Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-01 16:26
Ik maak regelmatig gebruik van VMware virtual machines (Windows XP, 7 en 10).
De harde schijf van mijn laptop staat nu aardig vol. Meerdere mensen in ons team maken gebruik van vergelijkbare virtual machines.

Om ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde versie virtual machines gebruikt en om de harde schijven van de laptops wat leger te maken heb ik een desktop PC gekocht om te gebruiken als VMware server.
Op deze server kan ik dan ook gebruik maken van snapshots van dezelfde virtual machine om verschillende situaties na te bootsen.

Nu is de vraag welke software moet ik exact hebben.
Voor de server lijkt me dat ik VMware workstation pro moet hebben.
Zou ik voor de clients VMware workstation player kunnen gebruiken? Of moet ik hier ook VMware workstation pro voor hebben?

Ik heb zelf al contact geprobeerd te zoeken met VMware maar die zijn amper beschikbaar als je nog geen product van ze hebt gekocht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom niet de gratis versies van Vsphere of Hyper-V?

Een bare metal hypervisor (Type 1) biedt een veel betere performance dat Hypervisors die bovenop een OS draaien (Type 2)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
Omdat ik al bekend ben met VMware workstation en het hele bedrijf dit gebruikt.
De programma's die gedraaid worden op de virtual machines zullen niet veeleisend zijn dus betere performance is niet nodig.

Bedankt voor je input en als ik dit allemaal voor mezelf zou doen dan zou ik dit anders hebben aangepakt maar ik moet hier roeien met de riemen en beperkingen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:21:
Omdat ik al bekend ben met VMware workstation en het hele bedrijf dit gebruikt.
Hoe gaan de gebruikers verbinden met de VM's? Ik neem aan dat je dat toch gewoon via RDP doet, en niet via console acces? Dan maakt de hypervisor en tooling voor de eindgebruikers toch niet uit?

Het is echt doodzonde om nu niet te investeren in goede tooling, dit is het moment. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 10:16

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Let op dat je voor zakelijk gebruik niet de gratis versie van Wokstation Player mag gebruiken: https://www.vmware.com/products/player/faqs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
Hoe gaan de gebruikers verbinden met de VM's? Ik neem aan dat je dat toch gewoon via RDP doet, en niet via console acces? Dan maakt de hypervisor en tooling voor de eindgebruikers toch niet uit?

Het is echt doodzonde om nu niet te investeren in goede tooling, dit is het moment.
Ja met dat ik mijn vorige reactie terug lees zie ik dat mijn redenen voor het gebruiken van VMware echt slecht zijn.
Dingen doen omdat het altijd al zo gaat is een slechte reden.

Ik weet nog niet veel van virtualisatie en daarom greep ik terug naar wat ik al kende, VMware workstation.

Het plan was om VMware workstation pro te draaien op een PC (server) en dan op de clients VMware workstation pro/player te draaien (client) en dan dmv deze software te verbinden met de VM die op de server draait.
Nadeel hiervan is dat ik merk dat wanneer ik de VMs lokaal draai ze erg langzaam zijn. Dit zal komen doordat het een type 2 is?

Ik zat te lezen over Hyper-V en dit lijkt me misschien een betere oplossing.
Zou het mogelijk zijn om een aantal hyper-v vms te hebben staan op een server en hiermee te verbinden dmv hyper-v manager?
Kunnen meerdere gebruikers dezelfde VM tegelijkertijd gebruiken?

RDP lijkt me niet een optie omdat er meerdere gebruikers tegelijkertijd moeten kunnen verbinden.

[ Voor 18% gewijzigd door SunStealer op 18-08-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

DataGhost

iPL dev

Daarnaast kan je met Player geen snapshots maken. Ik vraag me verder af of de (lees: een enkele) licentie voor Pro het wel toestaat om het als "server" te gebruiken met meerdere clients. Volgens mij heb je voor elke client dan een Pro-licentie nodig, aangezien Player niet kan connecten naar Shared VMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
XiN-eViL schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:04:
Let op dat je voor zakelijk gebruik niet de gratis versie van Wokstation Player mag gebruiken: https://www.vmware.com/products/player/faqs.html
Dit is de reden dat we nu dan ook afstappen van de gratis versie van Workstation player.
Aangezien we toch gingen veranderen leek me het handiger om met een server waar de VMs opstaan te werken omdat het altijd een probleem is dat ons geheugen vol zit met VMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:07:
Geen idee om eerlijk te zijn, waarschijnlijk wel, maar je hebt het over Windows XP, 7 en 10 guests dus ik vraag me af hoe nuttig het is om die tegelijkertijd met meerdere gebruikers te gebruiken. Dat zijn consumenten-OSs (niet server) en zijn niet ingericht op concurrent gebruik door verschillende gebruikers. Effectief ga je op die OSs maar met 1 gebruiker tegelijkertijd kunnen werken, andere gebruikers worden dan "gedisconnect". Anders zou je effectief hetzelfde scherm, toetsenbord en muis delen dus zit je elkaar in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Oke wat jij wilt is dus een Virtualisatie Server hebben die je VM's draait waarbij met kan connecten om er op te werken.

In dat geval is het idd zo wat @Question Mark zegt -> Je hebt minimaal een Hyper Visor nodig om te draaien en daarin kan je dan VM's creeeren waarnaar men kan connecten.

Hyper-V is gratis als Hyper visor software.

1. Installeer Hyper-V op je PC.
2. Connect van je laptop of andere client werkplek naar de Hyper-V server.
3. Creeer je VM's en maak gebruik van snapshots.

Dit kan evt ook lokaal op de laptops wanneer je Windows 10 hebt -> WIndows feature Hyper-V

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
DataGhost schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Geen idee om eerlijk te zijn, waarschijnlijk wel, maar je hebt het over Windows XP, 7 en 10 guests dus ik vraag me af hoe nuttig het is om die tegelijkertijd met meerdere gebruikers te gebruiken. Dat zijn consumenten-OSs (niet server) en zijn niet ingericht op concurrent gebruik door verschillende gebruikers. Effectief ga je op die OSs maar met 1 gebruiker tegelijkertijd kunnen werken, andere gebruikers worden dan "gedisconnect". Anders zou je effectief hetzelfde scherm, toetsenbord en muis delen dus zit je elkaar in de weg.
Ja het is wel nodig dat meerdere gebruikers dezelfde VM tegelijkertijd kunnen gebruiken zonder elkaar in de weg te zitten.

Dit is iets wat VMware Workstation Pro wel zou kunnen, als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Ja het is wel nodig dat meerdere gebruikers dezelfde VM tegelijkertijd kunnen gebruiken zonder elkaar in de weg te zitten.

Dit is iets wat VMware Workstation Pro wel zou kunnen, als ik het goed begrepen heb.
Werk dan gewoon met Hyper-V lokaal binnen Windows 10.
VM's kan je evt op een externe hardeschijf opslaan.

Consumer OS is niet multi user gebouwd zoals Server OS dat wel is.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Nee, dat kan niet. Een Windows 10 systeem kan maar door 1 gebruiker gelijktijdig gebruikt worden, zowel lokaal als via RDP. Daarnaast zal je voor zakelijk gebruik ook de juiste licenties moeten hebben.
Ik zat te lezen over Hyper-V en dit lijkt me misschien een betere oplossing.
Zou het mogelijk zijn om een aantal hyper-v vms te hebben staan op een server en hiermee te verbinden dmv hyper-v manager?
Op een Hyper-V server kan je inderdaad meerdere VMs maken. Gebruikers kunnen deze VM benaderen via RDP, maar slechts 1 gebruiker per VM dus.

Je functionele eisen zijn helaas niet echt duidelijk, maar als ik het zo lees lijkt het dat je gewoon op zoek bent naar een VDI oplossing. Maar waarom wil je de harde schijven van de laptops leger maken? Waar loop je dan nu tegen aan? Je probleem is mij niet duidelijk.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 18-08-2020 13:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
Microkid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Nee, dat kan niet. Een Windows 10 systeem kan maar door 1 gebruiker gelijktijdig gebruikt worden, zowel lokaal als via RDP. Daarnaast zal je voor zakelijk gebruik ook de juiste licenties moeten hebben.
Ja nu ik erover nadenk is het eigenlijk wel logisch dat maar 1 gebruiker tegelijkertijd een vm kan gebruiken.
Heb je enig idee hoe ik dit wel voor elkaar zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Ja nu ik erover nadenk is het eigenlijk wel logisch dat maar 1 gebruiker tegelijkertijd een vm kan gebruiken.
Heb je enig idee hoe ik dit wel voor elkaar zou kunnen krijgen?
Als je echt wilt dat meerdere gebruikers van eenzelfde VM gebruik moeten maken, zal je moeten kiezen voor een Windows Terminal Server variant met RDP licenties. Ofwel: Server Based Computing. Microsoft levert dat in de vorm van Server 2016/2019 met Remote Desktop Services. Je richt eenmalig je server in, zorgt dat alle benodigde applicaties er op staan, en elke gebruiker kan een RDP sessie er naartoe maken. Je krijgt dan wel te maken met het beheer van gebruikersprofielen enz, dus makkelijker wordt het er niet op. Tevens hebben gebruikers op een Terminal Server in de regel geen beheerrechten, dus installeren van software door gebruikers is niet mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 18-08-2020 13:36 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
crzyhiphopazn schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Werk dan gewoon met Hyper-V lokaal binnen Windows 10.
VM's kan je evt op een externe hardeschijf opslaan.

Consumer OS is niet multi user gebouwd zoals Server OS dat wel is.
We hebben met VMware geprobeerd om de VMs vanaf een exterene harde schijf (USB 3.0) te draaien maar dit ging te langzaam.

Ik had eigenlijk verwacht dat ik met een server opstelling van VMware Workstation Pro wel tegelijkertijd kon inloggen op "dezelfde" VM. Bijvoorbeeld dat wanneer je verbinding maakt er een snapshot/checkpoint wordt gemaakt...
Hoe meer ik er over nadenk hoe dommer het klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:32:
[...]
Ik had eigenlijk verwacht dat ik met een server opstelling van VMware Workstation Pro wel tegelijkertijd kon inloggen op "dezelfde" VM. Bijvoorbeeld dat wanneer je verbinding maakt er een snapshot/checkpoint wordt gemaakt...
Nee. VMware Workstation is slechts een hypervisor. Het virtualiseert een machine. Het maakt niet dat je ineens met meer gebruikers op dezelfde VM kan inloggen.

Maar nogmaals: wat is nu exact je probleem en wat wil je functioneel bereiken? Dan kunnen wij je een beter antwoord verschaffen.

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 18-08-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
Microkid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

[...]

Op een Hyper-V server kan je inderdaad meerdere VMs maken. Gebruikers kunnen deze VM benaderen via RDP, maar slechts 1 gebruiker per VM dus.

Je functionele eisen zijn helaas niet echt duidelijk, maar als ik het zo lees lijkt het dat je gewoon op zoek bent naar een VDI oplossing. Maar waarom wil je de harde schijven van de laptops leger maken? Waar loop je dan nu tegen aan? Je probleem is mij niet duidelijk.
Het probleem is dat ik meerdere VMs nodig heb. 1 met windows xp, 2 met windows 7 en 2 met windows 10. Dit is te groot voor de harde schijven die we nu hebben.
Hiernaast wil ik het beheer van de VMs centraal houden. Zodat als er bijvoorbeeld een software update is niet iedereen los de update hoeft te doen maar zodat ik het één keer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hoe meer ik dit hoor, hoe meer ik heb idee krijg dat je beter af bent met een "gratis" virtualisatie-oplossing (VMware Player (oja zakelijk) of wat anders) en het upgraden van de schijven in de laptops naar grotere en bovendien SSD's, en misschien extra RAM. Als elke laptop een 1TB SSD heeft heb je volgens mij royaal ruimte voor zeker 10 VM's en zijn ze vrijwel zo snel als native.
SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Het probleem is dat ik meerdere VMs nodig heb. 1 met windows xp, 2 met windows 7 en 2 met windows 10. Dit is te groot voor de harde schijven die we nu hebben.
Ja upgraden dus.
Hiernaast wil ik het beheer van de VMs centraal houden. Zodat als er bijvoorbeeld een software update is niet iedereen los de update hoeft te doen maar zodat ik het één keer kan doen.
Beheer centraal doen betekent niet dat er maar 1 centrale VM is. Er zijn zat oplossingen om software centraal en automatisch uit te rollen op meerdere machines. Je kan de verschillende Windows-VM's sowieso niet tegelijk gebruiken, dat is een beperking van Windows (deze versies), niet van je virtualisatieoplossing, dus je zal hoe dan ook meer dan de 5 VM's die je noemt moeten hebben. Of die nou centraal op 1 machine staan of verspreid over verschillende laptops maakt voor je update-procedure in principe weinig uit.

[ Voor 62% gewijzigd door DataGhost op 18-08-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als je echt naar een centrale oplossing wilt en daarbij wil voorkomen dat je meerdere VM's moet aanpassen, dan zal je moeten investeren in enterprise software, zoals Citrix XenDesktop, en Microsoft SCCM. Via XenDesktop kan je master images maken voor VM's en die beschikbaar stellen als VM's voor je gebruikers. VIa SCCM kan je maandelijks je master image en VM's centraal patchen.
Maar voor 5 VM's lijkt me dit een kostbare oplossing en zo te zien zal dit qua kennis een uitdaging worden.

Wellicht dus eerst maar eens beginnen met een server met Windows Server 2019 Datacenter, en daar een aantal VM's op maken die je via RDP aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
Microkid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:44:
Als je echt naar een centrale oplossing wilt en daarbij wil voorkomen dat je meerdere VM's moet aanpassen, dan zal je moeten investeren in enterprise software, zoals Citrix XenDesktop, en Microsoft SCCM. Via XenDesktop kan je master images maken voor VM's en die beschikbaar stellen als VM's voor je gebruikers. VIa SCCM kan je maandelijks je master image en VM's centraal patchen.
Maar voor 5 VM's lijkt me dit een kostbare oplossing en zo te zien zal dit qua kennis een uitdaging worden.

Wellicht dus eerst maar eens beginnen met een server met Windows Server 2019 Datacenter, en daar een aantal VM's op maken die je via RDP aanbiedt.
Dit gaat, qua kennis, inderdaad niet lukken want ik snap ongeveer 4 woorden uit je post.Ik doe dit naast mijn normale werk. Ik weet wel wat van computers maar weet vrij weinig van group policies/Windows Server/Citrix/Etc.

Wat ik misschien wel kan doen is de VMs op de server zetten, voor de VMs die gebruikt worden door meerdere personen tegelijkertijd maak ik wel kopieën van elkaar.
Het gaat hier toch maar om ongeveer 4 gebruikers.
De VMs die amper gebruikt worden zal ik in enkelvoud erop laten staan.

Dan resteert nog enkel de vraag welke software voor virtualisatie ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Dit gaat, qua kennis, inderdaad niet lukken want ik snap ongeveer 4 woorden uit je post.Ik doe dit naast mijn normale werk. Ik weet wel wat van computers maar weet vrij weinig van group policies/Windows Server/Citrix/Etc.

Wat ik misschien wel kan doen is de VMs op de server zetten, voor de VMs die gebruikt worden door meerdere personen tegelijkertijd maak ik wel kopieën van elkaar.
Het gaat hier toch maar om ongeveer 4 gebruikers.
De VMs die amper gebruikt worden zal ik in enkelvoud erop laten staan.

Dan resteert nog enkel de vraag welke software voor virtualisatie ik gebruik.
DIt lijkt mij voor nu wel het handigst om een VM te kopieren en dan vanuit de kopie te werken waarbij je snapshots kan aanzetten binnen VMware Workstation.
Is wel de goedkoopste oplossing.
Want 4 personen is niet veel en de investering in Enterprise grade oplossingen niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
crzyhiphopazn schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

DIt lijkt mij voor nu wel het handigst om een VM te kopieren en dan vanuit de kopie te werken waarbij je snapshots kan aanzetten binnen VMware Workstation.
Is wel de goedkoopste oplossing.
Want 4 personen is niet veel en de investering in Enterprise grade oplossingen niet waard.
Ik ben door deze hele thread wel geïnteresseerd geraakt in Hyper-V. Zitten er nog nadelen/voordelen aan versus VMWare workstation Pro vSphere? Naast het verschil in kosten, de licenties voor VMware zullen bij elkaar €1000+ kosten.

[ Voor 1% gewijzigd door SunStealer op 18-08-2020 14:46 . Reden: vSphere ipv workstation pro ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:28
Waarom de keuze tussen workstation en player, en niet esxi? vmware esxi lijkt mij de aangewezen keuze als het toch op een losse pc komt te draaien.

Daarnaast is er een gratis licentie beschikbaar voor esxi. (Daar zitten wel wat limitaties aan, maar ik verwacht dat je daar niet zomaar tegenaan zal lopen)

Met esxi kan je via een webpagina jouw vms beheren, ook met meerdere gebruikers. (En je hebt remote desktop natuurlijk ook nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

simson0606 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:45:
Waarom de keuze tussen workstation en player, en niet esxi? vmware esxi lijkt mij de aangewezen keuze als het toch op een losse pc komt te draaien.
ESXi / Vsphere is wat lastiger als het op hardwaresupport aankomt dan de gratis variant van Hyper-V. Aangezien TS aangeeft dat het op een pc-tje moet draaien kan dat nog wel eens een uitdaging worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

SunStealer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Ik ben door deze hele thread wel geïnteresseerd geraakt in Hyper-V. Zitten er nog nadelen/voordelen aan versus VMWare workstation Pro vSphere? Naast het verschil in kosten, de licenties voor VMware zullen bij elkaar €1000+ kosten.
Als je 5 VM's wilt draaien heb je Windows Server 2019 Datacenter edition nodig. Datacenter betaal je per 2 fysieke cores, met een minimum van 16 cores en dat kost ong. $ 6100. Verder heb je per Windows XP/7/10 een licentie nodig, maar die zal je al wel hebben. En natuurlijk een deftige server nodig. Om 5 VM's te draaien en ook Windows server zal je zo'n 32GB nodig hebben. (ik ga uit van 4GB per VM. Als het 2GB per VM is zou je wellicht met 16GB uit kunnen, maar beter niet beknibbelen). Verder natuurlijk storage, een SSD of beter nog, NVMe disk.

Maar wellicht kan je beter even aangeven wat je budget is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Microkid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Als je 5 VM's wilt draaien heb je Windows Server 2019 Datacenter edition nodig.
Dat betwijfel ik. De gratis Hyper-V versie kent geen virtualisatie rights. Dat betekent dat als deze gebruikt wordt de Guest OS-en afzonderlijk gelicenseerd moeten worden. That's it... Afhankelijk van het totaal aantal VM's en aantal core's in de host kan afzonderlijk licenseren van guests voordeliger zijn, dan het licenseren via de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Question Mark schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Dat betwijfel ik. De gratis Hyper-V versie kent geen virtualisatie rights. Dat betekent dat als deze gebruikt wordt de Guest OS-en afzonderlijk gelicenseerd moeten worden. That's it... Afhankelijk van het totaal aantal VM's en aantal core's in de host kan afzonderlijk licenseren van guests voordeliger zijn, dan het licenseren via de host.
Dat kan inderdaad best kloppen, die was ik even vergeten. Je moet de Hyper-V dan wel extern managen via een server of werkstation met Hyper-V Manager MMC, maar daar is wel mee te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 19-08-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunStealer
Microkid schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Als je 5 VM's wilt draaien heb je Windows Server 2019 Datacenter edition nodig. Datacenter betaal je per 2 fysieke cores, met een minimum van 16 cores en dat kost ong. $ 6100. Verder heb je per Windows XP/7/10 een licentie nodig, maar die zal je al wel hebben. En natuurlijk een deftige server. Om 5 VM's te draaien en ook Windows server zal je zo'n 32GB nodig hebben. (ik ga uit van 4GB per VM. Als het 2GB per VM is zou je wellicht met 16GB uit kunnen, maar beter niet beknibbelen). Verder natuurlijk storage, een SSD of beter nog, NVMe disk.

Maar wellicht kan je beter even aangeven wat je budget is?
Ik heb al een server staan met inderdaad 32 gb RAM en genoeg opslag van een SSD.
Bedankt voor de hulp in ieder geval.
Pagina: 1