Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 23:07
Afgelopen weekend vloog de groep in de meterkast er waar ook op dat moment mijn PC aan het draaien was. Was geen zware dingen aan het doen.

Na het er weer aanzetten van de groep weigerde de PC op te starten. Gebeurde helemaal niets. De PSU bleek defect. Heb hem losgekoppeld en de paperclip test bevestigde dat.

Nu is mijn PSU al een jaar of 8 oud, 1 van de weinige componenten die in de tussentijd niet zijn vervangen dus een nieuwe besteld en er in gezet. In het begin wanneer ik op de de power button druk ging het systeem een seconde draaien, inclusief fans. Toen kwam ik erachter dat ik vergeten was de CPU stekker er in te drukken, maar het effect bleef lange tijd hetzelfde. Daarna alle SATA kabels uit de PSU gehaald en toen starte hij op! Weet niet hoe ver want had geen beeldscherm aangesloten. Daarna 1 voor 1 de SATA stekkers weer teruggezet tot de laatste en toen was het probleem weer terug. Opgelost zou je denken, maar nee na het weer opnieuw losmaken van de SATA kabels bleef het probleem nu wel bestaan.

Eigenlijk was het probleem nu erger geworden want de moederbord verlichting gaat nog wel heel even branden maar de fans beginnen niet meer ter draaien. Wanneer ik nu de power button aanraak klinkt er 2x een klik vanuit de nieuwe PSU. Wanneer ik de paperclip methode toepas klinkt er slechts 1x een klik vanuit de nieuwe PSU.

Nou zit ik mij af te vragen:
- het uitvallen van de groep, is dat nou het gevolg van het kapot gaan van de PSU. Of is de PSU kapot gegaan aan het uitvallen van de groep.
- Kan het zijn dat de nieuwe PSU aan dezelfde oorzaak kapot is gegaan? Lijkt mij toch dat ze wel wat beveiligd zijn tegen kortsluiting? Of heb ik gewoon de pech dat ik een DOA heb gekregen. Wil graag deze RMA'en maar ben beetje huiverig om weer een nieuwe aan te sluiten zonder meer informatie over de oorzaak.

Mijn PC:
- AMD Ryzen 7 3700X Boxed
- Gigabyte Aorus X570 ELITE
- Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT
- Noctua NH-L12S
- G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
- XPG SX8200 Pro 512GB
- Plextor PX-256M5S 256GB
- oude PSU : Seasonic G-series 650 watt
- nieuwe PSU : Corsair RM550x (2018) Zwart

Reacties worden gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 22:31
- het uitvallen van de groep, is dat nou het gevolg van het kapot gaan van de PSU. Of is de PSU kapot gegaan aan het uitvallen van de groep.
Kip <==> ei. De oude PSU overleed waardoor die het antwoord mee heeft genomen het graf in. Het kan dat de voeding kortsluiting maakte en dat daardoor de randaarde aardlekschakelaar eruit klapte. Het kan ook dat er iets was op het spanningsnet/in de groep waardoor de PSU stierf.
Kan het zijn dat de nieuwe PSU aan dezelfde oorzaak kapot is gegaan?
We weten niet precies wat er is gebeurd. Technisch gezien kán de zelfde oorzaak de boosdoener zijn alleen weten we niet wát dat is.
Lijkt mij toch dat ze wel wat beveiligd zijn tegen kortsluiting?
Dat zijn ze ook zeker, maar een 8 jaar oude voeding kan overlijden na een rare meterkast grap.

Er is 'iets' gebeurd waardoor je nu met een kapotte PC zit. Je weet niet zeker welke componenten het nog wel of niet doen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe PSU. Blindelings nieuwe componenten erbij zetten gaat je niet helpen omdat je niet weet wat wel nog werkt of wat niet, en je dus niet weet welk probleem je precies moet oplossen.
Ik vrees dat je het probleem onbewust erger hebt gemaakt door deze stap -
Daarna 1 voor 1 de SATA stekkers weer teruggezet tot de laatste en toen was het probleem weer terug. Opgelost zou je denken, maar nee na het weer opnieuw losmaken van de SATA kabels bleef het probleem nu wel bestaan.
Niet heel erg verwijtbaar want het is verleidelijk om alles (redelijkerwijs) z.s.m. weer up en running te willen hebben. Alleen had je, achteraf, de rode vlag moeten hijsen want kapotte PSU betekend dat andere onderdelen ook kapot/stervende kunnen zijn. Deze componenten dan weer aan/uit zetten maakt het doorgaans niet beter - ze kunnen andere componenten op hun beurt weer slopen (domino doorbrand effect).

Mijn advies zou zijn om alle componenten los te maken en één voor één te testen in een systeem dat al wél werkt. Begin met RAM en processor - daar kan niet heel veel mee misgaan (of nog erger worden).
Je verhaal lijkt te wijzen richting de componenten die aan de SATA hingen. Echter, het kan ook zijn dat de SATA poorten zelf (en de shizzle die daarvan op je moederbord zit) stuk zijn en de daarop aangesloten componenten dus niet stuk zijn. Of... allebei...

Super super kl*te voor je, wees AUB voorzichtig want nogmaals - kortsluiting is geen grapje. Isoleer jezelf en de omgeving waar je de componenten test. Testen, testen, testen, niet haasten. Klinkt een beetje als de Corona aanpak ;).

Succes!

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Bedankt voor je reactie. Heb niet de spullen in huis om alles in een nieuw systeem te testen, heb nog wel wat oude componenten maar niks wat samenwerkt met de nieuwe componenten van tegenwoordig.

En heb nu geen werkende PSU. Het enige wat ik kan is de nieuwe PSU onder garantie retour sturen, een vervangende vragen en die testen in hetzelfde systeem. En dan kan ik beginnen met minimaal aangesloten componenten en 1 voor 1 aansluiten. Maar ook dan loop ik het risico dat weer precies hetzelfde gebeurd maar dit keer weet ik van iets meer componenten of ze nog functioneren.

Eigenlijk vind ik het meest rare dat een nieuwe PSU van een goed merk het toch makkelijk begeeft. Van een mobo snap ik dat kleine (zelf statische) spanningen schade kan ontstaan maar een PSU had ik iets minder gevoelig ingeschat. Bij de nieuwe PSU ging de groep er niet uit dus of heb ik toevallig de pech een halve DOA te hebben ontvangen, of er zit echt een flink probleem in de kast.

Misschien toch maar eens een reparateur zoeken. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 22:31
Je kan ook een advertentie plaatsen op Tweakers en daar vragen om een monteur/Tweaker/Nerd.

https://tweakers.net/aanbod/

Als je in die advertentie linkt naar dit topic helpt dat. Scheelt je denk ik wel qua €€€.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickah
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-06 13:50
Het beste wat je kan doen om een probleem te isoleren:

1. Start met alles ontkoppelen en opnieuw te beginnen. Hiermee bedoel ik: haal je mobo uit je kast en laat hierop alleen je ram, cpu en cpu koeler zitten.

2. Leg dat bord op een doos of andere niet statische ondergrond en plug je psu in de componenten (mobo en cpu stroom zijn de enige geloof ik?). Neem een schroevendraaier of iets anders conductiefs.

3. Tik de powerbutton pins aan zodat ze eventjes contact maken (check je mobo boekje zodat je zeker weet welke dat zijn).

Gebeurt er niets? Dan is je mobo of cpu dood. Gaat ie aan en na ongeveer 10 seconde zelf uit? RAM dood. Niets aan de hand? Grafische kaart of software issue.

Check nog ff met je grafische kaart in zijn slot met power en een output om die ook te isoleren als probleem.

Met een software issue (lijkt me sterk) is je enige optie om een clean sweep van je systeem te doen maar dat duurt echt 5 uur en dan ruimt ie elke bit op je schijven op (bij wijze van spreken).

Je kan altijd de cmos batterij er even uit halen om je bios te resetten en je kan al je componenten schoonmaken met een droog wattenstaafje.

Succes!

• JP1980
@Rickah Thanks zoiets had ik in mijn hoofd als ik een nieuwe PSU heb. Maar een stappenlijst van iemand met meer ervaring is altijd handig!

Gevoelsmatig denk ik dat de MoBo het heeft overleefd omdat het aan/uit signaal nog wel aankomt bij de PSU en er leds gaan branden. Maar misschien zijn dat ook wel separate circuits.

Processer geen idee, ik had een tijd geleden het voltage en kloksnelheid verlaagd zodat hij wat minder warmte produceert en stiller werd. Maar dat schijnt niet schadelijk; zelf beter te zijn voor de levensduur.
Pagina: 1