Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Ik heb in mijn Fritz!Box 7590 mijn PiHole als DNS server ingesteld staan. Elke computer die via DHCP zijn netwerk informatie krijgt, krijgt het IP adres van de Fritz!box als DNS server toegewezen maar ik zou eigenlijk graag zien dat de Fritz!Box de PiHole als DNS servers aan zijn clients toewijst. Heeft iemand een idee of dit te realiseren is (Afgezien van handmatig de DNS op alle devices aan te passen.)

[ Voor 3% gewijzigd door TFHfony op 17-08-2020 19:13 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Normaliter geef je DNS-instellingen mee met DHCP. Eventuele handmatige DNS instellingen overrulen dan de met DHCP meegeleverde instellingen.
Ergo, als je geen DNS-instellingen handmatig hebt ingesteld én je je PiHole als DNS hebt ingesteld bij het DNS/DHCP-menu in je Fritzbox zullen je apparaten ook je PiHole als DNS gebruiken.

Editje van jou?

[ Voor 6% gewijzigd door True op 17-08-2020 19:15 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
True schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:13:
Normaliter geef je DNS-instellingen mee met DHCP. Eventuele handmatige DNS instellingen overrulen dan de met DHCP meegeleverde instellingen.
Ergo, als je geen DNS-instellingen handmatig hebt ingesteld én je de Google DNS hebt ingesteld bij het DNS/DHCP-menu in je Fritzbox zullen je apparaten ook de Google DNS gebruiken.
Dat doen ze ook wel, maar indirect. De devices vragen het dus bij de Fritzbox aan, die het vervolgens weer bij Google DNS aanvraagt. Ik zou liever zien dat de clients het direct bij Google DNS aanvragen.
Overigens heb ik de tekst net een beetje aangepast: Er zit namelijk ook nog een PiHole tussen welke ik dus eigenlijk juist zou willen gebruiken. Deze kent nu eigenlijk maar 1 client (De Fritzbox) en ik zou graag de losse clients daar zien.

/edit/
Yep, een poging tot een te langzame ninja-edit.

[ Voor 3% gewijzigd door TFHfony op 17-08-2020 19:16 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TFHfony schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Dat doen ze ook wel, maar indirect. De devices vragen het dus bij de Fritzbox aan, die het vervolgens weer bij Google DNS aanvraagt. Ik zou liever zien dat de clients het direct bij Google DNS aanvragen.
Overigens heb ik de tekst net een beetje aangepast: Er zit namelijk ook nog een PiHole tussen welke ik dus eigenlijk juist zou willen gebruiken. Deze kent nu eigenlijk maar 1 client (De Fritzbox) en ik zou graag de losse clients daar zien.

/edit/
Yep, een poging tot een te langzame ninja-edit.
Nu wordt het wel erg vaag, je haalt je PiHole en Google DNS door elkaar, of ik begrijp je niet?

Ik denk dat je de Google DNS gebruikt op je PiHole en daarbij natuurlijk je filters er overheen haalt, klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Mijn verhaal is inderdaad erg wazig geworden omdat ik die edit heb uitgevoerd. Mijn excuses. Ik moet ook nog even wennen aan de nieuwe situatie -> De PiHole staat er pas 24 uur.

De Fritz!box geeft als hij via DHCP de netwerkinformatie uitdeelt, zijn eigen IP adres door als DNS server. Elke DNS aanvraag vanuit het netwerk gaat dus naar de Fritz!Box.
Ik heb in de Fritz!box netjes de PiHole (zowel IPv4 als IPv6) als DNS server ingesteld. En op de PiHole GoogleDNS als upstream DNS.
Op dit moment gaat elke DNS aanvraag dus zo:

client -> Fritzbox -> PiHole -> GoogleDNS (omdat de Fritzbox zichzelf dus als DNS server presenteert)

Ik zou graag de volgende situatie zien:

client -> PiHole -> GoogleDNS

En dat de FritzBox dus niet zijn eigen IP adres als DNS server uitstuurt, maar die van mijn PiHole. Bij mijn Draytek router indertijd was het ook zo dat de DNS servers die ik daar invoerde ook als DNS server werd uitgedeeld aan de netwerk clients.
Ik ben bang dat het niet zo in te stellen is in de Fritz!Box. Wellicht moet ik de PiHole als DNS server gaan gebruiken. Maar mocht iemand anders een beter idee hebben: Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het blijft een vaag verhaal imho. ;)

Maar als je in de instelling van de Fritzbox het ip-adres van je Pi-hole aangeeft als DNS-server ben je toch klaar.

Zo heb ik het zelf geregeld met AdGuard Home. Zodat alle devices vrij zijn van ads.

[ Voor 23% gewijzigd door S1NN3D op 17-08-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TFHfony schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:28:
Mijn verhaal is inderdaad erg wazig geworden omdat ik die edit heb uitgevoerd. Mijn excuses. Ik moet ook nog even wennen aan de nieuwe situatie -> De PiHole staat er pas 24 uur.

De Fritz!box geeft als hij via DHCP de netwerkinformatie uitdeelt, zijn eigen IP adres door als DNS server. Elke DNS aanvraag vanuit het netwerk gaat dus naar de Fritz!Box.
Ik heb in de Fritz!box netjes de PiHole (zowel IPv4 als IPv6) als DNS server ingesteld. En op de PiHole GoogleDNS als upstream DNS.
Op dit moment gaat elke DNS aanvraag dus zo:

client -> Fritzbox -> PiHole -> GoogleDNS (omdat de Fritzbox zichzelf dus als DNS server presenteert)
Incorrect, hoewel je client ongetwijfeld via je Fritzbox routeert gaat de DNS request niet naar de Fritsbox, maar naar de PiHole.
Ik zou graag de volgende situatie zien:

client -> PiHole -> GoogleDNS

En dat de FritzBox dus niet zijn eigen IP adres als DNS server uitstuurt, maar die van mijn PiHole. Bij mijn Draytek router indertijd was het ook zo dat de DNS servers die ik daar invoerde ook als DNS server werd uitgedeeld aan de netwerk clients.
Dit is hoe het eigenlijk altijd is.
Ik ben bang dat het niet zo in te stellen is in de Fritz!Box. Wellicht moet ik de PiHole als DNS server gaan gebruiken. Maar mocht iemand anders een beter idee hebben: Ik hoor het graag :)
Ik zie niet in hoe het niet zal moeten werken, eventueel een keer je Fritzbox herstarten zodat die nieuwe DHCP leases uit gaat geven zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
S1NN3D schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:45:
Het blijft een vaag verhaal imho.

Maar als je in de instelling van de Fritzbox het ip-adres van je Pi-hole aangeeft als DNS-server ben je toch klaar.
Ja en nee. Tuurlijk werkt het prima, maar in PiHole zie ik dan maar 1 client DNS-aanvragen doen en dat is de Fritz!Box. Die handelt nu dus namelijk alle DNS aanvragen binnen mijn netwerk af.
Ik zou graag binnen PiHole de aanvragen per device zien. Om dat mogelijk te maken, moet elke device dus zijn DNS aanvragen niet naar de FritzBox sturen, maar rechtstreeks naar de PiHole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat is dan inderdaad vreemd. Ik zie gewoon van elk device de DNS-requests op deze manier en hoef niet voor elk device alles apart in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
In mijn Fritz!Bok heb ik netjes ingesteld:

IPv4 DNS: 192.168.1.5 (mijn PiHole)
IPv6 DNS: Het IPv6 adres van mijn PiHole

Na een herstart van zowel de router, als de devices waarmee ik connect en evt een ipconfig /release & /renew doe, blijf ik dit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgtZTgmKoLbf0nzoti6C3xejjOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AQXRJ66l64Og9ciqzVFk938e.png?f=user_large

De DNS aanvraag gaat dus eerst naar de Fritz!Box, welke het dan wel weer netjes aanvraagt bij mijn PiHole (die het vervolgens weer bij GoogleDNS vraagt). Kortom, alles resolved prima. Maar ik had graag gezien dat de de Fritz!Box mijn voorkeurs DNS servers ook doorgeeft aan de clients, ipv zelf er tussen te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:15
Iedere computer heeft een Dns cache en als je die niet opschoont nadat je dit soort dingen verandert zal je er pas een request naar die pi hole gaan als er iets gezocht wordt dat nog niet in die cache te vinden is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:09:
Iedere computer heeft een Dns cache en als je die niet opschoont nadat je dit soort dingen verandert zal je er pas een request naar die pi hole gaan als er iets gezocht wordt dat nog niet in die cache te vinden is.
FlushDNS is ook al uitgevoerd. Maar zo lang de computer 192.168.1.1 als DNS server toegewezen krijgt, zal het dus altijd eerst via de FritzBox lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 20:02
Wat heb je in de 7590 bij internet - toegangsgegevens - dns staan?

Daar moet idealiter je pihole adres komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:57

servies

Veni Vidi Servici

(jarig!)
pennywiser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:14:

Op je Fritz!Box 7590

in het linker men selecteer je 'Network'
nu activeer je het 2e tabblad: 'Network Settings'
Scroll helemaal naar onderen, het op 1 na onderste blok is 'IP Adresses', selecteer de 'IPv4 Configuration' knop.
Nu zit je op een blad met als titel: IPv4 Adresses
In het eerste blok kun je je 'Home Network' configureren.
Bij jou zal waarschijnlijk het vinkje aanstaan bij 'Enable DHCP server'
Op de laatste regel van dit blok kun je het IP adres van een 'Local DNS server' invoeren. Daar vul je het IP adres van je Pi-hole in.

Hierna even 'OK' selecteren en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
pennywiser schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:14:

Zoals hierboven vermeld:

IPv4 VoorkeursDNS Server: 192.168.1.5
IPv6 VoorkeursDNS Server: Het IPv6 adres van de PiHole.

En dat werkt in zo verre, dat de FritBox deze dus gebruikt voor de DNS aanvragen ipv ISP DNS server. Maar hij geeft deze niet via DHCP door aan de clients in het netwerk, maar hij blijft er zelf tussen als een soort DNS-relay-server. Waarschijnlijk omdat de FritzBox ook allerlei functies zoals domeinen blokkeren kent en dit dus zelf op DNS niveau uitvoert. En dat werkt dus alleen maar als al het DNS verkeer (mede) door de Fritzbox wordt afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:15
Zal wel aan de dhcp server van je router liggen.
Die geeft gewoon de default gateway (zichzelf dus) gewoon als DNS server door met het idee dat hij dat zelf dan door routeert naar de op die router ingestelde DNS server.

Is ook niks mis mee en persoonlijk zie ik het nut niet van om die router ertussen uit te halen.

Maar om te testen kun je even handmatig de DNS server op je device zelf wijzigen.
Zoek eerst de interface naam op en wijzig dan de primaire DNS server.
Zoiets:
netsh interface ip show config
netsh interface ipv4 set dns name="<interface Name>" static <DNS ipadres> index=1

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
servies schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Op je Fritz!Box 7590

Scroll helemaal naar onderen, het op 1 na onderste blok is 'IP Adresses', selecteer de 'IPv4 Configuration' knop.
Op de laatste regel van dit blok kun je het IP adres van een 'Local DNS server' invoeren. Daar vul je het IP adres van je Pi-hole in.

Held! Mijn dank is groot. Gelijk ook de IPv6 gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 20:02
servies schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Op je Fritz!Box 7590

Yep daar zit DNS ook nog, deze stond bij ook op pihole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hmmm, voor ipv4 lijkt het prima te werken, maar voor ipv6 niet... hmmm....

/edit/
Oops... Ik moet denk ik minder ongeduldig zijn. De Fritzbox heeft even tijd nodig om alles te verwerken.

[ Voor 43% gewijzigd door TFHfony op 17-08-2020 21:32 ]

Pagina: 1