Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo computer experts ;) Ik zoek jullie hulp voor het upgraden van mijn oude setup, met als doel gaming. Naast de CPU zijn adviezen over andere componenten ook zeer welkom.

Ik zoek:
Een paar upgrades voor mijn oude gamehok van medio 2011:
  • Een nieuwe CPU is een must
  • Evt. CPU-koeling, heb ik geen verstand van
  • Een nieuw mobo, indien nodig voor de CPU of wanneer sowieso aan te raden
  • Evt. een nieuwere voeding, in andere topics wordt dit vaak aangeraden
Mijn videokaart + ram zijn een paar jaar terug vervangen en vind ik nog OK-ish, medium game settings zijn voor mij namelijk prima. Ik game vrijwel nooit meer en wil dus niet te veel uitgeven omdat dat gewoon zonde van het geld is, maar wil dit sporadisch weer gaan doen. Beoogde games zijn o.a.: Flight Simulator 2020 Premium, Far Cry reeks, GTA reeks, Battlefield reeks, CIV 5. Vooral de nieuwe flight sim zal bepalen wat ik nodig heb, de rest performt namelijk al wel redelijk. RGB dingetjes maken mij niet warm, maar het stoort mij ook niet.

Wat is je budget?
Voor de CPU kan ik volgens andere topics in dit forum een prijskaartje van €200 verwachten, dat is ok. Ik heb liever goed advies dan een max budget, dus ben benieuwd naar evt. reacties.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voornamelijk Intel CPU's gehad, en moet eerlijk bekennen dat ik een leek ben in de Intel/AMD discussie. Ik heb de insteek; zo lang het maar lief samen speelt met mijn andere componenten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals eerder gezegd stamt mijn desktop uit 2011 en is hij daarom nogal oud te noemen. Indien nodig plug ik er nog eenzelfde setje ram bij, maar tot nu toe kan ik met 16GB uit de voeten voor zowel gaming als software compilen etc.

Sinds deze pc build ben ik niet echt meer bezig met componenten dus mijn kennis is outdated. Adviezen zijn welkom! _/-\o_

CategoryProductOpmerking
ProcessorsIntel Core i5 2500K BoxedVooral deze moet dus geüpgradet worden
MoederbordenMSI P67A-GD53 (B3)Verdient waarschijnlijk ook wel een upgrade, maar ivm kosten alleen wanneer nodig
VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4GIs ook al oud, maar nog OK voor mij
BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced
Geheugen internHyperX Fury black HX318C10FBK2/16Indien nodig plug ik er later eenzelfde setje bij
VoedingenCooler Master Silent Pro M700Alle aansluitingen zitten vol, er is geen ruimte voor extra opslag
Bekijk collectie
Importeer producten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG_ZZJ3a0iPxTp-TtwUYHOmeWy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gw4CF92bGBj3TvC67OI1tLZG.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Luftbanana op 18-08-2020 12:38)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Ik denk dat je inderdaad beter kan kijken naar een volledig nieuw systeem, want je hebt nu geen stoffilters, je voeding kan niet de huidige hardware aan, je ramsticks zijn nog ddr3, op je mobo kan geen nieuwe cpu, en je wilt een nieuwe cpu.

Enige dat je KAN meenemen is je videokaart, maar ook die zou vervangen mogen worden...
De games die je noemt zouden neit met deze videokaart kunnen.

B450 is goed genoeg, zeker als je twijfelt of je wel rest moet upgraden.

Wanneer je gewend bent aan een gtx970 zou je zelfs dit kunnen pakken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesAsus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM€ 394,98€ 394,98
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS832A€ 72,95€ 72,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,03

Die heeft alles beter, alleen videokaart niet VEEL beter :P

[ Voor 61% gewijzigd door 99ruud99 op 18-08-2020 11:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Heel lullig gesteld, je gaat naast een nieuwe CPU (dit dingetje is zoals je zelf al ervaren hebt oud) eigenlijk ook een nieuw moederbord en voeding nodig hebben. Daarnaast heb je te maken met een DDR3 systeem, waar huidige systemen op DDR4 zitten (de laatste generatie overigens, DDR5 is er "bijna", maar voor "bijna" moet je geen aankoop uitstellen).

De kast is zo-zo, maar goed...

In theorie zul je denk ik voor nu "bang for bucks" hebben met:

- Een Ryzen 3600
- 16GB DDR4 3200MHz (of 3600MHz als je het kan betalen)
- Een goed B450 of B550 moederbord (beslis zelf of PCIe 4.0 het waard is voor je)
- Een voeding zoals bijvoorbeeld een Corsair RM-series

Ik weet niet of je een SSD hebt, maar ik zal dat sterk aanraden.

En stof die case eens af ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik denk dat je inderdaad beter kan kijken naar een volledig nieuw systeem, want je hebt nu geen stoffilters, je voeding kan niet de huidige hardware aan, je ramsticks zijn nog ddr3, op je mobo kan geen nieuwe cpu, en je wilt een nieuwe cpu.

Enige dat je KAN meenemen is je videokaart, maar ook die zou vervangen mogen worden...
De games die je noemt zouden neit met deze videokaart kunnen.

B450 is goed genoeg, zeker als je twijfelt of je wel rest moet upgraden.

Wanneer je gewend bent aan een gtx970 zou je zelfs dit kunnen pakken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesAsus Mini PC PN50-BBR545MD-CSM€ 394,98€ 394,98
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS832A€ 72,95€ 72,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,10€ 104,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,03

Die heeft alles beter, alleen videokaart niet VEEL beter :P

[ Voor 61% gewijzigd door 99ruud99 op 18-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
Thanks voor de snelle reactie guys, goud.

De kast is duidelijk nogal oud en wordt momenteel hooguit enkele keren per kwartaal gebruikt t.b.v. thuiswerken. Normaal gesproken besteed ik weinig aandacht aan deze kast gezien ik op een krachtige laptop werk, maar die heeft weer een crappy videokaart en laat gaming dus niet toe. De foto laat het wel stoffiger lijken dan het in werkelijkheid is :) Maar, goed punt @Umbrah, ieder stukje hardware verdient wat liefde en minstens een schoonmaakbeurtje.

Stel dat ik over 1-2 jaar een nieuwe build maak en nu enkel een goedkope cpu upgrade zoek, een hele nieuwe build heeft qua kosten/baten nu niet zoveel prio, maar gaat wel weer komen over een jaartje - dan zijn mijn kids oud genoeg om mij meer dan paar minuten per dag vrije tijd te gunnen. Zouden jullie me dan alsnog een cpu suggestie kunnen doen binnen dit systeem? Of is het echt geen doen?

Zoals ik al aangaf, zodra de kans zich voordoet zou ik sporadisch eens een spelletje willen spelen en bijvoorbeeld even een uurtje een vliegtuig willen besturen. Maar als jullie aangeven dat dit echt een nieuwe kast behoeft, verschuif ik mijn verwachtingen een jaartje :')

Hmm, leuke out-of-the-box suggestie @99ruud99, dat is voor mijn wensen op zich ook een goede optie. Het lijkt me enkel beperkt upgrade-baar, en dat kriebelt wel een beetje. Ik zal nieuwe builds van anderen eens bekijken en dan bekijken of het financieel verantwoord is om een tussen-systeempje als dit te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Probleem is, zoals aangegeven, als je je CPU wilt upgraden is dat erg duur.
Oude CPU's zijn eol, dus ook niet meer te vinden in winkels (wat de prijs juist omhoog drijft, in plaats van omlaag). Daardoor zijn nieuwe cpu's even goedkoper.
Doordat je nieuwe cpu nodig hebt, moet je ook een nieuw bord (sowieso is er niets meer met jouw oude bord aan te vangen).
Doordat je nieuw bord hebt, moet je ook ddr4 sticks kopen
Dan kan je beter ook meteen SSD erin zetten ipv HDD (dat verschil ga je nog veel meer merken dan het cpu-verschil, terwijl het een upgrade is van paar tientjes).
Jouw oude voeding mist aansluitingen voor nieuwe hardware -> moet ook vervangen worden als je nieuw bord wilt.
Kortom: ga tweedehands kijken naar pc (onderdelen), want met dit systeem ga je niets meer kunnen. Dan is zo'n niet-upgradebare pc van 600 euro ineens helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
Ik heb naast een backup-hdd enkel ssd's in gebruik. Dat is inderdaad een zeer merkbaar verschil.

Thanks voor de denkstof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Je zou op die plank enkel naar een 2600K kunnen gaan, en dat is amper een upgrade. Als je het moederbord update (maar je RAM wilt houden), zul je max voor 4th gen Intel kunnen gaan, of een FX-series AMD CPU (afrader!!!). En beiden denk ik dat je niet echt gaat merken, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
V&A aangeboden: Downgradeset: AMD A6-3670 | HD6670 | 4GB DDR3 | A55-mobo | PSU

dit kan ook nog...
dan pak je enkel de mobo + cpu van deze, en gebruik je je eigen spullen nog voor rest.
het wordt dan wel niet echt beter dan je nu hebt...

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 18-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luftbanana
99ruud99 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:54:
V&A aangeboden: Downgradeset: AMD A6-3670 | HD6670 | 4GB DDR3 | A55-mobo | PSU

dit kan ook nog...
dan pak je enkel de mobo + cpu van deze, en gebruik je je eigen spullen nog voor rest.
het wordt dan wel niet echt beter dan je nu hebt...
Volgens deze comparison zou dit een downgrade zijn vergeleken met mijn setup, anders had ik deze oplossing voor de korte termijn gekozen;
https://cpu.userbenchmark...MD-A6-3670-APU/619vsm4657

Ik denk dat mijn tussenoplossing een mini pc'tje wordt, moet nog even uitzoeken welke, met de requirement dat het de nieuwe Flight Simulator aan moet kunnen op low/medium settings. Over een jaar ga ik dan voor een nieuwe dure setup en verkoop ik de mini pc. Dit is qua kosten/baten voor nu even het beste.

Thanks voor de hulp. _/-\o_
Pagina: 1