Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging van MacBook Pro uit 2011

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Dag mensen,

Al een tijdje speel ik met het idee om mijn dino-MacBook Pro uit 2011 nu toch maar eens te gaan vervangen. Het beestje heeft top dienst gedaan, en werkt in feite nog altijd prima, maar wordt nu toch wel erg traag en heet, met nogal wat rainbow balls of death tot gevolg.

Wat ga je met je laptop doen?
Niet heel veel bijzonders; muziek luisteren en films kijken, Office, surfen (maar dan wel 4-5 browservensters met elk 10-20 tabs), af en toe wat basic Photoshop maar niks intensiefs. Geen games.
Op basis hiervan heb ik dus niet heel veel power nodig. Maar... ik vind het belangrijk om bovengemiddeld lang met het apparaat te kunnen blijven doen (ik typ dit op een laptop van 9 jaar oud immers ;)) - niet omdat ik te cheap ben om eerder wat nieuws te kopen, maar omdat ik de milieu-impact zo beperkt mogelijk wil houden. En dat betekent langer doen met hetzelfde apparaat. Ik geef dus liever in één keer 2 keer zoveel geld uit aan een krachtigere laptop waar ik serieus langer mee doe, dan dat ik twee keer een goedkoper apparaat koop.

Wat is je budget?
Pak 'em beet €1300 max.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Wel eens, maar niet structureel. Formaat is voor mij 15,6" als absolute max, maar iets kleiner (en vooral lichter) heeft de voorkeur. Formaat is wel ondergeschikt aan overige eisen/wensen omdat ik er dus niet dagelijks mee hoef te slepen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb sinds een jaar of 15 Macs, en ben daar altijd blij mee geweest. Echter, Nederlandse prijzen vind ik te hoog; ik kom gemiddeld elk jaar in Azië, en had nu oorspronkelijk het plan om dit jaar een nieuwe Macbook uit Singapore mee te nemen. Voor omgerekend nog geen €1300 haal ik daar een 13" MacBook Air met 10e generatie i7, 16 GB RAM en 512 GB SSD. (Dat is met huidige wisselkoers, BTW teruggave en onderwijskorting die ik denk te kunnen regelen) Dat bedrag heb ik daar wel voor over, maar de ruim €1700 die datzelfde beestje me hier kost niet. Maar ja, dankzij corona kom ik nu toch voorlopig even niet in Singapore...
Ondertussen zijn mijn ervaringen met Windows de laatste jaren ook weer stukken positiever geworden dan ze voorheen waren, waardoor ik merk dat ik ook wel weer open sta voor een Windows laptopje. Ik sta dus een beetje voor de keuze: wachten tot ik wellicht volgend jaar weer richting Azië kan en het tot die tijd uitzingen, of op kortere termijn aan de Windows. (Ik heb verder geen andere Apple apparaten, dus daar zit geen issue)

Ik heb wat zitten lezen en neig in dat tweede scenario naar een AMD Ryzen 7 4xxx CPU en 16 GB RAM; minimaal 512 GB opslag, meer is een fijne bonus. Een absolute must-have is een verlicht toetsenbord. Nice-to-have is een numpad; waarbij vooral de oplossing van Asus met een numpad in het touch pad me wel erg aanspreekt. Ook zeer gewenst: goede koeling zodat m'n schoot niet in de fik vliegt.

Wat ik me afvraag, is in hoeverre het zinnig is om voor een discrete videokaart te gaan; op korte termijn heeft dat voor mij nul toegevoegde waarde, maar is dat iets wat de laptop op termijn langer bruikbaar houdt misschien? Of weegt dat mogelijke voordeel niet op tegen de nadelen (hitte, gewicht)?

Laptops die ik al voorbij heb zien komen als mogelijke kanshebbers zijn bv. de Lenovo Yoga Slim 7, deze HP Omen 15, de Asus Vivobook 15 of de Asus Zenbook 14.

Heel verhaal... sorry! :') Belangrijkste vragen voor mij om mee te beginnen: waar let ik het beste op met het oog op duurzaamheid, en is het zinnig om in dat kader naar laptops met discrete videokaart te kijken of niet?

Alle reacties

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 21:06

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zat een beetje in hetzelfde schuitje! Na ook 15 jaar Mac was ik een beetje klaar met de prijzen die Apple vraagt voor de hardware die ze bieden. Ik heb mijn iMac verkocht en ben voor de Yoga Slim 7 gegaan. Die komt overal zeer goed uit de reviews. Heeft goede bouwkwaliteit, specs en een goed scherm voor een prima prijs.

Voorraad is overal wel echt een ding heb ik gemerkt. Lenovo gebeld, maar die wachten op onderdelen van AMD. Ze verwachten pas september/oktober weer verschillende configuraties van de ideapads/yoga’s op voorraad te hebben.

Megekko gemaild en die zegt dat de fabrikant alles op voorraad heeft(...), maar de distributeur niet. Of ik wilde bestellen en betalen en dan kreeg ik met 10 dagen te horen wanneer de laptop zou komen... Coolblue soortgelijk verhaal.

Daarom voor de Yoga Slim met 4500U/16GB/512GB SSD gegaan. Komt zo binnen, kan vanavond laten hoe de eerste indruk is en de overstap van MacOS naar Windows!

Ik denk overigens dat met je use-case scenario prima af bent met de ingebakken Vega GPU, ook voor de toekomst. Ik heb jaren prima kunnen werken met de Iris GPU in mijn iMac en die heb ik wel flink laten zweten in Photoshop/Lightroom/Première/After Effects/DaVinci.

[ Voor 12% gewijzigd door jd1987 op 18-08-2020 08:07 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• juupke
Dank voor je input, ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!

Op mijn werk had ik tot maart een Lenovo Thinkpad T480 met een i7 en 16GB, en dat liep wel als een zonnetje. Sindsdien ben ik van baan veranderd, en nu heb ik een Yoga L380 met een i5 en 8GB (maar ook minder zware applicaties) en dat is ook best prima.

Het enige wat me wel echt tegenstaat aan die Lenovo's is het ontwerp; ik hou wel van een iets strakker en moderner design.
Maar goed om te weten van de leveringsproblemen; dat betekent dat ik OF echt meteen moet toeslaan als ik iets kan scoren, OF gewoon geduld moet hebben met als bijkomend voordeel dat er in de tussentijd weer nieuwe modellen bij zullen komen.

Ik ben wel nog benieuwd hoe anderen de videokaart-overweging zien: is het zinnig om eventueel voor een dedicated GPU te gaan om zo in de (relatief verre) toekomst langer met de laptop te kunnen blijven doen?

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 21:06

jd1987

cliquefotografie.nl

@juupke Nou, dit bericht wordt van de Yoga getikt en valt mij helemaal niks tegen ;)
De bouwkwaliteit voelt heel solide, mooi stuk aluminium. Komt heel erg dicht in de buurt van de Macbooks vind ik.Het scherm is wel een stuk minder dan wat ik gewend ben. Niet helemaal eerlijk ook, want in verband met mijn werk(high end video editing en grading) en ik alleen hele goede reference monitoren gewend :p Het is zeker prima te doen, maar ik ben wel heel blij dat ik toch voor de Yoga met 4500u en 100% sRGB scherm ben gegaan en niet voor de Ideapad 5 met 4700u, maar een 54% sRGB scherm(de enige opties die ik kon vinden die direct leverbaar waren).

Het toestenbordje tikt prima en verlichting is fijn, alleen niet zo mooi als bij Apple.Het glazen trackpad is top en in mijn optiek even goed als Apple.

Eerste indruk is dat het echt een heerlijk snel apparaatje is en 14' een mooi tussenmaatje tussen 13 en 15. Lekker portable zonder priegelig te zijn

Windows 10 was een beetje wennen, maar de overstap valt mij zeker mee. Wat kleine ergernissen en dingen die ik in W10 beter vind, maar overal vind ik MacOS wat meer gepolished. Al met al denk ik dat ik een goede keuze heb gemaakt met de overstap en kijk er naar uit hem echt goed aan de tand te voelen binnenkort!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb besloten van een MacBook Pro (2016 weliswaar) over te stappen naar een Lenovo. Ik vind duurzaamheid, bouwkwaliteit, aansluitmogelijkheden (ethernet bijv) en future-proof ook belangrijk en wilde net als jij simpelweg geen 1700 euro betalen voor iets met enigszins acceptabele specs.

Door die wensen ben ik uiteindelijk bij de zakelijke lijn van Lenovo uitgekomen. De thinkpad T14 om precies te zijn. Deze laptops zijn “built like a tank”. Zoek maar eens op durability tests Lenovo Thinkpad T serie (ook na de Chinese overname, hoewel het wel schijnbaar wel iets minder is geworden)

Met een Ryzen 4650 pro, 32GB werkgeheugen, 1TB SSD en een 400 nits scherm kwam ik incl Windows home uit rond zo’n 1000 euro voor de laptop via de lenovo site (zelf heb ik iets meer betaald voor de premier garantie en accidental damage).

Wat je hiermee verliest is een stuk sexyness van de Mac (vind ik) en uiteraard MacOS. Voor mij is het het echter wel waard als ik zie hoeveel ik hiervoor terugkrijg qua power.

Zie hier een review: YouTube: Thinkpad T14 Ryzen 5 Pro Review

Zou je ook nog kunnen overwegen als alternatief.

Daarnaast heeft Lenovo net weer nieuwe modellen aangekondigd in de Yoga lijn, die qua looks iets meer aandoet als een MacBook.

nieuws: Lenovo introduceert dunne 14"-laptop met AMD Ryzen 9 4900H-octacore

[ Voor 16% gewijzigd door TTHEEBO1 op 19-08-2020 06:30 ]

psn: jagermeistertim

• juupke
@jd1987 Gefeliciteerd met je geslaagde overstap dan maar! Windows 10 ben ik door m'n werk al goed in thuis, dus dat is voor mij niet meer wennen eventueel. Fijn dat het apparaat je tot nu toe goed bevalt!

@TTHEEBO1 En ik maar denken dat het bijna heiligschennis zou zijn om van Apple weg te bewegen... maar we zijn nu al met z'n drieën in de club.

Zelf wil ik toch echt voor de Ryzen 7 gaan en niet de 5, als ik de overstap nu richting Windows maak.Die nieuw aangekondigde Lenovo's zien er ook niet verkeerd uit, had ik nog niet gezien, dus dank voor die tip.

Alles bij elkaar merk ik dat ik nog bij geen enkele optie echt de benodigde 'klik' voel, dus ik denk dat ik voorlopig toch nog maar even afwacht, ook tot er wellicht weer wat meer leverbaar wordt. Of heel misschien ga ik toch echt heel geduldig zijn en dan volgend jaar toch alsnog een nieuwe Mac in Singapore meepakken...

Dank voor het meedenken in ieder geval!

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
juupke schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:24:
Alles bij elkaar merk ik dat ik nog bij geen enkele optie echt de benodigde 'klik' voel, dus ik denk dat ik voorlopig toch nog maar even afwacht, ook tot er wellicht weer wat meer leverbaar wordt. Of heel misschien ga ik toch echt heel geduldig zijn en dan volgend jaar toch alsnog een nieuwe Mac in Singapore meepakken...
Voordat je mag reizen naar Singapore is het begin 2021, tot die tijd kun je de kat uit de boom kijken.

Gisteren zijn er net aantrekkelijke Ryzen laptop modellen aangekondigd met de zwaarste cpu's [4800H/4900H] en betere schermen. Wat heb je liever 3:2 of 16:10?

- https://www.notebookcheck...6-10-screen.488510.0.html
- https://www.notebookcheck...io-displays.488669.0.html
Pagina: 1