Een beetje WSL love?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik zie nog niet echt veel liefde alhier voor WSL op Windows 10. Voor mij als voormalig UNIX/Linux beheerder, is WSL een droom die uitkomt en met WSL2 is het alleen maar beter geworden.

Grootste nadeel is dat de keuze voor je distributie erg beperkt lijkt. Ik zeg lijkt, want een beetje tweaker kan elke willekeurige distro onder WSL draaien die hij wil. Zelf heb ik inmiddels Debian, Devuan, Ubuntu, CentOS, Gentoo en Slackware draaien onder WSL2. Debian en Ubuntu worden gewoon in de Windows Store aangeboden, en Devuan is feitelijk gewoon Debian stable waarbij je de repositories aanpast met daarna een apt update/upgrade. CentOS wordt aangeboden als een kant en klare tarbal voor WSL dus die is ook makkelijk.

Komen we bij Gentoo en Slackware.

Slackware is de simpelste van de twee, en is gelijk een hele makkelijke methode om vrijwel alle distros te kunnen draaien. Het enigste wat je nodig hebt is Docker en je Linux distributie van je keuze op Docker Hub. Gewoon een pull van je distro, een create om een container te maken en dan gelijk een export erachteraan om een tar file te maken. Deze tar file kun je rechtstreeks importeren in WSL met het wsl.exe --import commando.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWDJl0o8CxD5adG1ws7xwKQOmsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLAdDo8Qb0xA6nS3a3xOyXga.png?f=fotoalbum_large

Gentoo was een stage 3 tarball installatie. Feitelijk niet veel ingewikkelder als Slackware hierboven, aangezien je de stage 3 tarbal gebuikt om de WSL distro aan te maken, maar wel meer werk aangezien je daarna net als bij een gewone Gentoo installatie het eigenlijke systeem nog moet compileren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMDEcpRWYDnWWJ5KusVCLqlgMv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13BS2HLjkGO609zx3rHUPfGR.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk zou ik niet meer zonder WSL kunnen of willen en met name WSL2 is gewoon als een normaal Linux systeem zonder emulatie. En met vrije keuze voor een distributie zonder dat je vast zit aan die paar die in de store worden aangeboden wordt het nog veel leuker. Of ben ik daar de enigste in?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

afterburn schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:03:
... Of ben ik daar de enigste in? ...
Je bent idd de enigste ;o)
Maar er zijn meer mensen die WSL2 draaien

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Topicstarter
LOL :D

Maar niet te veel die het leuk vinden om er wat dieper in te gaan en er mee te experimenteren zo te zien. Jammer. :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 18:58
Persoonlijk denk ik dat je in de devschuur meer liefhebbers van WSL zult vinden.

Ik heb toen WSL destijds beschikbaar kwam er redelijk wat mee lopen klooien, alleen zit ik tegenwoordig dusdanig diep in de Windows hoek dat ik geen reden meer heb om mij er momenteel mee bezig te houden (hoewel ik wel de ontwikkeling rond WSL2 ben blijven volgen want ik vind het wel heel interessant)