Pc valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiskin70
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-09-2020
Hi guys!

Een tijdje geleden begon mijn PC uit te gaan tijdens het gamen(geen restart, het gaf gelijk een zwarte scherm zonder waarschuwing, net alsof je de spanning eraf haalt). Ik heb een beetje research gedaan op het internaat en een maat van me gaf het advies om te kijken of oververhitting het probleem was. Ik keek of de ventilatoren het deden en downloadde ook een software(coretemp) die de temperatuur van de processors in beeld gaf. Hier zat alles goed, dus dit was het probleem niet.

Vandaag heb ik mijn 300W HP voeding vervangen met een 550W Cooler Master voeding. Ik hoopte dat dit zou werken maar nope, tijdens het gamen viel mijn PC weer uit. Zelfs tijdens het spelen van kleinere games zoals age of empires of football manager heb ik dit probleem. Iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:19
kan je je logs zien wat er gebeurt?
blijven de ventilatoren draaien ?
als het daadwerkelijk paf uit is, dan is je voeding kapot gegaan, en mogelijk heeft die wat andere onderdelen (moederbord) gefrituurd - maar dan zou hij niet goed op starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiskin70
Hi Ruud,

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad in de logs gekeken. Daar staat dat de PC onverwachts is uitgegaan en verder staat er geen reden bij vermeld. PC start goed op en ik kan er redelijk snel mee surfen op het internet en ook andere dingen mee doen. Het probleem ligt toch echt bij het gamen. Wat me wel is opgevallen is dat de ventilator die vastzit aan de graphiccard niet draait. Andere 3 ventilatoren(processor en voeding) doen het wel gewoon. Zou dit het probleem kunnen zijn? Of is het het waard om alle ventilatoren te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Wat voor processor heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiskin70
Intel Core i5-4440

Alle andere specificaties:
pricewatch: HP Pavilion 500-115ed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 19:04
Veel moderne gpu's hebben ventilatoren die uit gaan als de kaart niks te doen heeft. Gaat hij niet draaien als je een spel speelt?

Heb je de videokaart wel direct op de voeding aangesloten zonder gekke verloopjes? Soms wordt er dan te veel stroom over 1 kabel getrokken en schakelt hij uit.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Trek je videokaart er eens uit.
Je i5 heeft Igpu.

Al's het blijft werken dan is je gpu kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiskin70
Ik ben niet zo goed met vaktechnische termen dus excuse me :D .

Als ik het goed begrijp moet ik de graphic card verwijderen en kijken wat dat met het beeld doet? Als het beeld goed is, is de graphic card kapot? En als ik dan geen beeld heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja, speel een spelletje zonder de grafische kaart
Als het dan werkt dan is die kaart kapot.

Let wel op, je spel zal stuk langzamer gaan, dus even settings omlaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiskin70
Ik ga het morgenochtend uitproberen. Bedankt👊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je ook naar de CPU temp gekeken onder belasting ? Een CPU kan prima 50 graden zijn als je geen spel speelt en 100 graden wanneer je dat wel doet. Verder nog de temp van de videokaart natuurlijk. 9 van de 10x is het probleem van een PC die zomaar uitvalt zonder melding de voeding of anders de temps. Aangezien je de voeding al hebt vervangen blijven de temps van de CPU en GPU over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiskin70
Temperatuur van de cpu is maximaal 30-35 graden in rust en maximaal 40-45 graden tijdens het gamen. Temperatuur van de gpu heb ik nog niet gecontroleerd. Bedankt voor de tip, ik ga het uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ebiskin70 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 01:51:
Temperatuur van de cpu is maximaal 30-35 graden in rust en maximaal 40-45 graden tijdens het gamen.
Max 40/45 graden onder belasting is heel erg koel. Mogelijk zo koel dat het niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

ebiskin70 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:45:

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad in de logs gekeken. Daar staat dat de PC onverwachts is uitgegaan en verder staat er geen reden bij vermeld.
Die reden staat er hoogst waarschijnlijk wel, maar in een foutcode. Deze zijn platform specifiek. Je hebt hier een Haswell chip en bord, dus kan je de foutcodes die je aantreft daarmee vergelijken.

b.v. WHEA errors met ID 19: VCCIO krijgt te weinig stroom, oftewel je chipset krijgt te kort, en je vcore van de processor is instabiel geworden erdoor. Je kunt dan op twee plekken proberen op te lossen.

0x306a? Dat is je memory controller die in de problemen zit. Teveel fouten of een verkeerde BIOS versie voor je CPU serie, of een verkeerde configuratie.

Enzo dus nog veel meer.

Een grafische kaart eruit trekken zonder dat je achterhaald hebt waar het fout gaat, gaat wel een beetje ver. Je kunt deze ook gewoon lekker laten zitten maar softwarematig instellen em niet te gebruiken. Scheelt je weer risico met het in en uitpluggen.
ebiskin70 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 01:51:
Temperatuur van de cpu is maximaal 30-35 graden in rust en maximaal 40-45 graden tijdens het gamen. Temperatuur van de gpu heb ik nog niet gecontroleerd. Bedankt voor de tip, ik ga het uit proberen.
Dit lijkt mij niet correct. Afhankelijk van wat voor koeler erop zit, is in dit weer (zeg 25C kamer temp) voor een 4440 wel vrij laag. Tijdens het browsen van een beetje intensieve webpagina verwacht je eigenlijk al 40-45C.

Het moment dat je dit soort problemen hebt, zou ik voorzichtig aan (goed loggend) kijken wat de temperaturen doen bij milde belasting. Red je videokaart het om een minuut of 5 zeer licht op lage resolutie windowed een game te draaien? Wat doet de temperatuur? Het voltage?
Op dezelfde manier: hoe gaat het je CPU af? Wat doen de voltages? Hoeveel boost ie nog?

Het moment dat je hebt vastgesteld dat lichte load geen probleem is, kan je er een benchmark tegenaan gooien. Draai eens Cinebench R15 of R20. Wat doet de temperatuur? Rond het de test af?
Blijft je systeem aan als je Heaven benchmark draait op je videokaart? Stort de performance in? Resets? Hoge temperaturen (kan je ook fullscreen zien).
Alternatief volledig isoleert kan je ook furmark draaien, maar sta klaar om het weer uit te gooien als de temperaturen te hoog oplopen.
Niet een eerste benchmark om mee te beginnen...

Kijk het hele punt is, een normaal stabiel systeem moet prima die benchmarks kunnen doorstaan. Je wilt ermee bekijken of de performance nog is wat je verwacht. Een systeem dat niet tegen 100% belading voor enkele momenten kan, is praktisch al defect. Maar brakke componenten extra stressen kan ze wel de nek om draaien.

Als je een systeem vele jaren hebt draaien, is het vaak de temperatuur die gaat opspelen, of de componenten op een moederbord. (of in een voeding, maar die is al vervangen) Daarom dus even goed een oogje op de temps houden, want het kan best zijn dat je videokaart of processor gewoon alleen nieuwe koelpasta nodig heeft. Doorgaans is het verstandig die iedere 3 jaar te vervangen, maar HP en veel andere bouwers smeren er minder goede pasta tussen die veel en veel langer mee gaat. Eerder 7-10 jaar. Maar daar zit je inmiddels wellicht wel al aan.
Pagina: 1