Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 18:36
Hallo allen,

Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken van mijn eerste spiegelreflex. Na mijn studie ben ik een aantal weken op reis geweest in Australie. Voor deze reis heb ik een Sony Cyber-shot DSC-HX300 Zwart aangeschaft. Hier heb ik tijdens de reis veel plezier mee gehad. Helaas kwam ik er na enkele weken achter dat de instellingen standaard niet op maximale kwaliteit stonden. Laat ik nu net in de eerste weken de mooiste foto’s gemaakt hebben. Ontzettend zonde, ik ben niet in staat om deze foto’s af te laten drukken op groot formaat.

Naast de instellingsfout ben ik van mening dat ik meer uit een spiegelreflex kan halen dan mijn huidige Cybershot. Ik heb mijn oog laten vallen op de Nikon D7500. Al twijfel ik enigszins of ik voldoende af ben met de Nikon D5600. De reden waarom ik voor de D7500 neig is vanwege de meerdere frames per seconde en de 4K mogelijkheid. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hier 500 euro extra aan wil uitgeven.

Betreft lens dacht ik aan Sigma 17-70mm f/2.8-4.0 DC OS HSM Macro Contemporary al zag ik ook de Nikon AF-S 16-80mm f/2.8-4.0E ED V voorbij komen. Hier zit een flink prijs verschil in waarbij ik zelf nog niet in staat ben of deze prijs te rechtvaardigen is.

Wat mij over het algemeen opviel is dat er aangegeven wordt dat er voor Nikon en Canon veel lenzen op de markt zijn. Echter vind ik dit meevallen als ik bij webshops kijk en filter op DX mount. Dit komt mogelijk omdat er ook FX lenzen gebruikt kunnen worden op DX? Het lijkt er namelijk op dat de Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 ook een goede tegenstander is voor de 17-80 van Sigma, weliswaar een kleiner bereik maar wel een licht sterkere lens. Het nadeel is dat ik mij niet goed kan in beelden hoe het is om niet meer bereik te hebben dan 70 of 80 mm. Dit omdat mijn huidige Cybershot een volledig zoombereik heeft.

Als tweede lens was het idee om voor de Nikon AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR te gaan. Als ik het goed begrijp is dit net zoals de Tamron een lens die zowel voor FX als voor DX toepasbaar is? Ik begrijp niet hoe dit mogelijk is, ik zou denken dat dit dan geldt voor alle FX lenzen? Als ik voor dit bereik ga vraag ik me af of ik het bereik van 450 tot 1200 niet ga missen ten opzichte van mijn huidige Cybershot. Het idee is om de tweede lens niet direct aan te schaffen maar eerst te genieten van de eerste lens. Echter heb ik er wel naar gekeken gezien het nu nog mogelijk is om toch niet voor Nikon te kiezen als er betere lenzen mogelijk zijn via Canon of iets dergelijks.

Het idee van deze uitgaven is om het in één keer goed uit te geven en er de rest van mijn leven plezier mee te hebben. Wat dat betreft zou ik het zonde vinden om het eerst met de kit lens uit te proberen. Voornamelijk dat ik niet weer een mooie reis wil maken en er later achter komen dat ik mooiere foto’s had kunnen maken als ik op dit moment meer had uit gegeven.

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn gedachtes vinden en hoop dat jullie mij het een en ander kunnen uitlichten betreft lens keuze en de FX lenzen op een DX spiegelreflex.

Beste antwoord (via sander121 op 01-09-2020 19:13)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@sander121 laat je niet meteen gek maken door alle opties die er zijn. Zo te zien ga je net beginnen met een camera met verwisselbare lens, dat houdt vaak in dat je er ook gewoon achter moet zien te komen wat je nu eigenlijk wilt. Dus dat wordt proberen. Klein beginnen, tweedehands proberen, misschien eens wat huren of lenen. Nu in één keer alles willen kopen neemt een hoop risico met zich mee dat je toch niet helemaal krijgt wat je wilt.

Zelf begon ik voor telewerk met een 55-250, maar die bracht niet heel veel. Later kreeg ik een 18-135 en die was scherper dus heb ik de 55-250 nooit meer gebruikt. Toch was 250 te weinig voor vogels en dergelijk klein spul dus ging ik verder kijken. Heb toen eens een 150-600 geleend van een medetweaker op een meet en was er binnen een kwartier achter dat ik daar niet gelukkig van word. Een mooi bereik, maar mij gewoon te zwaar om uren meer rond te wandelen voor de lol. Daarom ben ik uiteindelijk op een betaalbare maar goede 100-400 terecht gekomen.
Dat is echter zuiver mijn redenatie geweest, die van @PageFault is zo te zien al anders en de van jou kan alleen jijzelf achter komen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, FX objectieven kan je ook gebruiken voor een DX body. DX heeft een cropsensor, dus iets kleiner dan de full frame van FX. Daarmee valt er bij gebruik van een FX lens wat licht naast de sensor, maar zijn ze gewoon goed te gebruiken.
Het enige is dat ze wat groter en zwaarder kunnen zijn omdat ze in feite voor een grotere beeldcirkel ontworpen zijn.

Heb je het over lichtsterk dan is de Sigma 18-35/1.8 wellicht ook nog een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 18-08-2020 22:13 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:59
Belangrijke verschil tussen de 5xxx en 7xxx serie zijn ook de dubbele scrollwiel en scherm bovenop, waardoor aanpassen van instellingen net even sneller en makkelijker gaan. Ook is de grootte van de camera’s verschillend.

Qua lenzen heb ik in het verleden ervaring met de sigma 17-50mm f2.8. Dat is een erg fijne lens van uitstekende kwaliteit (op de D90 die ik toen had). Met de andere lenzen heb ik geen ervaring. Wel moet je je beseffen dat het stuk tussen 17mm en 24mm best groot is, en het is de vraag of je dat wil missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Als het alleen om instellingen gaat, zal een spiegelreflex weinig brengen....

Maar, de door jouw genoemde Sony is uit 2013 en heeft een sensor kleiner dan de huidige generatie smartphones. Elk anders wat je nu koopt is een sprong vooruit.

Verder heeft Pepper92 gelijk: op crop beginnen op 24mm is best een groot gemis, in dat geval zul je nog iets moeten aanschaffen voor de groothoek.

Ik zie geen budget en je schrijft niet wat je zoal fotografeert. Voor mij zou die 70-300 helemaal niks zijn. Ik heb een Tamron 150-600mm. Veel meer bereik, ook zwaarder en duurder. Sigma heeft ook lenzen in die range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
sander121 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:20:
Het idee van deze uitgaven is om het in één keer goed uit te geven en er de rest van mijn leven plezier mee te hebben.
Die gedachte kun je vergeten.
Met de camera's van 20 jaar geleden fotografeert bijna niemand nog. Zelfs veel camera's van 10 jaar geleden zijn al aan de kant geschoven en vervangen door nieuwere techniek.
En daarbij laat ik nog buiten beschouwing, dat een camera ook kapot kan gaan.

Beter ga je jezelf in de materie verdiepen, want je vraagstelling verraad dat je nauwelijks kennis van fotografie hebt. (zal ik een BMW 330 of 540 kopen?, vraag na 2 rijlessen)

Waarom heb je die 2 Nikon's op het oog?
Waarom geen Canon of Pentax? Waarom geen spiegelloze? Sony, Fuji, Olympus, Panasonic, Nikon, Canon?

Wat wil je exact?
Wat mag het kosten?
Hoe groot/zwaar mag het zijn?

Vragen, vragen, vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je een beetje omdenken kijk eerst eens naar het aanbod 2e hands lenzen bedenk wat je wil. Een Nikon 17-55 2.8 kan ik je aanraden super DX opjectief. Voor het tele bereik kan je makkelijk ook naar FF lenzen kijken. Verder eens als al gezegd lenzen gaan lang mee maar een body verouderd al twijfel ik sterk over de nog te halen progressie op dit moment. Zeker omdat je nog begint kan je ook prima kijken naar een 2e hands body en eerst nog veel geld in je zak houden voor glas. Glas behoud zijn waarde goed een body echt niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 18:36
Bedankt voor jullie reactie. Het klopt inderdaad dat ik zelf nog niet zelfverzekerd ben welk lens bereik ik het meest ga gebruiken. Het aanschaffen van de camera is uiteindelijk voor:

Insecten en bloemen in tuinen, stedentrips en wildlife. Al klinkt wildlife in Nederland wel gek, wat vast staat is dat ik binnenkort nogmaals naar Australië ga. Voor de stedentrips leek mij voornamelijk de 16-80 een slimme zet.

Ik heb deze avond er ook even met een vriend over gesproken en die geeft ook aan dat er tweede hands er een hoop te koop is. Echter ben ik dan voornamelijk bang dat ik niet weet waar ik op moet letten bij een lens.
Wat hij aangaf is dat als je let op krassen en of het niet rammelt bij in en uit zoomen dat het dan wel goed zit, zijn jullie het daar mee eens? Tweedehands bij een winkel geeft me wat dat betreft wel meer vertrouwen.

Het leuke is wel dat ik van hem zijn Nikon D600 samen met de Nikon AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR waar ik evt zelf al aan zat te denken. En nog een 24 en 14 mm lens.

Hier zal ik komend week dan ook mee gaan spelen. Wat ik vanavond alleen wel direct al merk zoals @PageFault al aangaf dat waarschijnlijk voor mij 150-600 meer tot zijn recht komt. Alleen is 2 kg wel echt een ander kaliber dan ik nu gewend ben met de lichte Cybershot.

Betreft budget ben ik bereid om richting de 2.500 - 3.000 uit te geven. Waarom ik voor Nikon heb gekeken is als eerst omdat ik een paar mensen ken met Nikon en niemand met Canon. Daarbij had ik de DX lenzen vergeleken met EF-S lenzen en naar mijn idee meer ik meer mogelijkheden zag met de DX lenzen. Op dat moment niet wetende dat Fullframe lenzen ook een optie waren. Waarom spiegelreflex, eerlijk gezegd niet echt een antwoord op. Ik zal me ook eerst maar goed verdiepen in systeemcamera's voordat ik inderdaad de investering ga maken.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01
sander121 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:42:
Het aanschaffen van de camera is uiteindelijk voor:

Insecten en bloemen in tuinen, stedentrips en wildlife
Korte input:
Dat zijn onderwerpen die 3 of 4 verschillende eisen stellen aan een lens.
  • Insecten = macro; korte focusafstand en kleine scherpte-diepte
  • Wildlife = (super) tele(zoom); onderwerpen vaak ver weg, dus je wilt een grote brandpuntsafstand, zeker bij schuwe dieren of in dierentuin. 200mm op crop (150mm op mft en 300mm op ff) is vaak nog niet toereikend.
  • Bloemen = standaard zoom brandpunt richting tele (kitlens vaak ook toereikend, hoewel de scherpte-diepte daarvan mogelijk te ruim is). Alternatief is een 35/50mm prime (crop)
  • Stedentrips = standaard zoom brandpunt richting groothoek. Ik geloof dat 23mm op crop (17,5mm op mft en 35mm op ff) hier vaak voor gebruikt wordt.

• PageFault
sander121 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:42:
Bedankt voor jullie reactie. Het klopt inderdaad dat ik zelf nog niet zelfverzekerd ben welk lens bereik ik het meest ga gebruiken. Het aanschaffen van de camera is uiteindelijk voor:

Insecten en bloemen in tuinen, stedentrips en wildlife. Al klinkt wildlife in Nederland wel gek, wat vast staat is dat ik binnenkort nogmaals naar Australië ga. Voor de stedentrips leek mij voornamelijk de 16-80 een slimme zet.

Ik heb deze avond er ook even met een vriend over gesproken en die geeft ook aan dat er tweede hands er een hoop te koop is. Echter ben ik dan voornamelijk bang dat ik niet weet waar ik op moet letten bij een lens.
Wat hij aangaf is dat als je let op krassen en of het niet rammelt bij in en uit zoomen dat het dan wel goed zit, zijn jullie het daar mee eens? Tweedehands bij een winkel geeft me wat dat betreft wel meer vertrouwen.

Het leuke is wel dat ik van hem zijn Nikon D600 samen met de Nikon AF-P NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR waar ik evt zelf al aan zat te denken. En nog een 24 en 14 mm lens.

Hier zal ik komend week dan ook mee gaan spelen. Wat ik vanavond alleen wel direct al merk zoals @PageFault al aangaf dat waarschijnlijk voor mij 150-600 meer tot zijn recht komt. Alleen is 2 kg wel echt een ander kaliber dan ik nu gewend ben met de lichte Cybershot.

Betreft budget ben ik bereid om richting de 2.500 - 3.000 uit te geven. Waarom ik voor Nikon heb gekeken is als eerst omdat ik een paar mensen ken met Nikon en niemand met Canon. Daarbij had ik de DX lenzen vergeleken met EF-S lenzen en naar mijn idee meer ik meer mogelijkheden zag met de DX lenzen. Op dat moment niet wetende dat Fullframe lenzen ook een optie waren. Waarom spiegelreflex, eerlijk gezegd niet echt een antwoord op. Ik zal me ook eerst maar goed verdiepen in systeemcamera's voordat ik inderdaad de investering ga maken.
Lange lenzen betekent vaak veel gewicht. Het Nikon vs. Canon kamp is qua mogelijkheden en beschikbare lenzen wel redelijk 1 op 1, vooral ook omdat Tamron en Sigma daar ook veel lenzen voor maken.

Als je echt compact wilt: dan kun je wellicht een Panasonic of Olympus mirrorless overwegen. De Panasonic 100-300mm wordt 600mm qua beeldhoek vergeleken met full frame. Die lens is niet zo heel duur en ook niet zo groot en zwaar. Olympus heeft ook wat lenzen in die range.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@sander121 laat je niet meteen gek maken door alle opties die er zijn. Zo te zien ga je net beginnen met een camera met verwisselbare lens, dat houdt vaak in dat je er ook gewoon achter moet zien te komen wat je nu eigenlijk wilt. Dus dat wordt proberen. Klein beginnen, tweedehands proberen, misschien eens wat huren of lenen. Nu in één keer alles willen kopen neemt een hoop risico met zich mee dat je toch niet helemaal krijgt wat je wilt.

Zelf begon ik voor telewerk met een 55-250, maar die bracht niet heel veel. Later kreeg ik een 18-135 en die was scherper dus heb ik de 55-250 nooit meer gebruikt. Toch was 250 te weinig voor vogels en dergelijk klein spul dus ging ik verder kijken. Heb toen eens een 150-600 geleend van een medetweaker op een meet en was er binnen een kwartier achter dat ik daar niet gelukkig van word. Een mooi bereik, maar mij gewoon te zwaar om uren meer rond te wandelen voor de lol. Daarom ben ik uiteindelijk op een betaalbare maar goede 100-400 terecht gekomen.
Dat is echter zuiver mijn redenatie geweest, die van @PageFault is zo te zien al anders en de van jou kan alleen jijzelf achter komen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Als het je te doen is (ook) voor de 2e hands lenzen markt; D7500 die heeft nog AF in de body waardoor de AF-D lenzen ook AF hebben.

Dan komen de 50 1.8 AF-D en de 85 1.8 AF-D bv ook in zicht.
Super leuke lenzen ook nu nog en te krijgen nu voor kleine prijsjes.

Wat is het doel van een 1.8 of 2.8 lens trouwens? Ben je dol op Bokeh of heeft het een andere reden? In Australië zal je wide open daar niet mee kunnen schieten overdag (te veel licht) of wellicht op 1/8000e maar daar worden je foto's niet mooier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Barrycade schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:50:
Als het je te doen is (ook) voor de 2e hands lenzen markt; D7500 die heeft nog AF in de body waardoor de AF-D lenzen ook AF hebben.

Dan komen de 50 1.8 AF-D en de 85 1.8 AF-D bv ook in zicht.
Super leuke lenzen ook nu nog en te krijgen nu voor kleine prijsjes.

Wat is het doel van een 1.8 of 2.8 lens trouwens? Ben je dol op Bokeh of heeft het een andere reden? In Australië zal je wide open daar niet mee kunnen schieten overdag (te veel licht) of wellicht op 1/8000e maar daar worden je foto's niet mooier op.
Daar hebben ze ND filters voor uitgevonden ;) En de f/1.8 is weer handig als er weinig licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

PageFault schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Daar hebben ze ND filters voor uitgevonden ;) En de f/1.8 is weer handig als er weinig licht is.
Ja dat weet ik allemaal wel, maar weet de TS dat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Barrycade schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Ja dat weet ik allemaal wel, maar weet de TS dat? ;)
Nu wel :+
Pagina: 1