Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-11 19:43
Ik heb sinds een maand 21 stuks zonnepanelen SOLARWATT 60M Style 315Wp mono PERC in combinatie met een Goodwe GW8000-DT omvormer. De installatie werd laat in de middag opgeleverd, dus die eerste dag kon ik de installatie niet beoordelen. De volgende dag was een goede zonnige dag, en ik schrok enorm van de geluidsproductie. De installatie hangt bij mij op zolder, maar beneden hoorde ik nog een scherpe irritante pieptoon. Dit filmpje had ik gemaakt en aan mijn leverancier gemaild: https://we.tl/t-e5d71duPxd

Gelukkig bevestigde ze dat dit geluid inderdaad niet normaal is. Ik heb toen op afstand een software update ontvangen, en sindsdien is het geluidsnivo minder, maar nog altijd nadrukkelijk aanwezig (en vooral een erg vervelende pieptoon).

Ook heb ik sinds de update niet meer hetzelfde aantal kilowatt productie gezien, maar dit komt door de hoge temperatuur van de laatste weken volgens de leverancier.

Wat is jullie ervaring met Goodwe omvormers, is dit geluid normaal?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Een geluid op afstand beoordelen is niet te doen denk ik. Niet iedereen is er even gevoelig voor.

Zijn ze in 1 of 2 strings aangesloten? (hoeveel DC kabels zijn er aangesloten bij de omvormer).

Is er misschien iets geks te zien in de logging?

Is de boel goed geaard?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Deze specifieke omvormer ken ik niet, maar dit is niet normaal voor PV-omvormers. Het een frequentie van ongeveer 2,4 kHz en 4,8 kHz. Een normale schakelfrequentie ligt toch wel boven de 20 kHz en zou je dus niet moeten horen.

Dus retour en laat maar een nieuwe omvormer komen, en desnoods van een ander merk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik zou dit probleem echt niet op dit forum voorleggen. De klacht zou ik direct bij de leverancier/installateur neerleggen. Als je hem beneden hoort, lijkt mij dat niet normaal. Ik heb zelf ook 2 omvormers van GoodWe (wel iets kleinere dan een 8000), maar beide zijn bij mij praktisch geluidloos. Enige moment waarop ze nog wel eens wil horen is tijdens schemer (ochtend/avond), omdat ze dan niet kunnen besluiten om aan te zijn of uit te gaan. Je hoort dan steeds het relais klikken.

Signature van nature

• R Kuipers
busscherski schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:32:
Zijn ze in 1 of 2 strings aangesloten? (hoeveel DC kabels zijn er aangesloten bij de omvormer).
Is er misschien iets geks te zien in de logging?
Is de boel goed geaard?
- 2 strings, 11 en 10 panelen
- hoe kan ik de logging inzien?
- Ik neem aan van wel. Ze hebben een 5 aderige voedingskabel aangelegd naar mijn meterkast.
Heb je toevallig ergens een link naar een voorbeeld van coil whine. Ik ken dit fenomeen niet, zal er eens op inlezen.
Sircuri schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:04:
Ik zou dit probleem echt niet op dit forum voorleggen. De klacht zou ik direct bij de leverancier/installateur neerleggen.
Voor alle duidelijkheid, sinds de update is het geluid minder als in het filmpje. Ik vind het nog steeds storend, heb dit ook gemeld, maar zij zeggen dat het normaal is.

[ Voor 7% gewijzigd door R Kuipers op 17-08-2020 22:48 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
R Kuipers schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:47:
- 2 strings, 11 en 10 panelen
- hoe kan ik de logging inzien?
- Ik neem aan van wel. Ze hebben een 5 aderige voedingskabel aangelegd naar mijn meterkast.
Normaal gesproken sluit de installateur de omvormer aan op je Wifi of LAN en geeft je de inloggegevens van de logging. Dat kun je dan bekijken via een webpagina www.semsportal.com of app op je telefoon.
Staat daar niets over in de offerte of heb je er achteraf geen mailtje over gekregen? Logging is belangrijk om in de gaten te houden of je systeem het goed blijft doen.

Als alle panelen in dezelde richting liggen zou je nog kunnen proberen of alle panelen in 1 string beter werkt. Met hoog DC voltage hoeft de omvormer namelijk minder hard te werken dan bij laag DC voltage.
Het zal er ook nog een fractie efficienter van worden.

Het is heel simpel. Doe een plakbandje aan de kabels van bijvoorbeeld input 2. Haal nu alle DC stekkers los van de omvormer. Niet losrukken maar voorzichtig de pinnetjes indrukken. Dan klik je bijvoorbeeld een mannetje zonder plakband aan een vrouwtje met plakband. De resterende twee sluit je aan op input 1.
Wel de plakbandjes laten zitten voor het geval je toch weer terug wilt naar een string van 10 en 11.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Sorry, maar dat vind ik echt heel slecht advies.

Het systeem is net geinstalleerd en valt nu nog volledig onder garantie van de installateur. Het laatste wat je nu moet gaan doen is zelf sleutelen!! met mogelijk gevolg dat je je garantie kwijt raakt.

Ik zou niet akkoord gaan met deze oplossing. Ze mogen nog een keer langskomen. Op afstand een update is leuk, maar als het nog altijd niet naar wens is zou ik je toch vriendelijk verzoeken weer terug te komen.

Ik heb hier zelf nog eens geluisterd; mijn omvormer is fluister stil. De warmte pomp maak meer geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door Sircuri op 18-08-2020 10:49 ]

Signature van nature

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
R Kuipers schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:16:
Ik heb sinds een maand 21 stuks zonnepanelen SOLARWATT 60M Style 315Wp mono PERC in combinatie met een Goodwe GW8000-DT omvormer. De installatie werd laat in de middag opgeleverd, dus die eerste dag kon ik de installatie niet beoordelen. De volgende dag was een goede zonnige dag, en ik schrok enorm van de geluidsproductie. De installatie hangt bij mij op zolder, maar beneden hoorde ik nog een scherpe irritante pieptoon. Dit filmpje had ik gemaakt en aan mijn leverancier gemaild: https://we.tl/t-e5d71duPxd

Gelukkig bevestigde ze dat dit geluid inderdaad niet normaal is. Ik heb toen op afstand een software update ontvangen, en sindsdien is het geluidsnivo minder, maar nog altijd nadrukkelijk aanwezig (en vooral een erg vervelende pieptoon).

Ook heb ik sinds de update niet meer hetzelfde aantal kilowatt productie gezien, maar dit komt door de hoge temperatuur van de laatste weken volgens de leverancier.

Wat is jullie ervaring met Goodwe omvormers, is dit geluid normaal?
Mijn dochter: "wat is die piep"
Ik: "heb ik net gedownload van het www"
Mijn dochter: "kun je dat uitzetten papa"
Ik: "waarom?"
Mijn dochter: "omdat het pijn doet aan mijn oren"

Ik heb zelf een SMA op zolder hangen en geen geluid dus ook geen klachten van de kids.
Ik zou dus de installateur laten terugkomen en het probleem laten oplossen.

succes,

Marc

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-11 20:34
Hoi Kuipers,
Hier ook een goodwe 8000
Hier twee stringen, één van 14 panelen oost en 15 panelen west.
Een beetje geluid is er wel, klinkt als in jouw video maar dan veel minder volume. Door mijn oost/west opstelling kom ik aan lagere amperages. Bij mij max ongeveer 6000 watt en en echt veel minder dan volume dan bij jou.

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou Goodwe zelf even bellen, want dat gepiep komt helaas vaker voor. (zie mijn vorige post)
Verwijderd in "Probleem Goodwe omvormer offline"

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2020 11:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• R Kuipers
Ik heb inderdaad inloggegevens van semsportal, maar zie nergens logging. Dat wat er het meeste op lijkt staat in https://www.semsportal.com/powerstation/operatehistory, maar die lijst is leeg. Mijn Goodwe is per lan verbonden.
Pagina: 1