Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:44
Een kleine omschrijving wat ik wil gaan doen

ik heb een al bestaande woning aangekocht, hierin moet practisch alles gedaan worden. dus een mooi moment om ook over je netwerk na te gaan denken.

Zo komt de glasvezel nu binnen in de woonkamer en zit hier ook de router, hier ben ik niet zo happy mee dus wil ik het een beetje aanpassen. als volgt.

Glas kom in de woonkamer binnen (dit is niet aan te passen door lengte van kabel) vanuit de kamer wil ik met een UTP kabel naar zolder gaan en hier komt mijn router.

Op zolder moet dan ook een patchkast komen om alles mooi weg te werken.
vanaf de zolder ga ik weer naar de meterkast voor een acces point en naar met 2 UTP kabels naar de TV.

Vanaf de zolder ga ik ook met 2 kabels naar elke slaap kamer (3 stuks) voor de mogelijkheid van internet en TV

Nu is mijn vraag, ik wil graag met ubiquiti gaan werken. en op den duur moet ook de router daar mee gaan werken (Dream machine pro) maar welke provider geeft mij de mogelijkeheid om dit zelf in te regelen?
zover zie ik steeds dat je de config moet aanpassen, geen probleem maar het moet wel stabiel zijn. of raden jullie een router aan in bridge modus?

Verder vraag ik mij af of het niet slim is om mijn glas aansluiting terug te trekken naar de kruip ruimte en het hier opnieuw aan te sluiten, is dat mogelijk? en hoe doe ik dat dan? de locatie is in de hoek van de kamer, als het goed is straks achter het TV meubel.

Is het slim om meer aansluitingen in mijn huis te maken?
Momenteel werkte 70% van mijn apparatuur op Wifi, en ik ben van plan om sterke acces points aan te schaffen misschien in de toekomst een voor in de tuin.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Beste antwoord (via maubaan op 26-08-2020 08:29)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
maubaan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:03:
€299 zijn inderdaad flinke knakken. dan maar in de woonkamer :P
Ik heb begin van dit jaar voor dezelfde keus gestaan en vond het persoonlijk ook een hoop geld. Maar 300 euro op de gehele kosten van de verbouwing vond ik uiteindelijk mee vallen.

Daarnaast ben ik echt blij dat ik het gedaan heb. Geen rotzooi in de woonkamer, geen gedoe. Heb het glasvezelpunt nu langs mijn patchkast zitten en kan dus vrij gemakkelijk dingen anders / opnieuw aansluiten als het moet. Ook van provider wisselen kan nu super eenvoudig, zonder van alles te moeten verbouwen.
Verder lijkt het me verstandig om inderdaad wat je al aangeeft overal UTP heen te drukken.
Als je toch bezig bent. Minimaal één loze leiding per ruimte. Dan kan je per ruimte mooi 2 aansluitingen maken. Tevens heb ik zelf op plekken waarvan ik wist dat 2 aansluitingen niet genoeg was meteen 4 of 6 aansluitingen gemaakt, bijvoorbeeld bij de TV.

Ga je ook de meterkast / electonica vervangen? Dan kan je vast rekening houden met (loze) leidingen naar zolder, voor bijvoorbeeld zonnepanelen / wasmachine / droger. Wat extra loze leidingen naar de kruipruimte, voor buitenverlichting, electrische laadpaal, extra groep naar de schuur, etc.
Ik zit alleen nog met mn router, ik wil graag full ubiquiti gaan maar weet niet goed of dit zomaar kan of dat ik mijn router in bridge modus moet zetten.
Ik gebruik zelf T-Mobile Thuis en heb alles van Unifi. Ik gebruik een USG + Switch 24 POE + 3x AP AC Lites en dat werkt als een zonnetje. Als de Dream machine pro hetzelfde in te stellen is als de USG, dan gaat dat prima werken. Ook sinds ze overgestapt zijn op het nieuwe TV platform schijnt dat ook een piece of cake te zijn.

Bij andere providers werkt het vaak ook, maar TV is meestal het probleem / lastige.
maubaan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:59:
USG zie ik niet zo heel veel voordeel in omdat je hierbij nog steeds een switch nodig hebt en een cloud key. kom je in kosten weer hoger uit. en die heeft geen SFP poort
Cloudkey is alleen nodig als je een guest portal wilt hebben of enorm geilt op stats (zoals ik :P). Je kan de Unifi Controller ook op een laptop installeren en één keer in de zoveel tijd opstarten om de apparatuur te updaten. Een tweede optie is het installeren op een Rasperry Pi.

Verder is de Dream Machine 395 euro. Voor dat geld heb je ook een pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) en pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en dan hou je nog geld over ook.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 26-08-2020 08:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-06 20:36
je glaspunt verzetten hoort je provider te doen...
je zou wel eventueel kunnen horen hier op tweakers welk type fiber het is , en bv een lange SX/SX kabel bestellen bv , zodat je het glasmodem wel in de meterkast kan gooien ... (of zelfs op zolder)

het entrypoint (AOP noemt dat in NL dan) verzetten doet je provider en kost dus ook waarschijnlijk flink knaken

verders overal dubbel utp voorzien bij je tv's, specifieke utp's voor accespoints op centrale locaties en garage / tuinhuis niet vergeten en dan moet het vast goed komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
@ijske ik had al zoiets gevonden op de site van KPN inderdaad.
Verder lijkt het me verstanding om inderdaad wat je al aangeeft overal UTP heen te drukken.

Ik zit alleen nog met mn router, ik wil graag full ubiquiti gaan maar weet niet goed of dit zomaar kan of dat ik mijn router in bridge modus moet zetten.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

ijske schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:00:

het entrypoint (AOP noemt dat in NL dan) verzetten doet je provider en kost dus ook waarschijnlijk flink knaken
Je bedoelt FTU!

Wat voor Type FTU heb je hangen? Kan je er een foto van maken en delen? Is het van KPN Netwerk NL of een 3de partij?

Mijn advies zou zijn glasvezel door te leggen als je toch bezig gaat.... kabels daarvoor kosten tegenwoordig cat en kogel en als je toch het budget hebt om met UniFi spul te werken gewoon glas leggen....

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
lSltAlKeR schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Je bedoelt FTU!

Wat voor Type FTU heb je hangen? Kan je er een foto van maken en delen? Is het van KPN Netwerk NL of een 3de partij?

Mijn advies zou zijn glasvezel door te leggen als je toch bezig gaat.... kabels daarvoor kosten tegenwoordig cat en kogel en als je toch het budget hebt om met UniFi spul te werken gewoon glas leggen....
ik heb momenteel nog niks sleutel krijg ik 30 oktober maar ik bereik me vast voor
Waar moet ik rekening mee houden als ik glas wil doorleggen?
kan ik zomaar de kabel terug trekken en deze ergens anders heen leggen of moet ik hier speciaal gereedschap voor hebben?

ik kan makkelijk onder de grond komen, hoe lus ik de glas kabel door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

maubaan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:23:
[...]

ik heb momenteel nog niks sleutel krijg ik 30 oktober maar ik bereik me vast voor
Waar moet ik rekening mee houden als ik glas wil doorleggen?
kan ik zomaar de kabel terug trekken en deze ergens anders heen leggen of moet ik hier speciaal gereedschap voor hebben?

Hangt van het koppelvlak af.... veelal SC/APC single mode connectoren en die kabels koop je gewoon op afgewerkte lengtes in z'n geheel en dan uiteindelijk je SFP op je glasrouter is ook een ander type connector.... eenmaal de juiste glaskabels van kwaliteit en gecertificeerde demping ze vooral niet te scherp dubbelvouwen en buigen en ergens met kracht tussen klemmen ;)

Als je beetje goed zoekt op internet hoeft 25 meter glas op lengte niet veel duurder te kosten dan cat6a AWG23 (full Coper CU)
maubaan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:23:
Niet. Dat zou je voor de nette demping behoren te fusielassen. Moet je wel een fusielas apparaat hebben en die zijn niet goedkoop zeker als je 3D fusielast.... Gewoon rechttoe recht aan van je FTU in een SFP op de NTU en/of glasrouter

[ Voor 25% gewijzigd door lSltAlKeR op 18-08-2020 22:33 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:25
Het toeval treft dat ik momenteel ook bezig ben de router op dit moment een unifi usg
Uit de woonkamer te verbannen.

Dit gaat een dreammachine pro worden, vanwege het fijt dat ik dan ids kan gebruiken met mijn verbinding (t-mobile thuis 1 gbit)
Over je vraag om de provider modem buitenspel te zetten, dit is bij praktisch alle providers mogelijk.
Een kennis heeft kpn en daar is het met json aanpassen en werkt het gewoon. Bij t-mobile heb ik het werkend gekregen door rechtstreeks van de ftu een switch in te gaan en daar vlans te splitsen. Dit werkte goed ik neem nu geen tv meer af. Voor die incidentele keer dat ik kijk lift ik gewoon mee op het niet afgesloten coax netwerk.

Maar weer ontopic: ik heb zelf de sc aansluiting (dubbele glas ftu van reggefiber/kpn) hier heb ik de volgende kabel voor besteld https://www.fs.com/de-en/products/41922.html

Die ik uiteindelijk in de sfp wan van de dmp stop, of ingeval van tv eerst in de sfp van een switch om de vlans te splitsen.

Qua instellingen zijn er altijd wel tweakers te vinden die willen helpen. Qua t-mobile thuis kan ik je ook helpen stuur in dat geval maar een pb ter zijne tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
de Dream machine pro ondersteunt geen IPTV ben ik achter gekomen.
Dit is wel iets wat mijn vriendin wil.

Ik ben van plan 2 netwerken te maken, router splitten in een IPTV netwerk en een IT netwerk.
IT netwerk wordt beheerd en IPTV wordt onbeheerd. alle 2 vanaf zolder door het huis verdelen.

En in de router (van KPN) komen ze weer samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:25
maubaan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:24:
de Dream machine pro ondersteunt geen IPTV ben ik achter gekomen.
Dit is wel iets wat mijn vriendin wil.

Ik ben van plan 2 netwerken te maken, router splitten in een IPTV netwerk en een IT netwerk.
IT netwerk wordt beheerd en IPTV wordt onbeheerd. alle 2 vanaf zolder door het huis verdelen.

En in de router (van KPN) komen ze weer samen
dan zou ik de xperiabox (kpn router) achterwege laten en gewoon de glasvezel in een managed switch en dan vlan splitsen ben je ook van die xperiabox af en vanaf de switch naar de dmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
@Robin1992 dat zou ik ook het liefste willen maar de DMP ondersteunt (zover ik online kan vinden) geen IPTV dat is wel iets wat ik er in wil hebben.
vandaar ook mijn oplossing om voor de DMP een switch te zetten.

Qua administratie iets meer werk maar dat komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:18
DMP zou ik persoonlijk zoiezo achterwege laten tot ze er een goede backplane inzetten. Zit nu namelijk maar een 1 gbit backplane in dus die ingebouwde switch is nogal kansloos. Daarnaast is de firmware ook alles behalve klaar

Op dit moment zou ik gewoon voor de usg met cloudkey gaan als je echt een router nodig hebt (pas zinvol als je gaan vlannen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
dat is dus iets wat ik graag wil gaan doen, vlans voor verschillende netwerken binnen mijn huis. ik heb hier niet veel ervaring mee en wil me hier graag meer in gaan verdiepen.

USG zie ik niet zo heel veel voordeel in omdat je hierbij nog steeds een switch nodig hebt en een cloud key. kom je in kosten weer hoger uit. en die heeft geen SFP poort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Switch zul je zoiezo nodig hebben. Want zoals ik zei hebben die 8 ingebouwde poorten maar een 1 gbit backplane. Wanneer je dus een bestand gaat kopiëren naar je nas oid dan klapt je hele netwerk dicht.

Ik zou zoiezo als kosten een ding zijn ook kijken naar andere oplossingen. Mischien een hogere leercurve maar een stuk goedkoper als unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
@Jan-man wat zou jij dan aan raden bijvoorbeeld ik heb me hoe dom het ook kan zijn best vast gebeten in Unifi. ik zit zelf dan idd aan een USG te denken (rackmounted) en een kleine managed switch met POE poorten

wel weer op de zelfde manier als eerder beschreven met eerst de router en daarna het ubiquiti netwerk met IPTV apart aangesloten

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
maubaan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:03:
Ik heb begin van dit jaar voor dezelfde keus gestaan en vond het persoonlijk ook een hoop geld. Maar 300 euro op de gehele kosten van de verbouwing vond ik uiteindelijk mee vallen.

Daarnaast ben ik echt blij dat ik het gedaan heb. Geen rotzooi in de woonkamer, geen gedoe. Heb het glasvezelpunt nu langs mijn patchkast zitten en kan dus vrij gemakkelijk dingen anders / opnieuw aansluiten als het moet. Ook van provider wisselen kan nu super eenvoudig, zonder van alles te moeten verbouwen.
Verder lijkt het me verstandig om inderdaad wat je al aangeeft overal UTP heen te drukken.
Als je toch bezig bent. Minimaal één loze leiding per ruimte. Dan kan je per ruimte mooi 2 aansluitingen maken. Tevens heb ik zelf op plekken waarvan ik wist dat 2 aansluitingen niet genoeg was meteen 4 of 6 aansluitingen gemaakt, bijvoorbeeld bij de TV.

Ga je ook de meterkast / electonica vervangen? Dan kan je vast rekening houden met (loze) leidingen naar zolder, voor bijvoorbeeld zonnepanelen / wasmachine / droger. Wat extra loze leidingen naar de kruipruimte, voor buitenverlichting, electrische laadpaal, extra groep naar de schuur, etc.
Ik gebruik zelf T-Mobile Thuis en heb alles van Unifi. Ik gebruik een USG + Switch 24 POE + 3x AP AC Lites en dat werkt als een zonnetje. Als de Dream machine pro hetzelfde in te stellen is als de USG, dan gaat dat prima werken. Ook sinds ze overgestapt zijn op het nieuwe TV platform schijnt dat ook een piece of cake te zijn.

Bij andere providers werkt het vaak ook, maar TV is meestal het probleem / lastige.
maubaan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:59:
Cloudkey is alleen nodig als je een guest portal wilt hebben of enorm geilt op stats (zoals ik :P). Je kan de Unifi Controller ook op een laptop installeren en één keer in de zoveel tijd opstarten om de apparatuur te updaten. Een tweede optie is het installeren op een Rasperry Pi.

Verder is de Dream Machine 395 euro. Voor dat geld heb je ook een pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) en pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en dan hou je nog geld over ook.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 26-08-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
maubaan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:54:
@Jan-man wat zou jij dan aan raden bijvoorbeeld ik heb me hoe dom het ook kan zijn best vast gebeten in Unifi. ik zit zelf dan idd aan een USG te denken (rackmounted) en een kleine managed switch met POE poorten

wel weer op de zelfde manier als eerder beschreven met eerst de router en daarna het ubiquiti netwerk met IPTV apart aangesloten
Je hebt zoveel opties. Je kan de zelfbouw richting opgaan met bijvoorbeeld pfsense.

Je kan ook gaan voor de edgerouter x sfp heb ik ook ruim een jaar mee gedraaid direct op de fiber met KPN werkt prima :). Dat ding kost je 80 euro maar wel redelijke stevige leercurve.

Zelf draai ik nu op pfsense en dat draait ook perfect met ITV. Alleen die heeft standaart geen sfp poort.

Voor een poe switch kun je naar Netgear kijken die bieden goede kwalitiet/prijs apparatuur aan.

Wifi gewoon unifi van ubiquiti of omada van tp link. Zelf die 2e gedaan omdat die meer bieden voor betere prijs (persoonlijke mening).
Pagina: 1