Een vriend van mij is kort geleden vader geworden. Hij werkt 40 uur bij een klein bedrijf. Zijn partner werkt 24 uur bij een bedrijf en 16 uur voor haar zelf. Die 16 uur waren voor haar kort geleden nog een soort van "hobby" waarbij niet echtgeld werd verdiend. Echter heeft ze nu een grote, langdurige opdracht binnengehaald waarbij zij serieus geld gaat verdienen. Deze opdracht start volgende maand. Zij gaat bijna het dubbele verdienen dan hij. Het is dus gezien de situatie verstandig dat hij minder gaat werken omdat dit het minste invloed heeft op hun inkomen. Zijn voorstel is om 24 of 32 uur te gaan werken. Echter zijn werkgever (klein bedrijf) geeft aan dat dit niet mogelijk is omdat ze het dan niet meer aankunnen op kantoor.
Hij heeft eigenlijk twee vragen:
- Kunnen ze dit verzoek wel weigeren?
- Hij zou ook nog kunnen overwegen om bij een ander bedrijf te solliciteren die mensen zoals hij wel voor 24 of 32 uur zoeken. Echter zit hij met een concurrentiebeding. Hoe sterk is zo'n beding in dit geval? Ik heb mij wel eens laten vertellen dat bij positieverbetering zo'n beding niet rechtsgeldig is. Maar is dit geval een positieverbetering? Qua salaris en functie waarschijnlijk niet maar wel qua gezin / werk verhouding.
Hij heeft eigenlijk twee vragen:
- Kunnen ze dit verzoek wel weigeren?
- Hij zou ook nog kunnen overwegen om bij een ander bedrijf te solliciteren die mensen zoals hij wel voor 24 of 32 uur zoeken. Echter zit hij met een concurrentiebeding. Hoe sterk is zo'n beding in dit geval? Ik heb mij wel eens laten vertellen dat bij positieverbetering zo'n beding niet rechtsgeldig is. Maar is dit geval een positieverbetering? Qua salaris en functie waarschijnlijk niet maar wel qua gezin / werk verhouding.