Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Mij was ooit een IR lapmp voor een bewakingscamera in mijn handen geduwd.
https://www.velleman.eu/p...374250&lang=nl&country=ch
De behuizing heb ik niet maar de print, voorglas en achterkant wel.

Nu de avonden weer snel donker worden en ik graag foro's maak op de race club dacht ik dat ik hiermee wel een lamp of flitser kan maken voor avondfotografie zonder de coureurs met een flits lastig te vallen (buiten dat ik weet dat de kleur door het IR licht anders wordt)

In een onderzoek even gekeken wat er commerciëel te vinden is. Niets dus. Wel een project tegengekomen van een zelfbouw IR flitser en wat artikels over IR fotografie

De dag/nacht schakeling van de lamp overbrugd en aangesloten. Je ziet prima in het midden van de LED's een rood puntje als teken dat ze branden. Helaas ziet mijn EOS 80D geen verlichting, ook mijn oude Fuji S5000 niet. Mijn Sony Xperia5 ziet wel een flinke paarse gloed, blijkbaar zijn mijn Canon en oude Fuji voorzien van IR filters, blijkbaar zijn de fotocamera's goed gefilterd tegen het IR spectrum.

De LED's hebben volgens specs een golflengte van 850nm. Ik moet nog even kijken of de EOS uberhaupt nog iets in het IR spectrum kan pakken en een andere golflengte nog wel gaat werken maar zijn er mensen toevallig met ervaring met IR flits/verlichting bij fotografie?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Veel camera's hebben een IR filter voor de sensor, en zijn daardoor behoorlijk ongevoelig voor IR licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:06
Om ook maar iets met IR te kunnen doen zul je, zoals je al hebt gemerkt, het IR-filter van je camera moeten (laten) verwijderen.
Dat maakt je camera dan wel ineens een stuk minder geschikt voor normaal fotografiewerk, al kan je natuurlijk weer een IR-filter op je lens schroeven.

Het opent wel weer een hele wereld aan alternatieve fotografie, als dat is waar je zin in hebt. Een voorbeeld (niet mijn foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOE2F5FZawCZNdsm5VmA8Y_fCKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NdJmlqIvvB4rrkZlwMfBEBZF.png?f=user_large

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou wel oppassen met IR, zeker als je gaat flitsen. Je ogen zien het niet maar het is wel schadelijk voor je ogen. Je zal niet gaan knijpen met je ogen om de intensiteit te beperken.
Bij IR lampen die bij beveiligscamera's horen zitten vaak ook voorschriften van minimale afstand.

Je zou kunnen kijken naar Raspberry Pi Noir, dit is een camera voor de RPI zonder IR filter. Er zijn wel discussies over te vinden waar mensen het hebben uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Wormaap schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:48:
Om ook maar iets met IR te kunnen doen zul je, zoals je al hebt gemerkt, het IR-filter van je camera moeten (laten) verwijderen.
Dat maakt je camera dan wel ineens een stuk minder geschikt voor normaal fotografiewerk, al kan je natuurlijk weer een IR-filter op je lens schroeven.

Het opent wel weer een hele wereld aan alternatieve fotografie, als dat is waar je zin in hebt. Een voorbeeld (niet mijn foto):

[Afbeelding]
Inderdaad. Ik heb al eens gekeken naar full spectrum fotografie en weet dat er een filter verwijderd moet worden. Ik had eigenlijk gehoopt dat IR nog net in het bereik zat.

Als ik kijk naar de 850nm golflengte wat al ver in het IR bereik zit zou ik eens even naar LED's dicht bij de 760nm moeten kijken waar de grens ligt van zichtbaar en niet zichtbaar (infra)rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:15

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Of je camera wel IR-LEDs ziet kun je makkelijk testen met een IR-afstandsbediening van een TV of radio ofzo.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De vroegere sony digitale camera's konden IR fotograferen en hadden ook eigen active IR verlichting. Was leuk maar allemaal op korte afstand. 2 tot 3 meter. Ik weet niet over wat voor afstand je wilt fotograferen maar net als bij gewoon flitsen houdt het buiten met 5 meter al echt op. Anderzijds moderne camera's zijn zo lichtgevoelig waarom zou je flitsen IR of gewoon?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
SnoeiKoei schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:16:
Of je camera wel IR-LEDs ziet kun je makkelijk testen met een IR-afstandsbediening van een TV of radio ofzo.
Dat hangt van de golflengte af vrees ik. Ik heb er wat diagrammen op nagekeken en zag dat de kleur rood tot 760nm ging waar een beetje de grens van zichtbaar/onzichtbaar zit. Mij lijkt het dat het IR filter in de camera dat gebied nog wel door laat. met wat zoekwerk zag ik ook IR LED's op 660nm dus zie ik enige hoop dat een dergelijke flitser/lamp kan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:06
Mr_gadget schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:50:
Ik zou wel oppassen met IR, zeker als je gaat flitsen. Je ogen zien het niet maar het is wel schadelijk voor je ogen. Je zal niet gaan knijpen met je ogen om de intensiteit te beperken.
Bij IR lampen die bij beveiligscamera's horen zitten vaak ook voorschriften van minimale afstand.
Hoewel ik niet vies ben van voorzichtigheid, denk ik wel dat dit bij een flits nog wel redelijk mee zal vallen. Bij een flits in het zichtbare spectrum komt er natuurlijk ook een bak licht binnen die allang weer weg is voordat je knippert of een pupilreflex hebt.
Bij continulicht en lasers kom je inderdaad overal de waarschuwingen tegen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:58:
De vroegere sony digitale camera's konden IR fotograferen en hadden ook eigen active IR verlichting. Was leuk maar allemaal op korte afstand. 2 tot 3 meter. Ik weet niet over wat voor afstand je wilt fotograferen maar net als bij gewoon flitsen houdt het buiten met 5 meter al echt op. Anderzijds moderne camera's zijn zo lichtgevoelig waarom zou je flitsen IR of gewoon?
Max afstand zal 10 tot 20 meter zijn. Met de huidige power LED's met ook een kleine stralingshoek vrees ik niet dat dat een probleem is.Ik heb namelijk ook een LED ringflitser die ook als lamp te gebruiken is en ik kan daarmee de tuin verlichten.
Camera is best gevoelig maar krijgt toch ook snel ruis als ik geen flitser gebruik, dat is dan zo'n moment dat je eigenlijk een full frame wilt hoewel deze 80D niet veel onder doet maar de 400mm lens snoept veel licht weg. Voor het goede effect moet ik al een snelheid van 1/320 tot 1/500 sec gebruiken, een speedflash om sneller dan de gelimiteerde 1/250 sec te gaan heb ik maar laat toch ook een raar effect achter en het geeft afleiding aan de coureurs, vandaar IR of misschien UV licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat jij wilt is eigenlijk het oude night shot, IR filters filteren juist alle licht behalve IR weg maar dat geeft niet het effect wat jij wilt. Anderzijds wat jij wilt is racende auto's bij weinig licht fotograferen alsof het daglicht is. Over 20 meter, zou eerder gaan kijken naar moderne bewakingscamera en dan shots vastleggen. Al met al zou er niet teveel van verwachten. Persoonlijk zou ik voor hoog ISO gaan en dan naar Z/W in de nabewerking de ruis is dan onderdeel van de foto en sfeer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik heb even rondgekeken. Ik kan natuurlijk wat LED's in div golflengtes bestellen kijken of er op een lagere golflengte wel wat zichtbaar wordt.

Nu even gekeken wat er in de fotografie aan de andere kant van het zichtbare spectrum gedaan wordt. Daar is best veel in te vinden in de vorm van UV en blacklight fotografie.

Gezien de objecten veelel met felle kleuren gespoten zijn zal een blacklight hele mooie resultaten geven. maar eens kijken, heb nog ergens een UV lamp dus kan het in ieder geval eens testen hoe zichtbaar dat voor de camera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Om dit idee en dus dit topic even wat leven in te blazen heb ik onlangs een dikke UV zaklamp besteld, komt komende week binnen. Voor die 25 euro is het wel het proberen waard. De lamp heeft 128 LED's met een straalhoek van 20 graden dus redelijk gebundeld licht (heb zelf ervaring met witte LED's met zo'n stralingshoek)
Volgens de specs is het bereik tot 20 meter en ik zal maar tot hooguit 10 meter bereik nodig hebben.

De 1e stap zal zijn om deze gewoon als lamp te richten op objecten en kijken hoe deze op de foto eruit komen. En ja, ik weet dat er een rare kleurbalans tussen heldere/fluoriserende en donkere kleuren zal optreden maar ik denk dat die mooie foto's gaat opleveren. Waarbij ik het wil gaan gebruiken hebben de objecten veelal heldere en mooie design kleurschema's

Als het werkt zal ik een beugel voor aan de camera maken al dan niet de zaklamp aanpassen door het handvat kort te houden en een accu te gebruiken. Tevens maak ik dan en een hotshoe adapter om het flitssignaal af te tappen om vervolgens met een stukje elektronica de UV lamp als flitser aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@memphis Intrigerend idee.
Maar die 'dikke UV zaklamp' LEDs leveren geen mogelijk probleem op met het UV-spectrum qua schadelijkheid voor je huid?
Zeker als je aan het experimenteren slaat en de boel aanzet, maar niet ziet (immers buiten het zicht van ons mensenoog) en je mogelijk langdurig blootgesteld wordt aan de schadelijke component van UV straling?

https://www.cancer.org/ca...xposure/uv-radiation.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3709783/

Vooral in het UV-C gedeelte schijnt nogal problematisch te kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://pubs.rsc.org/image/article/2012/PP/c1pp05144j/c1pp05144j-f1.gif

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
ehtweak schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:33:
@memphis Intrigerend idee.
Maar die 'dikke UV zaklamp' LEDs leveren geen mogelijk probleem op met het UV-spectrum qua schadelijkheid voor je huid?
Zeker als je aan het experimenteren slaat en de boel aanzet, maar niet ziet (immers buiten het zicht van ons mensenoog) en je mogelijk langdurig blootgesteld wordt aan de schadelijke component van UV straling?
Ik denk dat dat nog wel mee gaat vallen. Volgens specs is het ook een blacklight dud in het zichtbare spektrum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbb-B6Saz8IQtJorIgZfFjXZl0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gYB8WvCAsitfFw3EELTiouLu.jpg?f=user_large

Overigens ga ik niet op mensen schijnen en zeker niet van dichtbij. Als het schade kan aanbrengen zal het wel in de manual staan maar ik denk dat het echt niet schadelijker zal zijn dan de hoge wattage blacklights in disco's. De uiteindelijke bedoeling is dat het een flitser wordt dus alleen maar een kort lichtpulsje geeft.

Ik heb er het nodige over gezocht en je kunt ook een filter voor je flitser spannen maar niet alle flitsers zitten in het UV spektrum en moet je of een andere lamp plaatsen of een UV filter verwijderen. De ex530 zou makkelijk te gebruiken zijn. Ik kan altijd nog wel even kijken of mijn EX600 het kan maar daar rommel ik niet al te graag mee hoewel een speedflash wel prettig zou zijn..

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 24-05-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Zaklamp is binnen en een 1e test als normale lamp is geslaagd, dus nu er een flitserschakeling bij maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B23x0B9kJBAo7ftxEy7v3HMbhIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/75UYgmtJO3gWaXXLEywRocZG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kztJnJJmcgQwYSMh5tg52EHA3_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iHnbJRTAmdVR7aHnt1VAIsp8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Kwam nog een ander fel oplichtend object tegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ujkwIWRhNdZl9kVy8brpp_KMqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zZ9RmiqCxLUbPBIzHVbZzEa6.jpg?f=user_large

Dit smaakt naar meer!

Pagina: 1