Advieskosten voor verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:41
Enkele weken geleden de knoop doorgehakt en besloten een extra verdieping op onze woning te realiseren. Inmiddels is er een offerte in de maak, een oriëntatie gesprek gepland met een tweede partij en heb ik vandaag contact gehad met een 3e aannemer.

Deze komt echter met een voor mij onbekend voorstel:

- Een oriëntatie gesprek om te bepalen wat de kosten van advies/offerte zijn. Natuurlijk word er ook gekeken of de opdracht door de aannemer uitgevoerd kan worden en of dit (naar alle waarschijnlijkheid) binnen het budget kan.

Is dit gebruikelijk, dat er betaald word voor een offerte? Het gaat hier om een uitbouw van pak en beet 80-90k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Lijkt me niet. 80-90k is echt niet zo'n extreme verbouwing. Ik denk dat het gewoon een manier is om hem aan jou te binden, want als je met hem verder gaat hoef je (vermoedelijk) die advieskosten niet te betalen. Ik kan me wel voorstellen dat als je een all-in prijs wil afspreken dat de aannemer daar wel wat moeite mee heeft, want het is op voorhand vaak wel lastig om alles goed in te schatten en te overzien. Dan zal de aannemer daar dus tijd in moeten investeren en ik snap ook wel dat hij geen zin heeft om dat te doen en dat je vervolgens naar een ander gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb nog nooit geld gevraagd voor een offerte.

Wat die aannemer allemaal voor advies wilt geven weet ik niet, maar zo bijzonder is een aanbouw niet en ben je vaak met een uur wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Greencap schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:30:
Lijkt me niet. 80-90k is echt niet zo'n extreme verbouwing. Ik denk dat het gewoon een manier is om hem aan jou te binden, want als je met hem verder gaat hoef je (vermoedelijk) die advieskosten niet te betalen. Ik kan me wel voorstellen dat als je een all-in prijs wil afspreken dat de aannemer daar wel wat moeite mee heeft, want het is op voorhand vaak wel lastig om alles goed in te schatten en te overzien. Dan zal de aannemer daar dus tijd in moeten investeren en ik snap ook wel dat hij geen zin heeft om dat te doen en dat je vervolgens naar een ander gaat.
De advieskosten (excl. constructeur, indien gewenst) krijg je idd terug bij het gunnen van offerte. Voor mijn gevoel vervalt dan een beetje de drang om een echt goed concurrerend voorstel te doen. En alle andere zijn natuurlijk automatisch duurder (want de advieskosten ben je bij ze kwijt).
Ernemmer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:33:
Ik heb nog nooit geld gevraagd voor een offerte.

Wat die aannemer allemaal voor advies wilt geven weet ik niet, maar zo bijzonder is een aanbouw niet en ben je vaak met een uur wel klaar.
Het gaat hier wel een om een opbouw waarbij een constructie geplaatst moet worden op de eerste verdieping voor het maken van een trapgat. Of dat het lastig maakt weet ik niet, maar het is wel wat anders dan een standaard 1-2.5-5 meter aanbouw achter aan het huis. Aannemer 1 en 2 doen het gratis.. de vraag is of je dan moet willen betalen voor een 3e offerte.. ik twijfel nog een beetje.

[ Voor 26% gewijzigd door BasvanS op 18-08-2020 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

De advieskosten (excl. constructeur, indien gewenst) krijg je idd terug bij het gunnen van offerte. Voor mijn gevoel vervalt dan een beetje de drang om een echt goed concurrerend voorstel te doen. En alle andere zijn natuurlijk automatisch duurder (want de advieskosten ben je bij ze kwijt).

[...]

Het gaat hier wel een om een opbouw waarbij een constructie geplaatst moet worden op de eerste verdieping voor het maken van een trapgat. Of dat het lastig maakt weet ik niet, maar het is wel wat anders dan een standaard 1-2.5-5 meter aanbouw achter aan het huis. Aannemer 1 en 2 doen het gratis.. de vraag is of je dan moet willen betalen voor een 3e offerte.. ik twijfel nog een beetje.
Een gat in de vloer en wat staal toevoegen is nu niet zo heel bijzonder voor een aannemer. Ik ga er vanuit dat hij het pas gaat berekenen als hij de opdracht heeft. Hij zal in eerste instantie een schatting doen van de kosten, want een precieze offerte maken zonder goede tekeningen en berekeningen is niet te doen.

Misschien zou je de opdracht kunnen opsplitsen.

Iemand anders maakt de tekeningen en berekening en daarna doe je een aanbesteding bij een aantal aannemers.
Dit is hoe ik het altijd doe, dan heb je ook meteen iemand die de aannemer kan controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 18-08-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ernemmer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Een gat in de vloer en wat staal toevoegen is nu niet zo heel bijzonder voor een aannemer. Ik ga er vanuit dat hij het pas gaat berekenen als hij de opdracht heeft. Hij zal in eerste instantie een schatting doen van de kosten, want een precieze offerte maken zonder goede tekeningen en berekeningen is niet te doen.

Misschien zou je de opdracht kunnen opsplitsen.

Iemand anders maakt de tekeningen en berekening en daarna doe je een aanbesteding bij een aantal aannemers.
Dit is hoe ik het altijd doe, dan heb je ook meteen iemand die de aannemer kan controleren.
Hmm, is dat rendabel voor een kleine klus als deze? Dan kan ik eventueel wel met de tekeningen de vergunningaanvraag regelen en zijn ze wellicht wat welwillender voor een goed aanbod? Ze kunnen immers meteen beginnen met waar ze het beste in zijn: Bouwen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je zou altijd het orientatie gesprek aan kunnen gaan en kijken wat ze dan vragen om de offerte verder uit te rekenen.
Vind je het te duur, dam bedank je hem vriendelijk voor de tijd. Vallen de kosten mee, dan laat je het e.e.a. verder uitwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Klinkt als een manier om in een drukke periode het aantal offertes te verlagen en het aantal serieuze geïnteresseerden omhoog te krijgen. Het is niet vreemd om met offertekosten te werken, al is het voor mij altijd aanleiding geweest om verder te kijken. Maar ja: liever een klant voor wie geld geen rol speelt, natuurlijk :)

Heb je trouwens al een prefab dakopbouwboer gevraagd?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Hmm, is dat rendabel voor een kleine klus als deze? Dan kan ik eventueel wel met de tekeningen de vergunningaanvraag regelen en zijn ze wellicht wat welwillender voor een goed aanbod? Ze kunnen immers meteen beginnen met waar ze het beste in zijn: Bouwen..?
Er moet altijd getekend en gerekend worden, of je die tijd nu aan de aannemer betaald of aan een bouwkundig tekenaar maakt voor de totaalprijs niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
Zo heeft een vriend het ook gedaan bij zijn uitbouw. Eerst een constructietekening laten maken en toen naar mensen toegegaan met de vraag: hoeveel kost het bij jou om dit te realiseren. Dan heb je een prima idee van de kosten pp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Thijsmans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:33:
Klinkt als een manier om in een drukke periode het aantal offertes te verlagen en het aantal serieuze geïnteresseerden omhoog te krijgen. Het is niet vreemd om met offertekosten te werken, al is het voor mij altijd aanleiding geweest om verder te kijken. Maar ja: liever een klant voor wie geld geen rol speelt, natuurlijk :)

Heb je trouwens al een prefab dakopbouwboer gevraagd?
Heb er 2 aangeschreven, maar die vonden het te ver weg. Heb hier, op de rand van de achterhoek in zutphen, geen partij kunnen vinden.

Het lijkt inderdaan het meest voor de hand liggend tijdens het orientatie gesprek te kijken wat de kosten zijn, of ze in te huren om de tekeningen berekeningen te maken. @Ernemmer, wat denk je dat de tekeningen en berekeningen in dese moeten kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Alleen tekenen en berekenen zal ongeveer 1500-2000 euro zijn.
Beetje afhankelijk of er tekeningen van de bestaande situatie beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

JT

VETAK y0

Ik zou, als je besluit ervoor te betalen, zwart op wit vastleggen wat je ervoor terugkrijgt. Als je echt een product met waarde ontvangt dan is het denk ik zo gek nog niet. Beetje wat @ID-College zegt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52
En dan ook vastleggen dat de offerte daarmee van jou is en je hem mag delen met wie je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
De kosten zijn nogal afhankelijk van wat je wil. Heb je al tekeningen? Weet je wat de kans is dat je een vergunning kan krijgen?

Wat ik zou doen: door een tekenaar een schetsontwerp laten maken, bij de gemeente dit als vooroverleg indienen en bij akkoord daarná pas een aannemer zoeken.
Je kan met kuub prijzen wel een kleine schatting maken, maar er is meer over te zeggen als er een globaal plan ligt.

Als er een definitief plan ligt met bestek, nog beter, maar dat kost je dan wel iets meer tijd (want dan wacht je op de vergunning, en daarna nog op wanneer de aannemer kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Hsb-3 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 06:16:
De kosten zijn nogal afhankelijk van wat je wil. Heb je al tekeningen? Weet je wat de kans is dat je een vergunning kan krijgen?

Wat ik zou doen: door een tekenaar een schetsontwerp laten maken, bij de gemeente dit als vooroverleg indienen en bij akkoord daarná pas een aannemer zoeken.
Je kan met kuub prijzen wel een kleine schatting maken, maar er is meer over te zeggen als er een globaal plan ligt.

Als er een definitief plan ligt met bestek, nog beter, maar dat kost je dan wel iets meer tijd (want dan wacht je op de vergunning, en daarna nog op wanneer de aannemer kan).
Er is al een vooroverleg geweest, op basis van de verbouwing van een andere woning in de straat. De aanpassingen die ik wil doen zijn besproken en de gemeente ziet geen gronden om de vergunning te weigeren. Verder moet alles dus nog gebeuren.

* (Constructie)Tekeningen maken
* Omgevingsvergunning aanvragen
* Bouwen

Er zijn ook veel tekeningen aanwezig van een soort gelijke opbouw en van mijn eigen woning (Alles al opgevraagd bij de gemeente). Wellicht is het gewoon een goed idee een eerst het oriëntatiegesprek plaats te laten vinden, mijn vragen omtrent deze werkwijze te stellen en ondertussen te kijken met welke prijzen/offertes de andere aannemers komen. Als die scherp zijn is het wellicht overbodig, zijn ze voor mij gevoel duur, dan kan ik altijd nog de 3e partij betalen voor advieskosten.
Pagina: 1