Netwerk setup - advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 09:19
Momenteel ben ik bezig met het heraanleggen van de elektriciteit en netwerkinfrastructuur in een bestaande woning van drie verdiepingen.

We willen o.a. stabiel internet hebben over de 3 verdiepingen en ik tweak wel graag :-)

Na veel opzoekwerk denk ik dat ik stilaan tot een stabiele setup gekomen ben, althans op plan. Ik heb echter nog enkele vragen waarvan ik hoop dat jullie mij hierin wat kunnen helpen.

De beoogde setup heeft tot doel:
- om een stabiel geheel te vormen (ben het beu om wifi te hebben die om de haverklap uitvalt :-<)
- minstens 30 WIFI clients te kunnen bedienen op een stabiele manier (zowel 2,4Ghz als 5 Ghz). Er is een groot deel IOT devices die niet veel data verbruiken. Verder 2 kinderen die vaak op social media, netflix, youtube en andere zitten
- op termijn 10 Gbe op 2 vaste locaties
- Diverse PoE devices waaronder deurbel, Ubiquiti AC (1x PRO, 1x Lite)
- diverse servers (Home assistant, AdGuard, ...)
- er zijn een mix van Z-wave, zigbee en wifi IOT devices

Dit wetende:
  • Zien jullie hiaten in onderstaand high level plaatje?
  • Ik heb de soorten ethernet bekabeling aangeduid op dit plaatje maar ik weet het nog steeds niet welke kabels ik moet kiezen:
Ik verwacht dat (bijna) alle ethernet kabels voor een deel via dezelfde gemeenschappelijke kabelgoot zullen passeren alvorens deze wordt afgetakt naar hun uiteindelijke bestemming. In de kabelgoot zitten o.a. diverse elektriciteitskabels, ...).
Sommige van die ethernet kabels gaan een stukje via en/of de muur of via het vals plafond.
==> Om die reden denk ik dat ik best overal voor soepele kabel 6a S/FTP (100% koper vanwege PoE) ga. Ik weet dat Cat 5e ook zou kunnen volstaan om later 10 Gbe snelheden te halen tot +/- 30m, maar mijn buikgevoel zegt dat ik beter naar 6a ga. Klopt dit of zien jullie die anders?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99zoeQqC7PYNSyf-1OHpvyZxjzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1B8tQLfosOIW29QyyFCaqkY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Een paar kanttekeningen, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Cat 6a is onzin, neem gewoon Cat 6 die is tot 55m geschikt voor 10Gbps.
En ook niet aan afgeschermde kabel beginnen, is nutteloos en kan alleen maar voor problemen zorgen zoals aardlussen en common mode spanningen als je die afscherming niet juist centraal aard.

Vaste bekabeling legt je aan met stugge Utp kabel die je afmonteert op een patchpanel, doos of keystone, dus allemaal Lsa verbindingen.
Gebruik dus geen soepele Utp daar voor.
Als je soepele patchkabels nodig hebt koop je kant en klare kabels op de lengte die je nodig hebt.

Netwerkkabel en elektriciteit kabels in dezelfde goot is om veiligheid redenen niet toegestaan, dus ofwel twee goten ofwel een goot met metalen middenschot en vergeet niet de goten te aarden.

De coax kabel tussen AOP en modem/router mag niet meer dan anderhalve meter zijn.
Dus als die AOP in de kelder zit moet je daar ook het modem moeten plaatsen ander wordt die coax kabel te lang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
@Ben(V)
Bedankt voor de terechte opmerkingen! Had hier helemaal niet bij stilgestaan.

Die coax kabel is wel echt vervelend. Momenteel komt de coax binnen via de kelder. Daar is deze via een koppelstuk verlengd waardoor de AOP uiteindelijk op het gelijkvloers terecht komt. Mijn bedoeling was om de modem en AOP te verplaatsen 5 meter verderop dmv kwalitatieve goede coax kabel (KOKOA 9-TS kabel van Hirschmann) in combinatie met een f connector. Zou dit kunnen werken of is dit gegarandeerd vragen om problemen?

Als ik het goed begrijp is Cat 6 U/UTP meer dan voldoende om komende 10 jaar betrouwbaar 10 Gbps te trekken over meerdere kabels (ook al liggen ze naast elkaar) van minder dan 30 meter in mijn geval?

Rekening houdende met jouw advies kom ik dan op volgende onderdelen( Is dit OK? zijn de kabels van goede kwaliteit, lijkt alles bij elkaar te horen?)
- ACT (merk) - UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern AWG-24 (6.1 mm) 100 meter 100% koper
- Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Zwart
- Patchpaneel 12 x Keystone jack 10 inch - Afgeschermd Zwart
- CAT 6 Keystone Module, afgeschermd - Tool free (2 x keystone per kabel)
- Muurplaat voor 2 x Keystone Module, 50x50 mm, frame 80x80 mm

Kan soms ook een CAT 6 patchkabel S/FTP 0.15 gebruikt worden ipv Cat 6 patchkabel U/UTP? Ik stel de vraag omdat diegene die ik heb gevonden slechts 15 cm zijn ipv de gebruikelijke 25 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien begrijp ik het verkeerd maar de kabels die jij in je lijst hebt staan zijn toch 25cm.
Of zou je 15cm willen hebben, die bestaan volgens mij niet, er is een minimale lengte voor een patchkabel anders voldoen ze niet meer aan de specs.

Wat betreft die Coax.
Heb je die AOP zelf verlegd, want dan geeft je provider problemen als je een storing krijgt.
Normaal gesproken wordt de AOP direct op die (groene) coax die van de straat komt gemonteerd.

Ik zou dat zo laten en een goede kwaliteit Coax kabel naar boven leggen met het liefst f-connectors eraan.
Als je goed kabel gebruikt gaat het wel werken, het punt is dat als je ooit een storing krijgt je provider meteen gaat roepen dat het aan die lange coax ligt.
Dus bij storing even het modem naar de kelder brengen en er voor zorgen dat er ook Utp naar boven ligt zodat je gewoon even kunt omprikken.

Ik weet niet hoe jouw kelder eruit ziet maar je zou ook gewoon alleen je modem in de kelder plaatsen.

En bundels netwerk kabels kunnen pas een potentieel probleem worden bij 10Gbps en bundels van meer dan vier kabels.
Dan kun je theoretisch last krijgen van Alien NEXT storing, maar eigenlijk wordt daar enkel mee gerekend bij gebouwen bekabeling waar tientallen kabels over vele tientallen meters bij elkaar in een kabelgoot liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2020 00:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius2000
@Ben(V)
Ben(V) schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 00:07:
Misschien begrijp ik het verkeerd maar de kabels die jij in je lijst hebt staan zijn toch 25cm.
Of zou je 15cm willen hebben, die bestaan volgens mij niet, er is een minimale lengte voor een patchkabel anders voldoen ze niet meer aan de specs.
Op volgende website zag ik een patch kabel van 15cm:
https://www.netwerkproducten.com/cat-6-patchkabel-s-ftp-015-meter-100-koper-grijs.html
Wat betreft die Coax.
Heb je die AOP zelf verlegd, want dan geeft je provider problemen als je een storing krijgt.
Normaal gesproken wordt de AOP direct op die (groene) coax die van de straat komt gemonteerd.

Ik zou dat zo laten en een goede kwaliteit Coax kabel naar boven leggen met het liefst f-connectors eraan.
Als je goed kabel gebruikt gaat het wel werken, het punt is dat als je ooit een storing krijgt je provider meteen gaat roepen dat het aan die lange coax ligt.
Dus bij storing even het modem naar de kelder brengen en er voor zorgen dat er ook Utp naar boven ligt zodat je gewoon even kunt omprikken.
Ik heb het huis gekocht waarbij in de kelder de (groene) coax reeds werd verlengd. Aan het uiteinde van de verlenging is dan de AOP aangesloten (gelijkvloers). Dit zou betekenen dat we vanaf de AOP een coax kabel moeten leggen richting kelder om 5 meter verder op terug naar de gelijkvloers te komen. Best zou zijn om de AOP meteen te verleggen naar de kelder en van daaruit die 5 meter coax kabel aan te sluiten met de modem op de juiste plaats.
En bundels netwerk kabels kunnen pas een potentieel probleem worden bij 10Gbps en bundels van meer dan vier kabels.
Dan kun je theoretisch last krijgen van Alien NEXT storing, maar eigenlijk wordt daar enkel mee gerekend bij gebouwen bekabeling waar tientallen kabels over vele tientallen meters bij elkaar in een kabelgoot liggen.
Dan gaan we best een gok wagen en hopen dat alles goed komt met die CAT 6 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die Cat 6 echt geen gok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Genius2000 Je kunt je AOP door Ziggo laten verplaatsen. Kost geld, maar dan ligt 'ie wel op de juiste plek. (Tip: Doe het niet zelf. Ze weten waar je AOP zit. Verplaats je het zelf en is er storing, is dát het eerste waar ze naar kijken. Lekker door Ziggo laten uitvoeren dus.)

CAT6 vs CAT6A, daar zijn de meningen over verdeeld. :) Ik zou persoonlijk juist CAT6 laten voor wat het is en voor 6A gaan. Ondanks de nadelen.

15cm lengte is idd prima te vinden:
https://www.netwerkkabels...tchkabel?n53_lengte=15418

Qua minimumlengte. Even gegoogled. Die lijkt er niet te zijn in een stertopologie. Dat lijkt iets te zijn vanuit het Token Ring tijdperk, niet meer van toepassing op Ethernet dat voor zover ik weet altijd een stertopologie kent.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 19-08-2020 07:22 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Mee eens wat betref het verplaatsen van de AOP.

Die minimum lengte heb ik eens gehoord van de vertegenwoordiger van onze kabelleverancier commscope die geen kortere kabels dan 25cm wilde maken omdat dat buiten de specs viel.
We hadden een enorme partij hele korte patchkabels nodig ( zo'n 1000 stuks) en hadden ze liefst zo lort mogelijk gehouden want de switches en de patchpanels hingen om en om boven elkaar.
Ben vergeten wat precies zijn argument er voor was.

Meningen over Cat6 en Cat 6a zijn er niet, alleen feiten.
En die zeggen dat tot 55m Cat6 prima tot 10GBps gebruikt kan worden.

Dus voordelen zijn er niet en nadelen zijn kosten, dikte en lastig te verwerken.
Als iemand dan overkill wilt plegen en Cat 6a of zelf Cat7 wil gebruiken moeten ze dat zelf weten.

Pagina: 1