Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie32
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-12-2021
Mijn studie richt zich met name op databases, ML en software-ontwikkeling (HBO). Om mijn kennis te verbreden dacht ik er aan mij bekender te maken met het Linux besturingssysteem. Met name het leren opzetten en beheren/beveiligen van servers voor webservices en filesharing (thuisnetwerk) lijkt mij leuk.

Nu zit ik te kijken naar courses die aansluiting hierbij vinden (wie weet een keer examen doen) alleen vraag ik mij af welke het beste bij het niveau / de doelstelling past. Ik hebt onder andere de RHCSA certificering van Read Hat gevonden en de LPIC-1 en LPIC-2 certificeringen van het Linux Professional Institute.

Welke zouden jullie adviseren voor iemand die het niet direct beroepsmatig nodig zal gaan hebben maar het gaat gebruiken als verbreding van zijn ICT-kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waarom überhaupt certificeren als je het niet wilt gebruiken in het werkveld?
Als je het wel wilt gebruiken voor je CV is RHCSA waarschijnlijk imposanter, tevens is RHCSA ook een praktijkexamen en geen multigokchoice.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie32
Mocht ik er ooit de tijd/zin in hebben dan staat het toch leuk op een CV (al weet ik niet of het een toevoeging gaat zijn voor een baan in de data analyse / database architecturen).

Sluit de basis van beide overigens op elkaar aan of ben je hier niet bekend mee?

[ Voor 18% gewijzigd door Koffie32 op 17-08-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De arbeidsmarktrelevantie van LPIC-1 is niet zo hoog, maar je kunt daarmee beginnen en daarna RHCSA doen.

En tja... in mijn baan doe ik er ook helemaal niets mee en toch heb ik LPIC-1, RHCSA en ben ik nog bezig met RHCE. Gewoon voor de fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
RHCSA 8 - en 7 kan nog tot oktober.

RHCSA is handson, LPIC is multiple choice. Wat zou jij zelf waardevoller vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie32
pennywiser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:23:

RHCSA is handson, LPIC is multiple choice. Wat zou jij zelf waardevoller vinden.
Zit er een wezenlijk verschil in 8 en 7 en wat er nog meer mag zijn? Ik kwam de certificering tegen als pad op Pluralsight waar niets werd vermeld over versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Koffie32 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:20:
Mocht ik er ooit de tijd/zin in hebben dan staat het toch leuk op een CV (al weet ik niet of het een toevoeging gaat zijn voor een baan in de data analyse / database architecturen).

Sluit de basis van beide overigens op elkaar aan of ben je hier niet bekend mee?
RHCSA gaat dieper in op de stof, maar enkel Red Hat (CentOS). LPIC is meerdere distro's wat een breeder perspectief geeft. RHCSA is meer toonaangevend.
pennywiser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:23:

Volgens mij kan RHCSA 7 nog langer dan tot oktober, maar je moet wel rond die tijd je aanvraag gedaan hebben.
Koffie32 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

Zit er een wezenlijk verschil in 8 en 7 en wat er nog meer mag zijn? Ik kwam de certificering tegen als pad op Pluralsight waar niets werd vermeld over versies.
Er zit een wezenlijk verschil tussen 7 en 8. Het wijst op de RHEL 7 of RHEL 8. De verschillen in RHCSA 7 en 8 zijn klein. Vooral RHCE 8 heeft veel verschillen waar het veel meer om automation en orchestration draait middels Ansible. RHCE had dit niet of bijna niet (correct me if I'm wrong).
Als je nog moet beginnen zie ik geen reden om voor RHCSA 7 te gaan, behalve als je niet door wilt met RHCE omdat dit (te) veel met Ansible doet. Maar dan zou ik überhaupt geen RHCSA meer halen, maar voor wat anders gaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:55

Zenix

BOE!

Waarom geen Comptia Linux+ of LFCS? https://training.linuxfou...-certified-sysadmin-lfcs/

Ik zou voor LFCS gaan, volledig praktisch. LPIC sowieso niet, want twee examens, dan kan je beter Comptia Linux+ doen.

Ik heb LPIC-1 en Comptia Linux+ gedaan. Maar ben netwerk engineer.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 17-08-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
True schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Er zit een wezenlijk verschil tussen 7 en 8. Het wijst op de RHEL 7 of RHEL 8. De verschillen in RHCSA 7 en 8 zijn klein. Vooral RHCE 8 heeft veel verschillen waar het veel meer om automation en orchestration draait middels Ansible. RHCE had dit niet of bijna niet (correct me if I'm wrong).
Als je nog moet beginnen zie ik geen reden om voor RHCSA 7 te gaan, behalve als je niet door wilt met RHCE omdat dit (te) veel met Ansible doet. Maar dan zou ik überhaupt geen RHCSA meer halen, maar voor wat anders gaan.
RHCE 7 heeft nog geen Ansible en RHCSA 8 ook niet. RHCE 8 is bijna volledig Ansible based, daarom vinden sommigen RHCE 7 waardevoller, omdat je echte Linux kennis moet hebben.

En nee 7 kan maar tot 1 oktober, dit is al een keer extra verlengd ivm corona, eerst april toen juli, nu dus oktober:

https://www.redhat.com/en...-administrator-rhcsa-exam

Doe geen multiple choice examens, daar heb je echt helemaal niets aan. Misschien wel aanvullend nuttig. Het wordt behoorlijk laag in waarde geschat (ik zit in de detachering en hoor dit wekelijks) en omdat het geen handson examen is vervliegt je kennis vrijwel meteen. Doe LPIC erbij als als je RHCSA eenmaal hebt. Proefexamens en videolessen RHCSA/RHCE vind je bij Oreilly.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 17-08-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simcor55
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09-2023
Uit mijn eigen ervaring (ben LPIC-2): LPIC-1 gaat je inderdaad niet helpen om een baan te vinden. De stof die hiervoor moet kennen, is boeiend - maar het examen is vooral veel (obscure) subcommands stampen. Zaken waarvoor je in het dagelijks leven als sysadmin gewoon man <command> gebruikt.

Le root, c'est moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik heb LPIC1 gedaan, gewoon omdat het kon en goedkoop op Froscon en Fosdem, maar ik vond de vraagstelling vrij doelloos soms. Voorbeeldje: op welke 3 manieren kan je in vim opslaan en afsluiten. Waarom moet ik 3 manieren kennen als ik met 1 ook uit de voeten kan?

LPIC2 zal wel wat dieper gaan, maar na LPIC1 had ik er genoeg van. Inmiddels is mijn certificering verlopen, dus als ik 2 zou willen doen moet ik eerst weer 1 halen.
Pagina: 1