Tuin ophogen, maatregelen treffen tegen optrekkend vocht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:14
Wij gaan het hoogteverschil van onze achtertuin gelijk trekken met de voorkant (het betreft een dijkwoning).
Aan de achterkant kijk je nu bijna tegen de fundering aan en die word met 80/90cm opgehoogd (met keerwanden).

Nu vraag ik me alleen af of ik de gevel nog moet beschermen tegen optrekkend vocht aangezien daar dus zand/grond tegen aan komt te liggen.

Ikzelf dacht er aan om folie tegen de gevel aan te leggen maar dat kom ik op internet verder nergens tegen dus dat zal waarschijnlijk niet de manier zijn.
Nu zie ik op internet wisselde berichten, de een zegt dat het niet nodig is icm een spouwmuur want dan krijg je weer andere problemen, de ander smeert de gevel (ondergronds) in met bitumen.

Heeft er iemand hier ervaring mee of wellicht de juiste oplossing/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:03

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Normaal zit er op een bepaalde hoogte een waterkering in je muur, dit kan van plastiek zijn, vroeger gebruikte ze ook wel eens roofing.

Zolang dat uw grond niet hoger komt te liggen dan die folie is er niets aan de hand.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
Nou op dit moment is er dus geen waterkering aanwezig omdat de gevel nog bloot ligt aan de achterkant.
Dus die 80/90cm wil ik graag beschermen tegen vocht als dat nodig is.

Maar een folie zou dus eventueel wel kunnen? Kan de gevel eventueel vocht dan nog wel kwijtraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 10:14
Wat voor muur ga je al die grond tegenaan leggen? 90 cm grond + gebruikslast, wordt een behoorlijke horizontale last op het muurtje. Om vocht en belasting problemen tegen te gaan is wellicht een vlonder ook te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ondergrond even goed afborstelen of hogedruk spuit en ouderwets met een dikke blokkwast of bokkepoot lekker dik in de Sika Intertol zetten is beter dan iets van folie

https://nld.sika.com/dms/...9c8/sika_inertol_-49w.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Breezers op 19-08-2020 17:33 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Geen antwoord op je vraag. Maar een paar PIR XPS-platen kosten ook de kop niet en heb je een betere isolatiewaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-08-2020 08:05 ]

• Michel_716
MeTooPV schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:23:
Wat voor muur ga je al die grond tegenaan leggen? 90 cm grond + gebruikslast, wordt een behoorlijke horizontale last op het muurtje. Om vocht en belasting problemen tegen te gaan is wellicht een vlonder ook te overwegen.
De grond komt tegen de achtergevel van het huis aan, aan de voorzijde is het al op die hoogte (omdat het tegen de dijk aan ligt en dat loopt via de zijkanten van het huis naar beneden. We willen juist alles op gelijke hoogte hebben omdat je zo 1 mooi geheel krijgt en de tuin optimaal kan benutten.
Breezers schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:31:
Ondergrond even goed afborstelen of hogedruk spuit en ouderwets met een dikke blokkwast of bokkepoot lekker dik in de Sika Intertol zetten is beter dan iets van folie

https://nld.sika.com/dms/...9c8/sika_inertol_-49w.pdf
Die ga ik even onthouden, bedankt!
Dre schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:55:
Geen antwoord op je vraag. Maar een paar PIR-platen kosten ook de kop niet en heb je een betere isolatiewaarde.
Dat is natuurlijk ook een goed alternatief, er hoeven natuurlijk geen hele dikke platen komen te liggen dus qua kosten valt dat ook wel mee inderdaad en dat gaat waarschijnlijk langer mee dan een stuk zeil.

Het is dus wel aan te raden om iets te doen tegen optrekkend vocht? Het zal voornamelijk opgevuld worden met opvul zand en een 20 a 30cm tuinaarde daar bovenop.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
Als er al vocht komt dan komt dat op je buitenblad. Normaliter komt dat niet bij je binnenblad. Als je die hele muur rondom in de XPS platen inpakt(want watervast en drukvast in tegenstelling tot pir) dan is dat gelijk een vochtwering als je de naden netjes afplakt met alutape.
Kan die muur die belasting hebben aan de onderkant? Wat is het bouwjaar van het huis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_716
No Hands schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:57:
Als er al vocht komt dan komt dat op je buitenblad. Normaliter komt dat niet bij je binnenblad. Als je die hele muur rondom in de XPS platen inpakt(want watervast en drukvast in tegenstelling tot pir) dan is dat gelijk een vochtwering als je de naden netjes afplakt met alutape.
Kan die muur die belasting hebben aan de onderkant? Wat is het bouwjaar van het huis?
Dank voor je aanvulling. XPS is nog goedkoper ook.

Het huis is van 1980, zoals gezegd de voorkant en zijkant (en een klein gedeelte van de achterkant) zijn al op hoogte dus ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen mbt de muur.

Op de foto (let niet op de zooi) zie je dat links nog een stuk lager ligt. De overige delen hebben overigens ook geen vochtkering voor zover ik kan zien, maar nu ik er nog makkelijk wat tegen aan kan zetten is dat wel het overwegen waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezc00S0v4yfLRaTV1xNplvXntN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvrelqaLiHw9zkbeS3folTwX.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1