T-con board vervangen van Samsung tv. Maakt de grootte uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.455 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwarter
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-08-2020
Beste Tweakers,

Van mijn Samsung ue40h6400aw is het T-con board kapot. T-con board dat kapot is: T-con BN41-02110. Ik ben van plan deze te gaan vervangen. Op de chinese sites zie ik echter enkel dit type board voor een 48 inch of 55 inch televisie. Verder staat het heel vaak niet vermeld voor hoeveel inch het board is.
Nu mijn vraag dus: wat gebeurt er als ik een t-con board voor een 48 inch televisie in een 40 inch televisie stop? Zal ik dit wagen of kan ik beter het juiste board zoeken?

Met vriendelijke groeten,
Kwarter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 08:38
Allereerst: ik geef geen garanties ;)

Mijn ervaring is dat als het typenummer exact overeenkomt, het meestal wel goedkomt. Meestal moet je gewoon een tijdje zoeken en plaatjes vergelijken om er achter te komen of er overduidelijke verschillen zijn in layout, chips, connectors en firmware. Ook hebben verkopers lang niet altijd een volledige of correcte lijst van ondersteunde modellen.

Als extra check kan je ook juist een zoekactie doen naar het TCON bord voor het model TV dat je zelf niet hebt. Als daar ook weer exact hetzelfde bordje uit komt rollen, grote kans dat het wel klopt. Verder nog even naar de specs kijken van de betreffende TV's, vaak zijn ze gewoon allebei 1080p met een vergelijkbare refreshrate uit een zelfde modelserie. Dikke kans dat behalve het grotere paneel er dan qua signalen niets anders is.

Soms kan je ook "inside information" vinden, zoals schema's voor de betreffende TV met bijbehorende onderdeelnummers of de nummers van vervangingsonderdelen.

(Offtopic: ik heb in het verleden 2 TV's onder handen gehad waarvan de reparatiedienst beweerde dat het aan het TCON of logic board lag. In beide gevallen was dat een verkeerde diagnose en bleek het een kortgesloten keramische condensator te zijn op de PCB die langs het paneel loopt. Ik heb het idee dat er, sommige probleemseries uitgesloten, nogal snel naar het TCON bord gewezen wordt. Natuurlijk is dit wel het goedkoopste en makkelijkste component om te vervangen als er geen uitgebreide diagnose gedaan kan worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwarter
Dank voor uw reactie!
De reden waarom ik denk dat het aan het t-con board ligt is omdat er op bepaalde testpunts geen spanning stond. Zie bijgevoegde afbeelding. Op het met blauw omcirkelde stond 3.3V, op het met rood omcirkelde tussen de 0V en de 0.07V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgQ2lwkXBdOSJQTJKrM0goUkjcE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N0pcNyV3rrOuS3vmUPlTGJYa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Wat jouw meting betreft: 3,3 V klinkt als een logische voedingsspanning. De andere meting kan je zo nog niet direct iets over zeggen. Misschien meet je een voedingslijn die ontbreekt, maar dikke kans dat de betreffende connector ook GND spoortjes bevat. Het TCON bord genereert meestal ook nog een paar andere voeding of biasspanningen voor het paneel.

Wanneer er op een van de voedingsrails een kortsluiting aanwezig is, zal dat er vaak ook voor zorgen dat de voeding niet opstart en daardoor er 0 V gemeten kan worden.

Die vlakjes zijn trouwens geen testpunten, maar gewoon een footprint voor een niet geplaatste connector. Bijvoorbeeld voor een ander type TV of scherm. Maar uiteraard kunnen die wel elektrisch verbonden zijn met stukken circuit die interessant zijn om te controleren.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je alleen de linker of rechter helft van het paneel aangesloten hebt op het TCON bord. Op die manier kon ik bepalen in welke helft van het paneel er iets mis ging. Uiteraard alleen afkoppelen en aankoppelen als alles uit staat en er geen spanning op het systeem staat. Ook moet je voorzichtig zijn met deze connectoren, kabel er netjes recht in en uit halen enzo, niks forceren wat niet wil. Als er een plakker met shielding overheen zit: heel voorzichtig zijn met loshalen en zorgen dat er geen plakresten op de contactjes komen. (Het TCON bord van een Philips met LG paneel startte zelfs op zonder dat het paneel aangesloten was, een latere Philips met Chinees paneel weigerde zijn voedingen te starten zodra er niet minstens een half paneel aangesloten was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwarter
Het probleem met mijn tv is dat ik allemaal verticale strepen op mijn televisie heb als ik 'm aanzet. Ik heb dus geen beeld maar enkel strepen + backlight. Soms krijg ik normaal beeld maar dat is dan ook maar voor een enkele seconde.
Als ik het linker of rechter paneel of beide panelen van T-con board loskoppel dan heb ik geen beeld meer. Strepen zijn dan dus verdwenen enkel backlight is aanwezig.

[ Voor 10% gewijzigd door Kwarter op 19-08-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Het BN41-nummer is dacht ik het nummer van de onbestuckte printplaat.

Er moet ook een BN95 of BN96 nummer opstaan.

Ik zou er geen T-con van een afwijkende schermmaat inzetten, dat werkt volgens mij gewoon niet.

Hier kwam ik een T-con tegen: https://www.plasma-lcd-le...oard-bn95-01308b-samsung/ (NB: vluchtig gezocht, zelf ff kijken of elders goedkoper te vinden is)

Controleer ook even op het nummer op het scherm overeenkomt met wat zij opgeven als panel-nummer.

NB: Als je TV strepen geeft, probeer dan of hij reageert als je het scherm lichtjes 'tordeert': mocht dan het beeld ineens wel goed zijn, gooi hem dan maar weg, dan is je scherm zelf defect.

[ Voor 14% gewijzigd door AllesKan op 19-08-2020 20:04 ]

• Comp-Freak
Dat klinkt inderdaad wel meer als problemen in een digitale richting. (Dus misschien inderdaad TCON bord dan? Maar kan net zo goed ergens anders zitten, tenzij dit een veelvoorkomend probleem is bij dit type.) Tip van AllesKan kan je zelfs nog verder doortrekken door ook voorzichtig connectors, solderingen of ICs aan te drukken om te zien of er verandering optreedt. Zo kan je misschien de fout lokaliseren.

Verder houdt het hier voor mij wel op qua ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Probeer eerst eens de lvds kabels van tcon naar mainboard te vervangen.

Grote kans dat dat je probleem al oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 09:37
Iets dat je wellicht ook eens kan proberen is het board reflowen. Ik kan mij voorstellen dat je misschien geen reflow oven hebt staan, of geschikte hele lucht bout, maar met een keuken oven kom je ook al een heel eind.

De term TCON is een beetje nieuw voor mij, maar ik heb het "moederbord" van mijn TV zo als eens gerepareerd. Gewoon even in de oven op de max temperatuur en een beetje laten afkoelen. Zijn vast voldoende guides voor te vinden op internet.

Ik had vergelijkbare problemen. Vervormd beeld (blokkig) en het beeld bleef vaak hangen. Soms werkt het wel, dan weer niet. Dergelijk gedrag kan wijzen op een slechte connectie ergens. In mijn geval ging het om een LG TV en iemand had mij ooit eens verteld dat LG met de samenstelling van zijn soldeerpasta zat te rommelen. Omdat mijn TV toch al kapot was en ik overtuigd was dat de voeding en het paneel goed waren heb ik de oven truck maar gewoon geprobeerd. De TV heeft daarna nog jaren gewerkt (todat ook de voeding kapot ging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
als het deze is T-CON Board Samsung BN95-01308B - BN41-02110A kan ik je wel verder mee helpen. denk dat het mainboard en powerboard ook nog ergens ligt en eventueel de kabels.

[ Voor 30% gewijzigd door Toerq op 25-08-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimtax
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-04-2024
Mijn vraag past T-Con op 65 inch tv van Samsung smart tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:31
Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-v5cphvs3s0/images/stencil/2000w/products/1359/2016/2019-06-21-06-06-04.shopjimmy-bn95-01310a-top__53330.1591221492.jpg?c=1

bij de connector onderin zie je meer keuze bruggetje's daar kun je de groote van je tv scherm instellen
32k
40k
48k
55k
in mijn geval stond er inch achter om hem op de goede inch te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:37

SA007

Moderator Tweaking
Slimtax schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:30:
Mijn vraag past T-Con op 65 inch tv van Samsung smart tv
Topickapingen worden niet op prijs gesteld.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.