Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:08
Mijn vraag:

Voor een amd threadripper 2920x cpu ben ik opzoek naar ECC geheugen, hierbij zit ik te twijfelen wat gaat werken.

Ik wil voor 4x 32GB DDR4 ECC geheugen gaan maar loop hierbij tegen 2 mogelijke problemen aan.
In de handleiding van het moederbord staat dat er een maximale capaciteit van 64GB mogelijk is maar volgens mij moet dit met meer ook gewoon werken.
Tevens staan er geen 32GB modules in de memory QVL van het moederbord.

En ik zie dat er 3200Mhz ECC bankjes zijn, zal/kan ik deze gewoon gebruiken? De officiële ondersteuning gaat tot 2933mhz vanuit de CPU.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Moederbord: ASRock X399M Taichi
Koeler: be quiet! Dark Rock Pro TR4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb gevonden dat de 2920x wel ECC niet geregisterd UDIMM geheugen ondersteund tot 2TB (512GB per geheugen kanaal)
Het moederbord 4 geheugen kanalen verdeelt over 4 sloten dus het idee is er om dit tot 128GB op te vullen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Threadripper 256GB ECC support?

Ik heb deze reepjes uit dit topic (265gb) met de 3970 threadripper werkend gekregen, had gelezen dat deze reepjes ook op 2000 serie stabiel te draaien waren maar kan t reddit topic niet vinden.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
millman schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 05:55:
Threadripper 256GB ECC support?

Ik heb deze reepjes uit dit topic (265gb) met de 3970 threadripper werkend gekregen, had gelezen dat deze reepjes ook op 2000 serie stabiel te draaien waren maar kan t reddit topic niet vinden.
Ah top, bedankt voor het linken van dat topic!

In de tussen tijd heb ik 2x de volgende bankjes aangeschaft om te testen: pricewatch: Micron MTA18ASF4G72AZ-3G2B1

Dit werkt direct op 3200Mhz goed en handmatig de timings goed gezet. Het enige probleem was dat ECC niet herkend werd in Windows en Memtest.
Ik heb nog contact met Asrock geprobeerd te zoeken via het contactformulier maar niks meer van mogen horen helaas.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat 32GB wel werkt op het moederbord maar zonder ECC ondersteuning en bij de webshop gevraagd om ze te mogen retourneren.
Op de dag zelf dat ik ze wil opsturen denk ik opeens dat ik de bankjes nog niet in de andere geheugen sloten heb geprobeerd.
Van DDR4_C1, DDR4_D1 heb ik ze verplaats naar DDR4_A1, DDR4_B1 en nu werd ECC direct herkent in Windows en Memtest. (beide is een aanbevolen configuratie volgens de handleiding)
Na 32 uur Memtest te hebben gedraaid zonder fouten ben ik er wel van overtuigt dat het goed werkt.

Ik zal nog een update geven wanneer het systeem met 4x32GB is uitgerust :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zSR4Z0g/ECC-check.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
@millman
Na 3 weken wachten ook de twee andere 32GB bankjes ook mogen ontvangen.
Nadat ik ze er in heb gezet start het systeem zonder problemen direct op en herkent de 128GB geheugen met multibit ECC ondersteuning in quadchannel op 3200Mhz zonder enkel probleem. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tKjG9xy/TR128GB.png