Ik heb nu een Samsung UE46ES8000, gekocht in 2012. Kan iemand my vertellen of de kwaliteit van mijn huidige beeldscherm onderdoet voor wat er nu aan QLED of OLED of een andere LED, dan wel waar ik deze mee kan vergelijken. Ik ben zeer tevreden over de 8000, maar deze vertoont soms een paarse verticale streep en dus wil ik op voorhand weten welke vervanger ik moet aanschaffen
Vraag
Alle reacties
Als het budget het toelaat, beslist OLED.
Inbranden is zo goed als verleden tijd.
Inbranden is zo goed als verleden tijd.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
In vrijwel alle gevallen wil je voor OLED gaan. Er zijn een paar situaties waarin een OLED niet geschikt is, in een thuissituatie is dat eigenlijk alleen als er zonlicht rechtstreeks op het scherm valt.
Je huidige TV gebruikt nog randverlichting. Dit wordt vandaag de dag alleen nog in budgetmodellen toegepast. Met randverlichting is maar beperkte lokale dimming mogelijk en het zorgt daarmee voor slechte zwartprestaties van het scherm.
Een OLED heeft naast perfect zwart veel betere kijkhoeken, heeft HDR, is 4K en betere responstijden.
Je huidige TV gebruikt nog randverlichting. Dit wordt vandaag de dag alleen nog in budgetmodellen toegepast. Met randverlichting is maar beperkte lokale dimming mogelijk en het zorgt daarmee voor slechte zwartprestaties van het scherm.
Een OLED heeft naast perfect zwart veel betere kijkhoeken, heeft HDR, is 4K en betere responstijden.
Ik deel graag mijn ervaring, omdat ik een maand of vier geleden met dezelfde vraag rondliep. Als je je gaat verdiepen in de keuze voor een nieuwe tv, dan kun je bijna niet om de berichten heen dat OLED echt de beste kwaliteit biedt. Op een site als rtngs.com was de LG B9 lang de beste keus tv die je qua prijs-kwaliteit kon maken.
Zorg echter dat je vooral ook gewoon naar tv's gaat kijken. Ik stond op basis van alle positieve verhalen over OLED al bijna op het punt er gewoon een blind te bestellen. Toch maar even naar de lokale BCC en Mediamarkt geweest om eens te gaan kijken. Ik heb momenteel nog een redelijk goedkope 8 jaar oude Samsung (ue40d5003bw) dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Te hoog waarschijnlijk. Want wat een tegenvaller was de B9 in het echt: het voelde alsof ik naar m'n telefoon op 15% helderheid aan het kijken was. Lang zitten spelen met de instellingen (maximale helderheid, kleurinstellingen precies zo ingesteld als voorgesteld door rtings), maar het bleef een tegenvaller. Let wel: ik ben dus niet eens verwend met een dure tv momenteel. De C9 zag er een stukje beter uit voor wat betreft de helderheid, maar de QLED van Samsung nog beter. Je zult genoeg argumenten kunnen vinden om voor een OLED te gaan (en die zijn er legio, begrijp me niet verkeerd), daarom hier maar even mijn kritische tegengeluid waar je rekening mee moet houden als je voor een OLED zou gaan. Naast de helderheid viel mij op dat grote witte vlakken niet echt wit zijn bij sommige OLED's (concreet: de LG C9 en de B9). Eerder grijs. Daar heb ik wel verschil in gezien. De Sony AG8 was bijv. veel beter in staat om een grotendeels wit beeld (denk aan een sneeuwlandschap) ook echt wit te laten kleuren. En: hij leek duidelijk feller. Terwijl je op basis van tests / spec-lijstjes juist de indruk krijgt dat de C9 een hogere maximale helderheid heeft.
Samenvattend: ga vooral kijken wat je mooi vindt en laat je niet leiden door lijstjes die aangeven welke tv's "objectief" het beste beeld geven. Bepaal voor jezelf wanneer je tv kijkt. Doe je dat ook veel overdag, dan zou ik zeker ook niet-OLED's eens gaan bekijken. Als je toch alleen 's avonds tv kijkt dan is de maximale helderheid misschien niet zo belangrijk. En dan is een OLED TV misschien wel een geweldige keuze. Oh en sta even stil bij of je de TV wilt gebruiken om te gamen. Dan komen er zaken als inputlag om de hoek kijken: dat is niet specifiek voor een beeldtechnologie, maar verschilt wel per merk / type. De eerder genoemde LG C9 doet dat bijv. geweldig en aanzienlijk beter dan de Sony AG8. En Samsung heeft weer QLEDs die ook goed scoren op dat vlak.
Veel plezier met je zoektocht en laat even weten wat het geworden is (en vooral: waarom). Daar hebben toekomstige kopers met hetzelfde dilemma ook weer wat aan
edit: Toevoeging: ik zie hierboven een collegatweaker aangeven dat burn-in zo goed als verleden tijd is. Let wel: zo goed als. Het is geen theoretisch risico. Er zijn voldoende forumposts te vinden over garantie n.a.v. een burn-in en een site als rtngs.com heeft een langdurige test erop lopen. Conclusie daar is dat het voor kan komen, maar dat je bij normaal gebruik je er niet veel zorgen om hoeft te maken. Maar vraag jezelf dus ook af of dat iets iets waar je je zorgen om zou maken. Heb je langdurig dezelfde zender op staan, speel je langdurig een bepaalde game met een vast component als een HUD, etc. dan kan het zijn dat je je daar met een OLED-TV zorgen om gaat maken. Met een QLED tv hoef je je daar sowieso geen zorgen om te maken. Ik heb mijn keuze nog altijd niet gemaakt tussen OLED en QLED, maar het idee dat ik na moet gaan denken over het aantal uur dat de TV op dezelfde zender staat met een statisch logo is voor mij ook iets wat meespeelt in m'n overweging.
Zorg echter dat je vooral ook gewoon naar tv's gaat kijken. Ik stond op basis van alle positieve verhalen over OLED al bijna op het punt er gewoon een blind te bestellen. Toch maar even naar de lokale BCC en Mediamarkt geweest om eens te gaan kijken. Ik heb momenteel nog een redelijk goedkope 8 jaar oude Samsung (ue40d5003bw) dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Te hoog waarschijnlijk. Want wat een tegenvaller was de B9 in het echt: het voelde alsof ik naar m'n telefoon op 15% helderheid aan het kijken was. Lang zitten spelen met de instellingen (maximale helderheid, kleurinstellingen precies zo ingesteld als voorgesteld door rtings), maar het bleef een tegenvaller. Let wel: ik ben dus niet eens verwend met een dure tv momenteel. De C9 zag er een stukje beter uit voor wat betreft de helderheid, maar de QLED van Samsung nog beter. Je zult genoeg argumenten kunnen vinden om voor een OLED te gaan (en die zijn er legio, begrijp me niet verkeerd), daarom hier maar even mijn kritische tegengeluid waar je rekening mee moet houden als je voor een OLED zou gaan. Naast de helderheid viel mij op dat grote witte vlakken niet echt wit zijn bij sommige OLED's (concreet: de LG C9 en de B9). Eerder grijs. Daar heb ik wel verschil in gezien. De Sony AG8 was bijv. veel beter in staat om een grotendeels wit beeld (denk aan een sneeuwlandschap) ook echt wit te laten kleuren. En: hij leek duidelijk feller. Terwijl je op basis van tests / spec-lijstjes juist de indruk krijgt dat de C9 een hogere maximale helderheid heeft.
Samenvattend: ga vooral kijken wat je mooi vindt en laat je niet leiden door lijstjes die aangeven welke tv's "objectief" het beste beeld geven. Bepaal voor jezelf wanneer je tv kijkt. Doe je dat ook veel overdag, dan zou ik zeker ook niet-OLED's eens gaan bekijken. Als je toch alleen 's avonds tv kijkt dan is de maximale helderheid misschien niet zo belangrijk. En dan is een OLED TV misschien wel een geweldige keuze. Oh en sta even stil bij of je de TV wilt gebruiken om te gamen. Dan komen er zaken als inputlag om de hoek kijken: dat is niet specifiek voor een beeldtechnologie, maar verschilt wel per merk / type. De eerder genoemde LG C9 doet dat bijv. geweldig en aanzienlijk beter dan de Sony AG8. En Samsung heeft weer QLEDs die ook goed scoren op dat vlak.
Veel plezier met je zoektocht en laat even weten wat het geworden is (en vooral: waarom). Daar hebben toekomstige kopers met hetzelfde dilemma ook weer wat aan
edit: Toevoeging: ik zie hierboven een collegatweaker aangeven dat burn-in zo goed als verleden tijd is. Let wel: zo goed als. Het is geen theoretisch risico. Er zijn voldoende forumposts te vinden over garantie n.a.v. een burn-in en een site als rtngs.com heeft een langdurige test erop lopen. Conclusie daar is dat het voor kan komen, maar dat je bij normaal gebruik je er niet veel zorgen om hoeft te maken. Maar vraag jezelf dus ook af of dat iets iets waar je je zorgen om zou maken. Heb je langdurig dezelfde zender op staan, speel je langdurig een bepaalde game met een vast component als een HUD, etc. dan kan het zijn dat je je daar met een OLED-TV zorgen om gaat maken. Met een QLED tv hoef je je daar sowieso geen zorgen om te maken. Ik heb mijn keuze nog altijd niet gemaakt tussen OLED en QLED, maar het idee dat ik na moet gaan denken over het aantal uur dat de TV op dezelfde zender staat met een statisch logo is voor mij ook iets wat meespeelt in m'n overweging.
[ Voor 14% gewijzigd door bribrab op 19-08-2020 12:51 ]
Lekker wachten op de oled-televisies van Samsung die volgend jaar verschijnen. Ik zou nu in ieder geval geen oled kopen, want qua specificaties is er in de afgelopen jaren eigenlijk nagenoeg niks veranderd aan de panelen van LG.
Ik heb ook lang getwijfeld want oled is natuurlijk erg mooi, maar vorige week de Samsung 55Q90T om bovenstaande redenen toch gekocht bij Correct en heel erg tevreden over beeld en mogelijkheden in mijn erg lichte huiskamer.
Wat boeien de specs nou als ze alsnog het beste beeld geven?NotSoSteady schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:33:
Lekker wachten op de oled-televisies van Samsung die volgend jaar verschijnen. Ik zou nu in ieder geval geen oled kopen, want qua specificaties is er in de afgelopen jaren eigenlijk nagenoeg niks veranderd aan de panelen van LG.
Ja, stel je voor dat je vooruitgang kan boeken. Niet doen hoor, want het beeld is toch al het ‘beste’.Hemmik schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Wat boeien de specs nou als ze alsnog het beste beeld geven?
LCD is over zijn hoogtepunt heen en wordt alleen nog maar slechter. Dat is goed te zien bij Samsung, waar de Q90R uit 2019 nog 480 FALD-zones had, is dat bij de opvolger Q90T uit 2020 teruggeschroefd naar een miezerige 96. De reden is evident: Om LCD nog concurrerend tegen OLED te houden, moet de prijs omlaag en dus de kostprijs van een televisie omlaag.
Argumenten over helderheid zijn totaal irrelevant, de UE46ES8000 wordt daarin verpletterd door de huidige OLED's, dus als je je huidige TV genoeg licht vindt geven, zal dat bij een OLED zeker zo zijn.
Argumenten over helderheid zijn totaal irrelevant, de UE46ES8000 wordt daarin verpletterd door de huidige OLED's, dus als je je huidige TV genoeg licht vindt geven, zal dat bij een OLED zeker zo zijn.
Waar baseer je dit op? Even Googlen levert een tegengesteld beeld op.dmantione schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:00:
Ik kan hier een test terugvinden van de UE46ES8000 en daarin wordt melding gemaakt van een brightness van 353 cd/m². Voor bijv. de LG OLED B9 komt men bij Rtngs.com voor de SDR Real Scene Peak Brightness uit op 328 cd/m².
Ik snap dan ook echt niet hoe je zomaar kunt zeggen dat argumenten over helderheid totaal irrelevant zijn.
Zoals ik zei: ik kom van een relatief goedkope tv van 8 jaar oud en zelfs ik als niet verwende tv-eigenaar
alhoewel je een goed punt hebt, ga je nu wel even aan contrast voorbij. De LCD zalbij die brightness zijn backlight vol aanzetten, wat betekent dat alle donkere vlakken grijs worden. De OLED heeft daar geen last van.bribrab schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:18:
[...]
Waar baseer je dit op? Even Googlen levert een tegengesteld beeld op.
Ik kan hier een test terugvinden van de UE46ES8000 en daarin wordt melding gemaakt van een brightness van 353 cd/m². Voor bijv. de LG OLED B9 komt men bij Rtngs.com voor de SDR Real Scene Peak Brightness uit op 328 cd/m².
Ik snap dan ook echt niet hoe je zomaar kunt zeggen dat argumenten over helderheid totaal irrelevant zijn.
Zoals ik zei: ik kom van een relatief goedkope tv van 8 jaar oud en zelfs ik als niet verwende tv-eigenaarwas underwhelmed toen ik een tv als de LG B9 in het echt zag.
IMHO is contrast veel belangrijker dan brightness. Voor mijn OLED had ik dan ook een plasma. LCD's zien er tegenwoordig best aardig uit, maar kwa contrast, zwartwaardes, motion resolution, en vaak ook input lag zijn ze een stuk minder, ondanks het feit dat de techniek al veel ouder/volwassener is.
Het beste advies, is denk ik, ga TV's bekijken. Houd er alleen rekening mee, dat bij de gemiddelde MediaMarkt het veel lichter is dan thuis. Hierdoor springen de hele felle LCD's er uit. Dus test ook thuis. Ik heb al jaren een OLED en ik heb de lagere lichtopbrengst eigenlijk nog ooit als een probleem ervaren. Als de zon direct op je TV schijnt, ziet alles er matig uit, sowieso is er dan geen contrast meer over.
Natuurlijk heeft een OLED mogelijk een lagere lichtopbrengst tegenover een willekeurige LCD die je op 100% helderheid zet. Maar daar staat dan tegenover dat die LCD er op dat moment voor geen meter meer uitziet, in tegenstelling tot de OLED die dan ook op 100% staat. Is een beetje appels met peren vergelijken / dit is geen valide test om te bepalen wat beter is.
[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 19-08-2020 15:33 ]
Alles kan stuk.
^ Volstrekt eens met alles wat je zegt
Uiteindelijk draait het erom wat je zelf belangrijk vindt. Persoonlijk geeft een helderder beeld mij meer een wow-gevoel dan het geweldige contrast van een OLED (daarbij uitgaande van een vergelijking tussen de helderheid van een duurder model QLED van rond de 1200 euro en een goedkoper model OLED van rond de 1400 euro), maar ik kan me goed voorstellen dat (misschien wel de meeste mensen) een beter contrast belangrijker vinden.
Het liefst zou ik ze thuis testen (en dan het liefst naast m'n huidige tv om te zien of ik er op achteruit zou gaan in helderheid), maar dat is wel weer wat gedoe: tv bestellen en eventueel retourneren als het toch tegenvalt
De lokale BCC bij ons is overigens vrij donker binnen. Daar zagen de OLED tv's er inderdaad beter uit dan bij de Mediamarkt. Maar ook daar viel de tegenvallende helderheid mij wel meteen op.
Het liefst zou ik ze thuis testen (en dan het liefst naast m'n huidige tv om te zien of ik er op achteruit zou gaan in helderheid), maar dat is wel weer wat gedoe: tv bestellen en eventueel retourneren als het toch tegenvalt
De lokale BCC bij ons is overigens vrij donker binnen. Daar zagen de OLED tv's er inderdaad beter uit dan bij de Mediamarkt. Maar ook daar viel de tegenvallende helderheid mij wel meteen op.
Dit is niet waar. Vergelijk een LG CX eens met een Samsung Q90. Die Samsung heeft een real scene peak brightness van 831 cd/m² vs 321 cd/m² van de CX (bron)remco_k schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:32:
Natuurlijk heeft een OLED mogelijk een lagere lichtopbrengst tegenover een willekeurige LCD die je op 100% helderheid zet. Maar daar staat dan tegenover dat die LCD er op dat moment voor geen meter meer uitziet, in tegenstelling tot de OLED die dan ook op 100% staat. Is een beetje appels met peren vergelijken / dit is geen valide test om te bepalen wat beter is.
Je hoeft de QLED dus by far niet op 100% helderheid te zetten om qua maximale helderheid al boven de OLED uit te komen in deze vergelijking.
Met respect, maar dit soort opmerkingen vind je als je voor het eerst gaat verdiepen in een nieuwe tv overal. Waarbij de conclusie vaak lijkt: je moet gewoon een OLED kopen, al het andere is ruk. Er zijn een heleboel argumenten om wel voor een OLED te gaan, maar voor een weloverwogen besluit voor een toch vrij dure aanschaf is het wel zo handig om ook de andere kant van het verhaal te kennen. En die andere kant is vrij lastig te vinden omdat elk tegenargument op de een of andere manier weerstand op lijkt te roepen. Ik snap niet helemaal waarom dat is. Confirmation bias van OLED-bezitters?

Je vergelijkt het absolute maximum van de UE46ES8000 met de een praktijkmeting van de B9. De piekhelderheid van de B9 in SDR is zoals je op RTings kunt lezen 418cd/m² en dan hebben we het over HDR nog niet gehad. Kijk ook even naar het getalletje na calibratie wat daar genoemd wordt: 118 cd/m² en dat past in hetgeen anderen zeggen over contrast, je zult een UE46ES8000 niet snel op maximale lichtsterkte zetten omdat het beeld er dan niet meer uitziet. Allemaal zaken waar je op een B9 geen last van gaat hebben, die kun je gewoon de 418 cd/m² laten produceren zonder dat er iets aan de beeldkwaliteit verandert.bribrab schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:18:
Waar baseer je dit op? Even Googlen levert een tegengesteld beeld op.
Zoals ik zei: ik kom van een relatief goedkope tv van 8 jaar oud en zelfs ik als niet verwende tv-eigenaarwas underwhelmed toen ik een tv als de LG B9 in het echt zag.
Je kunt natuurlijk altijd een C9 kopen als je nog iets meer wilt, maar de B9 zal voor een ES8000-bezitter beslist niet tegenvallen vanwege zijn lichtopbrengst.
Zou je eens kunnen verduidelijken wat precies, in mijn post, volgens jouw niet (en wel) waar is?
Alles kan stuk.
Dat is de discussie niet, dat de Q90 nog meer licht kan geven, is waar. We kunnen evenwel ook wat boekjes gaan volschrijven over ghosting e.d., FALD is immers geen zilveren kogel waarmee de nadelen van LCD opeens de wereld uit zijn, het beperkt de compromissen tot een lokaal gebied op het scherm. Maar ja... dan komen we weer terug bij het aantal FALD-zones wat flink teruggeschroefd is.Dit is niet waar. Vergelijk een LG CX eens met een Samsung Q90. Die Samsung heeft een real scene peak brightness van 831 cd/m² vs 321 cd/m² van de CX
Niet waar is een wat onhandig gekozen term zonder dit te specificeren realiseer ik me. Je zegt het volgende:remco_k schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
Zou je eens kunnen verduidelijken wat precies, in mijn post, volgens jouw niet (en wel) waar is?
Wat niet klopt aan je punt, is dat je doet alsof je een LCD op maximale helderheid moet zetten om een OLED te overtreffen qua helderheid. Je hoeft echt niet tot 100% te gaan om een OLED op helderheid te overtreffen. Je lijkt hiermee te impliceren dat zodra de QLED op een helderheid staat die de OLED overtreft, dat dan het beeld er niet meer uit ziet. Dat is simpelweg niet waar.remco_k schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:32:
^ Bijna helemaal eens met je puntdmantione schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:24:
[...]
Je vergelijkt het absolute maximum van de UE46ES8000 met de een praktijkmeting van de B9. De piekhelderheid van de B9 in SDR is zoals je op RTings kunt lezen 418cd/m² en dan hebben we het over HDR nog niet gehad. Kijk ook even naar het getalletje na calibratie wat daar genoemd wordt: 118 cd/m² en dat past in hetgeen anderen zeggen over contrast, je zult een UE46ES8000 niet snel op maximale lichtsterkte zetten omdat het beeld er dan niet meer uitziet. Allemaal zaken waar je op een B9 geen last van gaat hebben, die kun je gewoon de 418 cd/m² laten produceren zonder dat er iets aan de beeldkwaliteit verandert.
Je kunt natuurlijk altijd een C9 kopen als je nog iets meer wilt, maar de B9 zal voor een ES8000-bezitter beslist niet tegenvallen vanwege zijn lichtopbrengst.
Nee, ik bedoelde in de basis dat enkel het vergelijken van haalbare helderheden geen maatstaaf voor beeldkwaliteit kan zijn, hoe je ze ook instelt qua helderheid.bribrab schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
Wat niet klopt aan je punt, is dat je doet alsof je een LCD op maximale helderheid moet zetten om een OLED te overtreffen qua helderheid. Je hoeft echt niet tot 100% te gaan om een OLED op helderheid te overtreffen. Je lijkt hiermee te impliceren dat zodra de QLED op een helderheid staat die de OLED overtreft, dat dan het beeld er niet meer uit ziet. Dat is simpelweg niet waar.
Bij LCD is het dan zo, als je deze vergelijkbaar qua helderheid instelt als een OLED, dat de LCD er dan veel minder goed uitziet als de OLED, ook al is hij even fel.
Bij QLED (ik had het niet over QLED trouwens) zal dat een minder groot kwaliteits verschil geven, die zijn nou eenmaal beter als LCD maar blijft i.m.o. nog steeds behoorlijk achter op wat OLED dan laat zien.
Kijk, uit jouw posts blijkt wel dat je een hoge waarde hangt aan maximale helderheid en dat mag. Dat is smaak. Maar gelijkertijd doe je net alsof er van een OLED geen licht afkomt en dat zou ik toch graag willen tegenspreken, daar ik hier af en toe een zonnebril nodig heb bij HDR content(LG, C9).
De contrast ratio is (wat mij betreft - en ik denk in het algemeen) toch echt een belangrijkere waarde als je het hebt over beeld kwaliteit. Afhankelijk van je toepassing, uiteraard. Want als ik een TV zoek voor in de tuin die boven het zonlicht moet zien uit te komen met zijn paneel, dan veranderd dat.
Ik denk dat dit de volgorde is van wat de meeste mensen ervaren met goed beeld hebben, van "slecht" naar goed: LCD, QLED, OLED.
De achterliggende technieken en haalbare specs onderbouwen dat voor een groot deel.
Maar het is ook onderbouwt met veel online reviewers die met dezelfde conclusie komen wat volgorde betreft. Zelfs een 4K OLED die het wint van een 8K QLED in een 'blinde' test.
En dan is er nog smaak en budget die die keuzes uiteraard kunnen beïnvloeden.
Alles kan stuk.
^ Helemaal eens
Enige punt dat ik aan TS over wilde brengen is dat puur de beeldkwaliteit zoals die uit de verschillende tests komt niet het hele plaatje is en dat er aan OLED ook nadelen zitten. Op basis van alle reviews die ik een aantal maanden geleden begonnen ben te lezen en te kijken kwam ik zo goed als automatisch terecht bij een OLED. Of voor mij de helderheid uiteindelijk belangrijker zal zijn dan de beeldkwaliteit ben ik nog niet over uit. De CX en de E9 (de C9 is bijna niet meer betaalbaar te krijgen) staan nog altijd op mijn shortlist voor een komende tv. Maar helderheid is gewoon een van de punten die handig zijn om geïnformeerd over te zijn. Zeker als de tv in een erg lichte kamer komt (of in de tuin zoals jij zegt
). Je leest in aardig wat gebruikersreviews van bijv. de Q90R dat mensen de tv hebben gekocht omdat ze eerst de gordijnen dicht moesten doen als ze tv keken en dat nu niet meer hoeven. Dat is ook iets waard (en zoals je zegt: wat het waard is is afhankelijk van smaak / waar je waarde aan hecht)
Als de fel verlichte huiskamer dus de situatie nu is voor TS, dan is een QLED het overwegen waard als alternatief voor de OLED.
Enige punt dat ik aan TS over wilde brengen is dat puur de beeldkwaliteit zoals die uit de verschillende tests komt niet het hele plaatje is en dat er aan OLED ook nadelen zitten. Op basis van alle reviews die ik een aantal maanden geleden begonnen ben te lezen en te kijken kwam ik zo goed als automatisch terecht bij een OLED. Of voor mij de helderheid uiteindelijk belangrijker zal zijn dan de beeldkwaliteit ben ik nog niet over uit. De CX en de E9 (de C9 is bijna niet meer betaalbaar te krijgen) staan nog altijd op mijn shortlist voor een komende tv. Maar helderheid is gewoon een van de punten die handig zijn om geïnformeerd over te zijn. Zeker als de tv in een erg lichte kamer komt (of in de tuin zoals jij zegt
Als de fel verlichte huiskamer dus de situatie nu is voor TS, dan is een QLED het overwegen waard als alternatief voor de OLED.
Ik denk dat je te snel conclusies trekt op basis van info die er niet bij staat:bribrab schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:26:
Je leest in aardig wat gebruikersreviews van bijv. de Q90R dat mensen de tv hebben gekocht omdat ze eerst de gordijnen dicht moesten doen als ze tv keken en dat nu niet meer hoeven.
Hadden die mensen daarvoor een OLED dan? Of kwamen die van een LCD of plasma af? Ik denk één van die laatste 2. Bij de betreffende review staat het er in ieder geval niet bij en ik vind het aannemelijk dat ze geen OLED hadden vóór de Q90R, want dan hadden ze dat over die gordijnen namelijk niet geschreven.
Als ze een LCD hadden voor de Q90R, dan kan ik me dat wel prima voorstellen.
Ter vergelijk, ik heb een lichte woonkamer, met een lichtstraat van 5 meter breed in het dak, bijna recht boven mijn TV. En zelfs dan kan mijn OLED prima zichtbaar z'n werk doen als de zon mijn kamer in schijnt en heeft ie nog 'ruimte over' om er nog meer van te maken. En inderdaad, ik had hiervoor een LCD en daarvoor moest ik bij een zonnige of lichte dag wel de verduistering in de lichtstraat naar beneden doen om het beeld überhaupt te kunnen zien en soms moest ik zelfs nog gordijnen bij andere ramen dichtdoen. Hetzelfde resultaat (dat je de gordijnen niet meer dicht hoeft te doen) zal je ook hebben met een QLED, dat bestrijd ik dus ook niet.
[ Voor 33% gewijzigd door remco_k op 19-08-2020 18:17 ]
Alles kan stuk.
Iets anders dan beeld: Waar ik momenteel mee zit is dat in reviews en door reviewers, naast geluidskwaliteit van de TV zelf, geen aandacht wordt geschonken aan het goed in sync zijn van het geluid met het beeld*. LG heeft een hele serie (in ieder geval de C9) met een structureel (wat mij betreft ernstig: tot 240 msec) lip-sync probleem en dat lijkt het gevolg te zijn van een ontwerpfout. (te lezen in het LG OLED topic en ondertussen doet LG net of iedereen gek is). Een aantal andere en eerdere LG modellen lijken (volgens posts van andere tweakers) ook deze problemen te hebben. Je vindt er online wel veel over op forums maar in reviews staat daar niet of nauwelijks iets over vermeld.
Dus reviews, hoe positief ze soms ook zijn, geven in ieder geval niet een zaligmakend beeld over het geluid. (<- da's een mooie zinspeling, niet?)
Het geeft eigenlijk gewoon aan dat je een TV (of je nou OLED of QLED koopt) een keer in de winkel moet hebben zien en horen spelen, bij voorkeur ook even met normale content (ipv demo content) zoals het nieuws.
* Gewoon op de TV zelf, met zijn eigen speaker, zonder randapparatuur aangesloten.
Dus reviews, hoe positief ze soms ook zijn, geven in ieder geval niet een zaligmakend beeld over het geluid. (<- da's een mooie zinspeling, niet?)
Het geeft eigenlijk gewoon aan dat je een TV (of je nou OLED of QLED koopt) een keer in de winkel moet hebben zien en horen spelen, bij voorkeur ook even met normale content (ipv demo content) zoals het nieuws.
* Gewoon op de TV zelf, met zijn eigen speaker, zonder randapparatuur aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 19-08-2020 18:38 ]
Alles kan stuk.
Ik heb zel nog een Sony 40 inch W605 (oid) een budget tv uit 2013 volgnens mij. Noodgedwongen gekocht toen ik mijn Plasma om zeep had geholpen (kaars uitblazen, vet op scherm, relectielaag stukgepoetst.....). Edge lit, MVA paneel. Matige kijkhoek.....Maar, recht van voren een prima plaatje, met goede motion handling (imo)
Zwart is niet zwart, en brightness zal wel lager zijn, maar met gewoon tv kijken is die meer dan prima en verrast het "zwart" mij wel altijd.
Ik neem aan dat zelfs budget modellen 7 jaar verder een beter plaatje geven.
Laat je vooral niet gek maken door specs en marketing. Ik ga denk ik kiezen voor een "oude" 55Q90R vanwege de one-connect box wat ik helemaal geweldig vind aan de muur en opgeruimt. Ik denk dat een Oled ook prima gaat zijn, maar vooral's avonds. Alleen vind ik die one-connect box een selling point. Alleen wil ik kijken of de motion handling natuurlijk is, met een minimale soap opera effect bij films. Filmische blur vind ik belangrijker dan al die beeldverbeteraars. Helaas is Sony daar weer heer en meester in lees ik overal. Dat is wat ik moet bekijken in de winkel.
Zwart is niet zwart, en brightness zal wel lager zijn, maar met gewoon tv kijken is die meer dan prima en verrast het "zwart" mij wel altijd.
Ik neem aan dat zelfs budget modellen 7 jaar verder een beter plaatje geven.
Laat je vooral niet gek maken door specs en marketing. Ik ga denk ik kiezen voor een "oude" 55Q90R vanwege de one-connect box wat ik helemaal geweldig vind aan de muur en opgeruimt. Ik denk dat een Oled ook prima gaat zijn, maar vooral's avonds. Alleen vind ik die one-connect box een selling point. Alleen wil ik kijken of de motion handling natuurlijk is, met een minimale soap opera effect bij films. Filmische blur vind ik belangrijker dan al die beeldverbeteraars. Helaas is Sony daar weer heer en meester in lees ik overal. Dat is wat ik moet bekijken in de winkel.
Hop,hop,hop!
Vrouwen/mannen,
Dank voor jullie respons. Tussen al het technische geweld over de beeldkwalitiet was er ook één, die iets zei over de geluidskwaliteit en de lip-sinq. Zeker niet onbelangrijk.
Ik laat jullie weten welke keuze ik heb gemaakt.
Dank voor jullie respons. Tussen al het technische geweld over de beeldkwalitiet was er ook één, die iets zei over de geluidskwaliteit en de lip-sinq. Zeker niet onbelangrijk.
Ik ben erg benieuwd. Ik heb hetzelfde type TV als jij en zit ook te kijken naar een nieuwere. Destijds gekocht vanwege het dunne uiterlijk bij montage aan de muurR.vandongen schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:13:
Vrouwen/mannen,
Het enige waar ik mee zit is dat ik vrij veel game en over zowel de Q90R als de Q90T problemen lees met local dimming in game mode.
Kijk, je moet alles in proporties zien: Je huidige TV heeft nog veel slechtere lokale dimming dan de Q90R of Q90T. Als je één van beide televisies koopt ga je er dus zonder meer op vooruit. Tegelijkertijd moet je bij beschouwing van de televisietechniek anno 2020 wel constateren dat lokale dimming een compromis blijft dat gewoon niet goed oplosbaar is met LCD-techniek, als je het opgelost wilt hebben, dan is er OLED, precies de reden waarom LCD een aflopende zaak is. Maar om te spreken over "problemen" gaat me veel te ver, lokale dimming blijft een grote stap voorwaarts t.o.v. de randverlichting van je huidige TV. Als je daarop kunt spelen, geen zorgen voor de spelprestaties van je nieuwe TV. Alles is relatief.
Ongetwijfeld dat de local dimming ansich beter presteert dan de edge dimming op mijn huidige toestel, maar als ik dan berichten als deze lees dan haak ik vooralsnog toch af. OLED durf ik nog niet aan ivm risico op inbranden en deels direct zonlicht op de TV. Ik heb geen haast, dat scheelt, dus wellicht dat ik beter wacht op de 2021 lineup
Pagina: 1