PC crasht bij gamen met hoge belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.U
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 20:35
Waarde lezers,

Allereerst mijn specs:
CPU: ryzen 5 2600
RAM: 2x8gb
MB: MSI B450 mortar
GPU: Sapphire Vega 56 pulse met vega64 bios geflashed
PSU: corsair tx550M v2
Daarnaast als randapparatuur 1 ssd, 1 hdd, 1 nvme ssd, 5 casefans, externe hdd met eigen voeding, led verlicht muis en (mech.) tobo.

Sinds kort heb ik het volgende probleem. Wanneer ik aan het gamen ben met hoge belasting kan het zijn dat de computer ineens uitvalt. De aangesloten USB apparaten blijven dan oplichten alsof de pc nog aan staat en de pc kan niet aangezet worden met de aan/uit knop. Pas wanneer de netstroom wordt ontkoppeld wordt dit weer mogelijk. Dit viel me voor het eerst op na de recente 2004 update van windows 10. Het is nu redelijk betrouwbaar te reproduceren als ik m'n radeon settings op standaard laat en een gpu-intensive game enige tijd speel. Bij gestoei met de radeon settings: power saving setting en zelf undervolten lijkt het probleem zich minder voor te doen. Recentelijke veranderingen zijn geweest het toevoegen van extra usb randapparatuur en casefans, echter deze leek dit enige tijd probleemloos te zijn.

De windowslog laat de standaard kernel power (41) melding zien van de unexpected shutdown, verder geen bijdragende informatie.

Zelf heb ik het vermoeden dat de PSU net niet afdoende is voor de powerdraw van de gpu en ik denk eraan deze te vervangen door een sterker model met betere rating. De GPU als oorzaak lijkt mij minder waarschijnlijk omdat de prestaties verder nog goed zijn als hij onder hoge load zit, het kan alleen dan zomaar zijn dat het systeem uitvalt.

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn bij dit verhaal en welke adviezen jullie zouden hebben in mijn situatie.

Alvast bedankt;)

Edit: daar mijn windows installatie een beetje buggy was (explorer.exe startte niet uit zichzelf bij log-on, diverse problemen met updaten in het verleden) heb ik al een schone installatie uitgevoerd. Echter bleef het probleem hierna bestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr.U op 18-08-2020 20:36 ]