Telescoop / Sterrekijker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-05 15:24
Hoi Medetweakers,

Ik ben al een geruime tijd ontzettend gefascineerd door het universum en al zijn facetten. Ik denk dat ik de meeste docu's wel heb gezien ondertussen en vele boeken zijn al versleten.. Derhalve ben ik verledens meermaals geplaagd met het voornemen om eens een goede sterrenkijker aan te schaffen om al dit moois ook eens echt te bewonderen met mijn eigen ogen. Nu heb ik in het verleden wel eens een sterrenkijker gehad, maar dat was er een van het niveau amateur. ( wel met gewichtjes en zo ) Ik kon er de kraters van de maan mee zien, en de ringen van Saturnus, maar daar hield het ook wel mee op. Deze kijker heb ik inmiddels helaas niet meer ( gestolen ).

Welnu, mijn vraag voel je natuurlijk al aankomen..; Wat is vandaag de dag een mooie kijker om redelijk tot goed mijn behoeften te vervullen? Het verbaasd me eigenlijk dat er geen actieve topics over dit onderwerp zijn te vinden op het forum.

Ik heb echt geen enkele kennis van deze optische materie, en mijn budged zal afhankelijk zijn van het te verwachten resultaat. Ik ben bereid om diep in de buidel te tasten ( tot 700 a 800 euro ), maar dan moet ik er ook wel iets bijzonders voor hebben. ( lees ; als ik met één voor 200 euro al de helft kan zien als met één van 1000 euro, vind ik het die 1000 euro dus niet waard )...

Nu ben ik bekend ( als in lezen ) met (vol)automatische telescopen, maar ook daar zie ik graag een pro/con ratio in. ( liever een goede telescoop, dan een veel mindere maar met gemotoriseerd statief )

Ik weet dat er genoeg te vinden is op internet omtrent deze materie, maar het meeste is ondertussen ontzettend gedateerd. Vandaar deze toevlucht naar het Tweakers forum..

Mooi zou zijn de volgende adviezen;

-Welke merken zijn doorgaans aanbevolen?
-Wat vinden jullie de juiste prijs/resultaat ratio?
-Een kleine uitleg m.b.t. de lens maatvoeringen met bijbehorende verwachtingen..

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:04
https://www.sterrenkunde.nl/index/sterrenwachten/ die site ziet er echt uit alsof die 10 minuten na de oerknal is gemaakt...

https://www.astronomie.nl/publiekssterrenwachten-16

Kijk/vraag daar eens. Goede kans dat je ook door een telescoop mag kijken om een beetje de verschillen te zien. 1,5 meter afstand houden van de hemellichamen gaat wel lukken denk ik.

Ben zelf lang geleden een keer bij een sterrenwacht geweest. Razend interessant en alle vragen werden met enthousiasme beantwoord.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:59
Wij hebben een paar weken geleden deze gekocht, de Celestron NexStar 127 SLT Mak Telescope

https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Met dit uculair:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

En zijn toch wel verrast wat je er mee kan zien, details en manen van Jupiter, duidelijke scheiding, details en manen van Saturnus.
We kijken alleen maar, en hoeven geen foto's te maken.
Als je foto's gaat maken kan je nog een beter beeld krijgen door software stacking e.d.

Dit zijn wat voorbeelden wat we zien (Niet onze foto's wel vergelijkbaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdK83E-fvz-c5owQ-Qomvv7VxwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rK4pYrujobQrEGH7PcVHR8jg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24uWhlK-mr9Jmgst-am4zNQDOIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue2CWpA8H9Tin9ethOrzcZKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC2_7rJV68QrPpNOOcjOyBIID-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7k2ZRyIH3SX0sgB34ABx4cP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
@5pë©ïàál_Tèkén bedankt voor dat lijstje. Utrecht is te doen voor mij. Ik zal daar eens naar kijken.

@absrnd Dat ziet er inderdaad best goed uit. Bedankt voor de tip. Zodra ik wat tijd geb zal ik me er wat meer in verdiepen In eerste instantie vind ik fotografie niet heel belangrijk, maar ik begrijp dat dat met deze alsnog kan zou ik dat later willen. Dat is wel een voordeel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

micla schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:23:
Het verbaasd me eigenlijk dat er geen actieve topics over dit onderwerp zijn te vinden op het forum.
Dat is er wel degelijk: Astronomie - Studie van de sterren en planeten

Alleen staat dat op een plek waar jij alleen leestoegang hebt (uitleg daarover: Help, ik kan niet reageren?). Maar je kan daar dus prima eens doorheen lezen, zo te zien worden daar ook kijkers besproken :)

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 18-08-2020 10:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
@Orion84 bedankt, ik zal deze eens doorlezen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware slaat toch vooral op computerhardware. Hoewel het absoluut mogelijk is om een telescoop op een PC aan te sluiten is het toch wel out-of-scope, dus schop richting Algemene Zaken

Move OH -> AZ

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Heb zelf voor mijn vrouw een paar jaar geleden een Dobson gekocht op voet van een maat overgenomen.

Volgens mij is het deze.
Skywatcher Dobson telescoop N 200/1200 Skyliner Classic DOB

Hij is erg groot, dus persoonlijk adviseer ik eigenlijk een kleinere, voornamelijk omdat je hem dan makkelijker kan meenemen. Waarom wil je een telescoop meenemen? nou lichtvervuiling :) hier waar wij wonen valt het wel mee, maar is het afhankelijk van de weersomstandigheden ook of je er veel last van hebt of niet.

Mocht je op een plek wonen waar je weinig lichtvervuiling hebt dan maakt het uiteraard minder uit, wel fijn om gewoon vanuit je achtertuin af en toe wat te kunnen kijken.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De eerste vraag is, wat wil je er precies mee?
Alleen kijken of ook fotograferen? En wat wil je dan kijken of vastleggen?
Een telescoop voor planeten is een ander type dan voor nevels en andere zogenaamde deep sky objecten (DSO).
Nu ben ik bekend ( als in lezen ) met (vol)automatische telescopen, maar ook daar zie ik graag een pro/con ratio in. ( liever een goede telescoop, dan een veel mindere maar met gemotoriseerd statief )
Dat laatste is afhankelijk van je doel. Wil je DSOs fotograferen, dan is het statief (mount) belangrijker dan de kijker. En een beetje mount gaat wel richting de 1000 euro.
Nu is dat voor planeten wat minder belangrijk, maar het staat ook niet in de weg. Stabiel systeem kijkt ook lekkerder.

Maar wil je een paar keer kort en voor de lol kijken, dan is een lichter statief misschien beter omdat je dan sneller klaar staat om iets te doen.

Lees het genoemde topic goed door, ga eventueel naar een astro forum (astroforum.nl) voordat je echt serieus geld uit gaat geven. De kans op teleurstelling omdat je net het verkeerde koopt is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:10
Fly-guy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:32:
...

Lees het genoemde topic goed door, ga eventueel naar een astro forum (astroforum.nl) voordat je echt serieus geld uit gaat geven. De kans op teleurstelling omdat je net het verkeerde koopt is groot.
Dit.

Aan te raden winkels zijn Robtics (NL) en Astromarket (BE).

Verder is er dit boek van Phillipe Mollet en Frank Deboosere, must read, ook aankoopadvies!

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49

RvV

Ik zou eerder nadenken of je met het blote oog wilt gaan observeren of dat astrofotografie misschien interessanter is. Zelfs met kijkers van duizenden euro's en boven de 10" gaat het hard tegenvallen wat je ziet met het blote oog.
Met een cmos/ccd camera kun veel opnames met een lange sluitertijd laten maken zodat je toch mooie plaatjes krijgt. Een goede mount met tracking is dan noodzakelijk. Over een weekje kan ik spelen met de Ioptron CEM70G mount van mijn broer. _/-\o_

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36
Een advies dat ik vaak geef voor een eerste telescoop: koop een tweedehands 8" (20cm) Dobson. Ze zijn heel makkelijk te bedienen, besturen (geen gedoe met aardassen ed.) en je betaalt grotendeels voor het kijken en niet voor andere zaken. Heel betaalbaar.

Bevalt het en is het een hobby waar je meer mee wilt doen kun je later heel specifiek zaken aankopen.

• micla
Fly-guy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:32:
Een telescoop voor planeten is een ander type dan voor nevels en andere zogenaamde deep sky objecten (DSO).
Het zal voornamelijk kijken zijn. De maan, de dichtbijzijnde planeten. DSO is leuk, maar te duur begrijp ik..

Bedankt voor je reactie..

• micla
@morgoth924 Goede tip, ik ga er eens naar kijken. Bedankt.

• micla
@RvV Dat wordt me waarschijnlijk te duur. Ik heb helaas al wat excentriek dure hobby's ( lasers, DJ'en )

• micla
celshof schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:04:
Een advies dat ik vaak geef voor een eerste telescoop: koop een tweedehands 8" (20cm) Dobson. Ze zijn heel makkelijk te bedienen, besturen (geen gedoe met aardassen ed.) en je betaalt grotendeels voor het kijken en niet voor andere zaken. Heel betaalbaar.
Daar ga ik ook even naar kijken. Als je iets tegenkomt toevallig...:)..

• micla
voor nu: iedereen alvast bedankt, ik heb al aardig wat informatie ondertussen om mee te werken. Ik meld me weer als er verdere vragen rijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Hou in je budget ook rekening met oculairs. Wat ik bij telescopen meegeleverd zie is om te janken. Ik zou 100 euro reserveren voor 2 fatsoenlijke oculairs zoals de vixen npl serie. Die zijn schappelijk geprijsd en, in mijn ervaring, een gigantische stap vooruit tov 'kit'-oculairs.

Verder, als je niet wilt fotograferen zou ik voor een azimutale montering gaan. Veel makkelijker te bedienen dan equatoriaal.

En tot slot; grote opening is meer licht, dus helderdere objecten en ook vagere objecten worden zichtbaar. Grote focal length is veel vergroting.
Ik zou geneigd zijn voor dat eerste te kiezen.

Ik heb zelf een skywatcher 200/1000pds op een eq5. Groot en zwaar, maar uitstekende resultaten in zowel kijken als fotograferen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36
micla schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Het zal voornamelijk kijken zijn. De maan, de dichtbijzijnde planeten. DSO is leuk, maar te duur begrijp ik..

Bedankt voor je reactie..
Buiten Marktplaats is http://te-les-koop.nl/ een mooie site voor tweedehands. Staat nu niet zoveel op aan instap-Dobsons. Meeste zijn luxer en groter dan 8"

En ik ga mee met de post hierboven over oculairen. Van de standaard wordt je niet heel erg blij. Een 32mm Plossl en iets van een 6mm 'Gold line' oculair zijn goede aanvullingen. Hoeven niet alles te kosten, zeker niet als je ze direct uit China laat komen
DirtyBird schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:55:

Ik heb zelf een skywatcher 200/1000pds op een eq5. Groot en zwaar, maar uitstekende resultaten in zowel kijken als fotograferen.
Een EQ5? Is dat niet wat licht voor die telescoop? Heb je geen HEQ5?
En goed dat je me er aan herinnert dat ik mijn 200/1000 nog moet verkopen omdat hij in de weg staat. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door celshof op 20-08-2020 14:05 ]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

celshof schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:01:
[...]
Een EQ5? Is dat niet wat licht voor die telescoop? Heb je geen HEQ5?
En goed dat je me er aan herinnert dat ik mijn 200/1000 nog moet verkopen omdat hij in de weg staat. ;)
Nee heb een eq5. De telescoop zit inderdaad wel een beetje aan de max van de draagkracht :p

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• micla
DirtyBird schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:55:
Hou in je budget ook rekening met oculairs. Wat ik bij telescopen meegeleverd zie is om te janken. Ik zou 100 euro reserveren voor 2 fatsoenlijke oculairs zoals de vixen npl serie. Die zijn schappelijk geprijsd en, in mijn ervaring, een gigantische stap vooruit tov 'kit'-oculairs.

Verder, als je niet wilt fotograferen zou ik voor een azimutale montering gaan. Veel makkelijker te bedienen dan equatoriaal.

En tot slot; grote opening is meer licht, dus helderdere objecten en ook vagere objecten worden zichtbaar. Grote focal length is veel vergroting.
Ik zou geneigd zijn voor dat eerste te kiezen.
Helder, bedankt voor je bijdrage. Kan ondertussen al een aardig lijstje maken met goede tips. Hoop dat ik aankomend weekend wat kan verdiepen in de materie.

• micla
@celshof Bedankt, zal die eens in de gaten houden zodra ik wat meer bekend ben met de materie..

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Kijk vooral naar een compacte Dobson. Het voordeel is dat deze heel eenvoudig is te bedienen, je zet deze zo direct startklaar op tafel en heeft een hoge lichtgevoeligheid voor een relatief laag bedrag.

Wij hebben een Meade Lightbridge mini 130 met een extra set aan oculairs. Bevalt super, de planeten zijn spectaculair om te zien en verschilende nevels gaan hier ook goed mee. Natuurlijk wel afhankelijk van de lichtvervuiling..

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Meade Instruments | LightBridge Mini Series

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oranje2307
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-12-2024
Mooi zou zijn de volgende adviezen;

-Welke merken zijn doorgaans aanbevolen?
-Wat vinden jullie de juiste prijs/resultaat ratio?
-Een kleine uitleg m.b.t. de lens maatvoeringen met bijbehorende verwachtingen..
Waarom ga je niet even naar Ganymedes in Amstelveen? Een kleine winkel met veel scopen en heel veel kennis die er rondloopt. Mijn Celestron 127SLT heb ik daar gehaald nadat al mijn vragen (exact zoals die van jou) waren beantwoord. En dan kom je met je budget uitstekend uit hoor.

• micla
@oranje2307 dan j voor de tip. Het is dat ik de tijd niet kan vinden de laatste tijd, maar ik houd hem even in mijn hoofd.. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

Ik kijk wel eens video's van Thunderf00t op youtube.
Hij is tevens hobby-astronoom en heeft een video over verschillende telescopen die hij heeft gebruikt.

Ik kan me herinneren dat hij wel meer video's over telescopen heeft, maar dit is misschien wel een interresante om even te kijken!
In de beschrijving van de video staan een paar goede beginners telescopen.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 24-09-2020 10:30 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1