PC upgraden voor foto/ video bewerking en verhelpen BSOD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delano_ve
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:28
Goedenavond,

Sinds ongeveer 3 maanden heeft mijn desktop van bijna 4 jaar oud geregeld last van een BSOD, soms meerdere keren per dag. Meerdere clean installs van Windows mochten helaas niet baten. Daarom leek het mij een mooie tijd om onderdelen van de PC te upgraden. Sommige onderdelen zal ik nog meenemen naar de nieuwe PC.

Graag zou ik jullie advies hier over horen.

In onderstaande afbeelding staat (grotendeels) weergegeven welke onderdelen er in de PC zitten op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV_aFLwNoQyGYSDxH_oga5dGnRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLOQAwPBBFYTu9f3m92DH5Z2.jpg?f=user_large

De onderstaande onderdelen wil ik graag vervangen/ gebruiken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 428,-€ 428,-
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 218,01€ 218,01
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 115,05€ 115,05
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 103,06€ 103,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,02

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk worden gebruikt voor fotobewerking in Lightroom/ Photoshop / Capture One. Ook wil ik beginnen met leren om video's te kunnen bewerken in bijvoorbeeld Premiere Pro of Davinci Resolve. Af en toe zal er ook een game op worden gespeeld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een maximum prijs heb ik niet echt. Het belangrijkste vind ik dat de PC stabiel moet zijn zodat er geen werk verloren gaat en alle programma's soepel draaien.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De onderdelen die ik mee wil nemen zijn de SSD's/ HDD, de monitor en de videokaart. De laatste twee wil ik op een later moment vervangen wanneer de nieuwe videokaarten van NVIDIA te koop zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een PC samen te stellen die vooral stabiel en soepel loopt voor de programma's die ik er op wil gebruiken.

Mocht ik iets niet duidelijk toegelicht hebben of mochten er andere vragen zijn, dan hoor ik dit uiteraard graag.

Beste antwoord (via delano_ve op 19-08-2020 14:53)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Het klinkt als een gare voeding of een SSD fout. Zelfs een gare videokaart kan. Wat voor merk en type nummer is je voeding? Wanneer heb je de 970 EVO erin gezet? Toevallig 4 maanden geleden? Misschien de firmware van alle SSD's eens updaten. Anders misschien een BIOS update. Ik denk dat je pc nog prima mee moet gaan namelijk.

Anyway.. Wat betreft je beoogde setup. De processor is erg goed voor video / foto bewerking. Wellicht overkill. Een 3700x moet ook voldoende zijn.

Het moederbord is duur en vooral onnodig. Neem een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk als je geen wifi hoeft of een pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi als je wel wifi wil. Het verschil tussen B550 en X570 chipset is maar klein:

X570: 40 lanes PCI-e 4.0, wel moederbord fan
B550: 20 lanes PCI-e 4.0 + 20 lanes PCI-e 3.0, geen moederbord fan.

De 20 lanes PCI-e 4.0 bij B550 is goed genoeg voor een toekomstige PCI-e 4.0 x16 videokaart en een toekomstige PCI-e 4.0 x4 M.2 nvme SSD. X570 heeft alles in tweevoud, waardoor het een moederbord fan nodig heeft voor extra koeling. VRM is ongeveer het zelfde.

Qua voeding is een 550W over het algemeen voldoende. Als je van plan bent een hele zware videokaart te kopen kun je ook gaan voor 650W. 750W is teveel. Ik zou gaan voor een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W. Deze heeft Silent Wings 3 fan's in de voeding en is fluisterstil.

Het pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 geheugen kan zorgen voor BSOD's met Ryzen. Er zijn verschillende versies in omloop, waarvan sommige niet stabiel. (bijvoorbeeld v.4.32). Neem Crucial Ballistix. Dat is heel stabiel en kan je makkelijk hoger laten clocken. Voor RGB geheugen is G.Skill Trident Z Neo ook een optie.

Ik vind de keuze kast trouwens wel erg mooi. Zitten bovendie ngoede fans in en heeft een prima airflow. Als je er een pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 bij doet, extra casfan en wat RGB ram, dan komt ie er ongeveer zo uit te zien B-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptz4GVFNWDeDt-olJqvcjXu2NtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbyJoNsBFDioQaKYVPk2ksgZ.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Het klinkt als een gare voeding of een SSD fout. Zelfs een gare videokaart kan. Wat voor merk en type nummer is je voeding? Wanneer heb je de 970 EVO erin gezet? Toevallig 4 maanden geleden? Misschien de firmware van alle SSD's eens updaten. Anders misschien een BIOS update. Ik denk dat je pc nog prima mee moet gaan namelijk.

Anyway.. Wat betreft je beoogde setup. De processor is erg goed voor video / foto bewerking. Wellicht overkill. Een 3700x moet ook voldoende zijn.

Het moederbord is duur en vooral onnodig. Neem een pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk als je geen wifi hoeft of een pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi als je wel wifi wil. Het verschil tussen B550 en X570 chipset is maar klein:

De 20 lanes PCI-e 4.0 bij B550 is goed genoeg voor een toekomstige PCI-e 4.0 x16 videokaart en een toekomstige PCI-e 4.0 x4 M.2 nvme SSD. X570 heeft alles in tweevoud, waardoor het een moederbord fan nodig heeft voor extra koeling. VRM is ongeveer het zelfde.

Qua voeding is een 550W over het algemeen voldoende. Als je van plan bent een hele zware videokaart te kopen kun je ook gaan voor 650W. 750W is teveel. Ik zou gaan voor een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W. Deze heeft Silent Wings 3 fan's in de voeding en is fluisterstil.

Het pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 geheugen kan zorgen voor BSOD's met Ryzen. Er zijn verschillende versies in omloop, waarvan sommige niet stabiel. (bijvoorbeeld v.4.32). Neem Crucial Ballistix. Dat is heel stabiel en kan je makkelijk hoger laten clocken. Voor RGB geheugen is G.Skill Trident Z Neo ook een optie.

Ik vind de keuze kast trouwens wel erg mooi. Zitten bovendie ngoede fans in en heeft een prima airflow. Als je er een pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 bij doet, extra casfan en wat RGB ram, dan komt ie er ongeveer zo uit te zien B-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptz4GVFNWDeDt-olJqvcjXu2NtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbyJoNsBFDioQaKYVPk2ksgZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delano_ve
Djarune schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:40:

[Afbeelding]
Bedankt voor de reactie!

De voeding is een Corsair VS550. Het klopt inderdaad ook dat de 970 EVO er ongeveer 4 maanden geleden in is gezet, rond dezelfde tijd dat de problemen begonnen. Echter kwam er toen ook een hoop software bij ivm thuiswerken, dus ik had het niet direct daar aan kunnen linken. Vanavond ga ik de firmware voor de SSD installeren.

Ook bedankt voor de suggesties van de onderdelen. Deze zal ik toevoegen en wijzigen in de lijst. De afbeelding van de kast ziet er inderdaad erg gaaf uit zo! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
delano_ve schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:51:
[...]
Het klopt inderdaad ook dat de 970 EVO er ongeveer 4 maanden geleden in is gezet, rond dezelfde tijd dat de problemen begonnen. Echter kwam er toen ook een hoop software bij ivm thuiswerken, dus ik had het niet direct daar aan kunnen linken. Vanavond ga ik de firmware voor de SSD installeren.
ik denk dat je niet aan een BIOS update ontkomt.

Kijk maar: SUPPORT FOR Z170A TOMAHAWK. In 2016 en 2017 hebben ze het over "Improved NVME device compatibility"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delano_ve
Djarune schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

ik denk dat je niet aan een BIOS update ontkomt.

Kijk maar: SUPPORT FOR Z170A TOMAHAWK. In 2016 en 2017 hebben ze het over "Improved NVME device compatibility"
Bedankt voor de tip! Ik heb net alle firmware en updates geïnstalleerd. Hopelijk draait de pc nu stabiel tot de upgrade.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Welke bsod heb je precies? zie het nu niet staan.

[ Voor 48% gewijzigd door Thehope op 19-08-2020 22:02 ]

• delano_ve
Thehope schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:02:
Welke bsod heb je precies? zie het nu niet staan.
Helaas verdwijnen ze even snel als ze komen. Ik heb nooit kunnen zien welke foutmelding erbij stond.
Pagina: 1