Wraith Stealth vs Budget Aftermarket CPU Cooler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Een vriend krijgt een Ryzen 3600 maar zonder de koeler en twijfelt nu tussen de standaard Wraith Stealth koeler te kopen voor €5-€10 via tweakers/marktplaats of toch voor een nieuwe aftermarket cooler te gaan.

Nu heb ik al even rondgekeken bij de Processorkoelers maar kwam er nu niet echt uit of deze (veel) beter zijn dan de Wraith Stealth.

Opties die ik heb gevonden:
Arctic Freezer A13 X
Cooler Master Hyper TX3 Evo
Cooler Master H412R
be quiet! Pure Rock Slim

Is 1 van gelijk/beter dan de Wraith Stealth? Met beter kan dus zijn dat die het wat koeler had of juist wat stiller is.

Of zou het toch gewoon beter zijn een Wraith Stealth koeler te kopen via tweakers/marktplaats voor €5-€10.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
De Wraith Stealth is wat mij betreft niet voldoende om throttling te voorkomen. Mijn 3600 werd rustig 95 graden met deze koeler, al gebeurde dat alleen bij synthetische lasten. Het verschil in prestaties is niet episch, maar voor een bescheiden bedrag kan je door beter te koelen een paar procentje (boost-)klok winnen. Het schijnt dat het kan verschillen per processor en moederbord precies hoe heet de processor wordt (silicon lottery), dat heb ik niet kunnen testen. De Noctua NH-L9a-AM4 low profile koeler was in mijn geval ook niet voldoende om redelijke temperaturen op te leveren in mijn SFF kast (deze koeler is overigens wel kleiner dan de Wraith Stealth, dus dat is niet raar). Elk van de genoemde koelers is beter dan de Wraith Stealth doordat ze allemaal een groter koeloppervlak maar een vergelijkbare fan hebben.

Als je de ruimte hebt zou ik zeker een grotere koeler aanschaffen. De Gelid Solutions Phantom is ook een goede optie heb ik gehoord en heeft 12cm fans. Elke graad dat je de CPU koeler kan houden is een beetje performance extra bij deze CPUs. Grotere fans/koellichamen zijn bovendien stiller bij dezelfde koelprestaties en als je niet uit bent op de laatste druppel performance kan je altijd nog het fanprofiel aanpassen om gewoon stiller te zijn. De stock AMD is niet heel lawaaiierig, maar zal vaker op maximale toeren draaien als je CPU heter wordt en dat gaat wel storen. Als je voor een bescheiden bedrag een tweedehands Wraith Prism kan krijgen is dat ook een vooruitgang, al heb ik geen eerstehands ervaring met deze koeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Involvement op 18-08-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
als je de ruimte heb zou ik voor de artic freezer 2 120mm gaan.
die heb ik ook gekocht en houd mijn 3600 onder full load op 55 a 60 graden.

mvg Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Emiel1986 kost die €85?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
@Yushi wat bedoel je?

Artic freezer 2 120mm kost iets van 65euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Emiel1986 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:20:
@Yushi wat bedoel je?

Artic freezer 2 120mm kost iets van 65euro.
ah, ik keek bij de Arctic Liquid Freezer II 240

€65 is nog steeds iets teveel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Een wraith cooler voor een 3600 is het niet waard, leuk dat het er (nieuwe) bijgeleverd word maar het is eigenlijks net niet genoeg.

Persoonlijk zou ik kijken naar een hyper 212 black edition of liever een be quiet pure rock 2(check wel even als deze in de kast passen) nieuw ongeveer €30-35 en houden de proccesor goed koel, de wraith doet die niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:23
Weet niet hoeveel ruimte je hebt?

pricewatch: Gelid Solutions Phantom (25e)

Deze houd mijn 3600 prima koel

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Squixx schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:47:
Weet niet hoeveel ruimte je hebt?

pricewatch: Gelid Solutions Phantom (25e)

Deze houd mijn 3600 prima koel
Heb je bij zo'n 2 fan cooler dan ook een splitter nodig? 1 cpu header en 1 case header heeft het moederbord volgens mij.

Opzich zag de Arctic er in 1ste instantie ook goed uit, maar bij deze kan je volgens mij makkelijk de fans vervangen indien nodig, weet niet of dit bij die Arctic A13 X ook zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Zo te zien bij de specificaties zit er een splitter bij: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ittaaaOJY4y_mhb3fWrW16uOVZU=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2001583317.jpeg?f=imagegallery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:45
je kan ook een wraith spire kopen :) die is net wat sterker, zit normaal op een r7m, dus veel mensen doen hem voor tientje weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:23
Yushi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

Heb je bij zo'n 2 fan cooler dan ook een splitter nodig? 1 cpu header en 1 case header heeft het moederbord volgens mij.

Opzich zag de Arctic er in 1ste instantie ook goed uit, maar bij deze kan je volgens mij makkelijk de fans vervangen indien nodig, weet niet of dit bij die Arctic A13 X ook zou kunnen.
Splitter komt mee in de doos!

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:28
2 redenen om geen box cooler te gebruiken:

1. Zo ongeveer iedere aftermarket cooler van 2 tientjes is beter en bij 30+ zeker weten.

2. Die dingen vergallen de luchtstroom in de kast en zuigt zijn eigen warme lucht weer op.

Airflow is zo belangrijk in een tijd waar cpu en gpu zichzelf overclocken gebaseerd op temperatuur. Waarom besparen op cooling als het al niet veel hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-07 19:26
Involvement schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:21:
De Wraith Stealth is wat mij betreft niet voldoende om throttling te voorkomen. Mijn 3600 werd rustig 95 graden met deze koeler, al gebeurde dat alleen bij synthetische lasten. Het verschil in prestaties is niet episch, maar voor een bescheiden bedrag kan je door beter te koelen een paar procentje (boost-)klok winnen. Het schijnt dat het kan verschillen per processor en moederbord precies hoe heet de processor wordt (silicon lottery), dat heb ik niet kunnen testen. De Noctua NH-L9a-AM4 low profile koeler was in mijn geval ook niet voldoende om redelijke temperaturen op te leveren in mijn SFF kast (deze koeler is overigens wel kleiner dan de Wraith Stealth, dus dat is niet raar). Elk van de genoemde koelers is beter dan de Wraith Stealth doordat ze allemaal een groter koeloppervlak maar een vergelijkbare fan hebben.

Als je de ruimte hebt zou ik zeker een grotere koeler aanschaffen. De Gelid Solutions Phantom is ook een goede optie heb ik gehoord en heeft 12cm fans. Elke graad dat je de CPU koeler kan houden is een beetje performance extra bij deze CPUs. Grotere fans/koellichamen zijn bovendien stiller bij dezelfde koelprestaties en als je niet uit bent op de laatste druppel performance kan je altijd nog het fanprofiel aanpassen om gewoon stiller te zijn. De stock AMD is niet heel lawaaiierig, maar zal vaker op maximale toeren draaien als je CPU heter wordt en dat gaat wel storen. Als je voor een bescheiden bedrag een tweedehands Wraith Prism kan krijgen is dat ook een vooruitgang, al heb ik geen eerstehands ervaring met deze koeler.
Ik vind het merkwaardig dat jij met de pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 nog steeds hitteproblemem hebt.

Ik heb dezelfde op die van mij en kom vrijwel nooit boven de 75 graden uit. Toevallig alleen vorige week met het warme weer, maar dat is een uitzondering.

Ik heb die van mij in een Sharkoon C10 gebouwd en dat gaat dus prima.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:44:
2 redenen om geen box cooler te gebruiken:

1. Zo ongeveer iedere aftermarket cooler van 2 tientjes is beter en bij 30+ zeker weten.

2. Die dingen vergallen de luchtstroom in de kast en zuigt zijn eigen warme lucht weer op.

Airflow is zo belangrijk in een tijd waar cpu en gpu zichzelf overclocken gebaseerd op temperatuur. Waarom besparen op cooling als het al niet veel hoeft te kosten.
bedoel je elke aftermarket cooler?
of die met zo'n grote heatsink en met een fan die lucht van voor pakt en het achter uit de kast uitblaast?

Welke zou jij adviseren? 1 van mijn lijstje of 1 andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ik denk dat hij alleen refereert aan torenkoelers, dus de typen die de lucht parallel aan het moederbord verplaatsen. Die zijn in veel gevallen beter (zeker in combinatie met een casefan die de warme lucht meteen afvoert). Al jouw fans voldoen aan dit criterium. Een koeler die de lucht richting het moederbord blaast is meestal niet veel beter dan de stock. Ik raadt aan om waar mogelijk te kiezen voor de koeler met de grootste fan, de vuistregel dat groter beter is gaat in deze gevallen zo goed als altijd op.
Wylana schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Ik vind het merkwaardig dat jij met de pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 nog steeds hitteproblemem hebt.

Ik heb dezelfde op die van mij en kom vrijwel nooit boven de 75 graden uit. Toevallig alleen vorige week met het warme weer, maar dat is een uitzondering.

Ik heb die van mij in een Sharkoon C10 gebouwd en dat gaat dus prima.
Ja ik was ook (onaangenaam) verrast om eerlijk te zijn. Ik heb ook getest met andere koelpasta, maar het mocht niet baten. Het heeft me ertoe gedwongen een grotere koeler te kopen om hem koel te houden. Die TDP van AMD is in elk geval waardeloos (video van Gamers Nexus die dit bevestigt: link), want die relateert niet meer aan de daadwerkelijk geproduceerde warmte. Mijn Ryzen 3 1200 heeft ook een TDP van 65W, maar produceert letterlijk de helft van de warmte. Volgens HWMonitor gaat er meer dan 80W in, en wordt hij 95°C op de stock en Noctua koeler. De Noctua is overigens niet bedoeld om krachtiger te zijn dan de stock koeler, alleen lager (en dat is hij), dus ik verwijt Noctua niet dat ze slechte koelers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@Involvement
Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken?
Zo ziet die Arctic Freezer A13 X er nog steeds goed uit, volgens mij kan je alleen de fan niet veranderen als die versleten is, maar heeft wel weer 6 jaar garantie.

De A13 X heeft FLUID DYNAMIC BEARING terwijl de A13 X CO heeft DOUBLE BALL BEARING, nu weet ik niet wat die andere coolers hebben en wat bijv. een Prism/Wraith/Stealth heeft.

Ben er in ieder geval over uit dat hij beter voor een aftermarket cooler kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:28
pricewatch: Gelid Solutions Phantom

Ik denk dat dat verreweg het meeste waar voor je geld is. Een beest van een cooler voor het geld.
Let wel op ram clearance met extreem hoge modules kan dat een probleem zijn.
Involvement schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:01:
Ik denk dat hij alleen refereert aan torenkoelers, dus de typen die de lucht parallel aan het moederbord verplaatsen. Die zijn in veel gevallen beter (zeker in combinatie met een casefan die de warme lucht meteen afvoert).
Inderdaad Misschien wat onduidelijk vermeld. Voor in achter uit is voor lucht een ideale setup. Voor water kan dit nog veranderen in voor of onder in of een combinatie daarvan en boven/ achter uit of een combinatie daarvan.

TDP zegt trouwens niets maar dan ook niets over stroomverbruik. TDP = Thermal design power. Oftewel de minimaal benodigde koelprestatie om de cpu op basis clocks te laten werken.
Bij turbo gaat dit al omhoog en bij overclocken nog meer en deze cpu's kunnen zichzelf overclocken dus die 65 moet met een grote korrel zout genomen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 19-08-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Yushi schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:09:
@Involvement
Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken?
Zo ziet die Arctic Freezer A13 X er nog steeds goed uit, volgens mij kan je alleen de fan niet veranderen als die versleten is, maar heeft wel weer 6 jaar garantie.
Het is niet superkritisch op dat niveau precies welke je koopt denk ik, mijn inschatting is dat je met elke van de genoemde koelers voldoende resultaten gaat halen. Het uitpluizen van welke fan vervangbaar is en welke lagers ze hebben lijkt me niet belangrijk tenzij je echt een mission critical 24/7 systeem aan het bouwen bent. Als je een beetje speelt met de fan curve zal hij ook niet de hele tijd 100% loeien en dan heb je een snelle, stille en duurzame PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
@computerjunky Ziet er idd goed uit, wel misschien wat groot.
Ik heb het hem even gevraagd en hij is niet van plan over te clocken, hij wilt gewoon een rustige koeler die de cpu koel houdt.

Is er ook 1 die van SiComputers te koop is? Daar gaat hij ook nog wat andere dingen bestellen en hoeft die niet 2x verzendkosten te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:38

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dan kan je eventueel de pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black nemen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Ik denk dat je goedkoper uit bent door de gewone versie te kopen bij Megekko zelfs met de €4 verzendkosten. Je betaalt voor de "black" versie alleen voor een kleurtje voor zo ver ik kan zien. De "black" versie lijkt wel flink beter te presteren (met dank aan Djarune), maar je moet zelf even overwegen of je de extra prestaties belangrijk vindt. Je zult je er in elk geval geen buil aan vallen.

[ Voor 35% gewijzigd door Involvement op 19-08-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Involvement schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:29:
Je betaalt voor de "black" versie alleen voor een kleurtje voor zo ver ik kan zien.
Niet helemaal waar. Het woordje “alleen” moet zijn “vooral”. Er schijnen daadwerkelijk kleine verschillen in de prestaties te zijn. Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
I stand corrected! Best een aardig verschil ook zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://unboxingtreatment.files.wordpress.com/2018/10/phantom-black-compare.png
(plaatje van www.unbxtech.com).

Ik zal mijn reactie aanpassen (al ben ik nog wel van mening dat de goedkopere versie zeker nog zal voldoen).

[ Voor 18% gewijzigd door Involvement op 19-08-2020 23:51 ]

• Yushi
  • Niet online
@Djarune @Involvement

Ik denk idd dat alle coolers wel beter/stiller zullen zijn dan die wraith stealth.

Is er echt zo'n verschil tussen de normale Phantom en de Black of kan het ook zo zijn dat er met 2 coolers is getest en dat bij 1 net de fan wat minder werkte, of dat die net niet helemaal lekker op de cpu zat, of dat de koelpasta bij 1 minder goed verdeeld is?

• Involvement
Dat kan zeker, en gegeven het feit dat deze koelers niet in dezelfde test zijn geëvalueerd zou er best een onbenoemde variabele veranderd tussen beide kunnen zijn geweest. Dat moet haast wel, want dit verschil in resultaat is best groot voor koelers van exact dezelfde maat en even snelle fans. Het goed testen van dit soort dingen is alleen best een lastige taak, en vereist dat je beide koelers hebt. Misschien vind je nog een tweede vergelijkende test, maar ik vrees er voor. Omdat het minimaliseren van de temperatuur hier niet nodig is, maar eerder een redelijk resultaat gewenst is zou ik er voor de vorm van uit gaan dat ze gelijk presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@Yushi , het gaat hier maar om een R5 3600. Gewoon de goedkoopste nemen dus.

• Yushi
  • Niet online
@Djarune Zit er ook verschil tussen de 2600 en 3600 qua warmte?

Heb ook nog iemand anders die de stock cooler op z'n 2600 wil vervangen.

• Involvement
De 2600 trekt grofweg hetzelfde vermogen als een 3600 (~80W, zie ook de review van Gamersnexus), maar ik weet niet in hoeverre de prestaties bij deze processors beïnvloed worden door hitte. Volgens een andere review van gamersnexus (vanaf 5:35, hij de enige die ik ken die plots publiceert van de klokfrequentie bij het starten en draaien van een benchmark) is de invloed van temperatuur op klokfrequentie een stuk minder dan bij de 3000 serie CPUs, maar dat is voor zo ver ik weet alleen gemeten met hun standaard waterkoeler. Een iets krachtiger koeler dan de stock kan in elk geval geen kwaad doen, maar ik zou er minder van verwachten dan bij de 3600.

• Yushi
  • Niet online
@Involvement je bedoelt dat de 3600 beter gaat presteren dan de 2600 als die goed gekoeld wordt?

• Djarune
De 2600 wordt iets minder heet dan de 3600 met de standaard koeler, dus gewoon dezelfde koeler nemen.

• Involvement
Yushi schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:36:
@Involvement je bedoelt dat de 3600 beter gaat presteren dan de 2600 als die goed gekoeld wordt?
Ja inderdaad. In de moderne AMD processoren wordt de klok en spanning dynamisch bijgeregeld afhankelijk van de temperatuur. Dat alogaritme is per generatie beter geworden en het beter koelen van de CPU heeft niet alleen meer invloed op de prestaties naar mate de processor een nieuwere generatie is, maar ook per firmware versie (die in het BIOS zit). Het maakt pure vergelijkingen van prestaties van processors en koelers ook moeilijker omdat dit mechanisme een lastig te voorspellen invloed heeft op de resultaten. Misschien is dit ook de oorzaak van de grote prestatieverschillen die in de koelertest bleken.

Ik zou het niet te ingewikkeld maken als ik jou was, je kunt de genoemde koeler voor beide processoren gebruiken en de kleurvariant is niet kritisch, want het gemeten verschil is waarschijnlijk een variatie in de testopstelling en op dit niveau van koeling niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1986
  • Niet online
Heb nog een artic freezer 2 120mm liggen misschien is dat leuk voor je.
Pagina: 1