenen. voor het terug leveren buiten het salderen
Maar ik kan zo al zeggen dat 1 euro/wp aan de hoge kant is voor alleen teruglevertarief
even heel grof 1 euro-> 1 wp -> 1kwh -> 6 cent -> 16 jaar tvt ik zou het heel hard richting de 0,50 euro/Wp drukken om het haalbaar te maken. of je moet je eigenverbruik flink verhogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
migjes schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:19:
belangrijkste wat je moet weten:
W omvormer is geen max Wp, er kan veel meer Wp als W omvormer worden aangesloten.
3x25Ax230V=17250kW en is geen 16.875kWh, dit kan flink meer zijn als je dat wil.
ruim over de 20.000 als goed plant.
(ik doe 5500kWh met een 4kW omvormer per jaar. >:) )
Met daarbij de opmerking dat dit effect kan hebben de op de garantie van je omvormer. Mocht je dat nog hebben en daar aan hechten.
Meestal wordt een bepaald percentage geaccepteerd. Bij Fronius is dit 200% maar dat is lang niet het geval bij elke leverancier.

Ik zou trouwens eerder overwegen om de panelen op een andere richting te leggen. Dan heb je een betere verdeling over de dag. Straks zonder salderen alles op zuid-oost dan zal je weinig eigen gebruik hebben.
Je zal het dus vooral moeten hebben van de teruglever vergoeding. Ik zelf reken erop dat deze op termijn een stuk lager zal worden, zeker op zonnepanel piektijden (en de prijzen misschien dynamisch zullen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Hoeveel energie ga je over enkele jaren jaarlijks verbruiken?
Heb je een idee hoeveel elektrische kilometers per jaar en hoeveel m3 de huidige bewoners verbruiken?
En hoeveel verbruikt de camping als mensen hun elektrische auto daar willen opladen met een granny charger?

Als je zomers overdag krap zit met 3x25A dan zou veel PV je kunnen helpen.
Een Powerwall is nog lang niet interessant. Dan kun je nog beter een eigen netaansluiting aan laten leggen voor de camping of schuur.

Wat zijn de exacte richtingen en hellingen van alle daken? Een duidelijke luchtfoto met wat uitleg ik n Paint wordt gewaardeerd.

Ik ken iemand met een 25 kW omvormer met ruim 31 kWp richting zuid, op een 3 x 25A aansluiting. Het gaat goed maar het zou eigenlijk niet moeten kunnen omdat 17 kW inderdaad de max zou moeten zijn. En daarnaast heb je met hoog vermogen eerder last van hoog AC voltage.
Als je toch zoveel mogelijk PV wil plaatsen en nooit over je 17 kW grens gaan zou je de oude omvormer, als dat een 10 kW model is, kunnen begrenzen op 8 kW zonder noemenswaardig verlies.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
theredone51 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:43:
Wellicht even uitzoeken of dat in NL ook het geval is en wat dat dan allemaal moet kosten, buiten de installatiekosten zelf.
Zover ik het kan vinden moeten we hier in Nederland wel een melding maken indien je panelen plaatst maar zijn er verder geen extra eisen aan gekoppeld bij deze vermogens.
busscherski schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:16:
Wat zijn de exacte richtingen en hellingen van alle daken? Een duidelijke luchtfoto met wat uitleg ik n Paint wordt gewaardeerd.
De afmetingen zijn 5,5m*20m en 9m*20, zou allebei 27,5 graden zijn (berekend met Tan-1 en plattegrond gegevens). Voor de ligging zie onderstaand screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPlNmGrVU9ornH1lrV0TuU42iNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v4Oq4a0gtRjY6mEdkVu5wcwD.png?f=user_large
twain4me schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:32:

Maar ik kan zo al zeggen dat 1 euro/wp aan de hoge kant is voor alleen teruglevertarief
even heel grof 1 euro-> 1 wp -> 1kwh -> 6 cent -> 16 jaar tvt ik zou het heel hard richting de 0,50 euro/Wp drukken om het haalbaar te maken. of je moet je eigenverbruik flink verhogen
Een langer terugverdientijd is niet zo heel erg, rendement met 16 jaar is nog steeds hoger dan op de bankrekening. Bijkomend voordeel is de mogelijke lagere EPC en dus korting op het rentedeel van de hypotheek welke op de woning staat. De panelen zullen zonder lening worden aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
We weten je verbruik niet dus het financiele plaatje is een beetje lastig te berekenen.

In Nederland zit je niet met regels voor de iets grotere systemen. (in tegenstelling tot Belgie en Duitsland)

Heb je overigens gecontroleerd of het echt 3x25A is? In het buitengebied komt het soms nog wel eens voor dat er 3x40A is aangelegd maar er betaald wordt voor 3x25A.

Je kunt overigens met gemak 20 kW door een 3 x 25A hoofdzekering duwen als je wilt. Bij 240V (bij zwaar terugleveren heb je een hoog AC voltage) is dat 27.8 A en daar gaat de hoofdzekering niet van door. Wel even goed opletten of de interne bedrading van de meterkast daar ook tegen kan.

De andere omvormer begrens je even op 8 kW (dat kan gewoon via het menu).
Dan blijft er nog 12 kW over.
12 kW / 0.8 = 15 kWp.
15000 Wp / 370 Wp = 40 panelen van 370 Wp per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx449CPvNzKNVpcMdu8ynMC_Uak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0BTlw5qg9peJqWSoUYoSWIP.png?f=fotoalbum_large

Als je dit overdreven vind kant het natuurlijk allemaal ook een tandje minder.

Als je dit nog niet genoeg is zou je ook een SDE++ subsidie en een 3x125A terugleveraansluiting kunnen aanvragen (niet duur per jaar, wel even duur bij aanleg). Dan heb je 16 jaar gegarandeerde opbrengst.
Dan kun je ook de noorwest daken vol leggen. En ook nog op de grond als je daarvoor vergunning krijgt. Maar er komt wel enig papierwerk bij kijken bij de vergunningaanvraag.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
busscherski schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:16:
Heb je overigens gecontroleerd of het echt 3x25A is? In het buitengebied komt het soms nog wel eens voor dat er 3x40A is aangelegd maar er betaald wordt voor 3x25A.
Lijkt me dat ik dit niet in de meterkast kan terug vinden, maar dat dit enkel bekend is in de 'wijkkast'?

Zou je wel alles weer op het zuiden leggen, of eerder ook een deel op noord-westen (minder opbrengsten) om meer 'gelijke' opbrengsten over de gehele dag te hebben en dus ook handiger i.c.m. warmtepomp / warm-water buffer / elektrische auto?

Handig om weer een 'Growatt' omvormer te nemen zodat ze beide in dezelfde applicate zichtbaar zijn. €10k voor 15kw piek lijkt mij een wel een scherpe prijs of niet (helemaal inclusief installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Plaats eens een foto van je meterkast, dan zal ik omcirkelen waar je moet kijken.

https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Volgens deze tabel haal je op NW nog ongeveer 63% van wat je op zuidoost haalt.
Als je verwacht dat je gedurende de levensduur gemiddeld meer dan 1/0.63=1.59 keer de prijs 'krijgt' voor de opbrengst van NW is het een goede keuze.
Eventueel zou je de panelen ook 8-10 jaar richting zuid kunnen leggen en dan pas een deel verplaatsen. Dan weet je ook meer van het financiele plaatje.

Ik zou denk ik gewoon zuidoost vol leggen. Als je een dak halfvol legt en later helemaal vol vind ik het namelijk lelijk dat je 2 kleuren panelen op je dak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
Kleine topic kick vanuit mijn kant O-). In het originele topic schreef ik dat er een Growatt 3 fase aanwezig was, dit is incorrect er hangt een SolarEdge SE8K (oude model met display). Momenteel is mijn vraag niet meer zozeer geënt op de zonnepanelen maar ook naar de elektrische aansluiting(en) en installatie.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
twain4me schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:32:

Waar je mee wil rekenen zal je zelf moeten bepalen maar ik zou met 6 a 7 cent oid gemiddeld rekenen. voor
lol, ik qoute even mezelf.

of ~50 cent, dat kan natuurlijk ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
twain4me schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:50:
[...]

lol, ik qoute even mezelf.

of ~50 cent, dat kan natuurlijk ook 8)7
er is veel veranderd inderdaad :P :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:01
Hoeveelheid zonnepanelen is niet beperkt tot vermogen op je hoofdzekeringen, moet moet alleen zorgen dat ze niet springen.
Voorbeeldje van op mijn werk, wat we momenteel aan het aansluiten zijn:
3x63A aansluiting, 3 omvormers (2x17kW + 15kW) goed voor 3x71A.
Om te voorkomen dat de hoofdzekeringen er dan uitspringen gaan we de omvormers regelen via modbus.
In de praktijk zullen we weinig terug hoeven te regelen, aangezien we overdag natuurlijk een hoog verbruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een extra 3x25A aansluiting voor de camping is qua vastrechtkosten veel goedkoper dan je huidige aansluiting verzwaren naar 3x40A. Dat laatste is inderdaad flexibeler maar al met al heb je toch net iets minder capaciteit voor veel hogere jaarlijkse kosten.

Wil je met je 2 EV's regelmatig thuiskomen met een bijna lege accu terwijl de volgende ochtend allebei de EV's weer volledig opgeladen moeten zijn? Zo niet dan kom je met 3 x 25A en loadbalancing echt nog heel ver.

Tot nu toe lijk je je te redden qua netaansluiting, dus met 2 van die aansluitingen gaat het denk ik ook nog heel lang goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@brambo123
Je zou die modbus regeling ook kunnen laten zitten. Bij vollast en weinig direct eigen verbruik is de netspanning waarschijnlijk boven 240 V. 68 A laat je zekeringen echt niet springen. (71 A overigens ook al echt niet)

Hoe ga je het precies aansluiten in de meterkast? Omdat er nu meer energie beschikbaar komt kan er in potentie ook een hoger vermogen getrokken worden wat bijvoorbeeld aardlekschakelaars zou kunnen overbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:01
busscherski schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:54:
@brambo123
Je zou die modbus regeling ook kunnen laten zitten. Bij vollast en weinig direct eigen verbruik is de netspanning waarschijnlijk boven 240 V. 68 A laat je zekeringen echt niet springen. (71 A overigens ook al echt niet)
Klopt in praktijk vaak wel, maar om dat risico te nemen in een bedrijf, met servers en zo die moeten blijven draaien?
We blijven liever aan de veilige kant zitten :+
Hoe ga je het precies aansluiten in de meterkast? Omdat er nu meer energie beschikbaar komt kan er in potentie ook een hoger vermogen getrokken worden wat bijvoorbeeld aardlekschakelaars zou kunnen overbelasten.
Kracht zit meest zonder aardlek of met aardlekautomaten.
Lichtgroepen zitten allemaal achter 3 fase aardlekschakelaars.
Max 4 groepen achter aardlek, max 2 automaten op een fase, max 32A per fase.
Dus geen probleem voor een standaard 40A aardlek.
Veel leukere uitdaging was verdelers en de draaddikte.
Alles nu zo aangesloten dat per draad nooit meer als 64A gaat, kan alles nog met 10mm².
En verdeelblokken die 200A mogen, standaard blokken zijn vaak 'maar' 80A.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thafusion
Het heeft allemaal een stuk langer geduurd dan initieel de verwachting was maar uiteindelijk kwam dit ook door de volgende zaken:
- volledige dak vervangen van de schuur gezien de staat 8)7
- groepenkast in schuur was uit het jaar nul, geheel vervangen
- bedrading tussen woonhuis en schuur was slechts 2.5mm2 vervangen door 16mm2, echter lag er geen mantelbuis, dus moest zowel de tuin als de bestrating open

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzvHVlmTjcGxT8eMamgRLu7quxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbUxmPvmKULUVGeZLbIbnUin.jpg?f=fotoalbum_large

Er is beperkte schaduw, toch gekozen voor SolarEdge omdat er reeds een grote SolarEdge installatie draait. SolarEdge Energie Meter geinstalleerd (configuratie moet nog gebeuren) zodat ik straks maximaal kan terugleveren op 3x25A.

Het zijn 36x400Wp panelen geworden op een SE12.5K, installatie materiaal van Esdec clickfit evo. Dus nu samen met de andere installatie 25kWp aan beschikbaar .

Het is nog niet echt zonnige weer geweest, maar vandaag om 09:30 in de ochtend al op bijna 6kW vermogen en in de avond om 18:00 nog steeds 3kW... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
@thafusion Nice! Heb je ze al aangemeld? De belastingdienst heeft recent het forfait verhoogd naar 15 kWp. Jij hebt totaal 25 kWp aan productiecapaciteit. Betekent dit dat je nu elk kwartaal BTW aangifte gaat doen?

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 08-04-2023 11:05 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31
En inmiddels is het wèl echt zonnig geweest…!
Pagina: 1