Deze QI lader voor in hoofdbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-07 16:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

We gaan de zolder verbouwen en willen zelf een hoofdbord voor ons bed. Hierin willen we twee nisjes maken met onderin de nis een weggewerkte QI lader voor onze telefoons. Bovenop de QI lader komt dan iets van hout van max een paar mm.

Na lang zoeken stuit ik ineens hier op:

https://www.amazon.nl/Inb...id=pla-452322645267&psc=1

Nou is dit voor auto's, maar zou vast ook wel voor mijn idee willen? In de handleiding ( https://www.inbay.systems.../uploads/A240000-03-1.pdf ) zie ik alleen dat ze warm kunnen worden (bij verkeerd gebruik?)

Daarnaast heb ik geen idee waar die blauw/rode klemmen voor zijn?

Mijn idee was om een tweetal 12V 2,5A adapter te kopen, einde afknippen en aansluiten op deze QI lader. Een telefoon vreet vast niet zoveel watt, en mochten ze in de toekomst sneller kunnen laden, dan hoef ik er niet een andere adapter aan te knuppen.

Denk ik in de juiste richting, of is dit een no-go?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:50
Waarom niet de Nordmärke van Ikea? Hoef je niet zo veel te knutselen..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:32

SA007

Moderator Tweaking
De blauw/rode klemmen zijn om de spanning aan te sluiten, worden veel gebruikt in auto's om spanning van bestaande draden af te takken (en kunnen slecht tegen vocht).

Maar hij zal prima werken zolang je hout niet te dik is. Hoe dunner, hoe minder verliezen en hoe minder warm alles wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
guido66 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:34:
Waarom niet de Nordmärke van Ikea? Hoef je niet zo veel te knutselen..
Deze heb ik ingebouwd in de koof achter m'n bank en functioneert prima met mijn iPhone 8 :)
Spul van IKEA is tenminste goed getest, ik zou niet een of ander C-merk 's nachts vlakbij te willen hebben laden :X

Maar het lijkt erop dat TS het 100% onzichtbaar wil hebben? Dus niet dat je de Qi-lader nog een milimeter ziet uitsteken boven je oppervlak, maar echt in het hout verwerken.

Ik vind het draadloze opladen maar beperkt bruikbaar trouwens. Vooral als je telefoon leeg is maar je hem wilt blijven gebruiken is het niet handig.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:43:
[...]

Deze heb ik ingebouwd in de koof achter m'n bank en functioneert prima met mijn iPhone 8 :)
Spul van IKEA is tenminste goed getest, ik zou niet een of ander C-merk 's nachts vlakbij te willen hebben laden :X

Maar het lijkt erop dat TS het 100% onzichtbaar wil hebben? Dus niet dat je de Qi-lader nog een milimeter ziet uitsteken boven je oppervlak, maar echt in het hout verwerken.

Ik vind het draadloze opladen maar beperkt bruikbaar trouwens. Vooral als je telefoon leeg is maar je hem wilt blijven gebruiken is het niet handig.
die van ikea zijn 1 coil, dan moet je je telefoon wel precies neerleggen wil ie opladen. Die grotere van ikea heeft wel 3, maar zijn 3 lossen. Met een 3 coil maakt het niet echt uit hoe je 'm neer legt. En als je 'm terug legt als je op bed ligt, is het toch wel fijn dat je dit blindelings kunt doen. Dat ie vervolgens er 5 uur over doet om op te laden maakt dan niet uit. Hij heeft de hele nacht de tijd.

Maar een C merk? Ja ik ken het ook niet, maar inderdaad, ook weinig puf dat de toko straks affikt vanwege één of andere qi charger...

edit:
Inbay.systems lijkt duitse makelij te zijn. Geen chinese rommel als ik mijn voelsprieten mag geloven.

[ Voor 4% gewijzigd door NeFoRcE op 18-08-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik zou persoonlijk m'n telefoon helemaal niet in de buurt van het hoofdbord (en dus hoofd) willen hebben.
Die telefoon knettert vrolijk in de rondte en ook die QI lader maakt een mooi elektromagnetisch veld.

Ik ben echt geen 5G alu-hoedje, maar ik ga het ook niet opzoeken door ongeveer 8 uur per dag letterlijk boven op het ding te gaan liggen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 16:14
Sine schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:50:
Ik zou persoonlijk m'n telefoon helemaal niet in de buurt van het hoofdbord (en dus hoofd) willen hebben.
Die telefoon knettert vrolijk in de rondte en ook die QI lader maakt een mooi elektromagnetisch veld.

Ik ben echt geen 5G alu-hoedje, maar ik ga het ook niet opzoeken door ongeveer 8 uur per dag letterlijk boven op het ding te gaan liggen.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Als er duidelijk bewijs was dat telefoon en/of draadloze laders invloed kunnen hebben op de gezondheid dan hadden ze echt niet verkocht mogen worden met die eigenschappen.

Het is dan ook meer een (dom?) onderbuik gevoel. Die telefoon ligt wel op mijn nachtkastje op 0,5 a 1m afstand en dat vindt ik prima. 5G ed maak ik mij al helemaal geen zorgen om. Ik zou de telefoon echter niet graag onder mijn kussen leggen zoals sommige mensen dat doen, en een draadloze lader voor 8 uur lang op enkele tientallen cm naast mijn hoofd vindt ik ook zeker geen fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-07 22:32
@NeFoRcE, ik heb in mijn nachtkastje aan de onderzijde van het bovenblad een uitsparing gefreesd en daar een Qi-lader in vastgemaakt.
Daar waar de uitsparing zit, is het hout nog slechts een paar mm dik en is genoeg om een telefoon gedurende een nacht op te laden.
(Tip: wanneer de lader niet zo groot is, zorg dan voor een herkenningspunt aan de bovenzijde van het blad zodat je weet waar de lader zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:00

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NeFoRcE schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:50:
[...]

die van ikea zijn 1 coil, dan moet je je telefoon wel precies neerleggen wil ie opladen. Die grotere van ikea heeft wel 3, maar zijn 3 lossen. Met een 3 coil maakt het niet echt uit hoe je 'm neer legt. En als je 'm terug legt als je op bed ligt, is het toch wel fijn dat je dit blindelings kunt doen. Dat ie vervolgens er 5 uur over doet om op te laden maakt dan niet uit. Hij heeft de hele nacht de tijd.

Maar een C merk? Ja ik ken het ook niet, maar inderdaad, ook weinig puf dat de toko straks affikt vanwege één of andere qi charger...

edit:
Inbay.systems lijkt duitse makelij te zijn. Geen chinese rommel als ik mijn voelsprieten mag geloven.
Ikea heeft ook 3 coils ;) https://www.ikea.com/be/n...pladen-wit-kurk-30423913/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-07 06:28
Ik heb een zelfde soort oplossing in mijn nieuwe bureau gemaakt. het bureau is van beukenhout en daar heb ik met een frees het nodige hout weggehaald en de onderstaande lader in aangebracht. Met een oude apple stekkerblok wordt de oplader gevoed.

Doordat het drie coils zijn kan ik nu mijn telefoon relatief 'breed' neerleggen. Er zit een usb aansluiting op de lader en je krijgt er een kabel bij, wat het aansluiten makkelijk maakt.

https://www.aliexpress.co...010708.0.0.6fe94c4dtgnf7l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Flans schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:31:
Ik heb een zelfde soort oplossing in mijn nieuwe bureau gemaakt. het bureau is van beukenhout en daar heb ik met een frees het nodige hout weggehaald en de onderstaande lader in aangebracht. Met een oude apple stekkerblok wordt de oplader gevoed.

Doordat het drie coils zijn kan ik nu mijn telefoon relatief 'breed' neerleggen. Er zit een usb aansluiting op de lader en je krijgt er een kabel bij, wat het aansluiten makkelijk maakt.

https://www.aliexpress.co...010708.0.0.6fe94c4dtgnf7l
Oef, qua uiterlijk en bruikbaarheid ziet die er goed uit, maar what about quality? Ik ben dan wel weer een beetje huiverig om dat soort china dingen m'n telefoon aan op te laden. Hoe zit het met overspanningsbeveiliging/oververhitting enzo? Lastig..
3 coils, maar wel losse, met toch aardig wat ruimte er tussen. Ik zoek eigenlijk een overlappende 3-coil lader zoals in m'n OP en reactie hierboven.
Sine schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:50:

Daar heb ik dan wat minder moeite mee. 5G boeit me weinig, en m'n telefoon laad ik nu ook op aan 't hoofdeind, ligt zo'n 40cm boven mij op te laden. Daarnaast, ja wat kan er gebeuren, geen idee? Op mijn werk heb ik de telefoon ook in een QI lader op zo'n 20cm van m'n handen, of die daar nu de hele dag ligt, of als ik slaap boven mijn hoofd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
ThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:43:
[...]

Dus nog een probleem los je hiermee op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 20:27
NeFoRcE schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:14:
Mijn idee was om een tweetal 12V 2,5A adapter te kopen, einde afknippen en aansluiten op deze QI lader. Een telefoon vreet vast niet zoveel watt, en mochten ze in de toekomst sneller kunnen laden, dan hoef ik er niet een andere adapter aan te knuppen.
waarom zou je te telefoon willen snelladen als je uren de tijd hebt? Langzaam laden is beter voor je accu en je hebt minder gedoe met warmte. Een moderne telefoon met een 4Ah accu laad je met een 5V 1A lader in 4 uur op, ik hoop voor je dat je langer slaapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Rrob schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

waarom zou je te telefoon willen snelladen als je uren de tijd hebt? Langzaam laden is beter voor je accu en je hebt minder gedoe met warmte. Een moderne telefoon met een 4Ah accu laad je met een 5V 1A lader in 4 uur op, ik hoop voor je dat je langer slaapt :)
Dat is ook wel weer zo ja, nou is de effiency wel minder natuurlijk met QI, maar dan nog, uurtje of 6-8 heeft ie de tijd, da's wel voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 20:27
En hoewel het sluipverbruik van een lader natuurlijk erg laag is, overweeg om ergens een schakelaar in te bouwen om het hele zaakje van de stroom af te halen, anders staat het de komende 10 - 20 jaar continu aan....

edit> home automation kost ook stroom, dit is typisch iets waar een normale knop net zo goed werkt, tenzij jouw home automation je telefoon automatisch op de lader legt natuurlijk ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Rrob op 19-08-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Rrob schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:22:
En hoewel het sluipverbruik van een lader natuurlijk erg laag is, overweeg om ergens een schakelaar in te bouwen om het hele zaakje van de stroom af te halen, anders staat het de komende 10 - 20 jaar continu aan....
Ik heb al aardig wat home automation, ik zal dit er inderdaad ook even op zetten. Komt de levensduur wel ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
NeFoRcE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:03:
Oef, qua uiterlijk en bruikbaarheid ziet die er goed uit, maar what about quality? Ik ben dan wel weer een beetje huiverig om dat soort china dingen m'n telefoon aan op te laden. Hoe zit het met overspanningsbeveiliging/oververhitting enzo? Lastig..
Met een 5V ingang (2A) moet je er gewoon een veilige USB lader voor zetten volgens mij. Met 10W kan je volgens mij niet heel veel aanrichten. Bij dat China-spul zou ik wel even willen weten hoeveel vermogen die opneemt als je niet aan het laden bent. Ik zou dit niet via home-automation schakelen. Dat kost waarschijnlijk meer verbruik dan het sluipverbruik van de lader (mits die een beetje okee is).

[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 19-08-2020 15:03 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1