Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Vorig jaar is onze (nieuwbouw)woning opgeleverd en inmiddels is er weer wat budget voor zonnepanelen 😉. Zouden jullie met mij mee kunnen kijken/denken?

Situatie: jaarverbruik tussen de 5.000 en 5.500kwh. Geen gas, stadsver(w)arming.
Dakligging: zuid-oost, helling 35 graden. Aan de noord-west kant komt nog een dakkapel. Wij willen alle panelen op zuid-oost. Er is schaduw van de dakkapel van de buren. In principe lijkt het mij het handigst om rechts van de ontluchting te blijven, de beschikbare ruimte is dan 5,60m breed x 7,00m hoog (-/- 1,20m breed x 1,00m hoog door het rookkanaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywYurGH0J9ZeI7iuCtlKPy0BLT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/921hzUmTySi7uTdKcONYk9YX.jpg?f=fotoalbum_large

De 3 foto’s zijn van 5 augustus om 12.50u, 14.30u en 18.00u;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3117Q9ZlOlaHZhHNPzhu213RvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yjeg3Gxyd2wohFmFxI2Tmpai.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X_IgRD5y_Nk9lzL2lnB80jBook=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QG1ghHS8Tqu8NsVgDVAB3M3y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uun9N-L1t4rTa3FdDIaLFoXCaBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8SxN6eUCw2UCokuEiccgDyMy.jpg?f=user_large

Na veel lezen, dacht ik eruit te zijn en via Coolblue een set van 17 panelen met micro omvormers aan te schaffen. De installatie ga ik sowieso uitbesteden. Waarom Coolblue? Exact dezelfde prijs als via Solar Bouwmarkt, maar CB geeft 10 jaar installatie garantie.

Na doorvragen blijkt echter dat CB slechte ervaringen heeft met de Envoy S Metered. Zij geven aan dat dit apparaat veel storingen geeft en onnauwkeurig is. Kan uiteraard ook aan hun kennis en kunde liggen. Ook geven ze aan dat ik als eindgebruiker toegang krijg tot de gratis Enlighten app voor monitoring, maar dat ik € 250 moet bijbetalen voor toegang tot Enlighten Manager. Als ik het goed begrijp werkt de gratis app met een vertraging van 15 minuten en kan ik lokaal niks uitlezen. Alles bij elkaar doet mij twijfelen en daar kan ik jullie hulp goed gebruiken. _/-\o_

Zoals ik het nu zie zijn er 3 opties. Solar Edge zie ik het nut niet zo van, dan kies ik liever voor micro’s.
1. Coolblue, 17x Enphase micro omvormers IQ7+ (en standaard Envoy), 17x Trina Solar 325Wp. Totaal 5.525Wp voor € 6.542 exc. € 1,18 per Wp.
2. Een SMA met shadefix en 17 random panelen. Het zo goedkoop mogelijk houden. Als ik via Solar Bouwmarkt of Winkelman wat selecteer kom ik op zo’n € 4.800 exc. € 0,87 per Wp.
3. Een SMA met shadefix en 17 panelen van Panasonic of Sunpower P3’s. Net iets voordeliger dan optie 1 (tussen de € 6.000 en € 6.500 exc). Prijs per Wp is uiteraard afhankelijk van de exacte keuze.

Maar hoe goed is shadefix en is dat voldoende voor mijn situatie? En kies ik dan voor 1 of 3 fase met 1 of 2 strings? Wij hebben een 3x25a aansluiting en meterkast.

En is optie 3 een goede optie en waarom? Op zich is het budget voldoende, maar wat is het voordeel van de duurdere panelen? 25 jaar garantie hoeft van mij niet perse, over 10 jaar ziet de zonnepanelen wereld er weer heel anders uit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
Optie 2 kan ook.

Met ongeveer een 5 kW omvormer. Enkel of 3 fase, het kan allebei.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:05
Vreemd verhaal van CB: mij raadde ze begin dit jaar juist Enphase mirco omvormers aan (incl bijbehorende Q-relais en Envoy) vanwege de lage uitval. Ook omdat ik geen string wilde ivm indivduele panel monitoring en schaduw en een set met optimisers duurder waren :? :?
Heb deze dan ook genomen (nog steeds tevreden :) )
Mbt Enphase:
  • Enlight Manager kan je zelfs regelen/aanmaken (gratis) en dan kan je alles wat CB ook kan
  • Lokaal uitlezen via envoy is ook gewoon mogelijk (ik doe dat naar domoticz)

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 19-08-2020 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Cyphax

Moderator LNX
SniperGuy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:25:
Vreemd verhaal van CB: mij raadde ze begin dit jaar juist Enphase mirco omvormers aan (incl bijbehorende Q-relais en Envoy) vanwege de lage uitval. Ook omdat ik geen string wilde ivm indivduele panel monitoring en schaduw en een set met optimisers duurder waren :? :?
Mbt Enphase:
  • Enlight Manager kan je zelfs regelen/aanmaken (gratis) en dan kan je alles wat CB ook kan
Zelfde hier. Alleen is mijn Envoy kapotgegaan intussen. Misschien dat CB dat bedoelde?
Wat ik wel een voordeel vond was dat ik iets van 20 jaar garantie op de spulleboel heb. :P
Uitlezen is op zich ook niet zo moeilijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 19-08-2020 08:35 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
SniperGuy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:25:
Mbt Enphase:
Goed om te lezen dat lokaal uitlezen van de Envoy gewoon mogelijk is. Ik kwam die optie nergens tegen.

Ik was wellicht niet helemaal duidelijk in mijn eerste post. CB is erg enthousiast over Enphase en micro omvormers. Ze hebben alleen geen vertrouwen in de Envoy S Metered en leveren en installeren alleen nog de ‘standaard’ Envoy. Reactie CB;

Zoals zojuist telefonisch besproken stuur ik je even een mail om te zeggen dat wij de s-metered envoy niet meer leveren vanwege de problemen die het apparaat oplevert.

@busscherski Mooi dat alles kan, maar dat maakt het er niet gemakkelijker op 😉.

Belangrijkste vraag is denk ik. Is het prijsverschil van netto € 1.700 voor micro’s te rechtvaardigen of is het verschil in opbrengst gering? In hoeverre is een SMA met shadefix in staat om een ongeveer gelijke hoeveelheid kWh op te leveren?

Ik wil best iets meer betalen voor monitoring op paneelniveau en 25 jaar garantie, maar € 1.700 is in verhouding op het totaalbedrag aardig wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ancent schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Belangrijkste vraag is denk ik. Is het prijsverschil van netto € 1.700 voor micro’s te rechtvaardigen of is het verschil in opbrengst gering?
Nee. Hier een zelfde situatie. 38 graden dakhelling, ZO. Als je kijkt naar een mooie dag met 6,6kWh/kWp is 90% van de dagopbrengst om 15.30 binnen. Vanaf 18.00 is nog amper 1 kWh extra. Die 1700 ga je nooit terug verdienen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SMA vs Enphase zal een paar procent beter presteren:
https://pvoutput.org/comp...&sid=15478&sid1=73530&t=m

Ik met SMA en schaduw en het systeem met de enphase zonder schaduw (volgens pvoutput)
Hoeveel procent daarvan weer, de schaduw bepalend is, is een gokje.

Voor mij werkt shade-fix perfect. (met 2x 7 panasonic)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancent
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:09:
SMA vs Enphase zal een paar procent beter presteren:
https://pvoutput.org/comp...&sid=15478&sid1=73530&t=m

Ik met SMA en schaduw en het systeem met de enphase zonder schaduw (volgens pvoutput)
Hoeveel procent daarvan weer, de schaduw bepalend is, is een gokje.

Voor mij werkt shade-fix perfect. (met 2x 7 panasonic)
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Interessant. Als ik jouw foto’s zie, heb je ongeveer dezelfde soort schaduw situatie als wij en scheelt het zo’n 5% opbrengst.

Op basis van zeg 5.000 kWh per jaar is dat 250 kWh of (* € 0,23) € 57,50 per jaar. Tvt van 29,5 jaar. Lees ik de grafieken van PVoutput goed?

En in lijn met wat @Ophidian zegt. In de zomer hebben wij pas vanaf 15u a 16u schaduw op de panelen. Ik weet niet hoe dat in de rest van het jaar is, maar wellicht is het ‘verlies’ daardoor minder dan 5%.

@AUijtdehaag Heb je voor Panasonic gekozen vanwege de 7 panelen op 1 string en de hogere opstartspanning in de schaduw of hebben ze nog een meerwaarde in het schaduwmanagement verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is een heel lang verhaal, omdat ik nogal wat vervang en afgewisseld heb de afgelopen 7 jaar. (Niet omdat het moest maar omdat het kan als hobbiest)
Zal later even op reageren.

Edit: ik wil dit topic niet te veel bevuilen, maar kort houden.
Ik heb ruim 5 jaar 14x 245 Wp gehad in 1 string, en sinds 2 jaar, 2x 7 panasonic 325 Wp
Qua shade-fix werking, was het resultaat hetzelfde.
Door de harde schaduw, werken de diodes mee in het paneel, en dat komt mooi terug in de logging.
Inzakkende Vmpp, die langzaam terug komt, wanneer de schaduw verdwijnt (in mijn geval)

Ik heb de 245 Wp vervangen en voor panasonic gekozen destijds, omdat ik dezelfde (maat) panelen als de beide buren wilde hebben (ECsolar 275) (die heb ik een jaar of 4/5 aangelegd bij hun.

14 panasonic heb ik ook aangesloten gehad op een 3-fase omvormer in 1 string.
Dat was eigenlijk een hoge spanning voor de 3-fase SMA, en daarna in 2x 7 aangesloten.
Ik heb zowel een SMA 5000 TL-20 tripower als een SMA 6.0 tripower gehad.
Daarop heb ik besloten om er 2x een 1-fase omvormer, SMA 2.5 van te maken, omdat de strings spanning mooier uitkwam. op een 1-fase omvormer (s):+
Al met al weinig echt grote verschillen in opbrengst. 3-fase of 2x 1-fase

Keuze voor panasonic destijds was dus:
- ik wilde meer opbrengst dan wat ik al had liggen O-)
- maatvoering
- vertrouwen in de kwaliteit en duurzaamheid. De fabrikant Senersun was na 4 jaar al foetsie en verdwenen.
- bij echt warm weer, zakken ze minder in (maar ook maar kleine verschillen met de rest)
- bij slecht weer, doen ze het net zo beroerd als de rest. :P

Dus mijn advies is:
3-fase SMA met 17 "gewone" panelen in 1 string
of
3-fase SMA met 9 + 8 Panasonic (verdeelt over de schaduw lijn) op 2 strings.
(ideaal is 10 in 1 string, maar je wilt wel voldoende Vmpp hebben voor shade-fix, dus dan 9+8)

Die sunpowers zijn erg mooi O+
Maar van een knappe tafel kun je niet eten ;-)

[ Voor 103% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ancent schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

Op basis van zeg 5.000 kWh per jaar is dat 250 kWh of (* € 0,23) € 57,50 per jaar. Tvt van 29,5 jaar. Lees ik de grafieken van PVoutput goed?
Dan neem je nog niet mee dat het salderen verdwijnt. Oftewel, je TVT loopt nog een flink stuk op.
En in lijn met wat @Ophidian zegt. In de zomer hebben wij pas vanaf 15u a 16u schaduw op de panelen. Ik weet niet hoe dat in de rest van het jaar is, maar wellicht is het ‘verlies’ daardoor minder dan 5%
Die 5% kan je zo hard niet zeggen. In de lente, herfst en winter staat de zon veel lager. Kijk als voorbeeld eens naar een dag in maart Productie is na 16:00 praktisch niets meer. Dus nog langere TVT

Ik zou geld in mijn zak houden, of als je het toch graag wil uitgeven, meer panelen nemen. Per paneel kunnen zien wat er gebeurd is leuk, heb het denk ik 7 keer gedaan sinds de SE op mijn dak ligt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Ancent schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Goed om te lezen dat lokaal uitlezen van de Envoy gewoon mogelijk is. Ik kwam die optie nergens tegen.

Ik was wellicht niet helemaal duidelijk in mijn eerste post. CB is erg enthousiast over Enphase en micro omvormers. Ze hebben alleen geen vertrouwen in de Envoy S Metered en leveren en installeren alleen nog de ‘standaard’ Envoy. Reactie CB;

Zoals zojuist telefonisch besproken stuur ik je even een mail om te zeggen dat wij de s-metered envoy niet meer leveren vanwege de problemen die het apparaat oplevert.

@busscherski Mooi dat alles kan, maar dat maakt het er niet gemakkelijker op 😉.

Belangrijkste vraag is denk ik. Is het prijsverschil van netto € 1.700 voor micro’s te rechtvaardigen of is het verschil in opbrengst gering? In hoeverre is een SMA met shadefix in staat om een ongeveer gelijke hoeveelheid kWh op te leveren?

Ik wil best iets meer betalen voor monitoring op paneelniveau en 25 jaar garantie, maar € 1.700 is in verhouding op het totaalbedrag aardig wat.
In de Envoy zit een web-Api die je uit kan lezen. Hiervoor kan je scripts gebruiken om de data eruit te trekken.
Volgens mij is er tegenwoordig maar 1 envoy: de Enphase Envoy S
Als je daar vervolgens spoelen op aansluit die om de fasedraden in je meterkast gaan, dan heb je een Envoy S metered.
Als de envoy niet metered aangesloten is, dan haalt de envoy de productiedata uit je microomvormers waar ongetwijfeld verschil in zal zitten.
De enige exacte opbrengst meter is een KWH meter met MID keuring in je meterkast (iig zo dicht mogelijk bij je energiemeter van de netbeheerder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SniperGuy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:22:
[...]
Volgens mij is er tegenwoordig maar 1 envoy: de Enphase Envoy S
Hier staan ze toch alle 2 op hoor.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/enphase/iq-series/

Wellicht een ander plastiekje erom, en de poorten afgeblind ,maar er zijn 2 versies.

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:26:

Keuze voor panasonic destijds was dus:
- ik wilde meer opbrengst dan wat ik al had liggen O-)
- maatvoering
- vertrouwen in de kwaliteit en duurzaamheid. De fabrikant Senersun was na 4 jaar al foetsie en verdwenen.
- bij echt warm weer, zakken ze minder in (maar ook maar kleine verschillen met de rest)
- bij slecht weer, doen ze het net zo beroerd als de rest. :P

Dus mijn advies is:
3-fase SMA met 17 "gewone" panelen in 1 string
of
3-fase SMA met 9 + 8 Panasonic (verdeelt over de schaduw lijn) op 2 strings.
(ideaal is 10 in 1 string, maar je wilt wel voldoende Vmpp hebben voor shade-fix, dus dan 9+8)

Die sunpowers zijn erg mooi O+
Maar van een knappe tafel kun je niet eten ;-)
Helder! Wat mij betreft hoeven de panelen niet hetzelfde formaat te hebben als bij de buren en op zich heb ik ook wel vertrouwen in de (betere) Chinese merken. Ik denk dat ik optie 3 hiermee kan doorstrepen.

Op basis van jullie reacties maak ik op dat een SMA met shade-fix waarschijnlijk een paar procent minder zal opleveren dan een systeem met micro’s. Dit is echter nog maar de vraag, omdat de schaduw pas aan het einde van de middag op de panelen zal vallen.

Optie 1 is mooi, maar het netto prijsverschil van € 1.700 ga ik hier in ieder geval niet mee terugverdienen.

Blijft over optie 2: Streven naar een zo kort mogelijke terugverdientijd.

Gemiddeld heeft een paneel 325 Wp, totaal 5.525 Wp. Ik zag dat Trina panelen heeft van 350 Wp, maar ik denk dat dit net-aan zou passen. Dan komt het totaal op 5.950 Wp. Sluit ik dit aan op de 5.0Kw 3 fase SMA omvormer? Of moet ik eerst een def keuze maken qua panelen?

Ook nog één vraag qua bekabeling. Vorig jaar heeft de aannemer (zonder dat ik er om heb hoeven vragen, wel betalen 🤣) 2 loze leidingen van 16mm naar zolder aangelegd. Een 5x4mm2 kabel gaat niet in één leiding passen. Kunnen deze 5 aders gesplitst worden?

• SniperGuy
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

Hier staan ze toch alle 2 op hoor.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/enphase/iq-series/

Wellicht een ander plastiekje erom, en de poorten afgeblind ,maar er zijn 2 versies.
Die witte is wellicht oude voorraad, met de allereerste modellen meegerekend zijn er zelfs 4.

Afbeeldingslocatie: https://enphase.com/sites/default/files/content/AllEnvoys%2BEMU_Combiner_0.jpg

Op de site van Enphase staan die nergens meer genoemd en kan je alleen nog onderdeel met onderdeelnummer ENV-S-WM-230 kopen:)

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 20-08-2020 07:38 ]

• Ancent
SniperGuy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:36:
[...]

Die witte is wellicht oude voorraad, met de allereerste modellen meegerekend zijn er zelfs 4.

[Afbeelding]

Op de site van Enphase staan die nergens meer genoemd en kan je alleen nog onderdeel met onderdeelnummer ENV-S-WM-230 kopen:)
Dat is inderdaad de Metered in de webshop, maar volgens mij zijn/is de andere variant(en) ook gewoon beschikbaar.

https://enphase.com/nl-nl...en-services/envoy/familie

• SniperGuy
Ancent schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Dat is inderdaad de Metered in de webshop, maar volgens mij zijn/is de andere variant(en) ook gewoon beschikbaar.

https://enphase.com/nl-nl...en-services/envoy/familie
Je kan alleen de Zwarte variant kopen via de enphase website:
https://store.enphase.com/storefront/nl-nl/

Andere staan daar niet meer tussen :)
De Envoy IQ en de Envoy S metered schijnen dezelfde hard + software te hebben :)

• Ancent
SniperGuy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Je kan alleen de Zwarte variant kopen via de enphase website:
https://store.enphase.com/storefront/nl-nl/

Andere staan daar niet meer tussen :)
De Envoy IQ en de Envoy S metered schijnen dezelfde hard + software te hebben :)
Hmm, als dat zo is dan betaal je alleen € 150 extra voor de mogelijkheid om in de toekomst een accu te kunnen aansluiten. Met de kans dat, de accu’s over een paar jaar weer niet compatibel zijn met de huidige Envoy S (Metered).

Juist deze onduidelijkheden haalt mij weg bij het hele Enphase verhaal 😕.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is welke string-omvormer ik het beste kan kiezen. Ik neig steeds meer naar deze optie. Logische keuze zou de 3 fase 5.0 zijn, klopt dat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ancent schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:54:
[...]
Logische keuze zou de 3 fase 5.0 zijn, klopt dat?
Is afhankelijk van hoeveel Wp je weg gaat leggen.
325 Wp trinas of 400 Wp sunpowers ?

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies knopje nieuw project
Lokatie invullen en dan naar configuratie van pv installatie
En dan handmatige planning (intekenen is niet nodig)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2020 18:07 ]

• Ancent
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Is afhankelijk van hoeveel Wp je weg gaat leggen.
325 Wp trinas of 400 Wp sunpowers ?

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies knopje nieuw project
Lokatie invullen en dan naar configuratie van pv installatie
En dan handmatige planning (intekenen is niet nodig)
325 Wp Trina’s of 350 Wp Longi’s (als da past 😎). Wij staan nu nog op de camping en ik heb gemerkt dat Sunnydesignweb op een iPhone niet heel handig werkt.

De vorige keer dat ik het probeerde vind ik het nog een heel gepuzzel, maar zal een nieuwe poging wagen 👍.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geef even type nr door, dan doe ik het ff.
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html (als ze niet uit de handel worden genomen)

exact het zelfde plaatje ( :F )
die?

Welke regio was het ook alweer?

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2020 18:27 ]

• Ancent
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:22:
Geef even type nr door, dan doe ik het ff.
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html (als ze niet uit de handel worden genomen)

exact het zelfde plaatje ( :F )
die?

Welke regio was het ook alweer?
Je bent een held! Yep, dat zijn ze. Regio Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jasolar 325
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9NxSlGpNccqJ2OW2QOZK_0ka8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIIrVNPDaO1aQUyOgbbBasKr.jpg?f=fotoalbum_large

longi 350
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_F8S_iB-3dtsfr_G8ravyXgXsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HLQzqP0LP1l3umobp53rDsn.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee waarom hij er een polystring van gemaakt heeft met de longi 350 Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG2VPfc7zXsKo-wBLokv2mPYlmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22f2bR8DfQTTOgiaqnDjLg9A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2020 18:57 ]

• Ancent
Heel erg bedankt @AUijtdehaag ! Als ik het goed begrijp is het advies met 17*325 Wp een 5.0 omvormer en met 17*350Wp een 6.0 omvormer. Ik vind het lastig om de overige getallen te interpreteren.

Wat betekent polystring?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat je de string van 17 panelen op beide ingangen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
@AUijtdehaag

Geen polystring maar 1 string aangesloten op beide inputs toch?
Wat gebeurt er als je dat aanpast?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Niets. Zie plaatje.

Pagina: 1