Toon posts:

meterkast renoveren, wat zijn deze onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

gisteren de sleutel gekregen van onze nieuwe woning (jaren 80). Nu wil ik graag de meterkast een opfrisbeurt geven. Dwz kabels en aansluitingen die niet meer gebruikt worden verwijderen.

Nu vraag ik mij af wat deze onderdelen zijn. De 1e 2 onderdelen zitten op dezelfde kast als de slimme meter. Kan je deze laten verwijderen door een elektricien zónder goedkeuring netbeheerder?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50240954281_1721ddc9ac_c.jpgIMG_1944 by Bernhard I, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50241169972_a677170ff1_c.jpgIMG_1945 by Bernhard I, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50240954516_f0788b02ce_b.jpgIMG_1946 by Bernhard I, on Flickr

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

Spotmatic

Ken sent me

De laatste foto toont in ieder geval een deurbel-transformator.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk! Origineel hoort deze aansluiting in de groepenkast? Lijkt mij dat het stopcontact er later bij is gemaakt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Ding rechts is een schakelklok om een boiler op laagtarief te laten opwarmen. Wat die uren knop is geen idee.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Zitten ze voor of na de slimme meter.

Dat linker lijkt op een timer. Wat gebeurt er als je eraan draait? Zat vroeger weleens een buitenlamp of zo op, die kon je dan 2 uur aanzetten. (Verklaart misschien ook de aftakking naar links?!)

Heb je ook een overzicht foto?

Die rechter foto is mij onbekend. Vreemd dat ie verzegeld is..

Verwijderd

Topicstarter
Er heeft ooit een boiler in huis gezeten ja! Eronder hangt de slimme meter.
Dus deze apparaten komen na de slimme meter.

Aftakking naar links gaat vermoedelijk naar zolder. De plek van het inmiddels verdwenen apparaat.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 09:31
Rechts is een automaat om de boiler in te schakelen alleen ‘s nachts (laag tarief), links een timer om indien nodig ook overdag voor x uur de boiler aan te zetten.
Als de boiler weg is kan dat dus ook weg :)

Verwijderd

Topicstarter
Helder! Heb ik daarvoor Stedin of een gecertificeerde elektricien nodig?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Vloris schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:31:
Rechts is een automaat om de boiler in te schakelen alleen ‘s nachts (laag tarief), links een timer om indien nodig ook overdag voor x uur de boiler aan te zetten.
Als de boiler weg is kan dat dus ook weg :)
Dat schakelding stamt nog uit de gulden tijd, toen hoogtarief 22 cent was en daltarief 15 cent. Tegenwoordig zit er amper verschil tussen hoog/laag en valt er niks meer te besparen met zo'n klok.

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 09:11
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:33:
Helder! Heb ik daarvoor Stedin of een gecertificeerde elektricien nodig?
Gewoon een normale elektricien ;)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Is na de meter. Dus theoretisch mag je het (in NL) zelf doen. Als je het maar doet conform de normen..

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:22:
Duidelijk! Origineel hoort deze aansluiting in de groepenkast? Lijkt mij dat het stopcontact er later bij is gemaakt.
In mijn huis uit 1979 zit het precies zo. Vandaar dat ik direct wist wat het was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16BGIjzqPvV_8nUaH9PlwgMw8Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wlew0E1bxi6DwzmQar0lsmnx.jpg?f=fotoalbum_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14

The Wizard

Moderator Mobile
Spotmatic schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

In mijn huis uit 1979 zit het precies zo. Vandaar dat ik direct wist wat het was.

[Afbeelding]
Niet overwogen om deze te vervangen door een eentje op batterijen? Ding verbruikt minimaal 4 Watt continue, is 35 kWh per jaar.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1