Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokhmah
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 14:22
Ik zoek een grafische kaart (denk ik)
In 2017 heb ik met hulp van het DAA forum een PC besteld, bedoeld voor office, browsen en eenvoudige online spelletjes (Zylom).
Nu zoonlief Fortnite niet meer op de iPad kan spelen gebruikt hij de PC.
Daar was hij niet voor bedoeld, Fortnite hapert dan ook.

Ik neem aan dat een grafische kaart het nodige zal schelen.
Een test op userbenchmark.com laat ook zien dat daar wel de bottleneck zit.

Budget?
Eerlijk gezegd niet te gek veel. Ruim € 100 wil ik wel uitgeven, maar als het richting € 250 gaat, dan ga ik nadenken over alternatieven (Playstation, nieuwe PC, ...), ook gezien wat de PC heeft gekost.

Het systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 76,39€ 76,39
1MSI B250M Mortar€ 84,17€ 84,17
1Fractal Design Define Mini€ 85,95€ 85,95
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 68,95€ 68,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,41

Ik heb natuurlijk al zitten zoeken en dacht aan de RX 570. Die trekt echter nogal wat Watt.
De GTX 1650 leek me vergelijkbaar en levert minder risico wat de voeding betreft (350W, MSI adviseert bv 300 W).

Als leek op de grafische kaarten dus de vraag of dit wel echt gaat helpen voor Fortnite en (mogelijk in de toekomst) andere games, of dat deze kaarten overkill zijn.
Daarnaast of de voeding het trekt.
En ten slotte adviezen over welke kaart dan te kopen. De prijzen lopen nogal uiteen...

Beste antwoord (via hokhmah op 28-09-2020 06:43)

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:07

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Tweedehands GTX 1060 3GB met een 6 pin connector. Zeer betaalbaar en van een recente generatie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:07

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Tweedehands GTX 1060 3GB met een 6 pin connector. Zeer betaalbaar en van een recente generatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
En alsnog behoorlijk overkill voor een dual core imo.
Een 960 kost maar 5 tientjes, meer dan prima.
Er zit inderdaad maar 1x 6pin stekker op je voeding, houdt daar rekening mee.

[ Voor 28% gewijzigd door mitsumark op 17-08-2020 22:29 ]

• hokhmah
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 14:22
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvkchat
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-09-2020
Beste hokmath,

Krijg kromme tenen bij het antwoord wat als beste gekozen is, bij de specs staat dat de voeding maar 350 W is.

Bij gekozen oplossing voor een GTX 960 die 120 W aan vermogen vraag is je huidige voeding niet voldoende. In theorie kom je misschien net niet aan de 350 W maar een voeding moet overcapaciteit hebben omdat anders de levensduur flink korter wordt en risico's hoger.

Dus een grafische kaart met passieve koeling zou hier nog moeten kunnen, al zijn de prestaties dan ook een stuk minder en wellicht te beperkt voor een spel als Fortnite.

Andere optie is een kaart die voldoende heeft aan de voeding van het PCI slot en geen extra voedingspin (6 of 8 polig) nodig heeft zodat je zeker weet dat ie niet meer dan 75 W vraagt, is nog krap aan met 350 W.

Van de GTX 1650 is een LP versie (low power) die geen extra aansluitingen heeft dus die zou kunnen (heb ik zelf ook echter dan met een 450 W voeding). -> MSI GeForce GTX 1650 4GT LP OC, maar let op er zijn andere versies van deze kaart (zonder LP) die wel een extra stekker nodig hebben en meer dan 75 W gebruiken.

Dus of een kaart met laag wattage, of nieuwe voeding met een grafische kaart die meer vraagt is mijn advies.

Suc6. !

Groeten,
Patrick

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:56
pvkchat schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:55:
Beste hokmath,

Krijg kromme tenen bij het antwoord wat als beste gekozen is, bij de specs staat dat de voeding maar 350 W is.

Bij gekozen oplossing voor een GTX 960 die 120 W aan vermogen vraag is je huidige voeding niet voldoende. In theorie kom je misschien net niet aan de 350 W maar een voeding moet overcapaciteit hebben omdat anders de levensduur flink korter wordt en risico's hoger.

Dus een grafische kaart met passieve koeling zou hier nog moeten kunnen, al zijn de prestaties dan ook een stuk minder en wellicht te beperkt voor een spel als Fortnite.

Andere optie is een kaart die voldoende heeft aan de voeding van het PCI slot en geen extra voedingspin (6 of 8 polig) nodig heeft zodat je zeker weet dat ie niet meer dan 75 W vraagt, is nog krap aan met 350 W.

Van de GTX 1650 is een LP versie (low power) die geen extra aansluitingen heeft dus die zou kunnen (heb ik zelf ook echter dan met een 450 W voeding). -> MSI GeForce GTX 1650 4GT LP OC, maar let op er zijn andere versies van deze kaart (zonder LP) die wel een extra stekker nodig hebben en meer dan 75 W gebruiken.

Dus of een kaart met laag wattage, of nieuwe voeding met een grafische kaart die meer vraagt is mijn advies.

Suc6. !

Groeten,
Patrick
Van dit onzinverhaal krijg ik nou kromme tenen. Heb je wel eens gemeten wat een systeem met GTX 1650 uit het stopcontact haalt? Ik heb hier een systeem met Ryzen 3600 En GTX 1650 GDDR6 en haalt maximaal, maar dan ook echt maximaal als cpu en gpu volledig belast zijn, 180w uit de muur. Daar gaat nog 10% inefficiëntie van de voeding vanaf dus het werkelijke maximale verbruik is iets meer dan 160w. Mijn andere systeem met i5-10400 en GTX 1660 Super haalt max 220w uit de muur. Nee, die 360w (en het is een hele goede 360w) is meer en meer dan genoeg voor dat systeem met GTX 960.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik krijg dan weer kromme tenen van jouw reactie, staat teveel onzin in.
Lees je anders even in in het voedingen topic en kom dan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Een kleine aanvulling, LP achter de naam van een grafische kaart staat niet voor Low Power, maar voor Low Profile. :p
Dus voor kleine desktops geschikt...

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1