Oude gamepc “opknappen”

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rickymelis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-01 13:20
Al een tijdje loop ik rond met het idee om mijn oude gamepc (ooit compleet gekocht) op te knappen en verpuderde onderdelen te vervangen/upgraden. Aangezien ik niet het budget heb om gelijk alles in 1 keer te vervangen vroeg ik me af of het gedeeltelijk kon. Verder ben ik echt een leek op dit gebied en weet ik dus niet wat ik precies allemaal nodig ga hebben. Ik zal er waarschijnlijk heel veel Warzone op spelen alsmede planet coaster en Football Manager.

Ik zoek een?
CPU,videokaart,RAM geheugen?

Wat is je budget?
ik wil wr ongeveer 100 a 150 euro per maand aan uitgeven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Open voor alles, het liefst betaalbare opties die ik later nog kan vervangen door duurdere/betere

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op het moment beschik ik over de volgende info, mocht er iets ontbreken, let me know:

CPU: Amd FX 8150 Eight core processor
Videokaart: . Amd radeon hd 7700 series videokaart
RAM geheugen: 8gb
Chip: Amd graphics processor chip

Zoals ik al zei ben ik een complete leek op dit gebied en wil ik dit dus als een soort van betaalbare hobby gaan opstarten, het zou leuk zijn als ik op het begin al wat kan spelen op bvb low/medium settings en dit later kan uitbreiden naar high

Mochten jullie nog vragen hebben, laat het me weten, alle hulp is welkom!!!

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-01 20:16

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Welke opslag en voeding heb je?

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heb je de PC toevallig bij gamePC.nl oid gekocht? Lijkt een setup te zijn die zij vaak gebruiken. Prima processor, bagger videokaart.

Zo ja, zou ik er rekening mee houden dat je betere de hele PC kunt vervangen. Wat zulke bedrijven leveren is weinig soeps. Dan gaat het vooral om goedkope onderdelen zoals de voeding, maar ook de kast. Moederbord zal ook wel een budgetmodel zijn, terwijl deze stroom slurpende processors juist moederborden met goede vrm's nodig hebben.

Voeding zal waarschijnlijk slechts van slechte kwaliteit zijn. Ik denk dat ze budgetmodellen gebruiken in plaats van rommel zoals MS-TECH. Daar kun je op zich nog wel mee verder als het echt moet. De kast zal waarschijnlijk slechte mogelijkheden bieden voor kabelmanagement en koeling. Het moederbord is waarschijnlijk ongeschikt voor deze processors. De vrm's worden veel te heet en de processor wordt teruggeklokt, waardoor je mindere performance krijgt. Doordat de vrm's te heet worden, kan dit ook je bord slopen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:35
Welk moederbord? Want die moet je ook vervangen waarschijnlijk. Je cpu is namelijk op een am3+ socket. Daar passen geen nieuwe (laatste 3 jaar) cpus op.
Welke voeding? Geldt zelfde voor.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 18-08-2020 16:26 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:57

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou gewoon lekker die €100 á €150 elke maand apart proberen te zetten tot je voldoende hebt om de hele boel tegelijk te vervangen. Er is niets interessants aan de CPU vervangen voor iets wat op je moederbord past, dus je moet sowieso moederbord, CPU en geheugen vervangen. Omdat dit al een oud beestje is, is het absoluut aan te raden de voeding ook te vervangen.

Je zou evt de GPU en opslag mee kunnen nemen naar je nieuwe pc, ligt er een beetje aan of je al een SSD hebt of enkel HDD. In geval van enkel HDD zou ik zeker een SSD bij de initiële upgrade doen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• 99ruud99
en videokaart meenemen is het ook niet waard.
gezien je niet hebt gezegd welke case erbij zat, is die waarschijnlijk ook niets meer waard. (heeft hij uberhaupt stoffilters?)

• Rickymelis
Zoals ik hier lees is het waarschijnlijk dus verstandiger om alles te vervangen. Bedankt voor de info, sparen dan maar!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-01 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

hoi1234 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:18:
Heb je de PC toevallig bij gamePC.nl oid gekocht? Lijkt een setup te zijn die zij vaak gebruiken. Prima processor, bagger videokaart.
Die CPU is een FX-8150: een Bulldozer. Dat zou ik tegenwoordig voor gaming geen "prima processor" meer noemen (en destijds was het ook al niet veel soeps).

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 18-08-2020 17:10 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Rickymelis
Klein vraagje nog, kan ik eventueel de behuizing nog wel gebruiken, want dan ga ik alles gewoon lekker uit elkaar halen en proberen iets op te bouwen “from scratch”.

• 99ruud99
welke behuizing heb je @Rickymelis

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Doe het goed of doe het niet.
Dus: Geld sparen, want deze PC valt niet meer te upgraden.
Voor een paar tientjes heb je ook een frisse nieuwe behuizing.

[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 18-08-2020 17:54 ]

• Rickymelis
Voor zover ik het kan zien staat er op mijn Aerocool PGS B

• Rickymelis
unfor schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:53:
Doe het goed of doe het niet.
Dus: Geld sparen, want deze PC valt niet meer te upgraden.
Voor een paar tientjes heb je ook een frisse nieuwe behuizing.
Dank voor je reactie, het is voor mij echt een honby project, maakt me niet uit of ik er een aantal maanden over doe. Gewoon een beetje kijken hoe de techniek in elkaar zit en stukje bij beetje alles in elkaar draaien. Dus ook nu eerst uit elkaar draaien. Het zou fijn als daarbij de behuizing in ieder geval nog bruikbaar is. Het ziet er overigens naar uit dat hier genoeg ruimte in zit om uit te breiden.

• Rickymelis
Mensen verder nog tips over waar ik mee begin? Mocht de behuizing goed zijn, met welk onderdee begin ik/ weke types raden jullie aan? Zoals ik al zei, ik begin graag klein/goedkoop en wil eerst iets werkends krijgen. Na verloop van tijd wil ik dan weer losse onderdelen gaan vervangen. Niet alleen om een gamepc te krijgen, ook om een beetje inzicht te krijgen on de techniek in zo’n kast.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Pc is gewoon te oud, bij paar jaar oud kan je in delen opknappen.
Je kan bijv nu ook basis pc kopen en die langzaam verbeteren.
Maar denk dan wel aan 500 euro om een redelijke basis te hebben : kast, voeding, moederbord, geheugen en basis processor.

Wat je ook kan doen is :

* voeding (70)
* moederbord (70-90)
* processor (3200G) (70)
* geheugen (60)

Ben je 370 euro kwijt, zet je in je oude kast.

Daarna koop je de volgende keer :
Kast (60)
Videokaart (200)

Daarna
Ssd (60)

Daarna
Processor (???)

Het kan dus wel in delen

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Rickymelis
Quacka schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:14:
Maar denk dan wel aan 500 euro om een redelijke basis te hebben : kast, voeding, moederbord, geheugen en basis processor.

Wat je ook kan doen is :

* voeding (70)
* moederbord (70-90)
* processor (3200G) (70)
* geheugen (60)

Ben je 370 euro kwijt, zet je in je oude kast.

Daarna koop je de volgende keer :
Kast (60)
Videokaart (200)

Daarna
Ssd (60)

Daarna
Processor (???)

Het kan dus wel in delen
Thanks voor je antwoord, ik ga hier eens mee aan de slag. Schroef in ieder geval eerst even alles uit mijn oude kast en dan begin ik gewoon met een voeding en van daaruit verder. Ik houd jullie op de hoogte!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-01 20:16

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Rickymelis schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Voor zover ik het kan zien staat er op mijn Aerocool PGS B
Aerocool PGS B is goed voor de volgende build. Je kan in stappen upgraden. Zorg voor een degelijke voeding en basis.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Denk trouwens dat je beter de 3100 processor kunt nemen + de oude gpu

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• 99ruud99
kan je linkje geven welke exact?
heeft hij stoffilters? zonee -> weg ermee :P

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Compizfox schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Die CPU is een FX-8150: een Bulldozer. Dat zou ik tegenwoordig voor gaming geen "prima processor" meer noemen (en destijds was het ook al niet veel soeps).
Destijds was het volgens mij een redelijk goede keuze voor een lager budget. Het gaat er in ieder geval om dat de consument kijkt naar de processor en niet zo zeer naar de videokaart. Deze processor heeft de schijn een redelijke keuze te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 18-08-2020 19:05 ]

• Rickymelis
[quote]99ruud99 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:42:
kan je linkje geven welke exact?
heeft hij stoffilters? zonee -> weg ermee :P

Ziet eruit als deze

pricewatch: Aerocool Mechatron Zwart

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 15:18
Quacka schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:14:

Wat je ook kan doen is :

...

Het kan dus wel in delen
Dit dus eigenlijk. Zat zelf net ook een beetje te kijken hoe je dit kunt aanpakken. Belangrijk is daarbij even welke voeding je hebt, want als dat een slechter model was, zou ik die vervangen als eerste. Als het een goed model was, kan hij misschien nog even een paar maanden mee.

Stap 1: €250,-
- B450 moederbord: €90,-
- Ryzen 3 3100 of 3300X: €100,-/€130,-
- 16GB (2x 8GB) DDR4: €60,-

Je kunt bijvoorbeeld een goedkope kast kopen om je oude spullen in te 'bewaren' om straks een tweede systeem te hebben indien je jouw huidige behuizing wilt houden. Optie is bijvoorbeeld vandaag voor €24,- deze Sharkoon.

Wat mij niet helemaal duidelijk was, heb je nog een SATA SSD? In dat geval zou ik nu kijken naar een voeding en GPU, wat je afhankelijk van je wensen ergens tussen de €200,- tot €2.000,- lichter gaat maken. Maar zeg bijvoorbeeld een 1660 Super ben je voor zo'n €300,- voor beide delen klaar. Kan dus goedkoper, maar de 1660S heeft een prima prijs/prestatie naar mijn mening.

Als laatste indien nodig je processor upgraden naar hopelijk een Zen 3 processor, dus de opvolger van de huidige 3xxx serie en een NVMe SSD.

Verder, als je de oude spullen bewaart dan kun je hem daarna weer in elkaar zetten. Of tussentijds delen verkopen, maar dan is het belangrijk om precies te weten wat je hebt. Let wel op, in het geheel zal het niets opleveren. Heb zelf vorig jaar gekeken of mijn FX-8350 met Crosshair V en 8GB RAM iets zou opleveren, maar met geluk krijg je er €100,- voor en dat is het eigenlijk al niet waard.

• Rickymelis
Sietse1990 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Dit dus eigenlijk. Zat zelf net ook een beetje te kijken hoe je dit kunt aanpakken. Belangrijk is daarbij even welke voeding je hebt, want als dat een slechter model was, zou ik die vervangen als eerste. Als het een goed model was, kan hij misschien nog even een paar maanden mee.

Stap 1: €250,-
- B450 moederbord: €90,-
- Ryzen 3 3100 of 3300X: €100,-/€130,-
- 16GB (2x 8GB) DDR4: €60,-

Je kunt bijvoorbeeld een goedkope kast kopen om je oude spullen in te 'bewaren' om straks een tweede systeem te hebben indien je jouw huidige behuizing wilt houden. Optie is bijvoorbeeld vandaag voor €24,- deze Sharkoon.

Wat mij niet helemaal duidelijk was, heb je nog een SATA SSD? In dat geval zou ik nu kijken naar een voeding en GPU, wat je afhankelijk van je wensen ergens tussen de €200,- tot €2.000,- lichter gaat maken. Maar zeg bijvoorbeeld een 1660 Super ben je voor zo'n €300,- voor beide delen klaar. Kan dus goedkoper, maar de 1660S heeft een prima prijs/prestatie naar mijn mening.

Als laatste indien nodig je processor upgraden naar hopelijk een Zen 3 processor, dus de opvolger van de huidige 3xxx serie en een NVMe SSD.

Verder, als je de oude spullen bewaart dan kun je hem daarna weer in elkaar zetten. Of tussentijds delen verkopen, maar dan is het belangrijk om precies te weten wat je hebt. Let wel op, in het geheel zal het niets opleveren. Heb zelf vorig jaar gekeken of mijn FX-8350 met Crosshair V en 8GB RAM iets zou opleveren, maar met geluk krijg je er €100,- voor en dat is het eigenlijk al niet waard.
Hartelijk dank voor je reactie, zoals het er nu naar uitziet ga ik alles waarschijnlijk vervangen de intentie is wel om het zelf helemaal in elkaar te zetten dus hou k mn oude kast voor “studie” erbij, kast zef word wss ook vervangen aangezien zon ding 50/60€ kost.
Pagina: 1