Mogelijke boete rijden over busbaan (Utrecht te Biltstraat)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:11
Vandaag was ik in Utrecht voor een afspraak met wat vrienden. Ik had geparkeerd in de parkeergarage aan de Kruisstraat Parking te Kruisstraat 2, 3581 GK Utrecht.

Aan het einde van de avond, bij het verlaten van de garage ging ik de verkeerde kant op (en dus een fout gemaakt). Ik ging linksaf i.p.v. rechtsaf, waardoor ik op de busbaan terecht kwam. Ik heb een stuk op de busbaan op de Biltstraat gereden. Bij de eerste mogelijkheid ging ik er direct van af.

Zie de groene markering voor mijn route.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3snxByGdXhDdPGyaxgieG02bOGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J1eVCrUlO3HvDa7PYzbYHrHC.png?f=fotoalbum_large

Ik las dat een boete € 140 is. Uiteraard terecht want ik zat fout. Mijn vraag is, is er over het algemeen camera toezicht op een busbaan? Of weet iemand dit (uit ervaring) specifiek op die route waar ik de mist in ging?

Ik heb zelf dit document online gevonden: https://www.utrecht.nl/fi...eratoezicht-2019-2022.pdf
De Biltstraat lijkt daar niet tussen te staan (cameratoezicht). Maar dit lijkt niet specifiek over cameratoezicht op busbanen te gaan, maar meer specifiek over de handhaving van de openbare orde.

Uiteraard is het afwachten. Maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:04

KhaZ

Alfa Romeo

Voor zover ik weet niet, ik zou me geen zorgen maken tenzij er een politieauto achter je reed.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Geen camera's daar geloof ik. Enige risico is dat je gezien bent door een politie of boa. Maar zal me weinig zorgen maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zou er kenteken camera moeten hangen. Gebeurd niet veel meer. Wegen waar dat enorm belangrijk is zijn gewoon afgezet met een bus-sluis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Welkom bij het verwarrendste kruispunt van Utrecht. :+ De weg loopt door naar rechts, maar de bebording en al geven inderdaad aan dat je er niet inmag en dus na een klein bochtje naar rechts weer de bocht naar links in moet. Gaat wel vaker fout, heb nog nooit gehoord dat iemand ervoor beboet is eigenlijk. Sowieso in de avond zou ik me niet zo druk maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 11:40
Ik heb ook wel eens per ongeluk een stukje busbaan op de Biltstraat meegepakt. En behalve dat ik me een stomme idioot voelde heeft dat verder geen consequenties gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Ook als je niet als een malloot gereden hebt en het duidelijk was dat je een fout had gemaakt zonder verdere gevaarzetting zal oom agent ook niet meteen de bonnenboek trekken hoor. Ook zij zijn mensen en ze kijken echt wel of iete ket opzet gebeurt of dat het gevaar oplevert voordat ze gelijk gaan schrijven.

Camera toezicht is niet geschikt voor boetes die kunnen de kentekens niet lezen tenzij ze echt in gezoomd hebben op je. Maar die kans acht ik heel klein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:47:
Ook als je niet als een malloot gereden hebt en het duidelijk was dat je een fout had gemaakt zonder verdere gevaarzetting zal oom agent ook niet meteen de bonnenboek trekken hoor. Ook zij zijn mensen en ze kijken echt wel of iete ket opzet gebeurt of dat het gevaar oplevert voordat ze gelijk gaan schrijven.

Camera toezicht is niet geschikt voor boetes die kunnen de kentekens niet lezen tenzij ze echt in gezoomd hebben op je. Maar die kans acht ik heel klein.
Dit is imo wel een flink nadeel aan de groter wordende inzet van machines voor boete afhandelingen.
Er zijn 101 situaties waar je technisch gezien fout zit en dus een boete krijgt, maar het eigenlijk gewoon een simpele vergissing is, een moment van onoplettendheid of ...

Aan de andere kant van de schaal kun je je grandioos misdragen, als je het maar zo doet dat de camera het niet ziet (zie huftergedrag)

Ik snap de allure van die systemen wel, goedkope inzet, grote dekkingsgraad en een gebrek aan politiekracht. Maar voor mijn gevoel werkt het totaal niet.
Denk dat een preek van oom agent (met of zonder bijkomende boete) nog altijd meer "impact" heeft dan een anonieme boete in de brievenbus over een tijdje.

Komt een beetje over als "computer says no" imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Cheezborger Die camera-systemen zijn niet bedoelt voor verkeershandhaving en hebben geen automatische kentekenherkenning. Dus als je niet staande bent gehouden, is de kans op een boete te verwaarlozen.

Verder ben je absoluut niet de eerste die per ongeluk/expres een stuk busbaan pakt in Utrecht. Toen ik nog regelmatig in Utrecht kwam, is het mij ook meerdere keren gebeurd.

Overigens heeft Utrecht volgens mij ook de korste busbaan van Nederland:

Toestemming nodig voor bekijken van

Op deze plek staat ingesloten content die niet van Tweakers afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven.

Bekijk extern

De lengte van de busbaan is vanaf de schuinstreep tot aan de zijstraat. Die wordt dus ook regelmatig genegeerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 12:15

lasharor

7 december 2004

Ik heb ook een dergelijke fout ooit gemaakt. Stukje over de busbaan. Stilstaan bij het stoplicht, komt opeens de politie van de andere kant.

Denk dat ze het wel vaker zien dat mensen verkeerd over zulke banen rijden. Die politieman vertelde mij dat ik naar de goede baan moest en deed er verder helemaal niets mee.

Zou me er niet zo druk om maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
Ik denk dat het belangrijkste doel van de boete bereikt is: jou erop wijzen dat je fout zat.
Dus die boete is niet meer nodig, je toont al genoeg berouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:35
Uit eigen ervaring, nee je krijgt hier geen boete voor. Heb dat stuk zelf ook wel is gepakt. Zolang je niet idioot in de weg rijd voor de bussen of iets anders geks hebben de agenten eigenlijk altijd wel iets beters te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 16:12
deepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:04:

Overigens heeft Utrecht volgens mij ook de korste busbaan van Nederland:
Het asfalt dat je hier ziet is er twee maanden geleden vanaf geschraapt. De Voorstraat wordt heringericht als fietsstraat; de bussen rijden voortaan via de Nobelstraat.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Pagina: 1