Gaming laptop advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Gamen. Met de focus op FPS over settings.

Wat is je budget?
~1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Wil graag Civilization games spelen waarbij je in ronde 200+ niet 10 minuten hoeft te wachten voordat alles berekend is.

Als we kijken naar GPU's dan starten de laptops met een 2070 op ~1500 euro dus dat is te hoog. Dus 2060 zit in het 1000 euro segment. De 1660ti zit ook rond die prijs, maar is iets ouder en langzamer dan de 2060.

Dan is er natuurlijk ook nog de AMD kant. Maar daar kan ik niet echt goeie informatie over vinden in verband met mobile devices. Ik dacht dat de Vega 10 wel een goeie zou zijn maar:
The AMD Radeon RX Vega 10 is an integrated GPU for notebooks. It is used for the Ryzen 7 APUs, which were launched in the end of 2017.
. Dus die Vega 10 presteert een stuk minder, dat is ook hier te zien: https://www.gpucheck.com/...el-core-i7-8700k-3-70ghz/ dit laat wel een enorm verschil zien in het voordeel van de 2060, maar dat zou logisch zijn als de AMD een iGPU is.

Aan de CPU kant hebben we keuze in i5, i7, en Ryzen 7. Als we op de Pricewatch de 2060 selecteren dan komen er niet zoveel resultaten uit. Dan komen we terug op het begin van dit stukje. Welke CPU zou het beste geschikt zijn voor een potje CIv 6? 16 GB ram lijkt me wel minimaal het nodige.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Waarom wil je een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Goeie vraag. Gebrek aan ruimte, af en toe reis ik tussen Denemarken en Nederland. Technisch gezien vraag ik dit voor een vriend ;)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Deze is wel relevant hiervoor:

https://www.techspot.com/...top-different-cpu-gaming/

Van wat ik begrijp wordt Civ 6 blij van AMD, en de meeste FPS games blij van Intel.

Met focus op FPS boven settings, zoek je dan ook een high-refresh scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Bonsaiboom schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:38:
Deze is wel relevant hiervoor:

https://www.techspot.com/...top-different-cpu-gaming/

Van wat ik begrijp wordt Civ 6 blij van AMD, en de meeste FPS games blij van Intel.

Met focus op FPS boven settings, zoek je dan ook een high-refresh scherm?
Ik denk dat 120hz onderhand wel beetje de standaard is geworden voor schermen, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Van de 124 laptops in pricewatch met een GTX 1650, hebben er 17 een scherm met 120Hz of meer. Sommigen hebben ook geen specificatie in hun refresh rate, maar ik zou er dus niet zonder meer vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Als je een antieke videokaart neemt wel natuurlijk :) Voor de 2060 is 120hz normaal, zoals ik ook in de OP zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-05 00:05
Civ lijkt mij een spel dat erg CPU bound is en binnen deze pricerange zijn er eigenlijk geen RTX 2060 laptops te vinden die ook een goede CPU hebben.

Rond deze prijs krijg je met deze HP laptop waarschijnlijk de beste specs voor je geld:
pricewatch: HP Pavilion 15-ec1575nd

Dan krijg je geen 120Hz scherm, maar wel een GTX 1660 Ti Max-Q en een Ryzen 7 4800H.

De GTX 1660 Ti is overigens niet ouder dan de RTX 2060, de naamgeving van nVidia is simpelweg een beetje verwarrend :P

De RTX 2060 is uiteraard wel sneller, maar rond deze prijs kom je dan uit op een i5 quadcore als CPU en dat gaat waarschijnlijk heel snel een bottleneck worden in een game zoals Civ. Mocht je toch echt liever voor een RTX 2060 en 120Hz scherm gaan dan is deze Lenovo waarschijnlijk een goede keuze:
pricewatch: Lenovo Legion 5 15IMH05H (81Y60092MH)

Nogmaals, het verschil in CPU power tussen een i5 4-core en een ryzen 8-core is wel echt gigantisch.

[ Voor 44% gewijzigd door Redblader op 18-08-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Redblader schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:29:
Civ lijkt mij een spel dat erg CPU bound is en binnen deze pricerange zijn er eigenlijk geen RTX 2060 laptops te vinden die ook een goede CPU hebben.

Rond deze prijs krijg je met deze HP laptop waarschijnlijk de beste specs voor je geld:
pricewatch: HP Pavilion 15-ec1575nd

Dan krijg je geen 120Hz scherm, maar wel een GTX 1660 Ti Max-Q en een Ryzen 7 4800H.

De GTX 1660 Ti is overigens niet ouder dan de RTX 2060, de naamgeving van nVidia is simpelweg een beetje verwarrend :P

De RTX 2060 is uiteraard wel sneller, maar rond deze prijs kom je dan uit op een i5 quadcore als CPU en dat gaat waarschijnlijk heel snel een bottleneck worden in een game zoals Civ. Mocht je toch echt liever voor een RTX 2060 en 120Hz scherm gaan dan is deze Lenovo waarschijnlijk een goede keuze:
pricewatch: Lenovo Legion 5 15IMH05H (81Y60092MH)

Nogmaals, het verschil in CPU power tussen een i5 4-core en een ryzen 8-core is wel echt gigantisch.
Ik had inderdaad het advies te geven dat die Ryzen 7 4800h een stuk beter is en daar de focus moet liggen.

https://www.elgiganten.dk...15-6-gaming-computer-sort Deense webshop want daar wordt de laptop gekocht. Die lijkt mij wel goed, maar wel weer paar honderd euro duurder. Goeie tip, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
MrVegeta schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Ik had inderdaad het advies te geven dat die Ryzen 7 4800h een stuk beter is en daar de focus moet liggen.

https://www.elgiganten.dk...15-6-gaming-computer-sort Deense webshop want daar wordt de laptop gekocht. Die lijkt mij wel goed, maar wel weer paar honderd euro duurder. Goeie tip, thanks.
De meeste electronica is inderdaad vaak wat duurder in Denemarken en overige scandinavische landen.

Die Asus heeft erg goede specs voor het geld, daar staat wel tegenover dat de koeling maar matig is.

Als je vriend daar geen problemen mee heeft dan is het qua pure performance in ieder geval wel een goede deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:33
MrVegeta schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:26:
Als je een antieke videokaart neemt wel natuurlijk :) Voor de 2060 is 120hz normaal, zoals ik ook in de OP zei.
Op welke wijze is een gtx1650 een antieke videokaart? Dit is de meest recente serie die nvidia heeft.
Ook de 1660ti is niks ouder dan een rtx2060.

Een gtx1650 is trouwens voor civ6 op full hd ruim voldoende, want grafisch is het niet zo zwaar. Interessanter is het om te kijken naar een goede cpu.

Edit: oeps zoals @Redblader hier boven dus al zei.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjant2 op 19-08-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Misschien niets ouder maar qua performance loopt ie wel (beetje) achter op de 2000 serie. Maar ik ging er van uit dat de 1660 logischerwijze voor de 2000 serie uit kwam. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Redblader schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:41:
[...]

De meeste electronica is inderdaad vaak wat duurder in Denemarken en overige scandinavische landen.

Die Asus heeft erg goede specs voor het geld, daar staat wel tegenover dat de koeling maar matig is.

Als je vriend daar geen problemen mee heeft dan is het qua pure performance in ieder geval wel een goede deal :)
pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00BSMH) Wat denk je hier van? Dit model is in DK te koop voor 7700 kronen, net over 1000 euro. Een 1650TI en Ryzen 7 4800H met 512gb m.2 en 16gb werk geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Wel mooi dat je dan met een 1650 (geen Ti overigens) laptop met een 60Hz scherm aankomt :-)

Lijkt me voor een Civ6 speler een prima laptop. Je specificeert echter in de TS wat over FPS over settings, gaat dat dan ook alleen over Civ6? Of ook over andere spellen? Civ6 en de tijd in zijn beurten is inderdaad een CPU bound verhaal, geen GPU bound.

Als het alleen om Civ6 gaat, is de integrated GPU van de Ryzen processors misschien ook al genoeg. Zie https://www.techspot.com/review/2003-amd-ryzen-4000/

Dat artikel gaat wel over de Ryzen 9 4900HS, maar die heeft ook een Vega 8 iGPU. En daarmee vergelijkbare resultaten als een GTX 1650 Max-Q met ~110 fps gemiddeld en ~90 fps op 1% low, bij low settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
MrVegeta schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

pricewatch: Lenovo IdeaPad Gaming 3 15ARH05 (82EY00BSMH) Wat denk je hier van? Dit model is in DK te koop voor 7700 kronen, net over 1000 euro. Een 1650TI en Ryzen 7 4800H met 512gb m.2 en 16gb werk geheugen.
Voor die prijs en deze usecase is dat volgens mij een goede deal, een GTX 1650 kan de meeste moderne games wel op medium of high settings draaien ook en zeker Civ zou geen probleem mogen zijn.

Er zijn enkele reviews te vinden van de intel versie van deze Lenovo en de koeling is daarbij prima in orde en niet te luidruchtig. Ik ga er dus vanuit dat de koeling ook bij de AMD versie in orde zal zijn, dit is bij Lenovo meestal in ieder geval wel prima. :)
Bonsaiboom schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:33:
Wel mooi dat je dan met een 1650 (geen Ti overigens) laptop met een 60Hz scherm aankomt :-)

Lijkt me voor een Civ6 speler een prima laptop. Je specificeert echter in de TS wat over FPS over settings, gaat dat dan ook alleen over Civ6? Of ook over andere spellen? Civ6 en de tijd in zijn beurten is inderdaad een CPU bound verhaal, geen GPU bound.

Als het alleen om Civ6 gaat, is de integrated GPU van de Ryzen processors misschien ook al genoeg. Zie https://www.techspot.com/review/2003-amd-ryzen-4000/

Dat artikel gaat wel over de Ryzen 9 4900HS, maar die heeft ook een Vega 8 iGPU. En daarmee vergelijkbare resultaten als een GTX 1650 Max-Q met ~110 fps gemiddeld en ~90 fps op 1% low, bij low settings.
Het is mij niet duidelijke welke CPU gebruikt wordt voor het resultaat van die GTX 1650 Max-Q, maar als je op Notebookcheck kijkt dan zul je zien dat een GTX 1650 toch ruim twee keer zo snel is dan een Vega 7 (de IGP van een 4800H) in de meeste situaties. Dat scheelt toch nog vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Oh dat is weer apart, dezelfde laptop maar andere specs?

https://www.power.dk/pc-o...156-baerbar-pc/p-1098573/ staat juist wel een 1650ti. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:33
In dat artikel bij techspot zie je duidelijk dat civ6 niet echt wordt begrensd door de gpu maar door de cpu.
In andere benches ook in dat artikel zie je dat een 1650 duidelijk veel en veel sneller is, tot wel 2x zo snel. Alleen civ6 doet daar niet zo veel mee want die leunt vooral op de cpu.
MrVegeta schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:51:
Oh dat is weer apart, dezelfde laptop maar andere specs?

https://www.power.dk/pc-o...156-baerbar-pc/p-1098573/ staat juist wel een 1650ti. Vandaar.
Typenummer is ook niet exact gelijk dus kan inderdaad prima een 1650ti in zitten. Er worden in die serie een flink aantal verschillende versies gemaakt met net iets andere specs.
Lijkt me een prima laptop, voor civ6 maar ook als je nog eens een ander spelletje wil spelen. Ik heb zelf een laptop met een 1650 en daar is prima mee te spelen op 1080p, dus een 1650ti zal nog iets sneller zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Arjant2 op 19-08-2020 13:06 ]

Pagina: 1